• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd uratuje SKM-kę przed konkurencją?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz. Skład Szybkiej Kolei Miejskiej na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Jeśli samorząd województwa pomorskiego do 2019 roku nie będzie większościowym udziałowcem SKM-ki, spółka będzie musiała stawać w przetargach na przewóz osób w Trójmieście z takimi przewoźnikami jak Przewozy Regionalne czy nawet Deutsche Bahn.



Czy nowy przewoźnik na torach SKM, poprawiłby jakość przewozów?

Komisja Europejska przedłożyła propozycje legislacyjne w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jego głównym zadaniem jest likwidacja różnic i usystematyzowanie przepisów dotyczących rynku kolejowego w poszczególnych krajach. W efekcie ma ona przynieść jeszcze większą liberalizację rynku kolejowego. Przypisy mają wejść w życie w 2019 roku.

Deutsche Bahn zamiast SKM?

Najważniejszą zmianą jest fakt, że przewozy regionalne mają być organizowane i zamawiane w formie przetargów przez samorządy województwa. To oznacza, że Marszałek Województwa będzie zobowiązany ogłosić przetarg na przewozy linią kolejową nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym - na co dzień uczęszczaną wyłącznie przez SKM.

- Nic nie będzie wtedy stało na przeszkodzie, by w przetargu na przewozy pasażerskie koleją po Trójmieście stanęły takie firmy, jak Deutsche Bahn czy Przewozy Regionalne. Jakość przewozu jednak będzie zależała od możliwości finansowych samorządu województwa - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy".

Warto podkreślić, że firma SKM będzie mogła również obsługiwać inne połączenia na liniach kolejowych w kraju, jak i za granicą. Musi ona jednak wygrać wcześniej przetarg ogłoszony przez samorządowców.

Marszałek rusza na ratunek

SKM-kę przed walką o kontrakty mogą jednak ustrzec plany samorządu województwa pomorskiego. Jeśli Marszałek stanie się większościowym posiadaczem akcji spółki SKM (dzisiaj jego udział to 12,8 proc.), wejdzie ona w zasób samorządu. W tych okolicznościach marszałek województwa pomorskiego nie będzie ogłaszał po 2019 r. przetargów na przewóz osób w ciągu linii kolejowej nr 250, a po prostu zleci to własnej spółce, czyli SKM. Jakie są szanse na usamorządowienie SKM-ki przed nowymi przepisami Unii Europejskiej?

- W zakresie pozyskania pakietu większościowego akcji trwają rozmowy z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Zmierzają one w owocnym kierunku - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Tory trafią do osobnej spółki

Nowe przepisy UE wymuszą na spółkach, prowadzących jednocześnie przewozy i zarząd nad linią, rozdział obu tych sfer działalności w formie niezależnych instytucjonalnie spółek. Tak się składa, że w Trójmieście Szybka Kolej Miejska jest jednocześnie przewoźnikiem i zarządcą linii.

Po wejściu w 2019 r. dyrektywy UE musiałaby zostać wyodrębniona spółka pod nazwą np. SKM Infrastruktura, która zajmowałaby się wyłącznie eksploatacją linii kolejowej nr 250 - między Rumią a Gdańskiem Głównym. Jej przychód stanowiłaby opłata dostępowa wpłacana przez m.in. SKM występującą tylko w roli przewoźnika.

Czy SKM bierze pod uwagę tak dużą zmianę, jak podział spółki?

- Na razie zajmujemy się bieżącymi sprawami, nie wybiegamy w tak odległą przyszłość. Natomiast jeśli faktycznie zaistnieje potrzeba wyodrębnienia działu zarządzającego linią kolejową nr 250 i utworzenia dla niego nowej spółki, to tak właśnie zrobimy. Nie powinno być z tym poważniejszych problemów, już teraz prowadzimy oddzielną księgowość dla przewozów i zarządzania linią - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Problemów w podziale spółki nie widzą także władze samorządu województwa. - Jeśli będziemy już posiadać pakiet większościowy akcji, a prawo wymusi podział spółki SKM, nie widzę większego problemu w przeprowadzeniu tej operacji - mówi Ryszard Świlski.

Liberalizacji rynku kolejowego w formie proponowanej przez Unię Europejską sprzeciwia się zastępca ministra gospodarki morskiej, transportu i budownictwa, Andrzej Massel. Według niego podział spółek na przewoźnika i zarządcę to przedwczesny pomysł, może on przynieść wiele złego. Specjaliści przywołują tu amerykański model rynku kolejowego, gdzie przewoźnicy są związani z liniami, a przewozy z roku na rok rosną w siłę.

Miejsca

Opinie (189) 1 zablokowana

  • To jest świtny pomysł

    nie wiem po jaką cholerę rezygnować z mozliwosci polepszenia komfortu dla pasażerów: SKM powinna mieć konkurencję, bo jej standardy są w obecnej chwili azjatyckie. Do tego Głuszek-Kłamczuszek... Taaa, tej firmie przydała by sie konkurencja, a rzecznikowi życzę zmiany zawodu.

    • 8 0

  • NIE DLA RATOWANIA IGNORANTÓW Z PKP SKM! (1)

    Tą spółkę powinno się zaorać. Przekazanie infrastruktury bezpośrednio do SKM było wielkim błędem i na lata zablokowało konkurencję. Gdyby nie to już dawno mielibyśmy alternatywę!

    • 13 1

    • a ja proponuję wprowadzić konkurencję na liniach tramwajowych. najwięcej konkurencji potrzeba na linii na Stogi.

      a jeszcze lepiej urządzić wyścigi tramwajów. to co że po tym samym torze?

      • 1 0

  • Powinni dopuścić inne firmy (2)

    do naszego rynku. Z drugiej strony miło byłoby wspierać polską firmę i jej płacić pieniądze za bilety, i być dumnym, że to polskie i działa, i jest przyjemnie, i wysoki standard... Ale niestety bez zachodniej konkurencji na naszym rynku to, co polskie, nadal będzie o zaniżonym standardzie. Niech ktoś mnie nauczy kochać naszą Polskę, bo ciężko ;-)

    • 13 0

    • koń kurenta

      "o 10:00 wjedzie pociąg SKM,
      o ile o 9:50 wjedzie i odjedzie pociąg Arriva,
      i o ile 9:40 wjedzie i odjedzie pociąg Dojcze Bań,
      a o 9:20 wjedzie i odjedzie PR"

      trudno rozgrywać wyścigi po JEDNYM torze

      • 0 2

    • gadanie, niemieckie pociagi by byly. bylaby punktualnosc i normalnosc. bez tego syfu jakim jest skm. Podatki by i tak placili w POLSCE i ludzie z Poslkie mieli by prace.

      • 0 0

  • Samorząd woj. tylko pogrąża SKM-kę (10)

    Prezydencie Szczurek wycofaj jak najszybciej udziały z tej układowej i spolegliwej dla niektórych spółki.

    Toż Gdynia ma za czasów panowania PO najbrzydszy przystanki SKM jaz nawet nie tylko w Trójmieście, ale i w Polsce. Dlaczego pozwala Pan POprzez SKM obrzydzać nam i turystom Gdynię? Każdy z nich jak najszybciej potrzebuje remontu i modernizacji i to nie takiej jak w Gdyni Głównej czy na Wzgórzu bo to projekt robili ludzie nie czujący miejsca i estetyki już nie wspomnę o beznadziejnych rozwiązaniach i materiałach tam użytych.

    Redłowo piękna PPN-T i spotykam kolegę z W-wy i mówi człowieku taki przystanków i rozwiązań to nawet za Gierka nie było? Już nie chciałem mówić jak wygląda Chyloni, Stocznie, Leszczynki, Cisowa, ale gdy pogoda będzie lepsza to zrobimy taki TUR;)). Dlaczego ja często zwiedzałem przystanki metra w Moskwie i byłem nimi zachwycony to nie pokazać co się stało za "Wolnej Polski";)) A przecież nie ma w tym nic dziwnego. Są to jedne z najbardziej uczęszczanych stacji SKM w Gdyni, na których nie tylko czas się zatrzymał, ale i cofnął.
    Pan Głuszek jako marketingowiec potrafi zamydlać tylko oczy aż dziwię się, że jeszcze nie "awansował" do PO, bo do PKP SKM w Trójmieście ten człowiek się nie nadaje widzimy jak rewitalizuje przystanek w Orłowie, wstyd.
    Nie wiem czy złośliwie to robi czy z czyjegoś nakazu? Tak się składa, że często podróżuje nie tylko po kraju i widzę tam skok cywilizacyjny i upadek estetyki i zubożenie rozwiązań przystankowych w Gdyni. Miał być przygotowany kompleksowy projekt, dostosowany do wytycznych w budowie niezbędnej infrastruktury miejskiej i wpisanie do planu modernizacji, a tu nic. Widać jak zwykle takim Głuszką i ich mocodawcą bardzo zależy aby przewozy przejęły Deutsche Bahn, samorząd wojewódzki jak zwykle został wybrany i za nic nie odpowiada, a może i zależy im aby było jak jest?.

    Tylko gdzie jest solidarność, która na to pozwala?

    • 12 7

    • przecież SKM jest z Gdyni - więc co narzekasz (7)

      najwspanialszej, cudownej, najpiękniejszej na świecie i wszechświecie

      • 5 4

      • narzekam, (5)

        bo ona psuje mi estetykę i zatruwa logistykę. Nie tylko Pięknej i Wspaniałej Gdyni, ale i dla wielu osób z tak zwanego Małego Trójmiasta Kaszubskiego.

        • 5 1

        • (4)

          O. Ładna nazwa trójwsi :P

          • 1 0

          • "nazwa trójwsi" ? (3)

            Gdynia 250 tys.
            Rumia bez mała 50 tys.
            Wejherowo 48 tys.
            Reda 21 tys. mieszkańców,

            a do tego dynamicznie rozwijające się Kosakowo ca 15 tys., Rewa i Michalinki,..

            Metropolia Gdynia z "MAłym Trójmiastem Kaszubskim" to już ponad 400 tys. mieszkańców, dynamicznie się rozwijającej aglomeracji. Mającej wspólne kompleksowe interesy i strategie rozwoju całego obszaru szkoda, że PKP i SKM oraz PKM nie pomaga a przeszkadza. Woli oddać niezagospodarowane pieniądze unijne a nie nas wspomóc. Tak to jest gdy rządzą politykierzy zamiast środowiska gospodarcze oparte o wiedzę i logistykę.

            • 2 0

            • michalinki? (1)

              • 0 0

              • Bojano

                też?

                • 0 0

            • Czy jesteś świadom tego, że mówiąc "Małe Trójmiasto Kaszubskie", wymieniasz 7 miejscowości, w tym jedną stanowiącą elementarną część Trójmiasta. Czy masz pojęcie co oznacza "trój-" w słowie "trójmiasto"?

              • 0 0

      • on to powinien przyjmować maść na nagniotki, bo na pernazynę już za późno

        • 0 0

    • (1)

      Czy na pewno mówisz o SKM ? czy też tak ogólnie jedziesz po PKP ?
      Zgadzam się, że przystanki SKM, powtarzam SKM, na zachód od Gdyni Głównej - nie są w najlepszym stanie. Wszyscy wiemy, że to dominacja PKP dyktuje taki ich stan. Zgadzam się, że ten dłużący się "rozpieprz" torowiska PKP i stacji PKP wnerwia nas wszystkich. Jednak SKM między Gdynią a Gdańskiem to osobne tory i osobne przystanki. Aktualnie PKP często zakłóca pracę SKM, ale to nie wina SKM.

      • 1 0

      • Tak ogólnie SKM

        chyba dużo to lepiej wyglądało - na ówczesne czasy, gdy kursowało tu berlińskie metro.

        Zobacz jak wyglądają nawet po remoncie i modernizacji GDY.Główna. Wysoka wiata nie ma się za czym schować a wiatr w Gdyni hula, do tego ten przystanek nie ma nic w nawiązaniu do modernizmu, ani przyzwoitych materiałów czy kolorystyki a sam Podmiejski to zgroza!
        Wyremontowane "Wzgórze" węższe i do tego jedno przejście wiatr hula po peronie a jak zimą albo w deszczu jedzie kolejka to na schodach masz bij zabij sam nie raz widziałem jak popychają w tym tumulcie biedne mniej żwawe staruszki.

        Do tego nie można było wyprowadzić ludzi z drugiej strony peronu, a jest tam przecież taras którym można przejść z jednej strony do przystanku a z drugiej strony po pasach i światłach na Świętojańską.
        Jest to zwykłe niechlujstwo projektowe i utrudnianie życia ludziom, wstyd i dno totalne.

        O Orłowie i Redłowie nie będę już się wypowiadał bo wróciłem z ciekawszym miejsc i nie chcę sobie psuć humoru;))

        • 2 0

  • konkurencja jak najbardziej wskazana.

    jestem za i oby nastąpiło to wcześniej niż w 2019 r.

    • 14 1

  • bedzie wesoło

    zobaczycie ze będzie jak w dowcipie:powstaną nowe spółki:SKM tory lewe sp zoo ,SKM tory prawe sp zoo,SKM podkłady parzyste sp zoo ,SKM podkłady nieparzyste sp zoo,SKM Tłuczeń sp zoo etc po to by paru kolesiów miało stołki prezesów i sekretarki.A SKM będzie syficzna i dychawiczna jak zwykle...przecież nic tam się nie zmieniło od 20 lat!!Zagłoba w Ogniem I Mieczem krzyczał"Omijaj Rozłogi!!)teraz by jęczał "omijaj SKM"...:)

    • 13 1

  • Nie korzystam z usług SKM i innych PKP

    I korzystać nie będę. Wolę Polski Bus i samochód.

    • 5 1

  • europa nie jest idiotka, to nasi urzędnicy są "tfurczy"

    czy linie tramwajowe mają osobny zarząd od torów?

    czy metro ma osobny zarząd od torów?

    czy linie kolei linowej mają osobny zarząd od liny?

    czy linie trolejbusowe i ich zasilanie mają osobne zarządy?

    SKM to kolej miejska. Jak niemieckie S-Bahny. SKM zafundowali sobie ten pasztet sami, swymi KRETYNSKIMI wycieczkami do Slupska i innych takich.

    • 4 0

  • Czy pan marszałek mógłby też wziąć pod skrzydła moją firmę?

    No nie rozumiem. Czy jestem jakiś gorszy, bo nie jeżdżę po torach, tylko świadczę usługi projektowe? Dlaczego pan marszałek nie zapewni mi dofinansowań, monopolu i spokojnego snu? W czym jestem gorszy od prezesów SKM? Tym, że się osobiście nie znamy z panem marszałkiem?

    Ale ja chętnie poznam!

    • 12 0

  • Po oddaniu torów osobnej spółce, przykręcenie nakrętki w podkładzie...

    ... będzie kosztować 1000PLN + VAT.
    Zapłaci pani, zapłaci pani,...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane