• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • Emituję CO2... (1)

    Jadę do pracy z Oruni Górnej do Sopotu, czyli 20 km, i z powrotem, co daje dziennie 40 km. Według producenta mój samochód emituje 150 g/km CO2. Czyli: 40 km * 150 g/km = 6000 g, tj. 6 kg. Pytam grzecznie, gdzie są te kilogramy dwutlenku węgla, które emituję dziennie. Gdzie leżą te kilogramy?

    Proszę tylko o rzetelne odpowiedzi.

    • 0 0

    • Te 6 kilogramów CO2, to z ilu litrów paliwa ?

      • 0 0

  • k....!

    • 1 0

  • Dotyczy ankiety!!

    Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej? Oczywiście urzędnicy, prezesi, włodarze miasta!! Oczywiście firma wciskająca to g.... mieszkańcom!! Wystarczy kolizja i cały ten system się wali, są wtedy błędy. Na tej drodze praktycznie codziennie są kolizje i wypadki.. Oj, łatwo wydawać publiczne pieniądze a kierowcy płacą!!!

    • 4 1

  • Kuuurrr!!! Te światła na początku świętojańskiej przy Urzędzie Miasta to (1)

    TRISTAR?? Ja rąb..... co za kretyn rąb....ny to programował - zatłukł bym dziada gołymi łapami tłuka niedorozwiniętego!!! Czy oni to programują na zasadzie losowania totolotka i później się ani razu nikt nie przejedzie tamtędy????

    • 6 1

    • szaleństwo

      lewoskręt ze Zwycięstwa w kierunku Ślaskiej to toalne szaleństwo, kilka sekund i koniec, gorzej niz było

      • 0 1

  • To dlatego

    z Kieleckiej w Śląską zielone zapala się na 10 sekund?

    • 2 0

  • Pomiar odcinkowy lub fotoradary są pozapinane już? Ktoś coś wie?

    • 0 0

  • Na filmie powinna pojawić się informacja o lokowaniu produktu.

    Film zawierał lokowanie prezydium Gdyni.

    • 1 0

  • wczoraj na odcinku od Opery do Abrahama ok. 16:15, zatrzymały mnie czerwone światła pięć razy (na osiem skrzyżowań)

    • 4 0

  • mandaty się posypią...

    Oj posypią... mało ktowie że za nasze pieniądze właśnie powstaje nowy system zwalczający piratólw drogowych tj. pasy, foteliki, telefony, prędkość, czerwone i żółte swiatło.......

    • 2 1

  • a co z panami z ITD w trójmieście (1)

    jeżeli będą zamontowane aż 53 fotoradary ???

    • 1 0

    • bakruta strzela :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane