• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • Halo! w mieście są piesi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Tristar sristar... a co z pieszymi??

    Dwa przykłady z brzegu - kiedyś dało się przejść na raz od Opery do parku przy PG, dziś trzeba umieć latać...

    W Gdyni - od Batorego do Poczty - też trzeba umieć latać, mimo, że nie ma tam wysepki na środku - w połowie przejścia jak się wystartuje równo z zielonym - łapie się czerwone!!! potem minuta czerwonego dla wszystkich stron (i piesi i auta) po co? A kierowcy i tak walą na czerwonym nagminnie, widocznie dla pojazdów również jest n******* coś z czasami świateł. No i brakuje lewoskrętów i świateł kierunkowych !!!

    • 0 0

    • kiedyś...

      kiedyś przebierałeś nóżkami a teraz się wleczesz
      światła tak samo trwają

      • 0 1

  • Tristar-Sristar. Nie wiem co to usprawniło. Skrzyżowanie Grunwaldzka Do Studzienki Miszewskiego (1)

    Od której strony byś nie jechał są korki _ w dół Wrzeszcz itd. Swiatła na nowej Kościuszki porażka. Słowackiego w górę - rondo delaSala korek w górę a na bocznych drogach po 5 samochodów na krzyż. Swiatła na Chełmie przy Tesco i nastepne skrzyzowanie po 2 minuty czekania - nie ma jak wyjechać z Chełmu sensownie na AK. Co za wieśniaki to projektują dla ZDiZu??

    • 4 1

    • korki są z powodu nadmiernego korzystania z samochodów

      często niepotrzebnego, nawet na krótkie odległości. Jak nie przestanie się dawać przywilejów jeździe samochodem zamiast poprawiać warunki ruchu pieszych, rowerzystów i niezmotoryzowanych, wszyscy będą mieli coraz większe kłopoty.

      • 0 1

  • A Sopot?

    Wprowadzenie nowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Jana z Kolna, al .Niepodległości i Armii Kraj zagraża bezpieczeństwu pieszych. Pewnie zaczną myśleć jak ktoś zostanie tam zabity.

    • 1 0

  • Niewiele to da a kosztuje mnostwo kasy.Powod: niedostosowane drogi.Zbyt malo prawo i lewoskretow na skrzyzowaniach.Jak juz sa to sa czesto za krotkie.

    • 1 1

  • dlaczego na tym wyjeździe ze Wzgórza na Redłowo widocznym na miniaturze żaden idiota jeszcze nie zmienił semaforów kierunkowych na zwykłe z zieloną strzałką?Bardzo często sterczy się tam jak głupi a główną nitką nic nie jedzie nie wspomnę już nawet o spóźnieniach pojazdów komunikacji miejskiej spowodowanych przez tę durnotę

    • 2 0

  • 53 fotoradary przyda się jako argument na debaty przed wyborami trzeba się zapytać gdyńskich złodziei dlaczego szastają publiczną kasa na system który w zasadzie nic nie daje ma mnóstwo wad proszę mi powiedzieć jak zgodnie z przepisami wyjechać na ulicę Wielkopolską np z ulicy Wrocławskiej czy Inżynierskiej kiedy jest tam pętla indukcyjna która nie działa na jednoślady?Budują prymitywne prostackie g... za gigantyczną kasę jak na tak skromne mozliwości i funkcje za to gdyńskie patafiany już wyliczyły ile zarobią na mandatach ciąg dalszy fotoradarowej paranoi

    • 1 0

  • pi...y c fotoradary

    i vincenta ich strażnika

    • 1 2

  • skoro ten ktoś jedzie z przepisową prędkością

    to dlaczego większość trasy pokonuje niezgodnie z przepisami poruszając się lewym pasem i wyprzedzając tych jadących "wolniej" niż prędkość dozwolona na danym odcinku?

    • 2 0

  • .. dzis jechałem do Gdyni , zadnej zielonej fali

    tylko policja w VW Caddy zasuwała ponad 70-ka i skakała z pasa na pas - ot słuzby tuska moga!!!!

    • 2 2

  • A czy Tristar będzie wlepiać mandaty pieszym, którzy włażą na czerwonym (2)

    świetle koło Manhattanu? Dla samochodów zapala się zielona strzałka, piesi mają czerwone a samochody nie mogę skręcić w prawo, bo na pasach tłum ludzi.

    • 4 2

    • piesi przechodząc tłumnie nie stwarzają zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu

      wlepianie im mandatów można zastąpić działaniami prowadzącymi do zmniejszenia uzależnienia od samochodów, ale mandaty tu niewiele pomogą. Najważniejsza jest wyobraźnia, kyselak. Wyłączaj silnik częściej, wtedy przy zastanawianiu się będziesz miał więcej czasu do pomyślenia o ruchu ludzi, a nie tylko pojazdów.

      • 0 2

    • Zielona strzałka i jej złudne działanie

      W większości wypadków, gdy świeci się zielona strzałka to piesi też mają zielone. Stąd póki tak jest, że piesi nie mają osobnego cyklu to zawsze dojdzie do takie przypadku.

      Ponadto piesi są nauczeni, że jak samochody mają zielone, to oni równolegle też je mają.

      Kolejny problem to charakter każdego Polaka, który uważa, że wszyscy są źli. Gdy jest pieszym, to twierdzi, że kierowcy i rowerzyści to debile, gdy kierowcą to piesi i rowerzyści, a gdy rowerzystą to z kolei ci kierowcy i piesi. Do póki jeden drugiego nie będzie szanował to zawsze tak będzie, że ktoś komuś zrobi na złość.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane