• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • Typowa dla lewaków manipulacja w tej ankiecie (1)

    Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

    - nie znam takiej grupy osób, która by skorzystała na wdrożeniu systemu Tristar

    • 5 2

    • Ja znam !!!

      Kolesie decydentów wydających nasze pieniądze.

      • 3 1

  • lepiej powiedzcie co za lemingi rozwaliły się wczoraj na obwodnicy

    po godz. 19, pewnie znowu jacyś fani lizania komuś zderzaka przy 120 km/h. Kiedy w końcu będzie kara za takie jeżdzenia komuś na "pupie" ?

    • 4 0

  • Tristar??

    Tristar? Gdzie?? Jeżdżę al. Grunwaldzką codziennie i tak: czerwone przy C.H. Oliwa, Czerwone Przed Top Meble i Czerwone Za Top Meble. Co widzę? Nadmierne spalanie. Lipa i tyle.

    • 2 1

  • ale ta Gdynia piękna i nowoczesna

    choć i Gdańsk powoli ją może dogoni?

    • 1 1

  • 50km/h to jakieś nieporozumienie!

    50k,/h na tym odcinku? to jakieś nieporozumienie!

    • 1 3

  • sie tak zastanawiam...jeżeli któś wie to prosze mnie uświadomić i powiedzieć !-

    czy przy wdrażaniu tego systemu poszła jakaś dola {łapówa} , jeżeli tak to - od kogo i dla kogo ?...no bo ja nie bardzo rozumię o co z tym systemem chodzi !, a jeżeli nie wiadomo o co chodzi , to pewnie chodzi o ...rozładować i upłynnić ruch to można tylko za pomocą rozbudowy dróg ,budową bezkolizyjnych skrzyżowań ,podziemnych przejść itd. i nie pomoże tu żaden tristar czy nawet forstar !!!.

    • 1 4

  • Maciek co ty testujesz jak to nie jest skonczone

    • 0 1

  • To jest po prostu inwigilacja

    Kamery sa montowane po to, by sledzic spoleczenstwo.
    Mowie wam, strzezcie sie!

    • 3 1

  • Mrugające zielone swiatło i liczniki czasu na skrzyżowaniach (1)

    Szanowni Państwo,

    Dziękuję serdecznie za zajęcie się tematem systemu TRISTAR.
    Rzeczywicie swietną ideą jest kontrolowanie pracy i porzytku płynącego z tego systemu.
    Niemniej jednak przy tworzeniu stytemu dochodzi do Rażącego wręcz naruszenia praw obywatela.

    Otórz planuje się jak jest napisane w artykule zamontowanie 53 fotoradarów...

    No cóż, tutaj każdy ma swój szybkościomierz może więc kontrolować swą prędkość.

    Wątpliwosci moje i napewno całej Trójmiejskiej społecznosci budzi instalowanie tzw. bramek sprawdzających przejazd na czerwonym świetle.

    Oczywicie Nikt nie zamierza świadomie przejeżdżać na czerwonym, ale inaczej wygląda to w czasie intensywnego ruchu ulicznego

    Już w chwili obecnej Czerwone Swiatło włącza się w sposób Niekontroowany i Zaskakujący dla prowadzącego pojazd mechaniczny.

    W artykule napisane jest o wydatku 133 mln złotych.

    Jestem przekonany iż w celu usunięcia nieprawidłowosci w kwocie tej Obowiązkowo w miejscach ustanowienia ww. bramek kontrolnych powinno znależć się:

    - zamontowanie Licznika czasu pozostającego do zapalenia zółtego swiatła
    (kolor zegara zielony). Moze też być licznik w kolorze czerwonym pokazujący ile czasu pozostało do zapalenia się swiatła zielonego,
    możliwe więc będzie wyłączenie silnika i oszczędzenie naszego środowiska.

    - takie przeprogramowanie Światła Zielonego by mrugnęło co najmniej 5 razy zanim zapali się Żółty sygnał sygnalizacji świetlnej.

    Jestem głęboko przekonany iż tylko takie działania dadzą możliwość dla wielu kierowców uniknięcia drogich mandatów i nałożenia punktów karnych prowadzacych do Masowej utraty Praw Jazdy.

    Mam nadzieję że Szanowna Redakcja Trójmiasto korzystajac ze swojej olbrzymiego wpływu na Naszą Trójmiejska społecznoć będzie w stanie wymusić ww. działania i przeciwstawić się wręcz Masowemu i Niekontrolowanemu nadużyciu prawa w Trójmieście
    Jest to bardzo istotna kwestia w której nie powinno być żadnego kompromisu.

    Z góry dziękuję za zajęcie się ww. tematem.

    • 3 3

    • komu się chce to czytać społeczniaku

      • 1 1

  • zwiecha tristaru? (1)

    Jechałem 2 tyg oraz 3 tyg temu od al. Piłsudkiego i pod torami na węźle F. Cegielskiej światła o 5:00 stanęły na czerwonym i koniec. Z przodu miałem osobówkę, z tyłu autobus miejski, na lewym dwie osobówki. Wszyscy po 8 minutach z zegarkiem w ręku pojechaliśmy na pustym cały czas skrzyżowaniu na czerwonym. Suuuuper.

    • 1 0

    • Dobrze, że pociąg nie jechał ...

      kiedy przejeżdżaliście na czerwonym ;-)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane