• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd wyręczy samorządy? Wspólny bilet w 2027 r.

MKo
18 marca 2024, godz. 12:15 
Opinie (223)
Wprowadzenie wspólnego biletu na przewozy aglomeracyjne i miejskie w całym kraju w 2027 r. zapowiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Wprowadzenie wspólnego biletu na przewozy aglomeracyjne i miejskie w całym kraju w 2027 r. zapowiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Nie udało się trójmiejskim samorządom, może dokona tego Ministerstwo Infrastruktury i to już za trzy lata - mowa o wspólnym bilecie, jaki zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Bilet wzorowany na niemieckich rozwiązaniach miałby wejść w życie już w 2027 r. i obejmować połączenia aglomeracyjne i miejskie w całym kraju.



Ile zapłacił(a)byś miesięcznie za wspólny bilet na transport autobusowo-kolejowy na terenie całego kraju?

Gdyby o próbach wprowadzenia jednego wspólnego biletu na Pomorzu czy nawet w samym Trójmieście stworzyć serial, miałby on więcej odcinków niż Moda na Sukces. Ostatnie próby podjęto przed kilkoma laty, gdy zapowiadano metropolitalny bilet miesięczny za 150 zł (zamiast 230 zł).

W życie miał wejść od 1 lipca 2020 r., ale pech chciał, że miesiąc po ogłoszeniu szczegółowych założeń nowej taryfy wybuchła pandemia koronawirusa i prace nad biletem zostały zawieszone.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



Po pandemii do pomysłu już nie wrócono, a znaczący wzrost kosztów paliwa i kosztów pracy wraz z rosnącą inflacją sprawiły, że nawet gdyby udało się go wyjąć z zamrażarki - nierealnym było utrzymanie jego pierwotnej ceny.

Wspólnym biletem nie jest też wciąż testowany i wdrażany system Fala. Jego uruchomienie w żaden sposób nie uprościło taryfy, nie wprowadziło też nowych rozwiązań, które miały zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście i Pomorzu.


Wspólny bilet na niemiecką modłę



Teraz z ofertą wspólnego biletu wyszło Ministerstwo Infrastruktury. Jak zapowiedział minister Dariusz Klimczak, takie rozwiązanie miałoby zacząć działać na terenie całego kraju w 2027 r. i objąć zarówno połączenia aglomeracyjne, jak i miejskie.

Klimczak o swoich założeniach opowiedział kilka dni temu w TVP Info. Jego wprowadzenie musiałoby zostać poprzedzone pracami organizacyjnymi oraz inwestycjami w infrastrukturę transportu publicznego m.in. w dworce, przystanki oraz tabor autobusowy i kolejowy.

Czy w 2027 r. będziemy po Trójmieście jeździć nie tylko nowoczesnym taborem, ale też na wspólnym jednym bilecie? Czy w 2027 r. będziemy po Trójmieście jeździć nie tylko nowoczesnym taborem, ale też na wspólnym jednym bilecie?
Więcej szczegółów nie przekazano. Nie wiadomo więc ani, ile miałoby to kosztować, ani kogo konkretnie dotyczyłaby nowa oferta. Zagadką pozostaje też, jak miałaby przebiegać integracja i ujednolicenie taryf.

Punktem odniesienia ma być niemiecki bilet za 49 euro. To jednolity bilet autobusowo-kolejowy, który jego posiadaczowi umożliwia podróżowanie transportem publicznym na terenie całego kraju. Dzięki temu podróżowanie po mieście, regionie i całym kraju ma być szybkie, wygodne i tanie, a także przyczynić się do zmniejszenia korków na drogach i emisji CO2, redukcji hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

Bilet jest następstwem sukcesu biletu za 9 euro, wprowadzonego latem 2022 r., po tym, jak znacząco wzrosły koszty energii, żywności i komunikacji.

MKo

Opinie (223) 3 zablokowane

  • Jak tak dalej bedzie to Tusk da Niemcom Polske i bedzie norma. Niemiecka .

    Czy neonazi b rukselska pisze się z duzej czy małej litery. Bo eurokolchoz z małej litery

    • 15 4

  • Za PO? (3)

    Falalala taralala

    • 19 4

    • Za to za pismenów pokropiono by wodą święconą projekt i odłożono do szafy ogłaszając kolejny sukces. (2)

      • 0 8

      • A za PO to Ciebie w 6upe (1)

        A Ty się cieszysz że nie PIS.
        No masz perspektywę chlopie

        • 5 1

        • imbec..ylki na swoim teraz od 13 grudnia 2023, ale juz niedługo.

          • 2 0

  • Podoba mi się system niemiecki i warto go skopiować u nas.

    Parę lat temu korzystaliśmy z niego przez ponad pół roku i za nieduże pieniądze zwiedziliśmy całe Niemcy. Wtedy płaciliśmy znacznie mniej ale i obecna cena 50 euro, czyli dwie godziny pracy w Niemczech jest super. Oczywiście kopiując system przykładamy go do polskich warunków. Czyli miesięczny bilet za dwie godziny pracy, więc w uproszczeniu 60 złotych. To by było adekwatne i sprawiedliwe. Oczywiście znając przaśną mentalność władz okaże się, że w Polsce będzie kosztował 50 euro x przelicznik, czyli 220 - 250 zł. a to jest nie do przyjęcia no chyba, że jednocześnie podniesiecie średnie wynagrodzenia do 25000 zł/mies. tak jak w Niemczech.

    • 9 4

  • Jak obserwuję jak to wygląda na Pomorzu (1)

    To wcale się nie zdziwię, jak cały kraj to będzie miał, a u nas będą dalej trwać jakieś plemienne wojny między przewoźnikami, na których stracą tylko mieszkańcy. W moim odczuciu to jest wstyd,żenada,dramat,kompromitacja i tak dalej i tak dalej, by w XXI wieku, mając na wzór mnóstwo metropolii polskich i europejskich nie móc(nie umieć?) wprowadzić tak prostej do załatwienia rzeczy jak wspólny bilet. Gdzie są odpowiedzialni za wszystkie nietrafione decyzje i za to że "niedasie"?!

    • 9 0

    • oni sa na plakatach...i znowu jakies łosie na nich zagłosuja...

      • 3 0

  • Ten artykuł wprowadza w błąd. (2)

    Może sugerować, że bilet obowiązuje na wszystkie połączenia kolejowe, podczas gdy ważny jest jedynie na koleje miejskie i podmiejskie/aglomeracyjne. Oczywiście nie pojedzie się z nim kolejami regionalnymi (polski odpowiednik polregio) i dalekobieżnymi (polski odpowiednik tlk, ic, eip).

    BTW, te niemieckie 49 EUR to nominalnie odpowiednik ok. 210 PLN, ale pod względem siły nabywczej to niemiecki odpowiednik polskich 100 PLN (średnie zarobki brutto są w Niemczech ponad 2 razy wyższe od polskich). Przy takiej cenie ogólnokrajowy bilet miesięczny jest tańszy od jakichkolwiek miejskich biletów miesięcznych w Polsce, więc szanse na realne skopiowanie tego modelu 1:1 w Polsce są równe dokładnie 0%.

    • 14 3

    • W DE jeżdzis na tym bilecie Za Darmo pociągami regionalnymi

      To dłużej i z przesiadkami ale zwiedzisz Cały Kraj.
      A jest on większy niż Polska

      • 2 1

    • Bo w Polsce to bez sensu. Dopłacasz z budżetu, żeby ludzie mieli tani bilet. Ludzie przesiadają się z samochodów na komunikację. Spadają wpływy z VAT i akcyzy od paliwa. Budżet traci więc podwójnie. Zyskuje środowisko, ale to w Polsce nikogo nie obchodzi, podobnie jak zdrowie obywateli (pamiętajmy, że NFZ to zbrojne ramię ZUSu).

      • 0 1

  • Polska nie POlska

    Po co nam jakieś rozwiązania na niemiecką modłę????? ??? !!!!!!

    • 10 6

  • Powodzenia Panie Minister (1)

    Może się uda i nie będzie takiego opóźnienia jak z elektrownią atomową

    • 5 4

    • Precz z KOmuną!

      • 1 0

  • Agnieszka

    I to jest to!Taki bilet był już w całym ZSRR.Nie tylko bilety powinna być jednakowe w całej Polsce ale w całej UE!
    Ubiory też powinny być jednakowe a kobiety powinny nosić burki.

    • 10 5

  • Powinien być model norweski

    Wspólny bilet na całe województwo. Nie każdy jeździ po całym kraju.

    • 11 3

  • Mam złą i dobrą wiadomość (2)

    Zła jest taka, że w 2027 żadnego wspólnego biletu nie będzie, a to dlatego (i to jest ta dobra wiadomość), że wtedy koalicja 13 grudnia będzie już tylko niemiłym wspomnieniem.

    • 18 4

    • Agnieszka (1)

      I wróci stare dobre PIS bo te pieniądze im się należały...XD
      W Polsce jak są wybory to ludzie idą jak owieczki i głosują czy wpaść z deszczu pod rynnę czy z rynny pod deszcz.

      Nigdy nic się w tym kraju nie zmieni na lepsze z każdym rokiem postępuje degradacja kraju i jego obywateli.

      W tym kraju nic nie działa sprawnie i są wieczne szopki dla ciemnej masy w sejmie i senacie.

      • 2 5

      • Dowiedz się o rzeczywistości i wtedy napisz coś z sensem.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane