• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył terminal w gdańskim porcie

Michał Tusk
2 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Do nowego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Północnym wpłynął w piątek pierwszy statek. To dopiero początek. Brytyjczycy zarządzający obiektem chcą, by już w przyszłym roku stał się on najważniejszym portem kontenerowym na Bałtyku.

Gdański Terminal Głębokowodny to największa inwestycja ostatnich lat w regionie. Budowa, finansowana głównie przez australijski bank Macquarie, rozpoczęła się dwa lata temu. Od około tygodnia terminal jest w stanie przyjmować statki, choć planowana po pierwszym etapie budowy przepustowość, rzędu pół miliona kontenerów rocznie, zostanie osiągnięta dopiero za parę miesięcy.

Po co w Trójmieście czwarty już terminal kontenerowy? Dotychczas potentatem w przeładunkach tego typu towaru była Gdynia. Jej dwa terminale - Bałtycki i Hutchison o łącznej przepustowości ok. 700 tys. kontenerów rocznie - mają jedną wadę - znajdują się w porcie wewnętrznym, do którego nie mogą wpływać największe kontenerowce o zanurzeniu powyżej 10 metrów. Z tego powodu transport kontenerów do Polski (i w ogóle do wszystkich portów Bałtyku) odbywa się obecnie z "przesiadką". Pudła wyładowywane są z wielkich statków w "hubach" - np. w Rotterdamie czy Bremerhaven. Tam kontenery są sortowane i ładowane na mniejsze jednostki rozwożące je po europejskiej portach - te połączenia nazywane są "feederowymi" (od angielskiego feed - karmić), bo "karmią" kontenerami huby na zachodzie Europy.

Jednak do nowego gdańskiego terminalu wpłyną statki o zanurzeniu nawet 15 metrów, dlatego spółka DCT, zarządzająca inwestycją, ma ambicje stworzenia pierwszego hubu kontenerowego na Bałtyku. - Wielkie oceaniczne kontenerowce tracą obecnie dużo czasu, czekając w zatorach przed portami w Holandii i Niemczech - mówi Fred Camperman, generalny dyrektor DCT. - Dla ich właścicieli oznacza to ogromne straty finansowe. Co więcej w najbliższych latach nie zanosi się na zwiększenie przepustowości tych portów. To szansa dla nas.

Jeśli pomysł wypali, to za kilka lat towary np. z Chin i USA do Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej będą płynęły na pokładzie kontenerowych gigantów prosto do Gdańska i tam będą przeładowywane na mniejsze jednostki rozwożące je po pozostałych bałtyckich portach.

- Rozmawiamy z największymi liniami żeglugowymi na rynku. Są zainteresowani, ale, jak to z reguły w biznesie bywa, każdy patrzy na resztę i wyczekuje, by ktoś inny wykonał pierwszy krok. Jeśli to już nastąpi, przyjdą pozostali - mówi Camperman.

Na razie zarząd DCT musi ściągnąć jakiekolwiek połączenia, jeśli chce zgodnie ze swoimi planami obsługiwać ponad milion kontenerów rocznie. W tym tygodniu terminal ma odwiedzić kolejny statek (oczywiście tylko w ramach połączeń feederowych). Problemem dla terminalu jest infrastruktura transportowa - pomorski odcinek autostrady A1 nabiera kształtów, ale aby do niego dojechać, trzeba przeciskać się przez wiecznie zakorkowane centrum miasta. Obwodnica południowa Gdańska, omijająca Śródmieście, powstanie dopiero za trzy-cztery lata. Mniej problemów sprawia kolej, dlatego to właśnie pociągiem przyjechały kontenery załadowane na wczorajszy statek. Od tego momentu pociągi kontenerowe mają stale łączyć Port Północny z terminalem w Sławkowie na Górnym Śląsku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (49) ponad 50 zablokowanych

  • Fajnie jest, teraz towar z Chin bedzie plynal szybciej

    bez przesiadek w Rotterdanie, prosto do Gdanska.
    To jest niewatpliwie zasluga jasnie nam panujacych Kaczorkow i moherowych beretow co ich wybrali, przy pomocy Ojca Dyrektora, Amen.

    • 0 0

  • co za jełopy tu zaglądają???

    90% postów nie na temat, obrzucacie sie błotem cos bełkoczac o pisie , komunie itp. choc za komuny to mieliscie po 5 lat, cos o władzach gdanska - sami je wybraliscie, cos o nieprzejezdnych drogach - sami po nich jezdzicie....( choc korki sa wkur.....)

    • 0 0

  • Kontenery na kolej"

    a do głowy olej.
    Bez takiego rozwiązania,
    będzie więcej w korkach stania!

    • 0 0

  • korki??

    nie piszcie jak popieprzeni!! jakie korki przeciez przez most wantowy można pojechac idealnie na płd i o to chodzi albo koleja . BCT to zbawienie dla Gdańska i duże mozliwości rozwoju miasta. A i duzo miejsc pracy.

    • 0 0

  • xman

    wyluzuj, BCT jest w Gdyni (jak i GCT), w Gdańsku pobudowali DCT (jest jeszcze GTK), laikowi nazwy mogą się mylić :)

    Gdański DCT jest jakimś zagrożeniem dla dróg, wywiezienie kontenerów w stronę Warszawy to nie problem, gorzej Tczew, Łódź. Obecny skręt z Podwala Przedmiejskiego w lewo w Okopową to "czysty Meksyk", ale może poczekajmy na to, jak "miejscy wizjonerzy" rozwiążą problem, obecnie węzeł jest w remoncie, mam nadzieję, nie tylko torów tramwajowych.

    A gdański GTK - w tym roku może przeładuje nawet te 100.000 kontenerów, czy te kontenery jakoś specjalnie widać na ulicach?

    Proszę również zwrócić uwagę na to, że przeładuje a nie wywiezie samochodami, jest to różnica.

    • 0 0

  • Jest mi niezmiernie milo poinformować, że nie będzie w tym roku festiwalu jedynki.
    Powodem jest wybór lepszego miejsca jakim jest Gdańsk i jego festiwal gwiazd. Wszystkie środki będą przeznaczone na ten cel

    • 0 0

  • galux ciemna maso

    po co te 1000 tirów miałoby jechać przez miasto? rusz kiedyś swój tłusty tyłek z nory, w której mieszkasz i zobacz jak wyglądają połączenia drogowe z portu północnego, albo kup sobie mapę, jeśli cię stać ;)
    z gdańska do gdyni tych kontenerów wozić nie będą, tylko ruszą siódmką na wawę

    • 0 0

  • trasa Kwiatkowskiego

    Taaaaa,jest juz na ukonczeniu,i bedzie z gorki.W Gdyni bedzie razem 1,5mln TEU na spokojnie bez koreczkow a w Gdansku?-ludzie beda mylic kontenery z tramwajami.Pa.

    • 0 0

  • Taaaaa, z jednym STS-em daleko nie zajedziecie,po miesiacu nawet maly kalosz-500 TEU bedzie chcial o was zapomniec.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane