• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządowcy walczą o Trasę Kaszubską. Argumenty są, ale wątpliwości też

Maciej Naskręt
23 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Oddanie do ruchu Trasy Kaszubskiej możliwe jest najszybciej w 2021 r. pod warunkiem, że w ciągu kilku miesięcy ministerstwo uruchomi środki na ten cel. Oddanie do ruchu Trasy Kaszubskiej możliwe jest najszybciej w 2021 r. pod warunkiem, że w ciągu kilku miesięcy ministerstwo uruchomi środki na ten cel.

Rząd odwleka budowę Trasy Kaszubskiej, tłumacząc to przeszacowaniem kosztów budowy dróg przez poprzedników. Przeciwko tej decyzji protestują pomorscy samorządowcy, zarówno z Trójmiasta, jak i ze Słupska. Gdyby jednak poprzedni rząd sprawniej przygotowywał tę inwestycję, to budowy nie można by już było zastopować. Dziś realizacja 60-kilometrowej drogi za ok. 2,1 mld zł oddala się - obecny najbliższy możliwy termin jej oddania to 2021 r.



Czy popierasz protest samorządowców w sprawie drogi s6?

Samorządowcy z Pomorza, zarówno Gdańskiego, jak i Środkowego, lobbują za przyspieszeniem budowy Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem i dalej ze Słupskiem oraz Pomorzem Zachodnim. Zwracają uwagę, że wstrzymanie budowy drogi, która ma stać się kręgosłupem komunikacyjnym całego Pomorza, jest poważnym błędem.

Zgodnie podkreślają, że:

  • inwestycja znajdowała się na wysokim, 10. miejscu (na 51) na liście zadań w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023,
  • dla inwestycji opracowano koncepcje programowe oraz uzyskano decyzję środowiskową,
  • jej budowa jest pilna, ponieważ istniejącą "szóstką" przejeżdża dziś od 20 tys. do nawet ponad 60 tys. pojazdów dziennie.


Obecny plan: droga gotowa może w 2021 r.

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że Trasa Kaszubska może być gotowa w 2020 r. Tymczasem najnowsze plany rządu zakładają, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona kierowcom najwcześniej w marcu 2021 r. Oznacza to opóźnienie o pół roku, w stosunku do wcześniej prezentowanych zamierzeń. Teoretycznie to niewiele, ale ministerialni urzędnicy nie gwarantują, że także ten termin nie zostanie przesunięty.

Mimo to rząd podkreśla, że inwestycja na Kaszubach cały czas mieści się w ramach, w jakie ujął je rząd Ewy Kopacz w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierował do realizacji we wrześniu 2015 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej na Pomorzu. Przebieg Trasy Kaszubskiej na Pomorzu.
Pierwotnie Trasa Kaszubska miała być gotowa w 2013 roku

Tymczasem pierwsze plany zakładały rozpoczęcie budowy Trasy Kaszubskiej w 2010 r. i jej zakończenie w roku 2013. Jednak rekordowo wolne tempo wydawania decyzji środowiskowej na tę drogę pogrzebało ten harmonogram. Przypomnijmy, że na 150-stronicowy dokument drogowcy czekali 2 lata i 4 miesiące.

Trzeba zaznaczyć, że niemogący się porozumieć urzędnicy z GDDKiA, jak i urzędnicy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, podlegają bezpośrednio tej samej administracji rządowej.

Przypomnijmy: inwestorem budowy drogi ekspresowej S6 jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Urząd podlega bezpośrednio ministrowi infrastruktury i budownictwa. To ministerstwo decyduje o uruchomieniu środków na każdą inwestycję. GDDKiA odpowiada natomiast za przygotowanie formalne, organizację przetargu, nadzór nad wykonawcą oraz odbiór inwestycji.

  • Treść protestu samorządowców.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk popierający protest #TakdlaS6.
  • Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz popierający protest #TakdlaS6.


Najdłuższa inwestycja współczesnego Pomorza

Jeśli nawet rząd zmieni zdanie i zaprosi szybciej wykonawców do składania ofert na budowę Trasy Kaszubskiej, to do wbicia pierwszej łopaty wciąż daleka droga. Drogę trzeba bowiem najpierw... zaprojektować, co potrwa minimum rok. Do tego trzeba uzyskać tzw. decyzję o realizacji inwestycji drogowej. Dopiero wtedy można rozpocząć roboty budowlane. Wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny one potrwać nie dłużej niż 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą.

Z tego powodu też Trasa Kaszubska będzie najdłużej przygotowywaną i realizowaną inwestycją na Pomorzu. Prace nad nią zaczęły się bowiem w 2008 r.

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.



Komentarz: poprzedni rząd miał 8 lat na rozpoczęcie budowy Trasy Kaszubskiej

Walczący o przyspieszenie budowy Trasy Kaszubskiej urzędnicy, związani przede wszystkim z Platformą Obywatelską, wykazują się zaskakującym brakiem pamięci. To przecież poprzednia administracja rządowa, kontrolowana przez ich partię, miała wszystko, by tę drogę nie tylko przygotować, ale i wybudować. Gdyby współpraca podlegających jej drogowców z GDDKiA z podlegającymi jej urzędnikami z RDOŚ układała się lepiej, ekspresówka już dawno skróciłaby nie tylko dojazd do Słupska, ale i do Szczecina. No, ale skoro nawet wpływowy minister z Pomorza Sławomir Nowak nie był w stanie przyspieszyć trwającego 2,5 roku wydawania opinii środowiskowej, to dzisiejsze rozdzieranie szat o półroczne opóźnienie budowy nie wydaje się wiarygodne.

Opinie (268) 8 zablokowanych

  • Brawo redakcja! (2)

    "...wbicia pierwszej łopaty wciąć daleka droga..."
    "Z tego powodu też Trasa Kaszubska..."

    • 4 0

    • Bylejakość (1)

      Ostatnio zadzwoniłam do Radia Gdańsk żeby zwrócić uwagę na pomyłki redaktora czytającego wiadomości, błędy stylistyczne, które nawet jak dla mnie były oczywiste i strasznie raziły ucho. Usłyszałam "ale ja nie wiem o co pani chodzi?"

      Może to wysyp nowego narybku ze szkoły wyższej kultury społecznej i medialnej :)

      • 5 1

      • "Mimo to rząd podkreśla, że inwestycja na Kaszubach cały czas mieści się w ramach, w jakie ujął JE(??? ją, JĄ nie je!!!) rząd Ewy Kopacz
        Mogę tylko doradzić autorowi to co poniżej- CZYTAJ WIĘCEJ
        Czytaj więcej na:
        http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Samorzadowcy-walcza-o-Trase-Kaszubska-Argumenty-sa-ale-watpliwosci-tez-n107629.html?strona=2#opinie#tri

        • 2 1

  • Te drogi sa zupelnie niepotrzebne.
    Wystarczylyby prawo i lewoskrety oraz obwodnice dla Zukowa i Chwaszczyna.

    • 6 7

  • Trasa Kaszubska jest najważniejsza dla Pomorza (1)

    Jak nie ma kasy to niech wstrzymaja budowe mniej obciazonych odcinkow S6 ma Pomorzu tj. odcinka z Leborka do Sianowa

    • 5 6

    • Popieram :)

      • 1 0

  • 8 lat zero efektów. (1)

    Platfusy przez 8 lat nic nie robiły, a teraz mają pretensje do Pisu ze im drogi nie wybuduje. Typowa dla Bolków pomroczność jasna.

    • 13 13

    • Krótka jest pamięć krytyków Platformy.Najwyraźniej kłamstwa wymazały z pamięci części rodaków (tej mniej świadomej)to,co rząd PO-PSL zrobił.Bo jeśli policzyć, to nagle okazuje się, że"nic nierobiąca"ekipa wdrożyła znacznie, wprost nieporównywalnie więcej zmian niż poprzednicy. Platforma- 1.Ponownie uruchomiła prywatyzację-po sprzedaży koncernu Enea oraz chemii, przebiła prywatyzacyjne rekordy rządów AWS-UW (od października 2007 r.dochody z prywatyzacji przekroczyły 31 mld zł). Przy okazji wzmocniono rolę warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych,duże prywatyzacje robiąc w drodze giełdowego debiutu.I bonus:to PO zakończyła trwający od dekady koszmarny spór z Eureko ws. PZU.
      2.Platforma oddzieliła prokuraturę od rządu, raz na zawsze kończąc naciski polityków na prokuraturę (aż trudno uwierzyć, że nikt tej przełomowej reformy nie pamięta).
      3.Dokonała głębokich zmian w polskim prawie ochrony środowiska: wreszcie uzgodniła je z dyrektywami UE (co odblokowało miliardy unijnych euro z funduszy strukturalnych) i m.in. rozwiązała problem własności śmieci komunalnych oraz problem żywności GMO.
      4.A skoro już mówimy o funduszach unijnych-to PO-PSL stworzyła sprawny system ich wykorzystania. Dziś Polska jest europejskim liderem wydawania tych funduszy.
      5.Uzawodowienie armii, likwidacja poboru.Drobiazg?!
      6.Rząd PO-PSL okazał się być pierwszym w historii III RP, który ograniczył przywileje emerytalne, zamiast je rozdymać i przeprowadził reformę emerytalną.
      7.PO-PSL przeforsowały ustawy" społeczne":ułatwienia w zakładaniu żłobków, ustawa "parytetowa",ustawa o ochronie przed przemocą w rodzinie itp.
      8.PO-PSL przeprowadziła reformę szkolnictwa wyższego, dając uczelniom więcej autonomii i wprowadzając więcej wolnorynkowych zasad.
      9.Przygotowała ustawy deregulacyjne-m.in. powszechna zamiana" zaświadczeń" na "oświadczenia"-co ma duże znaczenie dla ograniczania biurokracji.
      10.PO-PSL jako pierwsza zaczęła porządkowanie finansów publicznych, m.in. wprowadzając ustawową "regułę wydatkową".
      11.Zaczęła budować drogi. 1400 km jest gotowych, dwa razy więcej w trakcie realizacji-to rekord 20-lecia IIIRP. Powstają nie tylko autostrady i ekspresówki: rząd PO-PSL jako pierwszy zaczął wydawać miliardy złotych na modernizację dróg lokalnych(program tzw. schetynówek).
      12.Mimo kryzysu, rząd PO-PSL podwyższał pensje nauczycielom.I z sukcesem zrealizował program budowy Orlików.

      A przecież to tylko część efektów pracy koalicji.Do listy można dodać zmiany w polityce zagranicznej - np. korzystne rozwiązanie sporu o pozwolenia przejazdowe dla TIR-ów,rozwiązanie sporu o mięso (i znów: czemu nikt nie pamięta, że to Platforma ten poważny konflikt handlowy rozwiązała).Nie sposób też nie przypomnieć o tym, że gdy świat i Europa pogrążały się w recesji-Polska utrzymywała się nad wodą. Warto pamiętać, że w 2008 i 2009 r. PO-PSL nie dały namówić opozycji na popełnienie samobójstwa, czyli na walkę z kryzysem za pożyczone pieniądze.
      - Oskarżanie PO za obecną sytuację z pominięciem tego,co działo się przez ostatnie 12 lat od wprowadzenia reform emerytalnych, to bezczelna demagogia. Kto oczekuje, że w w ciągu dwóch kadencji zbudujemy wszystkie autostrady, pozbędziemy się deficytu, usprawnimy całkowicie kolej, do tego uzdrowimy służbę zdrowia i całe finanse publiczne-jest po prostu idiotą. Biorąc pod uwagę to, co rząd PO- PSL do tej pory zrobił (mundurówki, wcześniejsze emerytury dla rolników, emerytury pomostowe) i to co zrobił SLD (strach przed górnikami i ustawa emerytalna dla górnictwa) oraz PiS (przedłużenie o rok funkcjonowania wcześniejszych emerytur, obniżenie składki rentowej przy zwiększeniu wydatków publicznych) to konkluzja wydaje się jedna. Platforma Obywatelska jest jedyną proreformatorską i prawdziwie DEMOKRATYCZNĄ, pro wolnościową siłą w Polsce!

      • 8 2

  • Zamiast budować drogi, poprawiać infrastrukturę i polepszać warunki dla gospodarki lepiej wszystko "wstrzymać" (czyt. wycofać się), bo zabraknie na 500+.

    #bekazpisu

    • 6 7

  • Trasa Kaszubska?

    Trzeba zmienić nazwę na Trasę Lecha Kaczyńskiego i kasa się znajdzie bardzo szybko.

    • 7 9

  • Brawo PO! (15)

    Za pierwszych rządów Jarosława Kaczyńskiego w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady...
    W 2016 roku 501 kilometrów dróg było w budowie, 3200 kilometrów dróg już oddano do użytkowania, z czego 2300 za rządów PO. Było w przetargach lub podpisano umowy na kolejne 1200 kilometrów dróg! PAP 24.01.2013 Przyjęty 25.01.2011 przez rząd program budowy dróg gwarantował stworzenie do końca 2017 r. sieci autostrad o łącznej długości ok. 2810,4 km i sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 4782,5 km, wybudowanie 26 obwodnic drogowych, przebudowę odcinków dróg krajowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz poprawę stanu nawierzchni na drogach krajowych. W latach 2013- 2016 na budowę dróg wydano w Polsce prawie 52 mld zł. Rząd PO- PSL potwierdził, że ta wielka budowa w Polsce będzie trwała nadal. Rząd zwiększył środki na budowę dróg w Polsce do roku 2016, z 78 mld do 92 mld 800 mln. Niestety, to już historia

    • 12 7

    • Drogi internauto BRAVO. (11)

      "Przyjęty 25.01.2011 przez rząd program budowy dróg gwarantował stworzenie do końca 2017 r. sieci autostrad o łącznej długości ok. 2810,4 km i sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 4782,5 km, wybudowanie 26 obwodnic drogowych"
      "Rząd zwiększył środki na budowę dróg w Polsce do roku 2016, z 78 mld do 92 mld 800 mln. Niestety, to już historia"

      Dwa cytaty wystarczą. Moje pytanie jest gdzie te drogi są ??? Dlaczego rząd koalicji PO-PSL rządzący w praktyce do końca 2015 roku nie zrealizował tych planów? (Kto został za to ukarany ??? Jak ??PO miała pełnię władzy)
      Dlaczego budowa tych dróg jest wyjątkowo droga znacznie droższa niż w Krajach o znacznie trudniejszych warunkach terenowych.
      Przypomnę że w 2008 roku na początku rządów PO-PSL powstał plan połączenia miast gospodarzy Euro 2012 w Polsce siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz liniami szybkiej kolei. No to gdzie to jest kiedy zostanie zbudowane i kto poniósł odpowiedzialność że mimo tego iż PO miała całą władzę w Kraju żaden z tych planów budowy dróg nie został zrealizowany w terminie jedynie pieniądze zostały w terminie wydane lub stracone (akurat to dla podatników jest obojętne bo jedne i drugie muszą oddać)
      Piękne plany PO miała niestety niewiele zbudowano.
      Ekspresowa Gdańsk- Warszawa miała być na EURO2012 może powstanie w 2025.

      • 1 7

      • (10)

        Boże miłosierny spraw , żeby zakute doświadczyły łaski chwilowej chociażby wolności . Spraw , żeby informacje podawane wielokrotnie miały siłę przebić się do zabetonowanych głów!.Autostrady budowane w Polsce kosztowały tyle co średnio w Europie! Austria: 1696 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 12,87 mln euro Czechy: 729 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,86 ml euro Dania: 1130 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 5,89 mln euro Hiszpania: 14021 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 6,69 mln euro Holandia: 2631 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 50 mln euro Irlandia: 663 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 10 mln euro. Litwa: 309 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 4 mln euro Niemcy: 12 813 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,24 mln euro Norwegia: 344 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 18 mln euro Słowenia: 747 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 7,29 mln euro Węgry: 1273 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 11,87 mln euro. Polska: 1324,4 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 9,11 mln euro.

        • 7 1

        • OK. (4)

          To podaj jeszcze informację czy ten koszt.
          "Polska: 1324,4 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 9,11 mln euro."
          Ale to koszt szacowany czy koszt po rozliczeniu całości budowy (ANI JEDNA AUTOSTRADA JESZCZE NIE ZBUDOWANA) łącznie ze stratami wynikającymi z bankructwa firm które budowały ten odcinek?? No koszty nie zapłaconych podatków bankructwa firm nie opłaconych faktur czy podwójnie zapłaconych bo wykonawca zbankrutował też dolicz do tego kosztu.
          Niemcy: 12 813 km autostrad. Koszt budowy 1 kilometra - 8,24 mln euro
          Ja śnię Niemcy mają płacę minimalną 4 razy wyższą niż Polska wszystkie koszty funkcjonowania wyższe niż u nas do tego znacznie trudniejszy teren budowy południowa część kraju to wiadukty, estakady i tunele a koszt mniejszy?
          Do tych danych dodaj ile kilometrów wiaduktów estakad i tuneli jest na tych autostradach to będzie tłumaczyło dlaczego takie a nie inne koszty.

          • 0 6

          • Jak informuje magazyn World Highways, który przebadał sytuację w ośmiu krajach regionu, najwyższe średnie koszty budowy kilometra autostrady występują w Austrii (12,87 mln euro). Następne miejsca zajęły Węgry 11,87 mln euro, Słowacja 9,56 mln euro i Czechy 8,86 mln euro. Na przeciwnym końcu tej klasyfikacji znalazła się Dania 5,89 mln euro, Chorwacja 6,68 mln euro, Słowenia 7,29 mln euro i Niemcy 8,24 mln euro.".... W tym czasie w Polsce średnia cena oscylowała wokół 9 mln euro a kilometr................więc albo PiSmaki kłamiecie umyślnie, albo bezmyślnie powtarzacie kłamstwa......

            • 6 0

          • Firmy padły głównie te , które zostały na prędce założone z okazji planowanych budów . W gospodarce wolnorynkowej tak bywa . Jedni plajtują inni robią wielkie pieniądze

            • 3 0

          • (1)

            Przecież przetargi publiczne na budowy autostrad były ogłaszanie wszem i wobec - trzeba było wystartować ze szwagrem i wybudować za 3 mln EURO/km. Kto ci bronił?

            • 3 0

            • sitwa.

              Gdyby Sitwa nie broniła każdemu wystartować ze szwagrem autostrady i stadion Narodowy nie były by tak drogie. Ale musiały być bo przecież sitwa z czegoś musi żyć.

              • 0 1

        • Ale koszty mniejsze. (4)

          "Autostrady budowane w Polsce kosztowały tyle co średnio w Europie!"
          Możliwe choć żadna nie zbudowana do końca. Do tego u nas koszty pracy są 4 razy niższe niż średnia w Europie (W Europie standardem jest że autostrady budują pracownicy zatrudnieni przez firmy a nie 20 tyś jednoosobowych firm.)
          Pozostałe koszty budowy też są niższe niż w Europie. Teren znacznie łatwiejszy nie musimy drążyć tuneli a i ilość wiaduktów i estakad jest mniejsza niż w Europie średnio oczywiście.
          Dlatego te autostrady są mega drogie Mając niskie koszty budujemy na średnim poziomie. Pytanie dlaczego??

          • 0 5

          • (3)

            Uświadomcie sobie jedno: cena wykonania autostrady jest bardziej zależna od tego, w jak zurbanizowanym terenie się ją buduje, niż od tego czy w górach...... Liczne komentarze o "tańszych" autostradach w górach niż np. w okolicach Warszawy dowodzą tylko ignorancji w tym temacie. Bo budowa w górach nie oznacza automatycznie, że cała trasa idzie tunelami i mostami !! W terenie zabudowanym koszty są wyższe z powodu większej ilości mostów nad drogami lokalnymi, większa ilość węzłów łączących z drogami lokalnymi (np. na śląsku węzły co kilka- kilkanaście km. a nie co kilkadziesiąt), koniecznością wyburzeń (wyższy koszt wykupu gruntu plus koszt wyburzeń), przekładanie istniejących instalacji (woda, gaz, kanalizacja, linie elektryczne itp. ), ekrany wygłuszające, kilkusetmetrowe lub kilkukilometrowe estakady (nad terenami, gdzie nie można wyburzyć budynków lub taniej wychodzi "pójście górą"), liczniejsze budowy tymczasowych nasypów i bypassów dla tymczasowego ruchu lokalnego....... wymieniłem tylko najważniejsze składowe ceny autostrady. Jest jeszcze długa lista pomniejszych kosztów, które w terenie wysoko zurbanizowanym bywają kilkukrotnie wyższe. Dodatkowym problemem jest dostępność materiałów potrzebnych do budowy dróg ( wzmacnia gruntów słabonośnych)- kruszywo i tzw dolomit w Polsce występują tylko na południu kraju i budując autostrady na północy i w centrum należy go tam przetransportować. Zdajecie sobie sprawę ile tego potrzeb i JAKIE to są koszty? W np. Austrii czy Czechach materiał taki jest zawsze prawie na miejscu budowy. Ale proszę bardzo: średni koszt budowy autostrady Austria teren górski- 26mln euro, teren płaski 13mln euro, Polska teren płaski 9,1 mln euro (dane z 2013 roku). Zaznaczam, że jest to wszędzie cena za gotową drogę- wraz z infrastrukturą (MOP, toalety i in. ale bez stacji benzynowych i restauracji- te budowane są na koszt ajentów)

            • 4 1

            • TO rozumiem. (2)

              Mimo tego iż koniec twojej wypowiedzi wprost przeczy temu co piszesz na początku podane przez ciebie przykłady potwierdzają to co piszę Polskie autostrady za ponad 9mln Euro za kilometr są wyjątkowo drogie.
              "...cena wykonania autostrady jest bardziej zależna od tego, w jak zurbanizowanym terenie się ją buduje, niż od tego czy w górach..."
              I na zaprzeczenie tego podajesz przykład AUSTRII
              " Austria teren górski- 26mln euro, teren płaski 13mln euro,"
              W tym temacie sprawa jasna.
              Druga rzecz "utrudnienia" urbanistyczne
              "W terenie zabudowanym koszty są wyższe z powodu większej ilości mostów nad drogami lokalnymi, większa ilość węzłów łączących z drogami lokalnymi (np. na śląsku"
              A jak to się ma do sytuacji w Niemczech gdzie utrudnień urbanistycznych jest znacznie więcej sieć dróg lokalnych większa linii kolejowych więcej innych utrudnień znacznie więcej tuneli i wiaduktów trzeba wybudować. Pracownicy na etatach pracują za 4 razy większe stawki (biada żeby któremuś nie zapłacono 100% tak jak u nas) ( u nas 30 tyś jednoosobowych firm którym jak się nie zapłacić nikt nie zauważy) wszystkie koszty większe a cena kilometra jak podają wyżej mniejsza niż u nas ??? cuda jakieś panie czy co?

              • 0 2

              • (1)

                Luka, przykro mi, ale jesteś idiotą.

                • 4 0

              • Klasyka

                Dyskusja na argumenty o aspektach budownictwa drogowego w ostatnich latach i na przyszłość. Argumenty lepsze lub gorsze aż wreszcie jeden ANONIMOWY bohater naszych czasów wypowiedział się na temat w sposób właściwy dla swojego potencjału intelektualnego.
                Szkoda tylko że anonimowo ale odwaga teraz widać nie w modzie.
                Osobiście pozdrawiam wszystkich którzy piszą tu a mają inny pogląd od mojego ale się podpisują i wymieniają opinie a nie wyzwiska.

                • 0 2

    • (1)

      w tym samym czasie zadłużenie wzrosło do 1 biliona zł. gratuluje imbecylu

      • 1 3

      • dzięki PiSowi

        • 1 0

    • ALE jaja, ale jaja

      2 lata gnomie to trwają uzgodnienia na budowę, jakby rząd PiSu tego nie zaczął to PO nie miałaby czym się chwalić dziś.

      • 0 4

  • pisobolszewia nienawidzi Pomorza..

    i to jest główny powód zabrania nam pieniedzy

    • 9 8

  • Trasa Kaszubska

    PiS- durnie doszli do władzy ,żadna Droga Kaszubska i inne inwestycje na Wybrzeżu ich nie interesują.
    Ich głównym zajęciem jest obsadzanie stanowisk " Misiewiczami ": i niszczenie wszystkiego co nie stworzył PiS.
    Tak postępują Ich działacze ,zachecani przez Jarko -Zbawiciela..
    Im Dyrektor UCK przeszkadzała,, brak argumentowi merytorycznych do o0dwolania ,to nie pasowała do koncepcji( c zytaj nie popierała PiS)

    • 6 11

  • OPAT dużo lepsze rozwiązanie (7)

    Dlaczego nie inwestuje się w coś co naprawdę rozladuje korki i co najlepsze bedzie dzialac? Mamy coraz gorszy syf w trójmieście.

    • 11 11

    • (4)

      Jakie korki? Lokalne??!! Niech gryzoń buduje drogi lokalne

      • 1 1

      • (3)

        A południowa obwodnica Gdańska była zbudowana za pieniądze z budżetu. Dlatego zatem OPAT nie może być sfinansowany z budżetu?

        • 2 6

        • (2)

          Poludniowa obwodnica Gdanska jest fragmentem S7 do Warszawy a OPAT to droga do nikad

          • 8 1

          • (1)

            OPAT ma być częścią S6 do Szczecina, skąd zatem pomysł, że to droga do nikąd?

            • 0 7

            • OPAT nie jest zadna czescia S6. Ta droga miala zaczynac sie w Chyloni (gdzie dzis konczy sie ZOT) i konczyc sie za Reda (rozwidlenie na Puck i Wejherowo).
              Trasa Kaszubska to czesc S6 na Szczecin a nie zaden OPAT

              • 5 0

    • Głupi jesteś i tyle. (1)

      • 4 0

      • Widzisz debilu. Jak nie wiesz o czym piszesz to nie pisz!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane