- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (215 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (119 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (760 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (104 opinie)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (19 opinii)
Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?
Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.
Deutsche Bahn zamiast SKM?
Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.
- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".
Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.
Marszałek rusza na ratunek
SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?
- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Tory trafią do osobnej spółki
Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.
Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.
Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?
- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.
Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.
Miejsca
Opinie (189) 1 zablokowana
-
2013-04-08 10:43
POlska w Likwidacji
POlacy w Likwidacji
POlskosc to Nienormalnosc- 0 1
-
2013-04-08 10:46
Patrz co jest w TORONTO Canada (3)
SKM
Autobusy
Tramwaje
Trolejbusy
Wszystko razem to jedna firma TTC
W Toronto nie ma zadnej konkurencji a komunukacja miejska jest wspaniala- 4 0
-
2013-04-08 11:31
daleko nie szukać (2)
SKM warszawa,
metro,
wzt (tramwaje) i wza (autobusy)
wszystko pod MZT i działa
(a czasem nawet włącza się WKD i KM)
Skoro tu bywają i obcy, i podróżnicy, mam do WAS pytanie. Czy jest gdzieś kraj gdzie odlegle miasta mają komunikacje miejskie pod tym samym systemem? Z tymi samymi biletami, taryfami, regulaminami? Chodzi o odległe miasta, typu Paryż i Marsylia, Londyn i Edynburg, Trójmiasto i Wrocłąw, a nie typu Gdańsk i Gdynia, bo to inny kant.
Moim zdaniem to, że za podobna usługę płacimy różnie w różnych miastach i taryfy są specjalnie tak pogięte, by je było trudniej porównywać (i można było np. ściemniać że u nas taniej niż w Warszawie) to dla mnie przekręt i oszustwo, mącenie wody, by łatwiej łowić...- 1 0
-
2013-04-08 12:22
Edynburg i Londyn to w różnych państwach :) (1)
Ale wspólnych systemów raczej nie ma nigdzie. Zresztą byłoby to niemożliwe standaryzować, np Londyn - Leeds, ze względu na zupełnie inną ilość środków transportu, dystanse, skalę zatrudnienia, koszt zatrudnienia (a co za tym idzie np koszt prac remontowych itd).
- 0 0
-
2013-04-08 17:42
Czyli "niedasię", tak jak w polanda faso, ubrane tylko w inne słowa (tee, koszzzztorys!) a nie "panie, to jest kiosk ruchu, ja tu mięso mam!"
Spółki transportowe są prywatne. Przejmowanie jednych przez drugie, z innych miast, w celu oszczędzania na administracji i zakupie taboru i walce konkurencyjnej z innymi czebolami, na pewno gdzieś miało miejsce. Skoro wszystkie stacjonarne numery telefoniczne są w Danii i w Holandii miejscowe, skoro Nexbike z Wrocławia wkupiło się w Veturilo w Warszawie, Veolia z Zabrza wykupiła przejazdy PKS na Kaszubach, skoro Falck z Gdańska obsługuje pogotowia ratunkowe w kilkunastu mieścinach (tylko nie w Gdańsku), na pewno gdzieś jedne autobusy wykupiły inne. Ku wygodzie pasażerów.
Ten sam bilet w kilku miastach ma sens. Koszty są tez inne przy innych produktach, np. przy drukowaniu banknotów, a stówa jest warta stówę i w Zakopanem, i w Męcikale.
Na prawdę nikt nic nie wie? Bo gdyby SKM i ZKM, i ZTM zostały wrogo przejęte przez MZT z Warszawy... choćby z wprowadzeniem droższej warszawskiej taryfy... jakie to było by wygodne...- 1 0
-
2013-04-08 10:49
Polacy do Budowy Wielkich i Silnych Niemiec - wiec budujmy wielkie i silne niemcy
- 0 1
-
2013-04-08 11:18
Polacy to nie gospodarze wiec sprzedac Polske Niemca
Polske sprzedac za 1 PLN Niemca
- 0 1
-
2013-04-08 11:26
skm
syf kiła mogiła
- 2 0
-
2013-04-08 11:49
to wina pisu i kaczorów i zacofańców typu ziobro
- 2 1
-
2013-04-08 12:00
tak tak
Bo 6 lat to odległa przyszłość,co za...
- 1 0
-
2013-04-08 12:17
Wydzielić linię kolejową i zlikwidować monopol!!! (1)
Źle się stanie, jeżeli za pomocą decyzji samorządów zostanie zakonserwowany monopol SKM, tak w usługach przewozowych, jak i we własności linii 250 między Gdańskiem i Rumią.
Już pisałem na tym forum, że ta linia kolejowa powinna być zarządzana przez osobny podmiot gospodarczy, a przewozy na niej powinny w przyszłości podlegać konkurencji, a na początku powinny być sprawowane przez SKM-kę przejętą przez samorządy (później ewentualnie sprywatyzowaną).
Niepokoi mnie wstecznictwo poglądowe w postaci poglądów zastępcy ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzeja Massela, który chce zakonserwowania monopolu SKM na linii kolejowej 250 i tym samym utrwalenia na długie lata kiepskiej jakości usług oferowanych przez tę firmę.- 4 0
-
2013-04-08 20:40
Pomysły pana Andrzeja jakie miał pracujac w Urzędzie Marszałkowskim
a później w SKM odnośnie usprawnienia PKP nie sprawdziły się. Przyniosły straty np. pociągi do W-wy co dwie godziny. Jest to typowy naukowiec teoretyk. I jak najdalej od kolei.
- 2 0
-
2013-04-08 12:29
Polacy jako niewolnicy
Rosjanie gaz, prąd i ropę. Niemcy transport i odbiów półfabrykatow. Banki reszta europy, ziemię Holendrzy, sklepy Portugalczycy
Polakom zostaną usługi typu czyszczenie butów- 4 2
-
2013-04-08 12:49
Sok (2)
Bardzo się cieszę ze niemieckie pociągi jeździły by po trojmiescie:) w końcu byłby porządek! Wstyd jest jeździć tymi skmkami jak bydło! Syf, brud, ludzie którzy piją, pala... Ja chce normalności!!! Przy okazji Niemcy płacili by w Polsce podatki :) wszyscy byli by szczesliwsi :)
- 4 0
-
2013-04-08 20:31
??? (1)
pitolnij ty sie w czoło....
- 0 0
-
2013-04-08 21:41
Powiedziałeś co wiedziales. A teraz do łopaty.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.