- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (198 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (88 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (151 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw?
W ostatnim czasie kierowców i internautów znów rozgrzał temat sekundników odliczających czas do końca zielonego czy czerwonego światła. W wielu miastach w Polsce zostały już wprowadzone. Zgodnie z prawem mogę być stosowane tylko na skrzyżowaniach o stałoczasowej sygnalizacji świetlnej. Światła na głównych arteriach naszej aglomeracji, wpięte w system Tristar, są zmiennoczasowe. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest szansa na wprowadzenie sekundników chociaż na niektórych skrzyżowaniach.
Wtórują im też lokalni politycy, za sprawą których temat wraca głównie w okresie kampanijnym. Bardziej sceptyczni są eksperci, którzy najpierw wskazywali na niezgodność sekundników z obowiązującym prawem, a następnie na ich niebezpieczne skutki.
Jak sprawa wygląda dziś?
Zgodnie z aktualnie obowiązującym "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" wyświetlacze czasu mogą być stosowane przy sygnalizacji świetlnej stałoczasowej.
I tu pojawia się pierwszy problem, bo takich sygnalizacji w Trójmieście z roku na rok jest coraz mniej.
W Gdańsku pozostało ich zaledwie 10 proc. (ok. 30 skrzyżowań na 300 wyposażonych w sygnalizację). "Stałoczasówki" regulują ruchem m.in. na Kartuskiej
Na innych skrzyżowaniach funkcjonuje bardziej elastyczna sygnalizacja zmiennoczasowa, a więc taka, która dostosowuje długość zielonego i czerwonego światła dla poszczególnych relacji w zależności od natężenia ruchu.
Wideo z 2021 roku
- Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Z jednej strony można je stosować tylko na skrzyżowaniach z sygnalizacją stałoczasową, których mamy w mieście coraz mniej, z drugiej - wszelkie badania i doświadczenia z innych miast pokazują, że kierowcy, widząc uciekający czas na skrzyżowaniu, raczej przyspieszają, niż zwalniają. O tym, że sekundniki mogą powodować niebezpieczne sytuacje na drodze pomyślał nawet ustawodawca, wpisując tam warunek, że tam, gdzie są one stosowane, przed skrzyżowaniem powinno obowiązywać np. ograniczenie prędkości - podkreśla Wawrzonek.
Wideo archiwalne
W Gdyni nie ma szans na sekundniki
Jeszcze mniej skrzyżowań ze stałoczasową sygnalizacją świetlną pozostało w Gdyni. Tam też nie ma raczej szans, by takie urządzenia pojawiły się w najbliższych latach.
- Spośród 111 sygnalizacji na terenie Gdyni, obecnie tylko jedna działa w sposób stałoczasowy, natomiast wszystkie pozostałe są sygnalizacjami akomodacyjnymi, czyli dostosowującymi się do zmiennego natężenia ruchem rejestrowanego przez urządzenia detekcji pojazdów i pieszych - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - W związku ze sposobem działania sygnalizacji świetlnej, liczniki czasu nie będą w stanie wyświetlać czasu pozostałego do końca sygnału, ponieważ czas ten jest zmienny w każdym cyklu, a decyzja o zmianie fazy ruchu może być podejmowana z sekundy na sekundę - tłumaczy.
Sekundniki dla tramwajów i pieszych
Trójmiasto na mapie miejsc z sekundnikami nie jest jednak białą plamą. Od kilku lat z takiego rozwiązania korzystają motorniczowie. Z odliczania sekund do zielonego światła korzystają też piesi na przejściu dla pieszych na al. Jana Pawła II na wysokości szpitala na Zaspie.
Miejsca
Opinie (333) 6 zablokowanych
-
2024-04-19 08:39
T A K
Jeżdżąc w miastach, gdzie sekundniki działają, ruch odbywa się znacznie sprawniej i płynniej niż w GDA.
Dokładnie wiadomo czy zdążysz przejechać na zielonym, czy odpuścić i zacząć zwalniać, bo zaraz zapali się czerwone.
To takie proste ...
A w GDA jak zwykle dylemat i 1000 problemów przed usprawnieniem czegokolwiek ...- 5 0
-
2024-04-19 08:39
Więcej szkód niż korzyści?
Trzeba być mocno na wstecznym, żeby wygłaszać takie tezy.
Po pierwsze bezpieczeństwo! Kiedy zbliżasz się do skrzyżowania i widzisz za ile zmieni się światło na czerwone jasnym jest, że zaczniesz zwalniać, bo po co iść w zaparte i pchać się na czerwonym? Po drugie widzisz kiedy zmieni się sygnał na zielony- można sprawiej ruszyć. Po trzecie kiedy zrobi się korek nie wjedziesz na skrzyżowanie, bo widzisz, że za 5 sekund zmieni się sygnał i nie zablokujesz skrzyżowania. I po kolejne to działanie obopólne ponieważ z korzyścią dla kierujących jak i pieszych, rowerzystów, a ogólnie mówiąc dla wszystkich uczestników drogi i ruchu drogowego. To teraz panie Wawrzonek proszę o te szkody, które sekundniki przyniosą: bo jeśli tylko te, że mniej będzie przejeżdżających na czerwonym świetle, a co za tym idzie mandatów to nie widzę problemu.
Miłego dnia dla wszystkich.- 7 2
-
2024-04-19 08:39
Bardzo dobry pomysł w Toruniu się sprawdza
- 0 0
-
2024-04-19 08:42
Popieram dobre rozwiązanie
- 0 0
-
2024-04-19 08:44
Sekundnik
Mieszkam ok. 200 m. od nowej sygnalizacji przy tzw.czerwonej szkole przy ul.Opackiej i całą noc słyszę pikanie sygnalizatora.Mam nadzieję, że ktoś z >miasta< przeczyta mój wpis i zareaguje.Pozdrawiam.
- 1 0
-
2024-04-19 08:45
śmieszne te teorie urzędników z Gdanska
Cytat:" Urzędnicy odpowiedzialni ... "
CA czemóż to Szanowny Pan Redaktor stosuje oksymoron ? czyli od kiedy urzędnik (a szczególnie w Gdańsku) za coś odpowiada?- 2 0
-
2024-04-19 08:47
We Wroclawiu sekundniki byly 5-6 lat temu da sie ? Da
To jak ze wspólnym biletem w 3city się nie da a w Warszawie , na Slasku sie da .Tylko trzeba chcieć
- 3 0
-
2024-04-19 08:48
W szczecinie od lat
To fantastyczne rozwiazanie , w Szczecinie sa od 15 lat , po przeprowadce do Gdansk bardzo mi tego rakune . Tak przy okszji to dopowiem , ze prezydent Gdanska to cienki bolek w porownaniu do szczecinskiego zarzadcy ., niewiele sie tu dzieje , drogi dziurawe jak w Rumunii , Szczecin to wzór inwestycji i nowoczesnych zmian ,
- 2 1
-
2024-04-19 08:55
Aż się prosi
Na świętokrzyskiej ,wjazd w lewo na niepołomicka....jak się trafi mistrz to czasami tylko dwa auta pójdą
- 2 0
-
2024-04-19 08:57
Zmeinnoczasowa
Nie ma żadnego problemu by sekundniki były stosowane także dla sygnalizacji zmiennoczasowej. System sterujący wie, za ile przełączy się światło w danym kierunku i mógłby sterować także sekundnikami. Przykład Wrocławia pokazuje, że sekundniki to rozwiązanie duzo lepsze niż taki przepłacony Tristar. Ponadto, jakiś czas temu robiono badania i z ich wyników wynikało, że spośród dużych miast w Polsce, to w Trójmieście kierowcy najwolniej ruszają ze świateł. Każdy kto jeździ po Trójmieście widzi to na własne. Oczy - a zielone, to wrzucę jedynkę i potem ruszę. W wielu miejscach to jest jedna z głównych przyczyn korków.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.