• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzyżowania z największym natężeniem ruchu w Gdańsku. Ponad 110 tys. aut na dobę

Krzysztof Koprowski
13 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (237)
Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej to miejsce o największym natężeniu ruchu drogowego w Gdańsku. Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej to miejsce o największym natężeniu ruchu drogowego w Gdańsku.

Ponad 117 tys. pojazdów pokonuje codziennie najruchliwsze skrzyżowanie w Gdańsku - przy Galerii BałtyckiejMapka. Kolejne cztery skrzyżowania o największym natężeniu ruchu nie przekraczają poziomu 100 tys. pojazdów na dobę. Takie wyniki płyną z Gdańskich Badań Ruchu, przeprowadzonych na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska.



Które z najruchliwszych skrzyżowań wymaga przebudowy?

Gdańsk, jako jedyne miasto Trójmiasta, dokonuje szczegółowych analiz ruchu w obrębie granic administracyjnych. O wynikach ostatnich badań, a szczególnie udziale różnych form transportu, pisaliśmy w czerwcu.

W ramach badań przeprowadzono także pomiary ruchu na 261 skrzyżowaniach oraz 26 tzw. punktach przekrojowych (odcinkach dróg poza skrzyżowaniami).

W efekcie udało się wskazać miejsca, gdzie panuje największe natężenie dobowe ruchu pojazdów.

Poniższe zestawienie nie obejmuje węzłów na drogach ekspresowych, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tj. Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta oraz Południowej Obwodnicy Gdańska.



Układ zabudowy z 1940 r. rejonu skrzyżowania Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki na tle zdjęcia satelitarnego z 2018 r. Pierwotnie ulice te nie łączyły się ze sobą w jednym miejscu. Układ zabudowy z 1940 r. rejonu skrzyżowania Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki na tle zdjęcia satelitarnego z 2018 r. Pierwotnie ulice te nie łączyły się ze sobą w jednym miejscu.

1. Grunwaldzka - Słowackiego - Kościuszki: 117 490 poj. na dobę



Niekwestionowanym rekordzistą pod względem liczby pojazdów drogowych w Gdańsku jest skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego oraz ul. KościuszkiMapka, czyli miejsce położone tuż przy Galerii Bałtyckiej.

Jest to zarazem skrzyżowanie, które w czasach powojennych przeszło największe przeobrażenia. Pierwotnie ulice Słowackiego i Kościuszki były od siebie oddalone o kilkadziesiąt metrów. W kolejnych latach "prostowano" ich przebieg w taki sposób, by ostatecznie utworzyły jeden ciąg uliczny.


Ostatnia przebudowa skrzyżowania została zakończona w grudniu 2012 r., kiedy do użytku oddano estakadę i drugi wiadukt nad torami kolejowymi. Nowy układ drogowy wymusił rozbiórkę dwóch kamienic przy skrzyżowaniu, zaś pod realizację tzw. środkowego odcinka Trasy Słowackiego zburzono łącznie 49 budynków.

We wcześniejszych latach rozebrano znacznie więcej kamienic, a ich pozostałością jest m.in. szeroki pas rozdziału na wysokości przystanków tramwajowych.

Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto Tak wyglądało (nie)dawno Trójmiasto

Węzeł Unii Europejskiej w centrum Gdańska Węzeł Unii Europejskiej w centrum Gdańska

2. Węzeł Unii Europejskiej: 94 880 pojazdów na dobę



O ile skrzyżowanie we Wrzeszczu przeszło najwięcej zmian w układzie drogowym, to druga pozycja w zestawieniu - węzeł Unii EuropejskiejMapka - może pochwalić się największą liczbą zmian nazewnictwa.

W momencie budowy w latach 70. XX w. węzeł zlokalizowany w centrum Gdańska nosił nazwę "Leningradzkiego". Po zmianach ustrojowych węzłowi nadano nazwę "Okopowa", a od 2004 r. oficjalna nazwa to "Węzeł Unii Europejskiej".

W ostatnich latach trwa dyskusja nad jego częściową rozbiórką i budową przejść naziemnych ze względu na negatywne oddziaływanie na układ urbanistyczny Śródmieścia i brak udogodnień dla osób niepełnosprawnych ruchowo.

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Skrzyżowanie al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. Łostowickiej Skrzyżowanie al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. Łostowickiej

3. Armii Krajowej - Łostowicka: 87 767 pojazdów na dobę



Na trzeciej pozycji zestawienia znajduje się skrzyżowanie na przecięciu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) i ul. ŁostowickiejMapka, do którego w grudniu 2011 r. "podłączono" aleję Havla.

Skrzyżowanie to miało pierwotnie być zlokalizowane w obrębie zjazdu z Trasy W-Z do projektowanej w latach PRL tzw. małej obwodnicy m.in. przez Jar Wilanowski oraz południową część Chełmu. Przez skrzyżowanie planowano również przeprowadzić trasę tramwajową oraz estakady w ciągu "wuzetki".

W ostatnich latach za sprawą udziału mieszkańców w Budżecie Obywatelskim na skrzyżowaniu zrealizowano dodatkowe pasy do skrętu oraz wyznaczono przejazdy rowerowe.

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania? Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku

Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Potokowa - Góralska (rondo im. Św. Jana de La Salle) Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Potokowa - Góralska (rondo im. Św. Jana de La Salle)

4. Słowackiego - Potokowa - Góralska: 78 907 pojazdów na dobę



Czwartą pozycję ponownie zajmuje skrzyżowanie w ciągu Trasy Słowackiego - tym razem jednak na odcinku położonym nieco wyżej, na wysokości NiedźwiednikaMapka.

W 2002 r. miejsce zyskało oficjalną nazwę "rondo im. Św. Jana de La Salle". Jego współczesny kształt to efekt zrealizowanego w 2000 r. tzw. leśnego odcinka Trasy Słowackiego. Wcześniej w tym miejscu istniało skrzyżowanie w kształcie litery "T".

Od kilku lat trwają przymiarki do realizacji buspasów w obrębie skrzyżowania i na dalszym odcinku Trasy Słowackiego do al. Grunwaldzkiej.

moto.trojmiasto.pl - zobacz nasz Dział Motoryzacyjny



Węzeł Elbląska na przecięciu ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego Węzeł Elbląska na przecięciu ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego

5. Węzeł Elbląska: 75 940 pojazdów na dobę



Węzeł Elbląska to skrzyżowanie ul. Elbląskiej i Trasy Sucharskiego, zlokalizowane w sąsiedztwie mostu wantowego im. Jana Pawła II nad Martwą Wisłą.

I to właśnie budowa mostu w latach 1999-2001 r. była przyczynkiem do realizacji węzła, które obecnie jest piątym najruchliwszym skrzyżowaniem w Gdańsku.

W 2012 r. wraz z przedłużeniem Trasy Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska (otwarcie również w 2012 r.) dobudowano dodatkowe łącznice oraz podziemne przejścia pieszo-rowerowe w ciąg ul. Miałki Szlak, której układ uliczny rozcięła Trasa Sucharskiego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Za realizację Gdańskich Badań Ruchu 2022 (8 marca 2022 r. - 28 kwietnia 2023 r.) odpowiedzialne było konsorcjum PBS Sp. z o.o., Via Vistula Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej. Badania w zakresie natężenie ruchu prowadzono metodą wideorejestracji w 287 punktach pomiarowych na terenie całego Gdańska.



Quiz Stare nazwy ulic w Trójmieście Średni wynik 59%

Stare nazwy ulic w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • Mam nadzieje ze wezeł Uni ( 2 gie miejsce) nie bedzie przebudowywany .

    Naziemne przejscia zakorkuja go całkowicie ale Frag ma swoje wizje , prawda Panie redaktorze członku tej organizacji? Z Waszą teoria najlepiej całkiwicie zlikwidujcie ruch drogowy w całym mieście , Tylko tramwaje i nic więcej. A tam gdzie sie nie uda tylko wyłacznie korkujące i wydłużające czas jazdy komunikacji przejscia naziemne . zbudujcie windy przy tunelach i inwalida przejedzie/przejdzie wygodnie .

    • 4 2

  • A gdzie Świętokrzyska - Havla?

    • 1 1

  • Armii Krajowej - Łostowicka

    Kierowca może stać z uruchomionym silnikiem samochodu jedną minutę. Policzcie sobie ile ton spalin produkują pojazdy na skrzyżowaniu AK/Ł. Można tego uniknąć modernizując to skrzyżowanie. Jednak jak myślę władze Gdańska mają ekologię i wygodę mieszkańców poniżej pleców.

    • 5 0

  • Spacerowa (1)

    Ciekawe kiedy zrobią coś z tym mordorem na spacerowej. Nie da się tam jechać z rana i w godzinach szczytu

    • 5 1

    • Nigdy. Nikt "ważny" z Urzędu Miejskiego tamtędy nie jeździ.

      • 0 0

  • (1)

    Wyburzyć wszystkie galerie przy głównej ulicy

    • 5 5

    • Przy skrzyżowaniu Łostowicka/AK nie ma żadnej galerii a też zapchane.

      • 0 0

  • Skrzyżowanie przy pętli oliwskiej (Opata Rybińskiego-Grunwaldzka-Piastowska) (2)

    Bardzo łatwo i tanio można rozładować permanentne korki w Oliwie. Wystarczy zrobić kładkę dla pieszych nad Grunwaldzką oraz zlikwidować skręt z Grunwaldzkiej (w lewo) w Opata Rybińskiego i z Piastowskiej (w lewo) w Grunwaldzką. Zastąpić te skręty nawrotką na Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z Pomorską. Oczywiście niezbędne jest zsynchronizowanie świateł tak aby zapewnić płynny ruch z Opata Rybińskiego w Piastowską. To bardzo tania przebudowa, rozwiązująca jeden z największych problemów komunikacyjnych. Ale nie zostanie wykonana bo jest podwójnie sprzeczna z ideologią Urzędu Miejskiego - zmuszania ludzi do korzystania z przejść naziemnych i intencjonalnego utrudniania ruchu samochodów w Gdańsku.

    • 1 3

    • (1)

      ja bym poszedł dalej. jakby zlikwidować dojazd do tego skrzyżowania z każdej strony to w ogóle nie byłoby problemu

      • 3 0

      • Jasne, lepiej bezmyślnie stać w korku...

        • 0 0

  • A na 2 pasach Obwodnicy tez ponad 110 tys aut/dobę (3)

    Już nawet nie podają danych po 2019 roku! A 3 pasa lub pasa awaryjnego jak nie było tak nie ma a do tego jakieś zwężenia i ekrany! Brawo WY!

    • 5 1

    • Droga o jednym z najwyższych natężeń ruchu w Polsce (2)

      A wygląda gorzej jak obwodnica Pierdziszewa Dolnego w ciągu obecnie budowanych tras ekspresowych

      • 2 1

      • To pojedz sobie przez pierdziszewo dolne , jak masz takie potrzeby. Wicepierdzielu! (1)

        • 0 1

        • Nie zrozumiałeś pajacu

          Ale próbuj dalej

          • 0 0

  • Za skrzyżowanie obok galerii powinni komuś dać Nobla (6)

    Most a pod nim droga która można tak samo przejechać. To ma tyle sensu co nowe przejście przy forum

    • 12 37

    • (1)

      Chyba niedługo mieszkasz w Gdańsku skoro Ciebie to dziwi. Skrzyżowanie Grunwaldzkiej i Słowackiego + tramwaj to kiedyś było jedno z najtrudniejszych i zapchanych skrzyżowań w Gdańsku i dlatego podjęto decyzję, aby ruch tranzytowy od strony Niedźwiednika przerzucić w stronę Zaspy górą. Oczywiście pozostawiono lewoskręty na poziomie ziemi, ale jest lepiej niż było kiedyś, choć nie wszyscy kierowcy sobie radzą światła robią swoje. A ta ładna estakada to dzieło Vistalu Gdynia.

      • 15 3

      • rozwiazanie po taniosci

        Bo nie uwzgledniono tramwaju.
        Co skutkuje pokraczymi pomyslami po drugiej stronie Wrzeszcza (BGW) i mrzonkami o tramwaju na Klonowej.
        Na dodatek, calosc do dzisiaj nieskonczona, bo brak polaczenia z tunelem...

        • 4 2

    • (1)

      Tak to jest gdy słoik zabiera głos. Przejazd na poziomie 0 musi być na całej długości, aby możliwy był wjazd na Słowackiego od strony dworca dla autobusów albo klientów GB.

      • 10 2

      • Pojedź sobie do USA

        I zobacz jak tam się buduje mosty. Ale pewnie Cie nie stać

        • 0 2

    • jak by takie mosty były na każdym skrzyżowaniu to by było super. (1)

      Najbliższe są w Warszawie. Tam się śmiga między dzielnicami.

      • 2 0

      • I dlatego warszawa

        Jest najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce?

        • 0 0

  • Kołobrzeska Rzeczypospolitej. Zjazd na Zaspę. Za grube miliony sprzedawane są działki na Przymorzu ale czy ktoś myśli nad infrastrukturą? Podobnie zielona droga. Powrót z pracy dla tysięcy pracowników stoczni, rafinerii... Urzędnicy tam nie pracują:)

    • 5 1

  • Armi - Łostowicka

    Armi - Łostowicka, wystarczy środkiem puścić dwa pasy w obie strony i tam korków już nie będzie, najazdy czekają juz ponad 20 lat...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane