• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • Nakręciliście filmiki przed tym jak nie było tristara ??

    • 4 1

  • w OLIWIE na AL. Grunwaldzkiej

    postawili gołe słupy we wrześniu 2012 przygotowali słupy pod nową sygnalizację i..... czekają na kapustę?.

    • 4 0

  • Nie ma co, dobry ten system, mamy tzw czerwoną falę.

    • 2 0

  • Przy jantarze w wrzeszczu. (2)

    Przy Jantarze w Wrzeszczu ( Miszewskiego / Grunwaldzka ) w kierunku Gdańska centrum bardzo często się korkuje aż nawet do trzech zmian świateł.

    • 5 0

    • A lewoskręt z Miszewskiego na Grunwaldzką korkuje Miszewskiego, Wyspiańskiego aż do placu Komorowskiego

      • 0 0

    • Jednak zawsze niemal tak samo...

      Czy tylko ja mam takie wrazenie, że za niemal kazdym razem jak juz sie leci na "zielonej fali" to właśnie tylko przy Jantarze trafiamy na czerwone?
      Może wiec to jakoś można dopasowac panowie Inzynierowie, skoro wciqz taka sytuacja sie powtarza...

      • 0 0

  • co za bzdura

    nikt mi nie wmowi ze podczas korkow kazdy bedzie jechal na zielonym swietle..bo odwracajajc sytuacje ten kto trafi na czerwone bedzie trafial na czerwone na kazdym nastepnym skrzyzownaiu:)

    • 3 0

  • wykonawca Qumak

    jeżeli wykonawcą jest Qumak, to inwestycja napewno będzie drożej kosztować-oni to umieją robić!!!, a "zielona fala" bedzie tylko "medialna" już dzisiaj sa opóźnienia o których się nie pisze, a to też kosztuje!!!

    • 1 0

  • Podać nazwiska tych którzy zadecydowali o instalacji tego badziewia !

    instalacja tego systemu zdaje egzamin tylko wówczas jeżeli jest alternatywa jazy w tym samym kierunku kilkoma różnymi ciągami ! , u nas póki co jest jeden główny trakt przez trójmiasto wiecznie zapchany i zakorkowany !, tu żaden tristar nic nie-da i nie pomoże . I zamiast kasę przeznaczyć no budowę i rozbudowe dróg to Gamonie marnotrawią ją na bzdury ,wspomnicie za dwa ,trzy lata co to dało !? ...

    • 6 0

  • Skandalicznie krotki czas swiatel dla pieszych !!!!!!!!!!!!!

    • 4 0

  • Tristar do pieszych = pogorszenie

    Tristar to nęka dla pieszych, widać to bardzo dobrze na skrzyżowaniu przy jantarze w Gdańsku, zapala nam się zielone po jednej stronie przejścia to musimy praktycznie biec aby zdążyć na kolejne zielone po drugiej stronie idąc normalnym tempem nie ma szans na to by przejść. (zależy jeszcze po której stronie stoimy)

    • 5 0

  • Kasa wywalona w błoto -tak jak na węzeł Wzgórze !.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane