• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania z największym natężeniem ruchu w Gdańsku. Ponad 110 tys. aut na dobę

Krzysztof Koprowski
13 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (237)
Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej to miejsce o największym natężeniu ruchu drogowego w Gdańsku. Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej to miejsce o największym natężeniu ruchu drogowego w Gdańsku.

Ponad 117 tys. pojazdów pokonuje codziennie najruchliwsze skrzyżowanie w Gdańsku - przy Galerii BałtyckiejMapka. Kolejne cztery skrzyżowania o największym natężeniu ruchu nie przekraczają poziomu 100 tys. pojazdów na dobę. Takie wyniki płyną z Gdańskich Badań Ruchu, przeprowadzonych na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska.



Które z najruchliwszych skrzyżowań wymaga przebudowy?

Gdańsk, jako jedyne miasto Trójmiasta, dokonuje szczegółowych analiz ruchu w obrębie granic administracyjnych. O wynikach ostatnich badań, a szczególnie udziale różnych form transportu, pisaliśmy w czerwcu.

W ramach badań przeprowadzono także pomiary ruchu na 261 skrzyżowaniach oraz 26 tzw. punktach przekrojowych (odcinkach dróg poza skrzyżowaniami).

W efekcie udało się wskazać miejsca, gdzie panuje największe natężenie dobowe ruchu pojazdów.

Poniższe zestawienie nie obejmuje węzłów na drogach ekspresowych, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tj. Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta oraz Południowej Obwodnicy Gdańska.



Układ zabudowy z 1940 r. rejonu skrzyżowania Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki na tle zdjęcia satelitarnego z 2018 r. Pierwotnie ulice te nie łączyły się ze sobą w jednym miejscu. Układ zabudowy z 1940 r. rejonu skrzyżowania Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki na tle zdjęcia satelitarnego z 2018 r. Pierwotnie ulice te nie łączyły się ze sobą w jednym miejscu.

1. Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki: 117 490 poj. na dobę



Niekwestionowanym rekordzistą pod względem liczby pojazdów drogowych w Gdańsku jest skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego oraz ul. KościuszkiMapka, czyli miejsce położone tuż przy Galerii Bałtyckiej.

Jest to zarazem skrzyżowanie, które w czasach powojennych przeszło największe przeobrażenia. Pierwotnie ulice Słowackiego i Kościuszki były od siebie oddalone o kilkadziesiąt metrów. W kolejnych latach "prostowano" ich przebieg w taki sposób, by ostatecznie utworzyły jeden ciąg uliczny.


Ostatnia przebudowa skrzyżowania została zakończona w grudniu 2012 r., kiedy do użytku oddano estakadę i drugi wiadukt nad torami kolejowymi. Nowy układ drogowy wymusił rozbiórkę dwóch kamienic przy skrzyżowaniu, zaś pod realizację tzw. środkowego odcinka Trasy Słowackiego zburzono łącznie 49 budynków.

We wcześniejszych latach rozebrano znacznie więcej kamienic, a ich pozostałością jest m.in. szeroki pas rozdziału na wysokości przystanków tramwajowych.

Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto

Węzeł Unii Europejskiej w centrum Gdańska Węzeł Unii Europejskiej w centrum Gdańska

2. Węzeł Unii Europejskiej: 94 880 pojazdów na dobę



O ile skrzyżowanie we Wrzeszczu przeszło najwięcej zmian w układzie drogowym, to druga pozycja w zestawieniu - węzeł Unii EuropejskiejMapka - może pochwalić się największą liczbą zmian nazewnictwa.

W momencie budowy w latach 70. XX w. węzeł zlokalizowany w centrum Gdańska nosił nazwę "Leningradzkiego". Po zmianach ustrojowych węzłowi nadano nazwę "Okopowa", a od 2004 r. oficjalna nazwa to "Węzeł Unii Europejskiej".

W ostatnich latach trwa dyskusja nad jego częściową rozbiórką i budową przejść naziemnych ze względu na negatywne oddziaływanie na układ urbanistyczny Śródmieścia i brak udogodnień dla osób niepełnosprawnych ruchowo.

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Skrzyżowanie al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. Łostowickiej Skrzyżowanie al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. Łostowickiej

3. Armii Krajowej - Łostowicka: 87 767 pojazdów na dobę



Na trzeciej pozycji zestawienia znajduje się skrzyżowanie na przecięciu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. ŁostowickiejMapka, do którego w grudniu 2011 r. "podłączono" aleję Havla.

Skrzyżowanie to miało pierwotnie być zlokalizowane w obrębie zjazdu z Trasy W-Z do projektowanej w latach PRL tzw. małej obwodnicy m.in. przez Jar Wilanowski oraz południową część Chełmu. Przez skrzyżowanie planowano również przeprowadzić trasę tramwajową oraz estakady w ciągu "wuzetki".

W ostatnich latach za sprawą udziału mieszkańców w Budżecie Obywatelskim na skrzyżowaniu zrealizowano dodatkowe pasy do skrętu oraz wyznaczono przejazdy rowerowe.

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania? Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku

Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Potokowa - Góralska (rondo im. Św. Jana de La Salle) Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Potokowa - Góralska (rondo im. Św. Jana de La Salle)

4. Słowackiego - Potokowa - Góralska: 78 907 pojazdów na dobę



Czwartą pozycję ponownie zajmuje skrzyżowanie w ciągu Trasy Słowackiego - tym razem jednak na odcinku położonym nieco wyżej, na wysokości NiedźwiednikaMapka.

W 2002 r. miejsce zyskało oficjalną nazwę "rondo im. Św. Jana de La Salle". Jego współczesny kształt to efekt zrealizowanego w 2000 r. tzw. leśnego odcinka Trasy Słowackiego. Wcześniej w tym miejscu istniało skrzyżowanie w kształcie litery "T".

Od kilku lat trwają przymiarki do realizacji buspasów w obrębie skrzyżowania i na dalszym odcinku Trasy Słowackiego do al. Grunwaldzkiej.

moto.trojmiasto.pl - zobacz nasz Dział Motoryzacyjny



Węzeł Elbląska na przecięciu ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego Węzeł Elbląska na przecięciu ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego

5. Węzeł Elbląska: 75 940 pojazdów na dobę



Węzeł Elbląska to skrzyżowanie ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego, zlokalizowane w sąsiedztwie mostu wantowego im. Jana Pawła II nad Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa mostu w latach 1999-2001 r. była przyczynkiem do realizacji węzła, które obecnie jest piątym najruchliwszym skrzyżowaniem w Gdańsku.

W 2012 r. wraz z przedłużeniem Trasy Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska (otwarcie również w 2012 r.) dobudowano dodatkowe łącznice oraz podziemne przejścia pieszo-rowerowe w ciąg ul. Miałki Szlak, której układ uliczny rozcięła Trasa Sucharskiego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Za realizację Gdańskich Badań Ruchu 2022 (8 marca 2022 r. - 28 kwietnia 2023 r.) odpowiedzialne było konsorcjum PBS Sp. z o.o., Via Vistula Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej. Badania w zakresie natężenie ruchu prowadzono metodą wideorejestracji w 287 punktach pomiarowych na terenie całego Gdańska.



Quiz Stare nazwy ulic w Trójmieście Średni wynik 59%

Stare nazwy ulic w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • Wszystkie z wymienionych skrzyżowań wymagaja przebudowy -- Według planu wykonanego przez urbanistów !!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

    Żeby przepustowość była na właściwym poziomie przez wiele lat a nie przez dekadę jak ostatnio !!!!!!!

    • 18 4

    • (1)

      Przepustowość nigdy nie będzie na "właściwym poziomie", bo rozbudowanie tych węzłów wyzwoli jedynie zjawisko popytu indukowanego i znowu się wszystko zapcha. W Stanach mają kilkunastopasmowe autostrady, które i tak stoją wiecznie w korkach.

      • 0 4

      • Żadna aglomeracja w USA nie jest tak zakorkowana jak Trójmiasto

        a pseudo-naukowa teoria "popytu indukowanego", czyli że "pusty asfalt rodzi samochody", ma z rzeczywistością tyle wspólnego co przedwojenne pseudo-naukowe teorie eugeniczne, że "kształt czaszki determinuje inteligencję".

        • 1 1

  • Droga czerwona na wczoraj. (1)

    Pani Cegielska chyba 20 lat temu odcinek w Gdyni zrobiła.

    • 8 1

    • zrobiła...

      różową...

      W Gdyni "czerwona" jest w zupełnie innym miejscu...

      • 1 0

  • Liczniki

    Nie trzeba przebudowywać, dużo zyska się po montażu zegarów odliczających czas do czerwonego lub zielonego światła

    • 14 2

  • Człowiek chce wyjechać z miasta po pracy.. (5)

    A trzymają go światła na łostowickiej, armii krajowej. Przecież to paranoja.. ile tam ludziom paliwa codziennie ucieka w atmosferę.. Kiedy tam będzie estakada?!

    • 24 7

    • Jedź PKM (2)

      • 5 5

      • Jak mnie do pociągu wpuszczą.

        Ostatnio się nie zmieściłem. Więcej nie próbuję. Pozdrawiam

        • 7 1

      • Tą co jeździ raz na półtorej godziny?

        • 3 0

    • Nigdy

      • 1 0

    • Na tej samej zasadzie człowiek chce dojechać z Łostowic do dworca tramwajem, ale trwa to niebotycznie długo, bo tramwaj zatrzymuje się na każdych światłach, które priorytetyzują ruch samochodowy.

      • 3 2

  • Grunwaldzka slowackiego kosciuszki

    A przy galerii baltyckiej nie jest skrzyzowanie grunwaldzka żołnierzy wyklętych Hynka?

    • 2 6

  • 100 tys. samochodów na dobę, to daje powiedzmy 120 tys. ludzi, bo nieraz jadą samochodem 2 osoby. (6)

    Ile potrzeba autobusów, gdyby ci kierowcy przesiedli się z samochodów? A to tylko znikoma część samochodów w Gdańsku.
    Jeśli do przegubowca na maksa wchodzi 105 osób, do tramwaju tramwaju 200, to potrzeba by dodatkowo aż ok. 1000 pojazdów komunikacji miejskiej, żeby tych ludzi przewieźć.
    Gdańsk wszystkich pojazdów ma 390.
    Tak więc przesiadka nawet części kierowców do komunikacji miejskiej to urojenia.

    • 17 8

    • Błędne założenia

      Zakładasz że każdy autobus czy tramwaj wykona tylko jeden kurs. Błąd!

      • 10 4

    • wystarczy, ze polowa sie przesiądzie

      • 3 3

    • Doddaj zmienną (3)

      wszystkie_okoliczne_zad*pia, nawet te 60-100km co ludzie (znajomi) do Gdańska jadą codziennie. Czemu ja stoję na światłach a dookoła sama auta z Pruszcza?

      • 0 6

      • sądzisz że dla przyjemności

        jadą?!

        • 5 0

      • jak by SKM co parę minut do pruszcza dylała to sporo by się ludzi przesiadło. (1)

        człowiek raczej jest leniwy i wybiera to co bardziej pasuje. Ja z Oruni do Wrzeszcza wybrałem hulajnogę. Samochód to zło konieczne ale i tak wygrywa z komunikacją. Którą raz się testowo przejechałem. Szkoda życia na ten relikt.

        • 0 1

        • A jak dojechać SKM z Matemblewa do Brzeźna?

          • 0 0

  • Przy Galerii Bałtyckiej istnieje łatwa możliwość poprawy sytuacji. (3)

    Wystarczy naziemne przejścia dla pieszych których jest tam bez liku - zastąpić przejściami podziemnymi. Umożliwiło by to znaczące zwiększenie przepływu samochodów. Wiem, wiem... Teraz są trendy odwrotne - przynajmniej w Gdańsku. Zamiast bezkolizyjnych podziemnych naziemne... Węzeł Łostowicka - Armii Krajowej najłatwiejszy do przebudowy ponieważ jest miejsce oraz nie ma tam praktycznie ruchu pieszego.

    • 16 12

    • znalezli winnych

      jak zwykle winne przejscia :D.... te skrzyzowanie dalej bedzie kolizyjne nawet bez przejsc

      • 6 3

    • (1)

      Sam sobie chodź po brudnych i ciemnych tunelach. Piesi nie powinni być wpychani pod ziemię tylko po to, żebyś mógł swoim autkiem przejechać kilka sekund szybciej.

      • 6 3

      • A przez kogo te tunele są brudne i ciemne? Może też przez kierowców?

        • 3 1

  • jeden nerwowy kierowca robi kolizję

    i 100 tysiecy ludzi spoznia sie do pracy. No moze troche mniej

    • 5 2

  • 20 lat zaniedbań (2)

    Bo cały ruch w centrum na tych samych jedynie poszerzonych drogach od wojny.

    • 15 1

    • dokpadnie. juz dawno nalezalo to pozwezac (1)

      i przeznaczyc dla rowerzystow, pieszych i komunikacji publicznej

      • 2 5

      • Masz rację nawet bym deptaki zrobil

        Tylko alternatywy nie zbudowali. Czasu nie było bo mieszkania kolekcjonują

        • 3 0

  • Przy GB należy natychmiast przywrócić skręt w prawo z AK w 3-go Maja z drugiego od prawej pasa - tak jak było. (2)

    • 0 2

    • Skrzyżowania ci się pomyliły.

      • 1 0

    • Teraz łamią przepisy bo inaczej się nie da.

      Prawy pas to kolejka do forum

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane