• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył Tristar. Czy faktycznie ułatwia komunikację?

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc. Według inwestorów system Tristar ma usprawnić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej i samochodom nawet o 20 proc.

Wystartował w Trójmieście system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wykonano dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Sprawdziliśmy, czy tam, gdzie system już działa, jedziemy płynnie.



Na ulicach Trójmiasta rozpoczął pracę system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który budowany jest od marca 2012 r. Zostały już wykonane dwa spośród czterech etapów przedsięwzięcia. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań. Wciąż trwa kalibracja Tristara w centrum sterowania do sytuacji panującej na drodze.

Drugi etap, którego wykonanie zakończyło się już w tym roku, umożliwiło wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań. Trwają tam procedury odbiorowe, ale mimo to system już działa - obraz z kamery trafia do centrum sterowania, a komputery gromadzą dane o ruchu na ulicach.

Inwestorem przedsięwzięcia drogowego w Trójmieście są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz gdyński i sopocki Zarząd Dróg i Zieleni. Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Postanowiliśmy pokonać oba odcinki (w Gdańsku i Gdyni), na których uruchomiono system. Trudno ocenić, czy Tristar już teraz rozładowuje korki. Stąd wyjechaliśmy poza godzinami szczytu, by sprawdzić, czy przynajmniej funkcjonuje tam zielona fala - przejazd przez wiele skrzyżowań na zielonym świetle.

Na początek wybraliśmy przejazd wspomnianymi ulicami Gdyni. To 4,9-kilometrowy odcinek, który powinniśmy przejechać w ciągu ok. 10 minut przy założeniu, że na wszystkich mijanych sygnalizacjach pali się zielone światło. Nie przekraczaliśmy dozwolonych prędkości.

Przejazd zajął dwie minuty dłużej, a to za sprawą postoju na czerwonym świetle na Węźle Wzgórze i ul. 10 lutego. Najlepiej podróżuje się na razie al. Zwycięstwa. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania od Węzła Wzgórze do ul. Wielkopolskiej. Na tym odcinku napotykamy też zieloną falę. Poniżej zamieszczamy zapis całego przejazdu.

System Tristar w Gdyni funkcjonuje w ciągu ul. 10 Lutego, ul. Śląskiej oraz al. Zwycięstwa.



Teraz Gdańsk. System Tristar powstał tu na 3,7-kilometrowej trasie przez Wrzeszcz i Strzyżę. Gdybyśmy na wszystkich skrzyżowaniach napotkali na sygnalizatorze zielone światło, nasza podróż trwałaby zaledwie pięć minut. Niestety, tego odcinka w tym czasie nie udało nam się pokonać. Straciliśmy tam dwie minuty, stojąc na światłach tuż przy Jantarze. Jechaliśmy z dozwoloną prędkością.

Najbardziej zaskakujący odcinek naszego testu to ten szczególnie zatłoczony - al. Grunwaldzka na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Jaśkowa Dolina. Jechaliśmy tam bez zatrzymywania, co widać na poniższym filmie.

System w Tristar w Gdańsku funkcjonuje na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa - odcinek od ul. Abrahama do Opery Bałtyckiej.



Która grupa osób powinna skorzystać na wdrożeniu systemu Tristar najbardziej?

Jak zapewniają nas osoby odpowiedzialne za uruchomienie Tristara, to nie koniec zmian na naszych drogach. - Wciąż kalibrujemy pracę systemu w centrach sterowania. Trwa to kilka tygodni. Kamery obserwują ruch. Na podstawie zebranych danych dokonywane są zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji - mówi Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Przed generalnym wykonawcą realizacja jeszcze dwóch etapów systemu Tristar. Mają nim być objęte kolejne główne arterie Gdańska (Trasa W-Z, główna arteria w centrum Gdańska) i Gdyni (ul. Wielkopolska, ul. Morska), a także al. Niepodległości w Sopocie. Kończy się aktualnie przygotowywanie dla nich dokumentacji. Prace mają ruszyć w połowie tego roku i potrwać do wiosny 2014 r. - Wtedy pozostanie jeszcze do wykonania, tak jak w pierwszym i drugim etapie - kalibracja - tłumaczy Oskarbski.

Wiele osób obawia się, że system Tristar z pomocą kamer zamontowanych nad skrzyżowaniami zacznie wyłapywać niefrasobliwych kierowców lubiących mocniej przycisnąć pedał gazu. Na razie gadżet trójmiejskich drogowców takich czynności nie wykonuje, ale docelowo ma on posiadać aż 53 fotoradary.

Miejsca

Opinie (290) 7 zablokowanych

  • Swiatla na przejsciu pieszych przy manhattanie

    Dzis zmieniono ustawienie swiatel przy tym przejsciu dla pieszych. Teraz dziala elegancko - swiatla po obu stronach drogi zapalaja sie rownoczesnie i nie trzeba czekac bez sensu, jak poprzednio gdy wszyscy mieli czerwone.

    • 4 1

  • TRI-SRAM

    Zjazd z Witomina z Kieleckiej w stronę Śląskiej. Strzałka w lewo, czekanie co 2-gą zmianę świateł a jak zapali się zielone to tylko na 2 samochody a potem ludzie wciskają się na czerwonym. ŻENADA!!!

    • 9 1

  • HORROR (3)

    Ostatnio jechałem z Gdańska do Gdyni i nie wiedziałem, że ten tristar już działa. Nie zauważyłem żadnej zmiany ani w Gdańsku ani w Gdyni. W Sopocie zatkane wszystko jak zawsze. Przejazd zajął prawie godzinę.

    • 9 3

    • a o wariancie SKM nie pomyślałeś? (2)

      wyłącz silnik, włącz myślenie

      • 2 7

      • jak sie jedzie z punktu do punktu to jak najbardziej (1)

        byłem samochodem w Gdańsku potem jechałem do Gdyni gdzie odbierałem kafle do łazienki a potem jechałem do Osowy do Castoramy i na Orunie. Skm-ką bym nie dojechał a skm + zkm zajęło by to ze 2 dni. I nie wiem kto by miał te fanty nosić ze mną.

        • 8 1

        • mam wrażenie, że nie czytasz innych postów i słabo się zastanawiasz

          ile razy w roku masz takie obciążenie bryki? Ile osób jadących samochodami z Gdańska do Gdyni lub odwrotnie musi jechać z ciężkim bagażem? Pomyśl, że jest takie pojęcie jak "niepotrzebny przejazd samochodem".

          • 3 4

  • Tristar w Gdyni

    prowadzi przez ulicę Podjazd i znajdujące się tam strasznie niebezpieczne skrzyżowanie? Coś nie hallo...

    • 5 0

  • przejazd wrzeszcza w 1:17? chyba jednak mocno przekroczył dozwoloną prędkość

    • 4 2

  • (3)

    jak się ludzie nie naucza jeździć to żaden tristar i inne bajery nie pomogą. Lewym pasem jeżdżą 30 km/h a ze świateł tak ruszają ze jedna zmiana 3 samochody. to jest dopiero horror!

    • 15 2

    • agresywna jazda skutkuje kolizjami (2)

      wtedy na megakorek tristar niewiele pomoże

      • 2 4

      • (1)

        agresywna jazda != dynamiczna jazda

        • 3 2

        • JAZDA JAZDA JAZDAAA........

          • 1 0

  • Węzeł Wzgórze

    - tam Tristar działa źle, bywa, że na jednym cyklu świateł przepuszcza po cztery auta na każdym pasie - mówię tu o prawoskręcie w stronę Sopotu. Trzeba by go w tym miejscu podrasować, może to kwestia tego, że reszta aut stoi tam w kolejce pod tunelem i tristarowe kamery ich nie widzą?

    • 2 1

  • Tristar to nie zielona fala!

    Autor popełnił błąd zakładając taką tezę. Tristar ma zapobiegać tworzeniu się zatorów - ale nie tylko na głównym ciągu (Grunwaldzka / Zwycięstwa), ale też na drogach dojazdowych. Dlatego czasem (tym częściej, im większy jest ruch na dojazdówkach) "przytrzyma" nieco główny ciąg, aby wyczyścić dojazdówki.

    • 6 0

  • kolejny dowód na myślenie głównie o ruchu samochodów a nie o warunkach poruszania się ludzi po mieście (3)

    koszty TRISTARA czterokrotnie przekraczają nakłady na tworzenie udogodnień dla ruchu rowerowego, którego zwiększenie rozładowałoby korki dużo bardziej efektywnie z korzyścią zdrowotną dla wszystkich (nie kosztem chodników, tylko miejsc parkingowych i jezdni). Potrzebna jest poważna refleksja nad reorientacją myślenia o systemie transportowym miasta, a nie takie pseudo systemowe działania które pomagają jednym, a pogarszają warunki poruszania się innym.

    • 7 6

    • bezdzietny kawaler, zgdałem?? (2)

      • 4 3

      • pudło , koleś, pracujący na dwa etaty, ojciec kilkorga dzieci (1)

        kierowca od ponad dwudziestu lat.

        • 3 0

        • Wąsaty wyborca PO, oddany wielbiciel bula.

          • 1 1

  • ankieta niewłaściwie formułuje alternatywy

    oparta o ukryte założenie, że poprawa warunków jazdy jednych musi skutkować pogorszeniem warunków poruszania się innych. Poprawa warunków ruchu pieszych, rowerzystów i klientów komunikacji publicznej poprawia także warunki jazdy kierowców, których nadmiar powoduje najwięcej kłopotów dla tej grupy oraz wszystkich pozostałych.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane