• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył terminal w gdańskim porcie

Michał Tusk
2 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Do nowego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Północnym wpłynął w piątek pierwszy statek. To dopiero początek. Brytyjczycy zarządzający obiektem chcą, by już w przyszłym roku stał się on najważniejszym portem kontenerowym na Bałtyku.

Gdański Terminal Głębokowodny to największa inwestycja ostatnich lat w regionie. Budowa, finansowana głównie przez australijski bank Macquarie, rozpoczęła się dwa lata temu. Od około tygodnia terminal jest w stanie przyjmować statki, choć planowana po pierwszym etapie budowy przepustowość, rzędu pół miliona kontenerów rocznie, zostanie osiągnięta dopiero za parę miesięcy.

Po co w Trójmieście czwarty już terminal kontenerowy? Dotychczas potentatem w przeładunkach tego typu towaru była Gdynia. Jej dwa terminale - Bałtycki i Hutchison o łącznej przepustowości ok. 700 tys. kontenerów rocznie - mają jedną wadę - znajdują się w porcie wewnętrznym, do którego nie mogą wpływać największe kontenerowce o zanurzeniu powyżej 10 metrów. Z tego powodu transport kontenerów do Polski (i w ogóle do wszystkich portów Bałtyku) odbywa się obecnie z "przesiadką". Pudła wyładowywane są z wielkich statków w "hubach" - np. w Rotterdamie czy Bremerhaven. Tam kontenery są sortowane i ładowane na mniejsze jednostki rozwożące je po europejskiej portach - te połączenia nazywane są "feederowymi" (od angielskiego feed - karmić), bo "karmią" kontenerami huby na zachodzie Europy.

Jednak do nowego gdańskiego terminalu wpłyną statki o zanurzeniu nawet 15 metrów, dlatego spółka DCT, zarządzająca inwestycją, ma ambicje stworzenia pierwszego hubu kontenerowego na Bałtyku. - Wielkie oceaniczne kontenerowce tracą obecnie dużo czasu, czekając w zatorach przed portami w Holandii i Niemczech - mówi Fred Camperman, generalny dyrektor DCT. - Dla ich właścicieli oznacza to ogromne straty finansowe. Co więcej w najbliższych latach nie zanosi się na zwiększenie przepustowości tych portów. To szansa dla nas.

Jeśli pomysł wypali, to za kilka lat towary np. z Chin i USA do Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej będą płynęły na pokładzie kontenerowych gigantów prosto do Gdańska i tam będą przeładowywane na mniejsze jednostki rozwożące je po pozostałych bałtyckich portach.

- Rozmawiamy z największymi liniami żeglugowymi na rynku. Są zainteresowani, ale, jak to z reguły w biznesie bywa, każdy patrzy na resztę i wyczekuje, by ktoś inny wykonał pierwszy krok. Jeśli to już nastąpi, przyjdą pozostali - mówi Camperman.

Na razie zarząd DCT musi ściągnąć jakiekolwiek połączenia, jeśli chce zgodnie ze swoimi planami obsługiwać ponad milion kontenerów rocznie. W tym tygodniu terminal ma odwiedzić kolejny statek (oczywiście tylko w ramach połączeń feederowych). Problemem dla terminalu jest infrastruktura transportowa - pomorski odcinek autostrady A1 nabiera kształtów, ale aby do niego dojechać, trzeba przeciskać się przez wiecznie zakorkowane centrum miasta. Obwodnica południowa Gdańska, omijająca Śródmieście, powstanie dopiero za trzy-cztery lata. Mniej problemów sprawia kolej, dlatego to właśnie pociągiem przyjechały kontenery załadowane na wczorajszy statek. Od tego momentu pociągi kontenerowe mają stale łączyć Port Północny z terminalem w Sławkowie na Górnym Śląsku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (49) ponad 50 zablokowanych

  • PS
    gdynia nie głupia żeby dac sobie rozjechac centrum:-)
    poczeka spokojnie na A-1:-)

    • 0 0

  • pajace to port przeladunkowy nie rozwozacy po polsce hehehe

    • 0 0

  • :|

    "...znajdują się w porcie wewnętrznym, do którego nie mogą wpływać największe kontenerowce o zanurzeniu powyżej 10 metrów."

    Ciekawe, że w ciągu ostatnich 2-3 miesięcy owiedziły Gdynie dwa panamaxy MSC Bremen i Maersk Brooklyn, a one mają dużo większe zanurzenie niż 10m. :/

    • 0 0

  • 1000 TIRów dziennie:-)

    • 0 0

  • a jeszcze jak wam zabiorą "euro 2012" na co sie niechybnie zanosi (jakaś kara musi być) to te 1000 TIRów bedzie waliło przez 20 lat:-) musicie zacząć podglądać krety:-)

    • 0 0

  • skad oni te bzdury wyciagneli? niedawno bylem na spotkanu z czlonkiem um odpowiedzialnym za infrastrukture, trasa sucharskiego jzu jest budowana a za 2 lata bedzie wyjazd z portu do wezla A1 w rusocinie, wiec bym sie o te tiry nie bal

    • 0 0

  • No prosze...

    Ja wierze ze plan Brytyjczykow wypali, bysmy byli najwazniejszym portem przeladunkowym na Baltyku... Poki co wiekszosc kontenerow bedzie przyjerzdzac do polski... Maksymalna wydajnosc wszystkich portow kontenerowych w Gdansku wynosi juz 2 mln kontenerow rocznie. Brawo! Gorzej jesli choci o transport ponad 200 kontenerow na godzine drogami, ale to tylko popchnie do budowy drog.

    • 0 0

  • Tendencyjny Forbes

    Ten artykuł w Forbesie,na który powołuje się Galux jest bardzo tendencyjny,zawiera wiele przekłamań,np.autor pisze,że Gdynia z Sopotem są prawie 2x mniejsze od Gdańska,nie jest to prawdą bowiem GD z 460 tys. jest dokładnie o 50% większy od GSP-40 tys i Gdyni 252 tys razem wziętych,liczba zagranicznych podmiotów gospodarczych w GD jest duzo wieksza niż w pozostałej części 3city,według autora prawie tyle samo,myśląc o inwestycjach zagranicznych w Gdyni jakoś nic nie przychodzi mi do głowy,tam po prostu brakuje znaczących inwestycji gospodarczych,nie tylko zagranicznych również krajowych,w Gdańsku może nie ma rozmachu wrocławskiego,ale takie firmy jak Intel,GE Money Bank,Thyssen Krupp,CompuWare,Seruga Seiki,DCT-terminal kontenerowy w Porcie Północnym za 300 mln euro,Zen-Sar czy Reuters-chwilowo w GA,wraca niebawem na Arkońska Park Biurowy,zainwestowały w Gdańsku,zresztą można długo wymieniać zagraniczne inwestycje w Gdańsku,w Gdyni całkowicie ich brak,w ogóle GA wydaje się miastem mocno przereklamowanym,które odcina kupony od medialnej popularności od lat,wygrać ranking w kategorii do 300 tys z Częstochową,Sosnowcem,Białymstokiem,Toruniem itp to inna półka niż zająć 5 miejsce wśród największych miast i zostać wyprzedzonym przez stolicę oraz miasta dużo od siebie większe Wrocław,Poznań,Kraków w przypadku Gdańska ujmy to nie przynosi,ale juz podnosi się medialny szum,że Gdynia wygrała,Sopot też w swojej kategorii ze Świnoujściem,Międzyzdrojami i Kołobrzegiem,a Gdańsk tylko tylko na 5 miejscu.Gdańsk mocno ruszył inwestycyjnie do przodu w ostatnich paru latach,nie jest to jeszcze tempo wrocławskie,ale jestem pewnien,że A-1,EURO 2012 i szereg inwestycji infrastrukturalnych zmienią oblicze tego miasta,które za kilka lat powróci do ścisłej czołówki najwiekszych miast w PL.

    • 0 0

  • johnny

    wszystko to ładnie, może i masz racje, ale wiesz co idzie w świat? nie opinie galluxa, tylko wyniki badań "forbesa"

    wejdź na ich strony i z*** ich jak święty michał diabła

    ja póki co bede tym świecił wam w oczy:-)

    • 0 0

  • NOWE DROGI NISZCZYĆ CZAS ZACZĄĆ !!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane