• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz. Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.



Czy nowy przewoźnik na torach SKM, poprawiłby jakość przewozów?

Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jego głównym zadaniem jest likwidacja różnic i usystematyzowanie przepisów dotyczących rynku kolejowego w poszczególnych krajach. W efekcie ma ona przynieść jeszcze większą liberalizację rynku kolejowego. Przypisy mają wejść w życie w 2019 roku.

Deutsche Bahn zamiast SKM?

Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.

- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".

Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.

Marszałek rusza na ratunek

SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?

- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Tory trafią do osobnej spółki

Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.

Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.

Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?

- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.

Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • Tylko Dojczeban ! (1)

    • 6 9

    • mogą byc nawet Koleje Rosyjskie
      byle rozbic monopol SKM

      • 4 0

  • Co za beznadziejna sonda.

    A wracając do meritum to myślę, że konkurencja zawsze jest pozytywna, niemniej znacznie lepiej jak byłaby z Polski. No ale jeżeli nie ma to może być Niemiecki ale tylko po to aby Polski dociągnął do jakiś standardów europejskich, wszakże permanentny brak pieniędzy nie może być ciągle przyczyną zacofania polskiego kolejnictwa.

    • 9 1

  • Czyli drogo i bylejak.

    Gałuszek może spać spokojnie do emerytury doczeka na ciepłym stołku.

    • 9 0

  • Semafor opuszczony

    Dosyć pompowania naszych pieniędzy w nieudolne spółeczki - córeczki kolejowe. Przecież tam więcej prezesów niż pociągów.

    • 12 0

  • kupcie sobie auta. wtedy dziady splajtuja

    • 6 3

  • innymi słowy

    ratujmy SKM (czyt. stołki zarządu) bo nie wygra przetargu nawet w Tadżykistanie...

    • 27 0

  • a nas "uratuje" od czystych, szybkich punktualnych przewozów...

    dość już! jak se nie radzą to wpuszczać natychmiast konkurencję!

    • 18 0

  • Oj przydała by się konkurencja (2)

    wzięli by się do roboty i nie marnotrawili pieniędzy.

    • 17 0

    • taaaaa - konkurencja hahahaa

      skończy się na tym, że kolejarze wyjdą na tory, sparaliżują Trójmiasto i wymuszą na marszału dotację, która przedłuży agonię...

      • 7 1

    • oni wycięli taką możliwość. jak by nie wycięli, już dawno autobusy z Gdańska i z Gdyni miały by zdublowane linie wzdłuż przebiegu linii SKM, jak kiedyś A101

      wytłumacz mi dlaczego nie chcesz jeździć autobusem z Gdańska do Gdyni, skoro przejazd byłby za jeden bilet za 3 złote, zamiast 5,70 za SKM? autobus 171 jedzie z Gdyni do Gdańska, a do tego przez Chwaszczyno i inne peryferia, a i tak kosztuje tylko 3 złote i linia się opłaca....

      • 3 0

  • a przetarg wygra polich bahn klewki sp z o.o. (1)

    bo najtaniej zaproponuje. i pożyczy kible od skm-ki, i bedzie gorzej, bo pracowników też weźmie na smieciowe umowy. i połowe zwolni, a reszta nie ogarnie.

    • 12 1

    • no i co rok będzie podwyżka biletów

      modernizacyjno - inflacyjna...

      • 3 0

  • strategia - trudne słowo (1)

    "Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia..."

    No tak - 6 lat w przypadku firmy o kapitale zakładowym 136 mln PLN to faktycznie odległa przyszłość.
    KWA MAC! To ja prowadząc mikrofirmę, o kapitale tysiąckrotnie mniejszym, która daje zatrudnienie zaledwie kilku osobom, staram się planować na 3-5 lat do przodu, mieć wizję rozwoju, bo wiem, że z dnia na dzień nie da się reagować na nieuchronne zmiany na rynku, że trzeba nieraz przewidzieć co nieprzewidywalne.
    No ale, jeśli nawet przyjąć, że nie przyjmuję odpowiedzialności za los ludzi, którzy zaufali mi i pracują na rzecz mojej firmy, to odpowiadam za własną rodzinę... no tak - ale prezesi SKM pracowników mają w d*pie, a o miejsce pracy się nie boją. W najgorszym wypadku firma zdechnie, a oni na "do widzienia" wypłacą sobie sowite odprawy, które pozwolą im cieszyć się życiem na przyzwoitym poziomie przez kilka lat... a potem? A potem rozłożymy kolejną spółkę - najlepiej taką, która finansowana jest z publicznych pieniędzy.

    • 24 0

    • dobrze piszesz :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane