• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • zauważyłem zmianę w Gdyni - na gorsze

    Od 6 m-cy, codziennie o tej samej porze pokonuje tą samą trasę w Gdyni i w tym roku (2013) już kilka razy stałem w korku na zjeździe ze Śląskiej na 10 lutego, a wcześniej nigdy nie było tam korków o tej porze. Może to właśnie uruchomienie systemu ?

    • 10 0

  • Tia :-), usprawniło i juz lepiej sie jeździ---sugestywne

    to tak jak z magnetyzerami i innymi wynalazkami do aut: po instalacji "każdy" odczuwa 20% większego "kopa" i 20% mniejsze spalanie co jest oczywiście bzdurą. Niech 3tar "założą" na Podwalu, na Św. Wojciechu, Słowackiego, ... bo na Grunwaldzkiej to samo w miarę działa oprócz dni gdy w Galerii jakieś głupie ochłapy rzucą

    • 0 0

  • jeżeli są już 2 etapy to gdzie są tzw tablice informacyjne dla kierowców?

    • 3 0

  • 53 FOTORADARY ?????????????????????

    • 2 0

  • W Gdyni na Wielkopolskiej są światła na życzenie pieszych (1)

    Więc co Tristar tam będzie robił?

    • 3 0

    • ON NIC ale fotaradary zrobia nam kuku :)

      • 5 0

  • ej, Rysiu

    a o której godzinie, hę?

    • 0 0

  • a co z TRISTAREM dla rowerow ????

    BP. NMSP ;-)

    • 0 0

  • a co na to instytucje kontrolujące i sprawdzające ???

    już tyle różnych jawnych przekrętów ,kantów i bubli zostało zamiecionych pod dywan , np;- kto odpowiedział , kto został pociągnięty do odpowiedzialności i kto zapłacił za podwójną robotę przy przebudowie skrzyżowania Północna - Chylońska ?. co na to Prokuratura ? ,jak długo jeszcze będzie się tolerować trwonienie społecznych pieniędzy ,samowole i nieodpowiedzialność ludzi którzy jak się okazuje czują się bezkarnie i mają to wszystko gdzieś!

    • 5 0

  • jaki kawałek? (1)

    jaka kawałek leci w tle?

    • 0 0

    • pewnie jakis techno

      • 1 0

  • coraz lepiej się żyje... autom (2)

    samochód potrzebuje 5 min żeby przejechać 4 km przez centrum Wrzeszcza w godz szczytu.
    mi, biednemu pieszemu 5 min zajmuje samo przejście przez grunwaldzką na dowolnym przejściu dla pieszych niezależnie od pory dnia czy nocy - każde przejście jest już dwuetapowe (na słowackiego po remoncie już 3-etapowe)
    a sam cykl świateł jest ustawiony w stosunku 90:10 na korzyść aut
    tak rozwija się nasza zrównoważona, przyjazna mieszkańcom metropolia

    • 7 3

    • przestan chodzic, zacznij jezdzic :) (1)

      proste

      • 1 5

      • każdy pieszy to 1 samochód mniej na drodze, gdy wciąż będziemy pogarszać warunki przemieszczania się pieszo czy KM ludzie przesiądą się do aut i żaden tristar czy nowe drogi nie rozładują tych korków
        więc szanowny kierowco polub pieszych! dzięki temu będziesz miał luźniej na drodze

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane