• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • Gdynia bzdura !!! (2)

    kierowca trolla linii 26 wczoraj, podjeżdża na przystanek W.F.C. czeka na tzw. swoje zielone światło,po lewej trzy pasy do drogi różowej mają czerwone światła troll dalej kreska pozioma, po około 1,5 minucie ponownego czekania, zapala mu się strzałka pionowa rusza natychmiast i zatrzymanie bo światła już na trasie podwójne zmieniły mu się na czerwone, czekamy nie długo jakieś 0,5 minuty, są zielone. Wjeżdżamy pod wiadukt są zielone, podjeżdżamy do sygnalizatora który ustawiony jest przed al.Zwycięstwa stoimy jako czwarty pojazd przed nim same osobówki zmiana świateł wszyscy ruszają szybko i ??? dla trzeciego pojazdu już się zapalają żółte troll stoi to było naprawdę błyskawiczna zmiana 15 sekund zielonego światła. No to stoimy na czerwonym już 2 minuty, nareszcie zielone. W ten oto sposób pojazd komunikacji miejskiej pokonał odległość od jednego przystanku do drugiego w jakieś 5 minut. NIECH NAM ŻYJE NOWOCZESNA TECHNIKA !!!

    • 12 0

    • (1)

      Chcesz wygody to kup samochód i przejeżdzaj pierwszy i płać za wszystko po kolei.

      • 0 2

      • ciekawe że ten węzeł przed przebudową był lepszy dla komunikacji miejskiej.Jestem ciekaw jak ten syfiasty węzeł zatka się we wrześniu kiedy otworzą tego molocha obok Reala

        • 3 0

  • (1)

    We Wrzeszczu przy Manhattanie, zlikwidowano jedno przejście dla pieszych, a pozostawione przejścia miały umożliwić bezpieczną komunikację. Tak było gdzieś do listopada 2012 r. Obecnie nie można tam przejść przez al. Grunwaldzką za jednym razem - a przejścia nie są przystosowane aby przechodzić etapowo.
    Czy piesi mają wpadać pod tramwaje czy pod samochody

    • 7 0

    • piesi to zdaniem władz podludzie

      parę dni temu pan Duch z Urzędu Miejskiego chwalił się na tym portalu wzrostem przepustowości i szybkim przejazdem przez centrum Gdańska. Likwidacja kluczowego przejścia w centrum Wrzeszcza (a wraz z nim ofiary śmiertelne które już niestety są) to właśnie źródłem "sukcesu" panów Ducha, jego mocodawców i pomagierów itp.
      Dopóki nie skruszy się i nie uprzątnie tego betonu - będzie szło tylko ku gorszemu. Nie ma innej rady.

      • 5 0

  • To nic nie da

    Jestem przekonany, że ten cały Tristar w żaden znaczący sposób nie przyczyni się do upłynnienia ruchu. Zamiast tego powinno się zainstalować wyświetlacze z informacją, z jaką prędkością aktualnie jechać, żeby załapać się na zielone światło albo za ile sekund światło się zmieni na czerwone. Są takie rozwiązania w niektórych miejscach na świecie i kierowcy daje to więcej niż zabawka za 133mln.

    • 10 0

  • Poprostu Ameryka panie (1)

    Ja się cieszę z Tristara bo zmniejszy korki, to fakt, ale z drugiej strony się nie cieszę bo to czego się o tym systemie nie mówi głośno to fakt, że utrudni om życie wszystkim pozostałym grupom ludzi przemieszczającym się po mieście innymi środkami lokomocji. Ruch pieszy, rowerowy i komunikacja zbiorowa zupełnie nie są brane pod uwagę przez inteligentny (ponoć) algorytm, który steruje ruchem. Tramwaj, który jedzie jedzie aleją zwycięstwa dostanie czerwone światło by kilka samochodów mogło skręcić tak jakby go tam nie było. Wszystko w imię maksymalizacji przepustowości dla samochodów. Nie wspominając już o innych idiotyzmach jak guziki na przejściach dla pieszych w centrum miasta, które są zupełnym szaleństwem.

    • 3 4

    • No i fajno :)

      • 1 2

  • Kosmiczna kasa!!!

    Zastanawiam się,czy nie dałoby się ustawić świateł na głównym ciagu ręcznie,bez tego 3stara.Znacznie udrożniłoby to przejazd przez metropolię,a kasa mogłaby pójść np.na łatanie dziur.

    • 5 0

  • A Słowackiego?

    Z artykułu wynika, że systemem objęta będzie jeszcze tylko trasa W-Z. A co z nowa Słowackiego - zwłaszcza skrzyżowania z Chrzanowskiego/Partyzantów i Z potokowa?!!!!!!!

    • 0 0

  • Węzeł Wzgórze wyjazd trolejbusu 26 na Al.Zwycięstwa niemal dwie zmiany czekania niech te debile nauczą się liczyć do 10 a nie biorą się za babranie przy światłach ciekawe gdzie ta płynność jakoś kiedyś nie stało się dwóch zmian świateł przed skrzyżowaniem z Redłowską kiedy jechało się w stronę centrum.Dlaczego światła przy Harcerskiej działają w stałym cyklu skoro zamontowano przyciski

    • 3 0

  • O 20%?

    A wcześniej była mowa o 30%

    • 2 0

  • Burzyć ulice poszerzać domy

    • 2 1

  • Wjazd do Gdyni z ul. Morskiej

    Nie wiem od kiedy zaczął działać TRISTAR w Gdyni ale od pewnego czasu jadąc przed 8:00 do pracy stoję w korku na zjeździe z ul. Morskiej w 10 Lutego. Czyżby system działał odwrotnie niż zamierzano? ;-)

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane