• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządowcy walczą o Trasę Kaszubską. Argumenty są, ale wątpliwości też

Maciej Naskręt
23 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Oddanie do ruchu Trasy Kaszubskiej możliwe jest najszybciej w 2021 r. pod warunkiem, że w ciągu kilku miesięcy ministerstwo uruchomi środki na ten cel. Oddanie do ruchu Trasy Kaszubskiej możliwe jest najszybciej w 2021 r. pod warunkiem, że w ciągu kilku miesięcy ministerstwo uruchomi środki na ten cel.

Rząd odwleka budowę Trasy Kaszubskiej, tłumacząc to przeszacowaniem kosztów budowy dróg przez poprzedników. Przeciwko tej decyzji protestują pomorscy samorządowcy, zarówno z Trójmiasta, jak i ze Słupska. Gdyby jednak poprzedni rząd sprawniej przygotowywał tę inwestycję, to budowy nie można by już było zastopować. Dziś realizacja 60-kilometrowej drogi za ok. 2,1 mld zł oddala się - obecny najbliższy możliwy termin jej oddania to 2021 r.



Czy popierasz protest samorządowców w sprawie drogi s6?

Samorządowcy z Pomorza, zarówno Gdańskiego, jak i Środkowego, lobbują za przyspieszeniem budowy Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem i dalej ze Słupskiem oraz Pomorzem Zachodnim. Zwracają uwagę, że wstrzymanie budowy drogi, która ma stać się kręgosłupem komunikacyjnym całego Pomorza, jest poważnym błędem.

Zgodnie podkreślają, że:

  • inwestycja znajdowała się na wysokim, 10. miejscu (na 51) na liście zadań w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023,
  • dla inwestycji opracowano koncepcje programowe oraz uzyskano decyzję środowiskową,
  • jej budowa jest pilna, ponieważ istniejącą "szóstką" przejeżdża dziś od 20 tys. do nawet ponad 60 tys. pojazdów dziennie.


Obecny plan: droga gotowa może w 2021 r.

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że Trasa Kaszubska może być gotowa w 2020 r. Tymczasem najnowsze plany rządu zakładają, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona kierowcom najwcześniej w marcu 2021 r. Oznacza to opóźnienie o pół roku, w stosunku do wcześniej prezentowanych zamierzeń. Teoretycznie to niewiele, ale ministerialni urzędnicy nie gwarantują, że także ten termin nie zostanie przesunięty.

Mimo to rząd podkreśla, że inwestycja na Kaszubach cały czas mieści się w ramach, w jakie ujął je rząd Ewy Kopacz w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierował do realizacji we wrześniu 2015 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej na Pomorzu. Przebieg Trasy Kaszubskiej na Pomorzu.
Pierwotnie Trasa Kaszubska miała być gotowa w 2013 roku

Tymczasem pierwsze plany zakładały rozpoczęcie budowy Trasy Kaszubskiej w 2010 r. i jej zakończenie w roku 2013. Jednak rekordowo wolne tempo wydawania decyzji środowiskowej na tę drogę pogrzebało ten harmonogram. Przypomnijmy, że na 150-stronicowy dokument drogowcy czekali 2 lata i 4 miesiące.

Trzeba zaznaczyć, że niemogący się porozumieć urzędnicy z GDDKiA, jak i urzędnicy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, podlegają bezpośrednio tej samej administracji rządowej.

Przypomnijmy: inwestorem budowy drogi ekspresowej S6 jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Urząd podlega bezpośrednio ministrowi infrastruktury i budownictwa. To ministerstwo decyduje o uruchomieniu środków na każdą inwestycję. GDDKiA odpowiada natomiast za przygotowanie formalne, organizację przetargu, nadzór nad wykonawcą oraz odbiór inwestycji.

  • Treść protestu samorządowców.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk popierający protest #TakdlaS6.
  • Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz popierający protest #TakdlaS6.


Najdłuższa inwestycja współczesnego Pomorza

Jeśli nawet rząd zmieni zdanie i zaprosi szybciej wykonawców do składania ofert na budowę Trasy Kaszubskiej, to do wbicia pierwszej łopaty wciąż daleka droga. Drogę trzeba bowiem najpierw... zaprojektować, co potrwa minimum rok. Do tego trzeba uzyskać tzw. decyzję o realizacji inwestycji drogowej. Dopiero wtedy można rozpocząć roboty budowlane. Wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny one potrwać nie dłużej niż 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą.

Z tego powodu też Trasa Kaszubska będzie najdłużej przygotowywaną i realizowaną inwestycją na Pomorzu. Prace nad nią zaczęły się bowiem w 2008 r.

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.



Komentarz: poprzedni rząd miał 8 lat na rozpoczęcie budowy Trasy Kaszubskiej

Walczący o przyspieszenie budowy Trasy Kaszubskiej urzędnicy, związani przede wszystkim z Platformą Obywatelską, wykazują się zaskakującym brakiem pamięci. To przecież poprzednia administracja rządowa, kontrolowana przez ich partię, miała wszystko, by tę drogę nie tylko przygotować, ale i wybudować. Gdyby współpraca podlegających jej drogowców z GDDKiA z podlegającymi jej urzędnikami z RDOŚ układała się lepiej, ekspresówka już dawno skróciłaby nie tylko dojazd do Słupska, ale i do Szczecina. No, ale skoro nawet wpływowy minister z Pomorza Sławomir Nowak nie był w stanie przyspieszyć trwającego 2,5 roku wydawania opinii środowiskowej, to dzisiejsze rozdzieranie szat o półroczne opóźnienie budowy nie wydaje się wiarygodne.

Opinie (268) 8 zablokowanych

  • Do redakcji

    I znowu zapomnieliscie napisać o węźle Koleczkowo. Kto jest odpowiedzialny za pisanke tych artykułów. Węzeł Koleczkowo tez bedzie !!

    • 5 4

  • Zemsta PiSu (1)

    I tyle...

    • 19 9

    • Ta 8 lat PO Tuska Nowaka

      nie powstała droga pomimo chyba 100 zapowiedzi w dzienniku bałtyckim na trojmiasto w broszurach samorządowych itp ale wina PIS

      Akurat uwierzę i zagłosuję na was bumelanci z PO.
      Kupcie sobie lepszych troli albo sami się podszkolcie w wydawaniu poleceń trolom bo z tymi kłamstewkami to karierę możecie robić na Ukrainie. Nie pomylcie z Białorusią bo tam za kradzież i sprzeniewierzenie majątku publicznego zsyła się nadal do pracy w obozach.

      • 2 3

  • Dobra zmiana (2)

    Ja by to była Warszawa to było by już z 2 obwodnice

    • 9 8

    • Taa pajacu 8 lat premiera kaszuba ministra drogownictwa kaszuba i zemsta pisu :-) (1)

      och wy trole milicyjne z PO myślicie ze ludzie są tak głupi?

      poijechałem niechcący ekspresówką do Warszawy która miała być gotowa na Euro 2012 według zapewnien pana Donalda Tuska I pana Nowaka obecnie obywatela ukrainy. Niestety nadal jest na etapie sypania piasku.

      PO i PSL pieniążki wydała na ośmiorniczki i muzea a dróg ni ma. Winny PIS. Logika trola z PO :-) i kretynów wciskających ludziom takie bzdety.
      Ja osobiście już nie będę głosował na złodziei .

      • 1 4

      • tak zemsta PiSu

        jak można zinterpretować fakt, że przetarg w toku a tutaj się go odkłada ad calendas grecas

        • 4 0

  • (3)

    miałby się spełnić sen o korytarzu drogowym z Wolnego Gdańska do Niemiec? Nigdy!!

    • 2 11

    • (2)

      Przeciez wy w tym gdansku teskincie za starym dobrym Niemiaszkiem. Co chwila jakieś przejawy Prusactwa wschodniego.

      • 1 2

      • (1)

        Jasne że wolelibyśmy żyć w Niemczech zamiast w Wolsce.

        • 2 1

        • Da sie zauważyć

          • 1 1

  • Jakim prawem ci ludzie występują w imieniu mieszkańców pomorza??? (2)

    Mam dom w Gdańsku i letniskówkę na kaszubach i nie życzę sobie aby takie podejrzane partyjniackie kraeatury występowąły w moim imieniu !

    Zrozumcie partyjniacy z PO KOD i innych milicji obywatelskich że nikt was nie lubi nikt was nie popiera i nikt was nie chce.
    Ukraina czeka tylko musicie korzystać z tej jednej polskiej pożyczki na 80 milionów bo kolejnych już nie będzie dla Ukrainy. kierunek znacie.
    Tam walczcie choćby w Donbasie i na Krymie.
    W Polsce nie potrzeba nam walczących partyjnych kreatur a ludzi którzy po prostu pracują.

    • 13 20

    • Wypowiedział się wiejski kmiot bez szkoły, który uważa że 17% to jest większość

      • 5 1

    • Do psychiatry radzę sieudać a na farach komentować.

      • 0 1

  • oby ten szajs dewastujący naszą piękną kaszubską przyrodę, prowadzący z nikąd do nikąd - nigdy nie powstał

    • 10 12

  • Dobrze, że ktoś w końcu napisał parę słów prawdy (1)

    Też doskonale pamiętam te różne obietnice budowy, różne terminy przesuwane i przesuwane w bliżej nieokreśloną przyszłość. Poprzednie rządy mając PO mając władzę samorządową i centralną mogły doprowadzić tą inwestycję jeśli nawet nie do zakończenia to przynajmniej do rozpoczęcia. Ale im też wygodnie było siedzieć tyle lat i ciągle "gonić króliczka" zamiast go złapać. Skierowanie projektu do realizacji we wrześniu 2015 było obrzydliwą kiełbasą wyborczą. Możecie teraz psioczyć na PiS ale to poprzednie władze miały wszystko w rękach i przebimbały to wygodnie się żyło na stołkach, bez żadnego bata nad sobą. W tych protestach jest żałosny lament i udawane oburzenie ale ani słowa o swoim lenistwie i zaniedbaniach.

    • 18 2

    • Jesteś kompletny ignorantem. Przypomnij sobie ile było protestów i odwołań w sprawie lokalizacji trasy. No ale to za trudne dla

      • 4 0

  • Kolejny przykład "fachur" z PO (3)

    Strategiczna droga S6 okazała się taką dopiero w 09.2015, a więc w ostatniej chwili istnienia rządu PO..
    Są jeszcze ludzie, którzy pamiętają zapewnienia min. Nowaka, który przyrzekał mieszkańcom Słupska/Rędzikowa, że S6 będzie wkładem Rządu do projektu tarczy antyrakietowej.
    Przypominamy również, że z Pomorza są: Premier Tusk- nadzorujący GDOŚ (wydają decyzję środowiskową), minister Nowak, marszałek Struk, poseł Konwiński ze Słupska, burmistrzowie Lęborka, Wejherowa, Rumi, Redy, etc..

    Tymczasem na Pomorzu w 2010 skasowano gotowy przetarg na S7 do Elbląga,
    zatrzymano prace nad Obwodnicą Metropolitalną, nie podjęto decyzji o budowie dwutorowej linii kolejowej Gdynia-Słupsk, zarzucono OPAT oraz Drogę Czerwoną, pozostawiono Estakadę Kwiatkowskiego jako drogę miejską..

    A teraz cała wina na nowy Rząd, który widząc, że projektów jest dwa razy więcej niż kasy, siłą rzeczy wybiera te zadania, które są przygotowane i gotowe do odpalenia już...

    • 16 3

    • Bzdury. Prawda jest taka, że dobra zmiana kasuje przygotowana (2)

      • 2 4

      • Przygotowaną inwestycję, bo według ministra ta droga prowadzi do Niemiec?! (1)

        • 2 1

        • Od kiedy Lębork to Niemcy?

          • 4 0

  • Wizualizacja..

    Przez osiem minut oglądam , mam wrażenie, ten sam odcinek drogi biegnącej przez pola i lasy. Brak jakichkolwiek opisów, w którym miejscu się znajdujemy (poza opisem węzłów drogowych) , nawet nie nie ma możliwości przeczytania napisów na tablicach drogowskazowych. Na podstawie takiej wizualizacji nie ma możliwości poznania planowanego przebiegu drogi , rozwiązań węzłów itp.
    Zatem - jaki jest sens zamieszczania takich wizualizacji? Że o kosztach ich sporządzenia nie wspomnę...

    • 12 1

  • dla kogo ta droga?

    Jak powiedział Prezes i Naczelnik (w jednej osobie), dziwnym trafem budujemy tylko drogi ze wschodu na zachód (i vice versa), które służą głównie naszym sąsiadom tj. Niemcom i Ruskim. Droga S6 nie odbiega od tej reguły. Co się zatem dziwić, że jej budowa jest wstrzymywana ;-))

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane