• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz. Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.



Czy nowy przewoźnik na torach SKM, poprawiłby jakość przewozów?

Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jego głównym zadaniem jest likwidacja różnic i usystematyzowanie przepisów dotyczących rynku kolejowego w poszczególnych krajach. W efekcie ma ona przynieść jeszcze większą liberalizację rynku kolejowego. Przypisy mają wejść w życie w 2019 roku.

Deutsche Bahn zamiast SKM?

Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.

- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".

Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.

Marszałek rusza na ratunek

SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?

- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Tory trafią do osobnej spółki

Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.

Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.

Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?

- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.

Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • Zamiast zmusić spółkę do zmian i PRACY w warunkach gospodarki wolnorynkowej...

    będziemy konserwować skansen komunizmu jakim na dziś jest SKM ("-Czego? -Poprosze chleb. -Nie ma, ocet jest.)

    • 7 0

  • Deutsche Bahn, przybywaj (1)

    bez konkurencji dziadostwo będzie trwać, a jedynymi zmianami "na plus" będą ceny biletów i zagęszczenie ludu w wagonach.

    • 8 0

    • polska kraj upadly

      • 2 1

  • I znowu będą przechodzone wagoniki z berlińskiego metra (1)

    i historia zatoczy przysłowiowe koło . A swoją drogą to SKM zwana "kolejką" to tak na prawdę metro , które powinno wchodzić ze wstydu pod ziemię na granicy Sopotu by ludzie nie widzieli tej zabetonowanej perły Bałtyku .

    • 5 1

    • noo, tylko te przechodzone wagoniki są lepsze o 100razy niż obecny syf

      • 3 0

  • Hahaha ratować trupa za nasze pieniądze. (1)

    Lenin wiecznie żywy. W tym kraju nigdy nie skończy się socjalizm.

    • 8 1

    • to nie socjalizm, to dysktatura pana płemieła który nie toleruje innego zdania

      u swoich "podwładnych" niż swoje!!!! Dyktatura mówi ci to coś.....

      • 1 1

  • SKM infra+serwis bniech zostanie, przewozy zlećmy firmie zewnętrznej z NOWYM TABOREM TYPOWO MIEJSKIM

    Nie utrzymujmy przeżytku PRLu taborowo-organizacyjnego. Pracować i tak będą Polacy ale kaskę na leasing taboru można inaczej zdobyć...

    • 3 0

  • Deutsche Bahn zamiast SKM? (2)

    nareszcie NIEMCY wracaja bo tu w tym syfie i brudzie juz nie da sie zyc

    • 9 1

    • budujmy wielkie i silne niemcy (1)

      • 0 1

      • jak nie warto Polski, to budujmy chociaż Niemcy

        • 3 1

  • A tramwaje

    też podzielą na tory trakcję przystanki,zwrotnice,zasilanie ,wagoniki,sprzątanie?
    Co jak wiadomo poprawiło funkcjonowanie PKP
    Może lepiej zmienić nazwę SKM na Samorządowa Komunikacja Osobowa nie będzie podpadała pod nowe durne regulacje.
    A marchewka to owoc.

    • 2 0

  • stary tabor z Hamburga wypchna do Gdanska za duza kase a sobie kupia nowe

    oto polska gospodarka

    • 3 1

  • Jak to jest

    i komu się opłaca by to wszystko poupadało?Tłok bilety drogie i ciągły syf?

    • 3 0

  • niemcy do bugu a rosja od bugu - historia zawraca

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane