• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył terminal w gdańskim porcie

Michał Tusk
2 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Do nowego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Północnym wpłynął w piątek pierwszy statek. To dopiero początek. Brytyjczycy zarządzający obiektem chcą, by już w przyszłym roku stał się on najważniejszym portem kontenerowym na Bałtyku.

Gdański Terminal Głębokowodny to największa inwestycja ostatnich lat w regionie. Budowa, finansowana głównie przez australijski bank Macquarie, rozpoczęła się dwa lata temu. Od około tygodnia terminal jest w stanie przyjmować statki, choć planowana po pierwszym etapie budowy przepustowość, rzędu pół miliona kontenerów rocznie, zostanie osiągnięta dopiero za parę miesięcy.

Po co w Trójmieście czwarty już terminal kontenerowy? Dotychczas potentatem w przeładunkach tego typu towaru była Gdynia. Jej dwa terminale - Bałtycki i Hutchison o łącznej przepustowości ok. 700 tys. kontenerów rocznie - mają jedną wadę - znajdują się w porcie wewnętrznym, do którego nie mogą wpływać największe kontenerowce o zanurzeniu powyżej 10 metrów. Z tego powodu transport kontenerów do Polski (i w ogóle do wszystkich portów Bałtyku) odbywa się obecnie z "przesiadką". Pudła wyładowywane są z wielkich statków w "hubach" - np. w Rotterdamie czy Bremerhaven. Tam kontenery są sortowane i ładowane na mniejsze jednostki rozwożące je po europejskiej portach - te połączenia nazywane są "feederowymi" (od angielskiego feed - karmić), bo "karmią" kontenerami huby na zachodzie Europy.

Jednak do nowego gdańskiego terminalu wpłyną statki o zanurzeniu nawet 15 metrów, dlatego spółka DCT, zarządzająca inwestycją, ma ambicje stworzenia pierwszego hubu kontenerowego na Bałtyku. - Wielkie oceaniczne kontenerowce tracą obecnie dużo czasu, czekając w zatorach przed portami w Holandii i Niemczech - mówi Fred Camperman, generalny dyrektor DCT. - Dla ich właścicieli oznacza to ogromne straty finansowe. Co więcej w najbliższych latach nie zanosi się na zwiększenie przepustowości tych portów. To szansa dla nas.

Jeśli pomysł wypali, to za kilka lat towary np. z Chin i USA do Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej będą płynęły na pokładzie kontenerowych gigantów prosto do Gdańska i tam będą przeładowywane na mniejsze jednostki rozwożące je po pozostałych bałtyckich portach.

- Rozmawiamy z największymi liniami żeglugowymi na rynku. Są zainteresowani, ale, jak to z reguły w biznesie bywa, każdy patrzy na resztę i wyczekuje, by ktoś inny wykonał pierwszy krok. Jeśli to już nastąpi, przyjdą pozostali - mówi Camperman.

Na razie zarząd DCT musi ściągnąć jakiekolwiek połączenia, jeśli chce zgodnie ze swoimi planami obsługiwać ponad milion kontenerów rocznie. W tym tygodniu terminal ma odwiedzić kolejny statek (oczywiście tylko w ramach połączeń feederowych). Problemem dla terminalu jest infrastruktura transportowa - pomorski odcinek autostrady A1 nabiera kształtów, ale aby do niego dojechać, trzeba przeciskać się przez wiecznie zakorkowane centrum miasta. Obwodnica południowa Gdańska, omijająca Śródmieście, powstanie dopiero za trzy-cztery lata. Mniej problemów sprawia kolej, dlatego to właśnie pociągiem przyjechały kontenery załadowane na wczorajszy statek. Od tego momentu pociągi kontenerowe mają stale łączyć Port Północny z terminalem w Sławkowie na Górnym Śląsku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (49) ponad 50 zablokowanych

  • TERMINAL ???

    POPIERDÓŁKA JAKAŚ A NIE TERMINAL :))))))))))

    • 0 0

  • teriminal

    Ludzie, tak naprawdę, to terminal zacznie normalnie funkcjonować dopiero za jakieś pół roku (ja obstawiam boże narodzenie). Prawda jest taka że pod względem gotowości do przyjmowania takich ilości kontenerów nie są jeszcze gotowi. Pełny przerób taki jakim się chwalą i o jakim wy tu piszecie osiągną w terminie do 3 lata. Tak naprawdę to nawet nie byli przygotowani na przyjęcie tego statku w piątek, poprostu była kontraktacja 1,5 roku wcześniej, że 1-y statek ma wpłynąć 1 czerwca i wpłynął i tyle.

    • 0 0

  • po co tyle pisać? terminal w gdańsku do końca roku przyjmie 38 000 kontenerów, podczas gdy w gdyni 800 000

    • 0 0

  • A jednak...żal dupę ściska,

    i co z tego, że terminal nie działa "pełną parą"...wkrótce będzie. I co z tego, że nie ma A1 na czas (z winy rządzicieli), wkrótce będzie i A1, i obwodnica. Póki co, transport koleją też nie jest taki zły.
    Odnoszę wrażenie, że ciężkie chwile przeżywają pisdusiowe miernoty, co to NIE MOGĄ SIĘ OTRZĄSNĄĆ Z PRZEGRANYCH WYBORÓW SAMORZĄDOWYCH NA POMORZU.
    I choćbyście nie wiem ile ujadali na Adamowicza, to niczego nie zmienicie, bo w Trójmieście komuna i postkomuna nie ma szans na rządy. Jeszcze trochę i na taczkach was wywiozą.

    • 0 0

  • to niby ma być terminal,

    PROSZĘ NIE ROZŚMIESZAĆ PUBLICZNOŚCI

    • 0 0

  • Johnny

    Czy ty wiesz czym są ekonomiczne analizy i jak ma wyglądać dziennikarstwo? Może rób odprawy dla dzienikarzy jak maja pisać o Gdańsku??
    Tylko z misją powodowaną szczytnymi celami, czy li tylko dobrze wyuczoną PR i propagandą sukcesu.Podpowiadaj im co jest istotniejsze, posądz ich o zły warsztat czy talent? Wydarzenia [Forbes 06/07, str. 38, dodaj może, że nie jest prawdą, że biznes kocha Warszawę. I jak w dzisiejszych realiach odnajduja się tacy ludzie jak tyz niezaspokojonymi abicjami i chorzy jak sie pisze o sukcesie Gdyni.

    Szkoda, że nie było cie wczoraj i dzisaj na konferencji dot. architektury na PG. "Perspektywy rozwoju - o jakie zagospodarowanie przestrzeni komercyjnej w Gdańsku nam chodzi?" zorganizowane przez uznanych fachowców, Koło Naukowe studentów, samorządy zawodowe itd.
    Najważniejsze wnioski:
    - Gdańsk nie ma wizji rozwoju!!!!
    - Tępa komercjalizacja przestrzeni publicznej!!!!
    - Uważana do niedawna za szarą, pozbawioną wyrazu i wręcz brzydką, architektura dzielnic Przymorza i Zaspy powoli zmienia sie, niestety władze miasta nic nie robia, aby pomóc tym zmianom na lepsze.
    Wszędzie bezmyślna reklama handelowa, nawet budynki z wzglednie estetyczną elewacja są bezmyslnie obwieszane brzydkimi banerami i reklamami,....

    Czy to , że ruszył terminal w gdańskim porcie to sukces?? pewnie w jakimś sensie i byłby gdyby nie stan świadomości ekologicznej mieszkańców Gdańska (a więc ich wiedza, opinie, postawy, nawyki oraz wynikające z tych przesłanek zachowania) nie jest obojętny dla ochrony środowiska wybrzeża Bałtyku i przyrodniczego w którym tu codzienne żyjemy bowiem w bezpośredniej bliskości tej przyrody, a działania portu i zniszczonej plaży oraz istniejącego tam drzewostanu wprost nas dotyczą. Należy też dodać, że mieszkańcy tego grodu już w znacznym stopniu pozbawieni są walor ow zdrowotnnych poprzez wiślinke, obecnie dojdą tony ołowiu i innych szkodliwych substancji wydychanych z rur silników wysokoprężnych TIR-ów. Jednakże, jak dotąd, ten aspekt jakoś przez was nie jest podnszony, świadczy to o niskiej kultury umysłowej, a może was"oczarowały sukcesy wypisujących tu HURAOPTYMISTÓW gdanskich" i wolicie życ w błogiej nieświadomości. Myślę, że to miasto jest coraz słabiej zarządzane i nie zasługuje na takie traktowanie mieszkańców. Niewiele też wiadomo o skali oddziaływania na środowisko drogowe wprowadzenie tylu kontenerów do miasta oraz rodzaju zmian jakie wywoła, czy zlecono badania(np.do prof.Krystka)- wcześniej podjetej uchwały RM, o przystąpieniu do GAMBIT-u - w dziedzinie bezpieczeństwa (brd)i zachodzących zniszczeń i rozjechania słabo-jakościowych dróg.
    Jaki będzie to miało wpływ na stosunek do świata przyrody, do krajobrazu, do procesów sanitarnych(hałas, drgania,...), jaki dzisiaj już możemy obserwować i sposobów odziaływania psychicznego i myślenia pozytywnego.

    • 0 0

  • g. w 2007 roku

    Nie rozsmieszaj,do konca roku DCT odprawi 50.000 TEU,GdanskiTerminala Kontenerowy na Nabrzeżu Szczecinskim 80.000 TEU,cała Gdynia razem wzięta ledwie przekroczy 500.000 TEU,rok póżniej Gdańsk 350.000-Gdynia 600.000,za 2 lata Gdańsk 600.000-Gdynia 700.000,za 3 lata Gdańsk 1.000.000 TEU-Gdynia 800.000 TEU,za 5 lat Gdansk 2.000.000 TEU-Gdynia 1.000.000 TEU

    • 0 0

  • "nie będzie nas, będzie las",

    z tym sie nie zgadzam, ponieważ "wpuszczenie tych kontenerów" nie tylko będzie mi zakłócał sen, ale spowoduje wiele atawizmów.
    Ide sie wyspać, ponieważ nocne wedrówki transportowe po mieście mogą w przyszłości to mi zagrozić.
    Dobranoc i miłych snów o pieknym lesie, morzu, itd.

    • 0 0

  • GDYNIA DłAWI SIę NA 600 TYS

    A W GDAńSKU NIE MA NAWET STANOWSIAK KONTROLI WETERYNARYJNEJ...MOżE ZA ROK. CZYLI ARMATORZY ZAWITAJA ZA WIECEJ NIZ 12 MIES. NA RAZIE TO BEDZIE ZWYKLY, PODRZEDNY DEPOT

    • 0 0

  • 800 synek 800 000 (gdynia) za TVP3
    gdańsk bez A-1 może se zagwizdać
    a nawet zatańczyć i zaśpiewać bu he he
    tak ci sie pali do sytuacji jak w dolince rospudy??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane