• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz. Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.



Czy nowy przewoźnik na torach SKM, poprawiłby jakość przewozów?

Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jego głównym zadaniem jest likwidacja różnic i usystematyzowanie przepisów dotyczących rynku kolejowego w poszczególnych krajach. W efekcie ma ona przynieść jeszcze większą liberalizację rynku kolejowego. Przypisy mają wejść w życie w 2019 roku.

Deutsche Bahn zamiast SKM?

Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.

- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".

Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.

Marszałek rusza na ratunek

SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?

- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Tory trafią do osobnej spółki

Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.

Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.

Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?

- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.

Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • zaraz zaraz to o co byla ta zadyma w 1989 roku

    teraz co komuno wroc....

    • 0 0

  • Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

    Niech ratuje - przecież inaczej ten kolejkowy skansen na światową skalę by nie przetrwał. Ponadto kolej to ważna opoka Solidarności - zarządzą strajk i podróżni, czyli hołota niech kombinują jak dojechać w czasie gdy panowie z kolei tworzą historię.
    Tak, "solidarność" kolejowa zapisała piękne strony w historii, zwłaszcza po przejęciu władzy po 89 r., kiedy to burdel i totalne lekceważenie podróżnych sięgnęło zenitu.
    A Deutsche Bahn nic tylko wozi pasażerów szybko i sprawnie, nie szuka 100 tysięcy powodów, żeby nie jeździć, ma tylko jeden powód, żeby jeździć.
    Dlatego ja jestem za Deutsche Bahn choć mam świadomość, że taka kolej dla kraju, który kocha wolność (wolno, wolno, jeszcze wolniej) po prostu nie pasuje.

    • 3 0

  • Polacy to naród cmentarzy, pomników i marszów z pochodniami

    niech lepiej tu przyjdzie niemiecka gospodarka to może ruszy w regionie jak za czasów WMG.

    • 3 0

  • Dlaczego tylko Zachodniej Europy ? Myślę, że przewoźnik z Bangladeszu, też byłby lepszy niż to co jest ;-)

    • 2 0

  • Wcale bym się nie obraził... (1)

    ...gdyby spółkę SKM przejęła spółka Deutsche Bahn. Daje się zauważyć że nie daje sobie rady owa spółka aby sprostać problemom i to od dłuższego czasu związanymi z SKM-ką wiec może faktycznie niemiecki przewoźnik będzie lepszym wszelkim możliwym organizatorem i spółką samą w sobie aby pomóc SKM-ce wyjść na swoją prostą. Z doświadczenia wiem że owa niemiecka spółka jest renomowaną spółka w Niemczech która nie przynosi strat. Może to jakiś plus będzie dla nas skoro my sami sobie nie umiemy pomóc? Myślę że to może być niezły pomysł.

    • 1 0

    • ok niech szwaby dadzą pierw 2 mld zł na wymianę trakcji i szyn od Rumi do Gdańska Głównego i zakup przynajmniej 70 jednostek trakcyjnych

      • 0 0

  • super! (1)

    i bardzo dobrze! jako jedyny przewoznik obecnie robi co chce a pasazerowie tancza jak skm zagra,bo nie maja wyjscia!!! konkurencja!!!!!!!!

    • 1 0

    • znasz jakiegoś radnego?
      każ mu gardłować, by zmusili ZKM i ZTM do odtworzenia linii A101...
      od razu będzie konkurencja i to nie po tym samym jednym torze SKM

      • 0 0

  • wolę taniej, lepiej i Deutsche Bahn

    wolny rynek głupcy ekonomiści w urzędzie!

    • 1 0

  • Oby nie (2)

    Dość mam SKM, jej rupieci, niepunktualności, brudu i pijanego chamstwa. Niech pojawią się konkurenci - choćby i z Argentyny albo RPA. Marszałek jest gotów wspierać obecną beznadzieję do ostatniej naszej złotówki. Tu nie ma czego ratować. To tak jakby dwutygodniowym zwłokom urządzić sztuczne oddychanie. Wolałbym żeby te pieniądze wydano na nowe przedszkola lub szpitale.

    • 1 0

    • (1)

      a co lepiej tu wpuścić obcego chcesz zapłacić więcej cudaku?Co z ludźmi zatrudnionymi w SKM?To politycy i samorządowcy obsadzają kierownicze stołki więc do kogo pretensje?Nie czepiaj się ludzi którzy ciężko pracują na życie

      • 0 1

      • wiesz co wole placic wiecej, ale jezdzic jak CZŁOWIEK, a nie jak bydło!!!!!!!!!!!! Pozatym Ci ludzie co pracowali w SKM mogliby pracowac u Niemca. Ciagle jakies problemy...

        • 0 0

  • Marszałek województwa jest gotów ponieść ofiarę (za nasze pieniądze) i podtrzymywać wegetację kultowego zabytku transportowego!

    Ta akcja ma być przeprowadzona zapewne w ramach ochrony dobra narodowego (zabytkowy sprzęt i ludzie) - pełen podziw dla poświęcenia marszałka.

    • 3 0

  • tylko nie to!!

    niech samorząd nie kupuje akcji skm, tam się wtedy nictmgd zmieni, niech wkońcu pojawi się konkurencja!
    ceny znośne ale czas przejazdu cały czas się wydłuża, opóźnienia i to ogrzewanie,masakra,

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane