- 1 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (188 opinii)
- 2 Będzie pył, nie będzie premii? (222 opinie)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (65 opinii)
- 4 Jest nowy szef Eko Doliny. Będzie lepiej? (26 opinii)
- 5 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (360 opinii)
- 6 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (276 opinii)
Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?
Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.
Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.
Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.
Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.
System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.
Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.
Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.
System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.
Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.
Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.
Miejsca
Opinie (290) 7 zablokowanych
-
2013-01-18 08:43
Dziś rano (1)
na odcinku od Słowackiego do Do Studzienki na 5 możliwych świateł na czerwonym stałem 4 razy.
- 2 1
-
2013-01-18 09:22
Zasada jest jedna jak raz złapiesz czerwone, to jeszcze kilka razy je złapiesz
Bo zazwyczaj jak staniemy na jednych to przyspieszamy, aby być na drugich przed czerwonym, co jest błędem bo w większości wypadków znów staniemy na czerwonym.
Czasem lepiej zwolnić i przeczekać podczas jazdy to czerwone i wstrzelić się w zieloną falę. Szkoda, że póki co w Gdańsku jest ona złamana w 2 miejscach.
Oczywiście gdy jest korek to żadna fala się nie sprawdza. Aby zadziałała jaka kolwiek musielibyśmy wydłużyć światła dla tego kierunku, ale inny by stał dłużej.- 0 0
-
2013-01-18 17:36
Runał Tristar. Czy faktycznie ułatwiał komunikację?
na taki nagłówek czekam z niecierpliwością
- 1 0
-
2013-01-19 00:00
Przecież nie chodzi o to, żeby ułatwić życie,
tylko o jak najwięcej kasy z mandatów.
- 1 0
-
2013-01-24 09:18
Może jazda w ciągu al. Zwycięstwa się poprawiła, tego nie wiem. Ale od momentu wdrożenia systemu przejazd z Piłsudskiego na Kielecką wymaga baaaaardzo dużej cierpliwości. A przecież do obwodnicy też trzeba jakoś dojechać.
- 0 0
-
2013-02-25 07:17
mi lepiej się jeździło przy wcześniejszym ustawieniu świateł, teraz to już nie pamiętam co to zielona fala.
Jak jadę przez centrum Gdyni to tylko czerwona fala dobrze działa i to w dwie strony jadąc do pracy i z pracy.Brawo jak miało być tak czerwono to gratulacje za system- 0 0
-
2013-06-30 21:31
Usmiałęm się do łez
Zielona fala w gdyni - jaka żenada! Filmik pocięty, ale i tak guuwno wylazło. Trasą jeżdzę codziennie więc doskonale wiem że nie da się o żadnej porze przejechać na zielonym z konkrektnych świateł na inne. Kłamcy i złodzieje! Sprzedali sprzęt za nasze podatki i g*wno z tego mamy! Złodzieje urzędasy!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.