• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania z największym natężeniem ruchu w Gdańsku. Ponad 110 tys. aut na dobę

Krzysztof Koprowski
13 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (237)
Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej to miejsce o największym natężeniu ruchu drogowego w Gdańsku. Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej to miejsce o największym natężeniu ruchu drogowego w Gdańsku.

Ponad 117 tys. pojazdów pokonuje codziennie najruchliwsze skrzyżowanie w Gdańsku - przy Galerii BałtyckiejMapka. Kolejne cztery skrzyżowania o największym natężeniu ruchu nie przekraczają poziomu 100 tys. pojazdów na dobę. Takie wyniki płyną z Gdańskich Badań Ruchu, przeprowadzonych na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska.



Które z najruchliwszych skrzyżowań wymaga przebudowy?

Gdańsk, jako jedyne miasto Trójmiasta, dokonuje szczegółowych analiz ruchu w obrębie granic administracyjnych. O wynikach ostatnich badań, a szczególnie udziale różnych form transportu, pisaliśmy w czerwcu.

W ramach badań przeprowadzono także pomiary ruchu na 261 skrzyżowaniach oraz 26 tzw. punktach przekrojowych (odcinkach dróg poza skrzyżowaniami).

W efekcie udało się wskazać miejsca, gdzie panuje największe natężenie dobowe ruchu pojazdów.

Poniższe zestawienie nie obejmuje węzłów na drogach ekspresowych, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tj. Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta oraz Południowej Obwodnicy Gdańska.



Układ zabudowy z 1940 r. rejonu skrzyżowania Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki na tle zdjęcia satelitarnego z 2018 r. Pierwotnie ulice te nie łączyły się ze sobą w jednym miejscu. Układ zabudowy z 1940 r. rejonu skrzyżowania Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki na tle zdjęcia satelitarnego z 2018 r. Pierwotnie ulice te nie łączyły się ze sobą w jednym miejscu.

1. Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki: 117 490 poj. na dobę



Niekwestionowanym rekordzistą pod względem liczby pojazdów drogowych w Gdańsku jest skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego oraz ul. KościuszkiMapka, czyli miejsce położone tuż przy Galerii Bałtyckiej.

Jest to zarazem skrzyżowanie, które w czasach powojennych przeszło największe przeobrażenia. Pierwotnie ulice Słowackiego i Kościuszki były od siebie oddalone o kilkadziesiąt metrów. W kolejnych latach "prostowano" ich przebieg w taki sposób, by ostatecznie utworzyły jeden ciąg uliczny.


Ostatnia przebudowa skrzyżowania została zakończona w grudniu 2012 r., kiedy do użytku oddano estakadę i drugi wiadukt nad torami kolejowymi. Nowy układ drogowy wymusił rozbiórkę dwóch kamienic przy skrzyżowaniu, zaś pod realizację tzw. środkowego odcinka Trasy Słowackiego zburzono łącznie 49 budynków.

We wcześniejszych latach rozebrano znacznie więcej kamienic, a ich pozostałością jest m.in. szeroki pas rozdziału na wysokości przystanków tramwajowych.

Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto

Węzeł Unii Europejskiej w centrum Gdańska Węzeł Unii Europejskiej w centrum Gdańska

2. Węzeł Unii Europejskiej: 94 880 pojazdów na dobę



O ile skrzyżowanie we Wrzeszczu przeszło najwięcej zmian w układzie drogowym, to druga pozycja w zestawieniu - węzeł Unii EuropejskiejMapka - może pochwalić się największą liczbą zmian nazewnictwa.

W momencie budowy w latach 70. XX w. węzeł zlokalizowany w centrum Gdańska nosił nazwę "Leningradzkiego". Po zmianach ustrojowych węzłowi nadano nazwę "Okopowa", a od 2004 r. oficjalna nazwa to "Węzeł Unii Europejskiej".

W ostatnich latach trwa dyskusja nad jego częściową rozbiórką i budową przejść naziemnych ze względu na negatywne oddziaływanie na układ urbanistyczny Śródmieścia i brak udogodnień dla osób niepełnosprawnych ruchowo.

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Skrzyżowanie al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. Łostowickiej Skrzyżowanie al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. Łostowickiej

3. Armii Krajowej - Łostowicka: 87 767 pojazdów na dobę



Na trzeciej pozycji zestawienia znajduje się skrzyżowanie na przecięciu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. ŁostowickiejMapka, do którego w grudniu 2011 r. "podłączono" aleję Havla.

Skrzyżowanie to miało pierwotnie być zlokalizowane w obrębie zjazdu z Trasy W-Z do projektowanej w latach PRL tzw. małej obwodnicy m.in. przez Jar Wilanowski oraz południową część Chełmu. Przez skrzyżowanie planowano również przeprowadzić trasę tramwajową oraz estakady w ciągu "wuzetki".

W ostatnich latach za sprawą udziału mieszkańców w Budżecie Obywatelskim na skrzyżowaniu zrealizowano dodatkowe pasy do skrętu oraz wyznaczono przejazdy rowerowe.

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania? Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku

Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Potokowa - Góralska (rondo im. Św. Jana de La Salle) Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Potokowa - Góralska (rondo im. Św. Jana de La Salle)

4. Słowackiego - Potokowa - Góralska: 78 907 pojazdów na dobę



Czwartą pozycję ponownie zajmuje skrzyżowanie w ciągu Trasy Słowackiego - tym razem jednak na odcinku położonym nieco wyżej, na wysokości NiedźwiednikaMapka.

W 2002 r. miejsce zyskało oficjalną nazwę "rondo im. Św. Jana de La Salle". Jego współczesny kształt to efekt zrealizowanego w 2000 r. tzw. leśnego odcinka Trasy Słowackiego. Wcześniej w tym miejscu istniało skrzyżowanie w kształcie litery "T".

Od kilku lat trwają przymiarki do realizacji buspasów w obrębie skrzyżowania i na dalszym odcinku Trasy Słowackiego do al. Grunwaldzkiej.

moto.trojmiasto.pl - zobacz nasz Dział Motoryzacyjny



Węzeł Elbląska na przecięciu ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego Węzeł Elbląska na przecięciu ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego

5. Węzeł Elbląska: 75 940 pojazdów na dobę



Węzeł Elbląska to skrzyżowanie ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego, zlokalizowane w sąsiedztwie mostu wantowego im. Jana Pawła II nad Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa mostu w latach 1999-2001 r. była przyczynkiem do realizacji węzła, które obecnie jest piątym najruchliwszym skrzyżowaniem w Gdańsku.

W 2012 r. wraz z przedłużeniem Trasy Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska (otwarcie również w 2012 r.) dobudowano dodatkowe łącznice oraz podziemne przejścia pieszo-rowerowe w ciąg ul. Miałki Szlak, której układ uliczny rozcięła Trasa Sucharskiego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Za realizację Gdańskich Badań Ruchu 2022 (8 marca 2022 r. - 28 kwietnia 2023 r.) odpowiedzialne było konsorcjum PBS Sp. z o.o., Via Vistula Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej. Badania w zakresie natężenie ruchu prowadzono metodą wideorejestracji w 287 punktach pomiarowych na terenie całego Gdańska.



Quiz Stare nazwy ulic w Trójmieście Średni wynik 59%

Stare nazwy ulic w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • fajna ta ankieta. taka w sam raz dla nas czytelników tego portalu

    ryrrbfurffnuefneffnefenf

    • 9 0

  • (11)

    Dusimy się od spalin i nadmiaru aut. Co robią urzędnicy? Lepsza komunikacja miejska i przestrzeń dla pieszych? Nieeee, dowalimy jeszcze pasów ruchu, skrócimy zielone dla pieszych, a na koniec wytniemy drzewa pod parking. Gdańsk mentalnie to ciężkie lata PRL.

    • 36 57

    • (6)

      nie ma obowiazku mieszkania w duzym rozwijajacym sie miescie

      • 9 16

      • Po prostu dużym mieście*

        • 4 5

      • (2)

        W dużym mieście w centralnych punktach są parki i miejskie place. W upadłych miastach posowieckich galerie handlowe i zaniedbana przestrzeń publiczna. Gdańsk to umysłowy Związek Radziecki, a nie żadna Europa.

        • 13 10

        • Zgadzam się, bo wciąż jak za komuny użytkownicy prywatnych środków transportu zmuszani są do przesiadki na wspólny, kolektywny, centralnie planowany transport publiczny.

          • 4 4

        • Odwiedź może Madryt

          To się lewą nogą przeżegnasz ze zgrozy.

          • 0 0

      • ani ono duże...

        ani rozwijające...

        Migracja ludzi za chlebem to nie rozwój, to tworzenie slumsów i faweli...

        • 2 2

      • tu się tylko osiedla buduje

        to nie jest rozwój miasta a jedynie dokładanie noclegowni.

        • 0 0

    • "dusimy się" (3)

      Bzdura, mistrzu.

      Dusiliśmy się 40 lat temu, przy dużo mniejszym ruchu - ale wtedy samochody nie miały katalizatorów, a większość z nich jeździła na benzynie ołowiowej. Do tego mnóstwo dwusuwów itp cudów.

      Teraz praktycznie się nie odczuwa wpływu aut osobowych na powietrze w porównaniu z tamtymi czasami.

      • 10 9

      • Ale wtedy nie było Passatów

        Oczywiście TDI, obowiązkowo z naklejką "Dizel musi dymić". :-(

        • 3 4

      • Ta, jasne. O wpływie związków azotu powstających w wyniku spalania paliwa na układ wdechowy waść słyszał? (1)

        Bo nos najwyraźniej już dokładnie znieczulony na zapachy. Z ołowiem to przynajmniej było tak, że przez jedzenie i picie się osadza w organiźmie, tu wystarczy oddychać.

        • 1 4

        • rozczaruję cię

          Spalanie azotu (łączenie z tlenem) występuje również w silnikach bezpośrednio zasilanych wodorem.
          Nie jest prawdą, że ich produkty spalania to tylko woda...

          Ołów atakował również układ oddechowy...

          • 4 0

  • A chcą wyburzyć estakadę na węźle Unii Europejskiej (2)

    Najgłupszy pomysł

    • 38 11

    • (1)

      Bardzo dobrze, bo należy tam ograniczyć ruch, a nie pompować spaliny. To zestawienie jest najlepszym dowodem patologii przestrzennej w Gdańsku, gdzie ruch kumuluje się w centrum zamiast na obrzeżach.

      • 6 20

      • a jak ma się koncentrować na obrzeżach?

        jak te obrzeża nie mają dróg?

        Jak zostanie zbudowany bypass przez Młode Miasto, Motławę, przez Sandomierską i Olszynkę, będzie się miało gdzie koncentrować poza "centrum"... Podobnie w innych dzielnicach...

        Nie jest to łatwe, chociażby z powodu skomplikowanej topologii terenu...

        • 3 0

  • zburzyć tą dziadowską galerię bałtycką i po problemie.

    • 23 3

  • podnieście jeszcze ceny biletów na komunikację, to będzie tylko lepiej, d**ile.

    Sam kupiłem sobie mały motocykl, spalanie 3 na 100, nara,

    • 37 1

  • Wjazd do miasta tylko dla hybryd i elektryków (1)

    Mniej raka, smrodu, hałasu

    • 10 31

    • I zakaz parkowania dla elektryków na krytych parkingach - groźba pożaru nie do ugaszenia.

      • 7 0

  • (1)

    Tak mnie zastanawiają te dziwne propozycje,likwidacji estakady na Okopowej /podwale!!Ktoś ma jakieś widzimisię!!Estetycznie mu nie pasuje!!Tylko co w zamian??Ruch jak wykazują pomiary,bardzo duży,który trochę zmienia na lepsze estakada,ktoś na siłę prôbuje zmienić coś co się sprawdza,działa!!

    • 33 3

    • Estakada

      Jeśli już jest to bym zostawił. Pomaga wyrzucać samochody z miasta, opróżniać Śródmieście.

      • 1 1

  • "Które z najruchliwszych skrzyżowań wymaga przebudowy?"" (16)

    Żadne. Wystarczy, że kierowcy zaczną ruszać spod świateł od razu i dynamicznie. Wtedy zamiast np. 5 samochodów zdąży przejechać 10, czyli przepustowość zwiększy się 2x i problem korków "magicznie" zniknie. Ale skoro ludzie ruszają spod świateł z opóźnieniem i jakby od razu "trójkę" wrzucali to jest jak jest.

    • 162 67

    • Korki magicznie znikną jak... (1)

      Przestaniecie wjeżdżać na skrzyżowanie na czerwonym w dodatku bez możliwości jego opuszczenia. Na węźle GB jest to standard że prawy i środkowy pas praktycznie non stop stoją. Podobnie Dmowskiego koło Manhattanu...

      • 41 1

      • Na tym skrzyżowaniu trzebaby zakazać jazdy przez skrzyżowanie inaczej niż estakadą.

        • 0 0

    • Co robią kierwcy obok galerii (4)

      1. Telefony komórkowe zabawa nimi.
      2. Ruszanie powoli
      3. Zajmowanie pasa środkowego, lewy zostaje pusty.... czesto pusty i nie można na niego wjechać.
      4. Przy galerii bałtyckiej są dwa lewoskrety z grunwaldziej w strone galerii obok żabki, kierwocy zajmują jeden lewoskret.
      5. Lewoskret grunwaldzka w strone bałbyckiej jest zbyt którki i wszyscy którzy skręcają w tą drogę zapychają Grunwaldzką...

      • 22 0

      • (2)

        Najgorzej jest z lewoskrętem ze Słowaka w Grunwaldzką do Oliwy. Tylko jeden pas i światło tak krótkie, że przejeżdża max 6 samochodów jak nikt nie zaśpi. Dlatego stali bywalcy tego miejsca jadą w lewo z pasa na wprost przecinając linię ciągłą, ale muszą uważać czy ci z włąściwego pasa nie zajmują prawego po skręcie. Łamią przepis, ale dzięki nim korek nie sięga do Partyzantów. Jest w GD wiele skrzyżowań z dopuszczonym skrętem z więcej niż jednego pasa (w tym również na tym skrzyżowaniu!), ale akurat w tej relacji nie wolno. Ktoś wie dlaczego tak to zrobili?

        • 9 4

        • (1)

          Tutaj ostro popłynąłeś :)
          Dzieki nim nie ma żadnego benefitu dla wszystkich.
          Przez nich są kolizje i dodatkowe korki.
          Z lewego pasa często ludzie nie mogą przejechać skrzyżowania do właśnie jakiś pacan z tego pasa na wprost zajeżdza im drogę.
          Ja zgłaszam takich piratów na stopagresjidrogowej nagminnie.

          • 4 2

          • Zajeżdża, bo ten ruch nie jest dopuszczony i się nie spodziewają. Stąd też i dzwony a wina oczywiście jest bezsporna. Wystarczy dopuścić ten skręt, oznakować odpowiednio i wzrośnie przepustowośc przy spadku liczby kolizji. Tak jak na innych skrzyżowaniach, gdzie to zrobiono. Nie ma żadnego powodu, żeby tu nie zadziałało.

            • 1 0

      • Żaden z tych punktów nie ma znaczenia.

        Skrzyżowanie zapycha się, bo kierowcy wciskają się na nie bez możliwości zjazdu.
        Mało tego, jeżeli ktoś zachowa się poprawnie, zaraz reszta uczy go klaksonem, czemu tak nie wolno...

        • 16 0

    • Daj se spokój z dynamicznym ruszaniem (2)

      Samochód to nie pełen gaz i pełne hamowanie. To miasto jest porażką drogową.

      • 11 22

      • Haha dlatego 1. miejsce w rankingu (1)

        miast przyjaznym kierowcom zajęło

        • 3 4

        • Ranking na zlecenie

          • 2 4

    • Największym problemem na rondzie de Ła Salle (Potokowa) jest nagminne opuszczenie ronda, w stronę Moreny, na czerwonym świetle, a tym samym. stwarzanie niebezpiecznych sytuacji , poprzez zajeżdżanie drogi, chcącym wjechać na skrzyżowanie z Niedźwiednika na świetle zielonym.

      • 6 0

    • (1)

      korki znikną jak grubasy i karyny przesiądą się na rowery

      • 2 9

      • dopiero wtedy pojawią sie korki...

        rowerowe...

        Już obecnie są miejsca, które są na skraju...

        • 0 0

    • A może to wina Start&Stop? (1)

      Ostatnio pojeździłem autem z takim systemem i było mi głupio że na 2 sekundy blokowałem ruch

      • 0 3

      • Bzdura

        W aucie niebędącym kartoflem odpalenie ze Start&Stop to pół sekundy

        • 3 2

    • Wszystkie z centralną wyspą do przebudowy

      Taka powinna być odpowiedź.
      Takie skrzyżowania są za wielkie, zbyt długo się je pokonuje i do tego na raty. Pełno zajętej przestrzeni, bo robi za "parking" dla skręcających w lewo.

      De La Salle ma 40x50m! Przecież 6 pasów to maksymalnie 21m, czyli skrzyżowanie mogłoby być 2x mniejsze.
      Do tego uproszczona sygnalizacja, najpierw jazda na wprost i w prawo, potem równoczesny lewoskręt dla przeciwnych kierunków (przy wymalowaniu ciągłych można połączyć z prawoskrętem). Potem to samo dla poprzecznego kierunku.

      • 0 0

  • To niech dulkiewicz wybuduje jeszcze kilka przejść naziemnych przed dworcem w Gdańsku. (4)

    Bo za mały ruch i za mało smrodu samochodowego. A tunel przy dworcu najlepiej zasypać! To jest po prostu działanie dulkiewicz przeciwko ludziom. A ekolodzy nagle zapadli się pod ziemię ? Już się nie drą że zanieczyści się powietrze?

    • 22 6

    • Nie dostają kasy od ruskich to się nie drą.

      • 2 0

    • Hs

      Brak czasu. Marsze lgbt, zdjecia z Rafalem z Warszawy, kampanie nt. tolerancji czy wycieczki na wschod zeby zrobic zdjecie itd. Na mniej istotne sprawy brakuje po prostu czasu.

      • 4 0

    • najbardziej zakorkowana jest obwodnica bo tam jest najeiecej przejsc

      logiczne

      • 2 1

    • No tak, winni są piesi poruszający się pod dworcem i chcący dostępnej i wygodnej przesiadki autobus-tramwaj, a nie kierowcy pchający się masowo do centrum miasta, żeby spod jednego przystanku tramwajowego dojechać pod inny, ale koniecznie we własnym samochodzie.

      • 0 1

  • A teraz podliczcie ile rowerów tam jeździ. Te sto tysięcy to może będzie przez kilka miesięcy w sezonie, ale nie dziennie (2)

    To tylko potwierdza, że rower to tylko hobby, a zabieranie pasów kierowcom żeby dać je rowerzystom to celowe korkowanie miasta

    • 28 12

    • wyobrazasz sobie 100tysiecy rowerow na wezle kolo GB?

      na pasie, który ma 1m szerokosci, a przejazd przez skrzyzowanie po skosie wymaga 4 zmian swiatel, a powinny byc 2 zmiany swiatel

      • 8 2

    • bo nie ma warunkow do jazdy rowerem

      nakazywanie rowerzystom jazdy po 2m chodniczku tego nie zmieni

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane