- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (367 opinii)
- 2 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (270 opinii)
- 3 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (114 opinii)
- 4 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (470 opinii)
- 5 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (513 opinii)
- 6 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (75 opinii)
Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?
Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.
Deutsche Bahn zamiast SKM?
Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.
- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".
Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.
Marszałek rusza na ratunek
SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?
- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Tory trafią do osobnej spółki
Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.
Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.
Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?
- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.
Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.
Miejsca
Opinie (189) 1 zablokowana
-
2013-04-08 10:10
Zamiast zmusić spółkę do zmian i PRACY w warunkach gospodarki wolnorynkowej...
będziemy konserwować skansen komunizmu jakim na dziś jest SKM ("-Czego? -Poprosze chleb. -Nie ma, ocet jest.)
- 7 0
-
2013-04-08 10:10
Deutsche Bahn, przybywaj (1)
bez konkurencji dziadostwo będzie trwać, a jedynymi zmianami "na plus" będą ceny biletów i zagęszczenie ludu w wagonach.
- 8 0
-
2013-04-08 10:50
polska kraj upadly
- 2 1
-
2013-04-08 10:18
I znowu będą przechodzone wagoniki z berlińskiego metra (1)
i historia zatoczy przysłowiowe koło . A swoją drogą to SKM zwana "kolejką" to tak na prawdę metro , które powinno wchodzić ze wstydu pod ziemię na granicy Sopotu by ludzie nie widzieli tej zabetonowanej perły Bałtyku .
- 5 1
-
2013-04-08 12:15
noo, tylko te przechodzone wagoniki są lepsze o 100razy niż obecny syf
- 3 0
-
2013-04-08 10:24
Hahaha ratować trupa za nasze pieniądze. (1)
Lenin wiecznie żywy. W tym kraju nigdy nie skończy się socjalizm.
- 8 1
-
2013-04-08 14:55
to nie socjalizm, to dysktatura pana płemieła który nie toleruje innego zdania
u swoich "podwładnych" niż swoje!!!! Dyktatura mówi ci to coś.....
- 1 1
-
2013-04-08 10:34
SKM infra+serwis bniech zostanie, przewozy zlećmy firmie zewnętrznej z NOWYM TABOREM TYPOWO MIEJSKIM
Nie utrzymujmy przeżytku PRLu taborowo-organizacyjnego. Pracować i tak będą Polacy ale kaskę na leasing taboru można inaczej zdobyć...
- 3 0
-
2013-04-08 10:39
Deutsche Bahn zamiast SKM? (2)
nareszcie NIEMCY wracaja bo tu w tym syfie i brudzie juz nie da sie zyc
- 9 1
-
2013-04-08 10:47
budujmy wielkie i silne niemcy (1)
- 0 1
-
2013-04-08 12:15
jak nie warto Polski, to budujmy chociaż Niemcy
- 3 1
-
2013-04-08 10:40
A tramwaje
też podzielą na tory trakcję przystanki,zwrotnice,zasilanie ,wagoniki,sprzątanie?
Co jak wiadomo poprawiło funkcjonowanie PKP
Może lepiej zmienić nazwę SKM na Samorządowa Komunikacja Osobowa nie będzie podpadała pod nowe durne regulacje.
A marchewka to owoc.- 2 0
-
2013-04-08 10:41
stary tabor z Hamburga wypchna do Gdanska za duza kase a sobie kupia nowe
oto polska gospodarka
- 3 1
-
2013-04-08 10:41
Jak to jest
i komu się opłaca by to wszystko poupadało?Tłok bilety drogie i ciągły syf?
- 3 0
-
2013-04-08 10:42
niemcy do bugu a rosja od bugu - historia zawraca
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.