• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz. Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.



Czy nowy przewoźnik na torach SKM, poprawiłby jakość przewozów?

Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jego głównym zadaniem jest likwidacja różnic i usystematyzowanie przepisów dotyczących rynku kolejowego w poszczególnych krajach. W efekcie ma ona przynieść jeszcze większą liberalizację rynku kolejowego. Przypisy mają wejść w życie w 2019 roku.

Deutsche Bahn zamiast SKM?

Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.

- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".

Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.

Marszałek rusza na ratunek

SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?

- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Tory trafią do osobnej spółki

Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.

Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.

Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?

- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.

Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • Trzeba pójść za ciosem: utworzyć odrębną spółkę na eksploarację szyny wschodniej i zachodniej, podkładów, przewodów trakcyjnych

    i słupów. A odśnieżanie powierzyć w wyniku przetargu firmie z Australii. Rozkłady jazdy najlepiej będzie realizować firma z Szanghaju, a bilety sprzedawać powinna firma z Haiti. Wniosek: Idiotów należy tępić, niezależnie od tego czy ujawniają się w Brukseli czy w Warszawie.

    • 5 1

  • Oby w międzyczasie UE nie ogłosiła że takie coś to niedozwolona pomoc

    Jakoś inne kraje pomagają swoim firmom i UE nie czepia się a w POlsce cały czas tak jest. Aby dokopać i zniszczyć do reszty przemysł w tym kraju. Widac Niemcom i innym zalęzy na całkowitym wyeliminowaniu Polaków z rynku UE pod przykrywką nieprzestrzegania przepisów UE.

    • 2 2

  • POlska w Likwidacji o jak dobrze nareszcie beda Wielkie i Silne Niemcy

    Polskosc to Nienormalnosc

    • 1 0

  • kolejny skansen ECS (2)

    Dziwnie się dzieje, że ktoś może wzmacniać przez podział. Przy obecnej globalizacji zamiast obiecanej liberalizacji mamy tak makabrycznie rozdrobnioną komunikacje na torach, że tylko jedno przychodzi do głowy. Ktoś znowu przygotowuje ciepłe posadki dla "swoich".
    Dopóki PKP nie odpuści zarządu torowiskami - dopóty nie będzie można znaleźć odpowiedzialnych za bałagan, katastrofy, chaos decyzyjny w tym rozdrobnieniu pozwala chronić odpowiedzialnych.Podobno PKP to spółka Skarbu Państwa, więc dlaczego to jaśnie-Państwo nie egzekwuje swojego prawa do skomasowania tego co do transportu kolejowego jest potrzebne ? Znacznie lepiej się pracuje gdy Franek-ślusarz nie musi pożyczać młotka do SWOJEJ roboty. Jeszcze lepiej się pracuje gdy drogi sprzęt w ciągu 24 godzinnej doby nie stoi bezczynnie przez 20 godzin, bo komuś się zapomniało zatrudniać ludzi na kontrakty. ALE TO JEST WŁAŚNIE PKP I POLSKA z rządem skupionym na utrzymaniu posadek a nie rządzeniu Państwem.
    PS. I jeszcze jedno. Dziwnie się składa w naszym kraju, że po sprzedaniu "nierentownego" przedsiębiorstwa i pozostawieniu tam dawnych pracowników - nabywca czerpie z tego przedsiębiorstwa zadowalające zyski, a ludzie przestają narzekać. Wniosek prosty - jaki Rząd takie PKP (a może na odwrót).

    • 4 2

    • Co ma piernik do wiatraka? (1)

      Piszesz Waść bzdury. Kolej Z A W S Z E była nierentowna, funkcjonowała fatalnie. Bez wzgledu na to czy u władzy była PZPR, PIS wraz z Samoobroną czy też PO + PSL. Zestaw literek nie ma tu nic do rzeczy. Coś się jednak zmienia na plus - widziałem wymianę torów na trasie Wejherowo - Gdańsk. Minusów jednak jest nadal wiele, choćby likwidacja kolejnych połączeń lokalnych np w okolicach Kościerzyny czy też NKM (Niebezpieczna Kolej Miejska). Natomiast na temat ECS wypowiedz się gdzie indziej - bo to nie tan temat.

      • 3 2

      • czy ja coś pisałem o ECS ? Tytuł ma wywołać skojarzenia chorego systemu.:)

        • 1 1

  • TO DOBRZE

    Przyjdą nowi i wywalą superspecjalistę GŁUSZKA

    • 1 0

  • Oddac wszystko Niemca bo Polacy to nic nie potrafia to Nieudaczniki

    Polskosc to Nienormalnosc jak Mawia Klasyk

    • 4 0

  • Pol.acy to glupki likwiduja wlasne panstwo bo nic nie potrafia poza KLOTNIAMI (3)

    Polska w Upadlosci
    Polacy to kpcidoopy i rozwalacze wlasnego panstwa - ten kraj musi upasc

    • 0 1

    • (2)

      bez przesady. nalezy zlikwidowac te wszystkie spoleczki skarby panstwa i wdrozyc gospodarke wolno rynkowa, ponad 20 lat po komunie, a u nas caly czas jak za gierka. wolny rynek - jak chce to nawet z honolulu pociagi moga jezdzic, aby tylko bylo NORMALNIE.

      • 1 0

      • (1)

        czy w gospodarkach wolnorynkowych nie ma spółek skarbu państwa?Takie Niemcy czy Francja nie mają państwowych firm?Chyba głupi jesteś.

        • 1 0

        • Niemcy to akurat przykład państwa socjalistycznego.

          Becikowe dwa lata, umożliwiające życie. Zasiłek dla bezrobotnych wysoki i długo. Mnóstwo dodatków zawodowych. Zdefiniowane przerwy w pracy, urlopy itd. Zawodówki na wysoki poziomie.

          A na temat: do zeszłego roku Dojcze Bań miały MONOPOL na lądowe przewozy dalekobieżne (tak tak, autobusy miały zakaz prawny dalekich kursów, u nich nie tylko Polski Bus, ale nawet PeKaEs nie mógł by działać legalnie!). Teraz powstało kilka nowych połączeń dalekobieżnych i trwa ostra walka konkurencyjna, jest np. linia za 15Eur z Drezna do Frankfurtu/M, a mimo nędznej ceny walczy o przeżycie, czyli są w tej dziedzinie mniej więcej za czasów naszego Polonusa, przed pierwszą fala upadków i konsolidacji. Daleko przed erą Polskiego Busa.

          Niemcy to zły przykład gospodarki wolnorynkowej. W Europie ciężko o dobre jej przykłady. A od czasu Obamacare, będzie o te przykłady ciężko i za wodą (Kanada to socjalizm, Meksyk - socjalizm, Wenezuela - socjalizm, Argentyna - socjalizm).

          Azja? Rosja? buchacha!!! Chiny?!! chi chi chi!! Indie? z ceną pracy 20gr za godzinę... może....

          • 0 0

  • polactwo to niewolniczy i poddanczy narod to tania sila robocza to poprastu parobki

    polactwo to parobki zachodu

    • 2 0

  • budujmy wielkie i silne niemcy (2)

    juz polski nie ma tu wszystko jest niemieckie

    • 2 2

    • raczej Chińskie gamoniu!! (1)

      wszystko co est w POlsce sprzedawane jest produkowane w Chinach!!

      • 0 1

      • ale ty glupi jestes w chinach jest caly niemiecki przemysl

        a w polsce sklepy niemieckie banki niemieckie ziemia niemiecka i towary kupuja polacy niemieckie wyprodukowane w niemczech lub w chinach oraz w tailandi indonezji, malezji, czile, argentynie lub w indiach

        • 0 0

  • problemem jest zarządzanie , a nie brak konkurencji (2)

    Obecne standardy przewozu bardziej pasują do bydła niż do ludzi , smród, bród i ubóstwo i nic tu od komuny się nie zmienia. Oczywiście można wpuścić konkurencje , ale czy nie prościej zatrudnić kogoś kto będzie umiał zarządzać tym majątkiem? P.S. oprócz odnawiania stacji i peronów trzeba też o to dbać, żeby umyć stacje (peron) myjką ciśnieniową raz w tygodniu to przerasta wyobrażenie zarządzających!!! Pracowników trzeba przeszkolić ,bo chyba przewożą ludzi nie bydło ???!!!

    • 3 1

    • wszystko trzeba robic dla wielkich i silnych niemiec (1)

      to co polskie do likwidacji bo jest brudne smierdzace

      • 0 0

      • a skm nie jest ? :P

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane