• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył terminal w gdańskim porcie

Michał Tusk
2 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Do nowego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Północnym wpłynął w piątek pierwszy statek. To dopiero początek. Brytyjczycy zarządzający obiektem chcą, by już w przyszłym roku stał się on najważniejszym portem kontenerowym na Bałtyku.

Gdański Terminal Głębokowodny to największa inwestycja ostatnich lat w regionie. Budowa, finansowana głównie przez australijski bank Macquarie, rozpoczęła się dwa lata temu. Od około tygodnia terminal jest w stanie przyjmować statki, choć planowana po pierwszym etapie budowy przepustowość, rzędu pół miliona kontenerów rocznie, zostanie osiągnięta dopiero za parę miesięcy.

Po co w Trójmieście czwarty już terminal kontenerowy? Dotychczas potentatem w przeładunkach tego typu towaru była Gdynia. Jej dwa terminale - Bałtycki i Hutchison o łącznej przepustowości ok. 700 tys. kontenerów rocznie - mają jedną wadę - znajdują się w porcie wewnętrznym, do którego nie mogą wpływać największe kontenerowce o zanurzeniu powyżej 10 metrów. Z tego powodu transport kontenerów do Polski (i w ogóle do wszystkich portów Bałtyku) odbywa się obecnie z "przesiadką". Pudła wyładowywane są z wielkich statków w "hubach" - np. w Rotterdamie czy Bremerhaven. Tam kontenery są sortowane i ładowane na mniejsze jednostki rozwożące je po europejskiej portach - te połączenia nazywane są "feederowymi" (od angielskiego feed - karmić), bo "karmią" kontenerami huby na zachodzie Europy.

Jednak do nowego gdańskiego terminalu wpłyną statki o zanurzeniu nawet 15 metrów, dlatego spółka DCT, zarządzająca inwestycją, ma ambicje stworzenia pierwszego hubu kontenerowego na Bałtyku. - Wielkie oceaniczne kontenerowce tracą obecnie dużo czasu, czekając w zatorach przed portami w Holandii i Niemczech - mówi Fred Camperman, generalny dyrektor DCT. - Dla ich właścicieli oznacza to ogromne straty finansowe. Co więcej w najbliższych latach nie zanosi się na zwiększenie przepustowości tych portów. To szansa dla nas.

Jeśli pomysł wypali, to za kilka lat towary np. z Chin i USA do Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej będą płynęły na pokładzie kontenerowych gigantów prosto do Gdańska i tam będą przeładowywane na mniejsze jednostki rozwożące je po pozostałych bałtyckich portach.

- Rozmawiamy z największymi liniami żeglugowymi na rynku. Są zainteresowani, ale, jak to z reguły w biznesie bywa, każdy patrzy na resztę i wyczekuje, by ktoś inny wykonał pierwszy krok. Jeśli to już nastąpi, przyjdą pozostali - mówi Camperman.

Na razie zarząd DCT musi ściągnąć jakiekolwiek połączenia, jeśli chce zgodnie ze swoimi planami obsługiwać ponad milion kontenerów rocznie. W tym tygodniu terminal ma odwiedzić kolejny statek (oczywiście tylko w ramach połączeń feederowych). Problemem dla terminalu jest infrastruktura transportowa - pomorski odcinek autostrady A1 nabiera kształtów, ale aby do niego dojechać, trzeba przeciskać się przez wiecznie zakorkowane centrum miasta. Obwodnica południowa Gdańska, omijająca Śródmieście, powstanie dopiero za trzy-cztery lata. Mniej problemów sprawia kolej, dlatego to właśnie pociągiem przyjechały kontenery załadowane na wczorajszy statek. Od tego momentu pociągi kontenerowe mają stale łączyć Port Północny z terminalem w Sławkowie na Górnym Śląsku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (49) ponad 50 zablokowanych

  • To budzi radośc i zadumę

    Czy w tak niewielkim obszarze potrzebne są zwalczające się Terminale. To chyba kolejny przykład walki o której pisal jeden z panów. To na dluższą metę jest zabójstwo. Szkoda pieniędzy. W Gdańsku już czeka od paru lat most, a w Gdyni mimo że terminal już dzaiła od dawna brak połaczenia z obwodnicą. Brak rozsdku i walka, walka bratobójcza!!!!!!
    Udowadnianie że Gdynia jest płytka to tylko połowa prawdy. Należy podliczyć koszty ciągłego pogłębiania toru podejściowego do portu w Gdańsku. I jeszcze kilka pytań .... Czy się opłaca ? Zobaczymy.
    Udowodnimy wyższośc .........
    Polska to dziwny kraj!!!!!

    • 0 0

  • "w Gdańsku może nie ma rozmachu wrocławskiego,ale takie firmy jak Intel,GE Money Bank,Thyssen Krupp,CompuWare,Seruga Seiki,DCT-terminal kontenerowy w Porcie Północnym za 300 mln euro,Zen-Sar czy Reuters-chwilowo w GA,wraca niebawem na Arkońska Park Biurowy,zainwestowały w Gdańsku,zresztą można długo wymieniać zagraniczne inwestycje w Gdańsku"

    no właśnie jestem ciekawy jakie to jeszcze inwestycje zagraniczne (znaczące) ulokowały się w Gdańsku? bo skala wymienionych jest wręcz śmieszna w porównaniu do nie tylko Wrocławia, ale też Krakowa, Poznania, a nawet Łodzi. To są wszystko inwestycje rzędu kilku-kilkunastu (np Seruga, Thyssen czy Zensar) milionów dolarow (z wyjątkiem DTC), gdy w pozostałych wymienionych miastach inwestorzy zagraniczni wydają po kilkaset milionów. W Gda jak do tej pory nie powstało żadne centrum finansowo-księgowe a informatyczne może ze 3, podczas gdy w takim Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu jest ich po minimum kilkanaście (tak znanych firm jak IBM BTO, Carlsberg, Siemens, Google, Phillip Morris, MAN, Citibank, Accenture, CAP Gemini). Tak więc poza remontami dróg, budową centrów handlowych i wielkimi planami w Gdańsku (i w całym 3mieście) gospodarczo dzieje się nie wiele, czyli cofamy sie w stosunku do reszty dużych miast. Gdyby nie turystyka i kilka lokalnych firm, to byłaby kompletna dziura ekonomiczna.

    • 0 0

  • Nawet Jolanta Kwaśniewska, która wygrała przetarg na komunalne grunty w Gdańsku uciekła, ponieważ dowiedział się, że chca tu ją

    oszukać!!!!

    • 0 0

  • Waszka, twoj komentaz to raczej do "Młodzi architekci nagrodzeni

    Ja też jestem za zdrowiem i ochroną srodowiska w Gdańsku. Więcej spalin, szumu, drgań, itd. na pewno znacznie ten stan pogorszy.

    • 0 0

  • Terminale

    To naturalne, że powstają terminale.To nie jest żadna walka, poprostu jest duży rynek do zagospodarowania. W dużych portach europejskich jest ich po kilka.

    • 0 0

  • Improwizacja

    Mały ma rację. Zwłaszcza polska administracja pokazała podobno swoją zwyczajną twarz. Znalazł się ktoś, kto zainwestował, ze swojej roli wywiązał się imponująco a nasi jak zwykłe - działania doraźne, gorączkowa improwizacja, sprawy i urzędy nie pozałatwiane. Obciach przed Anglikami.To powierzchowna opinia, ale jakby ktoś zbadał temat, to obawiam się, że niestety słuszna.

    • 0 0

  • Brak informacji

    Terminal projektował "PROJMORS" z Gdańska,a wykonawcą był (jest) HOCHTIEF.Szybko i sprawnie,oby tak Euro 2012 poszło.

    • 0 0

  • jasne, że naturalne
    ale czy naturalne jest przyciąganie inwestora obiecując mu gruszki na wierzbie (nowe inwestycje drogowe), to już takiej jasności nie mam...
    nazwanie "tymczasową" sytuację kiedy przez 4 lata transport kontenerowy bedzie odbywał się przez centrum i tak ledwo wydolnego gdańska zakrawa na s/f:-)
    te 4 lata jest tak samo realne, jak wtedy kiedy zaczynano projektować terminal
    sam terminal jest super, nowoczesny i perspektywiczny:-)

    • 0 0

  • Ale tak szczerze, mamy rząd nad rRUndy, chyba takiego to i Ugandzie by pozazdrościli

    Następny przykład to wybudowanie portu kontenerowego bez wydzielonych dróg dojazdowych czy to normalne i logiczne bo o logistyce szkoda gadać.

    • 0 0

  • Na temat

    A może by tak na temat!
    Czytający ten link szukają wypowiedzi na temat. Panowie, łopatki i plażę, tam poobrzucajcie się piaskiem!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane