• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył terminal w gdańskim porcie

Michał Tusk
2 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Do nowego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Północnym wpłynął w piątek pierwszy statek. To dopiero początek. Brytyjczycy zarządzający obiektem chcą, by już w przyszłym roku stał się on najważniejszym portem kontenerowym na Bałtyku.

Gdański Terminal Głębokowodny to największa inwestycja ostatnich lat w regionie. Budowa, finansowana głównie przez australijski bank Macquarie, rozpoczęła się dwa lata temu. Od około tygodnia terminal jest w stanie przyjmować statki, choć planowana po pierwszym etapie budowy przepustowość, rzędu pół miliona kontenerów rocznie, zostanie osiągnięta dopiero za parę miesięcy.

Po co w Trójmieście czwarty już terminal kontenerowy? Dotychczas potentatem w przeładunkach tego typu towaru była Gdynia. Jej dwa terminale - Bałtycki i Hutchison o łącznej przepustowości ok. 700 tys. kontenerów rocznie - mają jedną wadę - znajdują się w porcie wewnętrznym, do którego nie mogą wpływać największe kontenerowce o zanurzeniu powyżej 10 metrów. Z tego powodu transport kontenerów do Polski (i w ogóle do wszystkich portów Bałtyku) odbywa się obecnie z "przesiadką". Pudła wyładowywane są z wielkich statków w "hubach" - np. w Rotterdamie czy Bremerhaven. Tam kontenery są sortowane i ładowane na mniejsze jednostki rozwożące je po europejskiej portach - te połączenia nazywane są "feederowymi" (od angielskiego feed - karmić), bo "karmią" kontenerami huby na zachodzie Europy.

Jednak do nowego gdańskiego terminalu wpłyną statki o zanurzeniu nawet 15 metrów, dlatego spółka DCT, zarządzająca inwestycją, ma ambicje stworzenia pierwszego hubu kontenerowego na Bałtyku. - Wielkie oceaniczne kontenerowce tracą obecnie dużo czasu, czekając w zatorach przed portami w Holandii i Niemczech - mówi Fred Camperman, generalny dyrektor DCT. - Dla ich właścicieli oznacza to ogromne straty finansowe. Co więcej w najbliższych latach nie zanosi się na zwiększenie przepustowości tych portów. To szansa dla nas.

Jeśli pomysł wypali, to za kilka lat towary np. z Chin i USA do Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej będą płynęły na pokładzie kontenerowych gigantów prosto do Gdańska i tam będą przeładowywane na mniejsze jednostki rozwożące je po pozostałych bałtyckich portach.

- Rozmawiamy z największymi liniami żeglugowymi na rynku. Są zainteresowani, ale, jak to z reguły w biznesie bywa, każdy patrzy na resztę i wyczekuje, by ktoś inny wykonał pierwszy krok. Jeśli to już nastąpi, przyjdą pozostali - mówi Camperman.

Na razie zarząd DCT musi ściągnąć jakiekolwiek połączenia, jeśli chce zgodnie ze swoimi planami obsługiwać ponad milion kontenerów rocznie. W tym tygodniu terminal ma odwiedzić kolejny statek (oczywiście tylko w ramach połączeń feederowych). Problemem dla terminalu jest infrastruktura transportowa - pomorski odcinek autostrady A1 nabiera kształtów, ale aby do niego dojechać, trzeba przeciskać się przez wiecznie zakorkowane centrum miasta. Obwodnica południowa Gdańska, omijająca Śródmieście, powstanie dopiero za trzy-cztery lata. Mniej problemów sprawia kolej, dlatego to właśnie pociągiem przyjechały kontenery załadowane na wczorajszy statek. Od tego momentu pociągi kontenerowe mają stale łączyć Port Północny z terminalem w Sławkowie na Górnym Śląsku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (49) ponad 50 zablokowanych

  • NO TO

    najwyższy czas myśleć o wyłonieniu wykonawcy
    S7 = obwodnicy południowej miasta łączącej "wantówkę"
    z A1 na wysokości Pruszcza Gd.
    Bo inaczej na "W-Z'ce" będzie kiepsko ....
    o ruchu w mieście nie wspominając !

    • 0 0

  • pomyślcie tylko
    1000 TIRów dziennie przez wiecznie rozkopane centrum gdańska:-( i tak z 4 lata
    tak was wysterował wasz kochany samorząd:-) nie liczycie sie jako mieszkańcy w ogóle
    w ogóle:-)

    • 0 0

  • prztań płakać sopocki dziadzie

    1000 tirów dziennie, szkoda że nie milion! Dopóki będzie 1000 dziennie, w Gdańsku będzie i płd obwodnica i Trasa Sucharskiego

    • 0 0

  • Jak zwykle!!!

    Jak zwykle w Polsce wszystko o d**y strony. Trójmiasto mogło by zarabiać krocie juz od wielu lat na portach kontenerowych. Dopłynąć każdy może ale niestety bez autostrad jest to jak zwiedzanie wyspy...

    • 0 0

  • super!

    gratulacje, w końcu możliwy będzie większy ruch w porcie!!
    Dobre zmiany w Gdańsk!!

    • 0 0

  • A gdzei nowa trasa Sucharskiego? Gdzie nowy most kolejowy na Przeróbce?
    Te kontenery samolotami będą wywozić? Bo jak mają jeździć TiR za TIRem to niedługo mieszkańcy zablokuja ulice, które i tak już są zaorane przez ciężarówki.

    • 0 0

  • Wyładujemy np 1000kontenerów i dalej chyba pójdą same na piechotę bo dróg brak. KOleją tez nie ma jak bo most na Przeróbce lada dzień pewnie runie. Już i tak chyba jest na nim ograniczenie do 10-15km/h

    • 0 0

  • kolejny krok naprzód

    Bardzo dobrze się dzieje, Trójmiasto się rozwija. Niestety do pełni sukcesu potrzeba współpracy wielu miast, głównie największych czyli Gdyni i Gdańska. Jak narazie oba miasta robią sobie pod górkę w wyniku czego potencjalny inwestor wybiera Wrocław czy Kraków. Zamiast tego wystarczy się dogadać i np. oba porty ustalą: duże statki do Gdańska, małe do Gdyni, zyski będą równe dla obu portów, zamiast tego przypływa statek, dzwoni do obu portów i zaczyna się licytacja kto da mniej za obsługę jednostki w wyniku czego oba porty tracą.
    Inną sprawą jest ciągłe narzekanie i przekrzykiwanie się które miasto jest lepsze, Gdańsk czy Gdynia. Ludzie nie mający nic do powiedzenia tacy jak galux powini zrozumieć, że to nie wyścig a współpraca może jako jedyna wpłynąć na rozwój metropolii.

    • 0 0

  • Inwestorzy wybierają albo Gdańsk

    albo Wrocław lub Kraków bo Gdyni nigdy nie wybierają.

    • 0 0

  • nie wysmarkałem sobie z nosa, jak ty cieciu, swojej opinii tylko powtarzam za mediami
    1000 TIRów dziennie:-)))))))
    na co liczysz ciemnoto? na PKP? jeżeli tak, to licz dalej analfabeto matematyczny:-) naiwna ciemna maso:-)
    albo terminal ruszy na pełną pare z 1000-ma TIRami przez gdańsk, albo wybudowanie go było wielką klapą:-) coś tu sie musi logicznie zsumować:-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane