• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz. Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.



Czy nowy przewoźnik na torach SKM, poprawiłby jakość przewozów?

Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jego głównym zadaniem jest likwidacja różnic i usystematyzowanie przepisów dotyczących rynku kolejowego w poszczególnych krajach. W efekcie ma ona przynieść jeszcze większą liberalizację rynku kolejowego. Przypisy mają wejść w życie w 2019 roku.

Deutsche Bahn zamiast SKM?

Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.

- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".

Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.

Marszałek rusza na ratunek

SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?

- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Tory trafią do osobnej spółki

Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.

Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.

Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?

- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.

Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • POlska w Likwidacji

    POlacy w Likwidacji
    POlskosc to Nienormalnosc

    • 0 1

  • Patrz co jest w TORONTO Canada (3)

    SKM
    Autobusy
    Tramwaje
    Trolejbusy
    Wszystko razem to jedna firma TTC
    W Toronto nie ma zadnej konkurencji a komunukacja miejska jest wspaniala

    • 4 0

    • daleko nie szukać (2)

      SKM warszawa,
      metro,
      wzt (tramwaje) i wza (autobusy)
      wszystko pod MZT i działa

      (a czasem nawet włącza się WKD i KM)

      Skoro tu bywają i obcy, i podróżnicy, mam do WAS pytanie. Czy jest gdzieś kraj gdzie odlegle miasta mają komunikacje miejskie pod tym samym systemem? Z tymi samymi biletami, taryfami, regulaminami? Chodzi o odległe miasta, typu Paryż i Marsylia, Londyn i Edynburg, Trójmiasto i Wrocłąw, a nie typu Gdańsk i Gdynia, bo to inny kant.

      Moim zdaniem to, że za podobna usługę płacimy różnie w różnych miastach i taryfy są specjalnie tak pogięte, by je było trudniej porównywać (i można było np. ściemniać że u nas taniej niż w Warszawie) to dla mnie przekręt i oszustwo, mącenie wody, by łatwiej łowić...

      • 1 0

      • Edynburg i Londyn to w różnych państwach :) (1)

        Ale wspólnych systemów raczej nie ma nigdzie. Zresztą byłoby to niemożliwe standaryzować, np Londyn - Leeds, ze względu na zupełnie inną ilość środków transportu, dystanse, skalę zatrudnienia, koszt zatrudnienia (a co za tym idzie np koszt prac remontowych itd).

        • 0 0

        • Czyli "niedasię", tak jak w polanda faso, ubrane tylko w inne słowa (tee, koszzzztorys!) a nie "panie, to jest kiosk ruchu, ja tu mięso mam!"

          Spółki transportowe są prywatne. Przejmowanie jednych przez drugie, z innych miast, w celu oszczędzania na administracji i zakupie taboru i walce konkurencyjnej z innymi czebolami, na pewno gdzieś miało miejsce. Skoro wszystkie stacjonarne numery telefoniczne są w Danii i w Holandii miejscowe, skoro Nexbike z Wrocławia wkupiło się w Veturilo w Warszawie, Veolia z Zabrza wykupiła przejazdy PKS na Kaszubach, skoro Falck z Gdańska obsługuje pogotowia ratunkowe w kilkunastu mieścinach (tylko nie w Gdańsku), na pewno gdzieś jedne autobusy wykupiły inne. Ku wygodzie pasażerów.

          Ten sam bilet w kilku miastach ma sens. Koszty są tez inne przy innych produktach, np. przy drukowaniu banknotów, a stówa jest warta stówę i w Zakopanem, i w Męcikale.

          Na prawdę nikt nic nie wie? Bo gdyby SKM i ZKM, i ZTM zostały wrogo przejęte przez MZT z Warszawy... choćby z wprowadzeniem droższej warszawskiej taryfy... jakie to było by wygodne...

          • 1 0

  • Polacy do Budowy Wielkich i Silnych Niemiec - wiec budujmy wielkie i silne niemcy

    • 0 1

  • Polacy to nie gospodarze wiec sprzedac Polske Niemca

    Polske sprzedac za 1 PLN Niemca

    • 0 1

  • skm

    syf kiła mogiła

    • 2 0

  • to wina pisu i kaczorów i zacofańców typu ziobro

    • 2 1

  • tak tak

    Bo 6 lat to odległa przyszłość,co za...

    • 1 0

  • Wydzielić linię kolejową i zlikwidować monopol!!! (1)

    Źle się stanie, jeżeli za pomocą decyzji samorządów zostanie zakonserwowany monopol SKM, tak w usługach przewozowych, jak i we własności linii 250 między Gdańskiem i Rumią.
    Już pisałem na tym forum, że ta linia kolejowa powinna być zarządzana przez osobny podmiot gospodarczy, a przewozy na niej powinny w przyszłości podlegać konkurencji, a na początku powinny być sprawowane przez SKM-kę przejętą przez samorządy (później ewentualnie sprywatyzowaną).
    Niepokoi mnie wstecznictwo poglądowe w postaci poglądów zastępcy ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzeja Massela, który chce zakonserwowania monopolu SKM na linii kolejowej 250 i tym samym utrwalenia na długie lata kiepskiej jakości usług oferowanych przez tę firmę.

    • 4 0

    • Pomysły pana Andrzeja jakie miał pracujac w Urzędzie Marszałkowskim

      a później w SKM odnośnie usprawnienia PKP nie sprawdziły się. Przyniosły straty np. pociągi do W-wy co dwie godziny. Jest to typowy naukowiec teoretyk. I jak najdalej od kolei.

      • 2 0

  • Polacy jako niewolnicy

    Rosjanie gaz, prąd i ropę. Niemcy transport i odbiów półfabrykatow. Banki reszta europy, ziemię Holendrzy, sklepy Portugalczycy
    Polakom zostaną usługi typu czyszczenie butów

    • 4 2

  • Sok (2)

    Bardzo się cieszę ze niemieckie pociągi jeździły by po trojmiescie:) w końcu byłby porządek! Wstyd jest jeździć tymi skmkami jak bydło! Syf, brud, ludzie którzy piją, pala... Ja chce normalności!!! Przy okazji Niemcy płacili by w Polsce podatki :) wszyscy byli by szczesliwsi :)

    • 4 0

    • ??? (1)

      pitolnij ty sie w czoło....

      • 0 0

      • Powiedziałeś co wiedziales. A teraz do łopaty.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane