• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • przesuwając granice kompromisu w kierunku klientów komunikacji publicznej

    pieszych i rowerzystów poprawiamy warunki jazdy kierowców chcących jeździć bezpiecznie i zgodnie z przepisami. Jeżeli nie uwzględnimy takiego punktu widzenia, wszyscy będziemy w głębokim niedopowiedzeniu, wcześniej czy później.

    • 6 0

  • Co to za test? Przejedźcie 100 razy pod rząd

    I wówczas można wydać jakąś opinię. A tak, to jest tylko przypadek.

    • 7 1

  • Kalibrowanie inteliegentnego

    systemu kierowania ruchem ?! WTF ?

    • 2 2

  • W Gdańsku, kto pierwszy na czerwonym ten lepszy!

    Koniecznie trzeba wyprzedzać jak najwięcej samochodów jadąc slalomem z pasa na pas. Jak tylko możliwe unikać prawego pasa. Na światłach oczywiście ustawiać się tylko na lewym pasie. Tymczasem ja jadąc spokojnie, wszystkich mistrzów z lewego pasa wyprzedzam prawym pasem nie zatrzymując się, bo na lewym na czerwonym stoi 10 samochodów, a na prawym, tylko dwa i zanim ten 10 ruszy, ma z powrotem czerwone. Taki wyścig jest cały czas m.in. między Carrefourem a Jaśkową Doliną.

    • 4 2

  • Nie od dzisiaj wiadomo,

    że o ruchu w Gdańsku decydują ludzie(?)nie mający zielonego pojęcia w tym temacie.

    • 3 2

  • lepie już było (1)

    teraz to mydlenie ,oczu i kolejne słomiane inwestycje ,tworzenie posadek. Co da system kierowania gdy przepustowość jest za mała .Korki na Słowackiego miały zniknąć i co, obwodnica południowa ruch o 30% w mieście mniejszy? .Zamknięty wiadukt żuty jak tristar to zrekompensuje?

    • 3 2

    • to co, zburzyć kolejne domy i poszerzyć drogi

      aby nie likwidować korków tylko je przesuwać gdzie indziej?

      • 3 1

  • w Gdańsku

    bez Tristara ten odcinek można było pokonać w taki sam sposób, raczej zawsze było czerwone przy Jantarze i Politechnice, ciężko to było normalnie przejechać ale w odwrotnym kierunku jak najbardziej. Nie wiem na co te miliony jak nic się wg. mnie nie zmieniło. Czy Tristar posłużył tylko do zamontowania kamer i radarów? Na to były wydane te miliony? Czy operator w czasie padającego śniegu może nieco wydłużyć pomarańczowe? Tak dla bezpieczeństwa?

    • 7 0

  • Dobre

    Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu.

    Powinno być:
    Piraci drogowi obawiają się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać piratów, lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu.

    • 4 2

  • to przygotowanie do wprowadzenia opłat (4)

    za wjazd do centrum ,na wzór Londynu. Jak widać pomimo wiekopomnych inwestycji sytuacja się nie poprawia, więc jest pretekst by wprowadzić system naliczania opłat za wjazd do centrum, i dla tego instaluje się kamery do zielonej fali są one niepotrzebne

    • 4 2

    • i bardzo dobrze! niech płacą za wygodnictwo

      my, mieszkańcy centrów miast chcemy mieć bezpieczne ulice, a nie autostrady dla sfrustrowanych i agresywnych idiotów za kierownicą

      • 3 2

    • (1)

      Weź leki bo jest źle skoro porównujesz Londyn do Gdanska który jest 20 razy mniejszy.

      • 3 0

      • spokojnie baranku mafijny rząd tuska planuje już opłaty za korzystanie ze wszystkich dróg krajowych to co powiaty i gminy nie mogą?Spokojnie poczekaj tak z 10 lat to za każdy metr przejechany te sk.. syny będą cię golić jak owcę dobre życie bydlaków w urzędach sporo kosztuje oni ani myślą zaciskać pasa wręcz przeciwnie te pasożytnicze syfy chcą zmusić ciebie żebyś więcej na nich jeszcze łożył

        • 1 0

    • Elektryczne auta EV i elektryczne motocykle EV

      będą wjeżdżać za darmo do centrum.
      Spalinowce trują mieszkańców i siebie.

      • 1 0

  • Fotoradary (1)

    Nie wiem dlaczego od dłuższego czasu większość osób w Polsce jest oburzona coraz to większą ilością fotoradarów. Przecież urządzenia te nie krzywdzą osób przestrzegających prawa, lecz są wymierzone w tych co to prawo łamią, stając się potencjalnymi przestępcami (np. wypadki śmiertelne spowodowane nadmierną prędkością).
    Prawo jest po to aby go przestrzegać i chronić społeczeństwo.

    • 8 5

    • jesteśmy oburzeni złodziejstwem i rozpasaniem jeśli fotoradary mają uratować ten rząd peowskich durni jeśli peowski debil rostowski ustala już na rok z góry ile uda się dzięki temu zarobić to jak się nie oburzać?Poprawa bezpieczeństwa to mrzonka dla przygłupów po co ITD te złomy w dodatku z nieprzepisowym oświetleniem?Barankom zielonym marzą się drony śmigłowce a tą firmą kieruje jakiś pajac który dostał generalski stopień nie będąc ani jednego dnia w żadnej służbie mundurowej i po zakończeniu swojej żałosnej służby dostanie 10 patyków emerytury generalskiej tym się oburzamy koleś patologią i złodziejstwem i bezczelnym oszukiwaniem ciemnej masy że to rzekomo dla naszego dobra a nie dla ratowania wygodnego życia biurew rządowych dodatkową kasą tak sądzisz baranku że jest to wymierzone w łamiących przepisy?To dlaczego czubku zdjęcia tych od koryta idą z automatu do kosza?Co to jacyś równiejsi?Dlaczego ITD sama łamie prawo parkując na zakazach te swoje złomy którym powinno się zabrać dowody rejestracyjne?Dlaczego karze się ludzi przypadkowych?Dlaczego nie pokazuje się zdjęcia osobie ukaranej?Bezprawie i złodziejstwo nic więcej

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane