• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot nie chce płacić za tramwaje wodne

Piotr Weltrowski
7 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mimo deklaracji Sopotu Gdańsk chce utrzymać połączenie z Helem. Mimo deklaracji Sopotu Gdańsk chce utrzymać połączenie z Helem.

Na włosku wisi przyszłość letnich tramwajów wodnych. Sopot chce się wycofać z finansowania projektu, Hel już teraz zalega z płatnościami, Gdańsk nie wyklucza podwyżek cen biletów. Tylko przewoźnik - Żegluga Gdańska - mówi twardo: mamy podpisaną umowę i chcemy, aby była respektowana.



Czy miasta powinny dokładać pieniądze do działalności tramwajów wodnych?

Już przed tegorocznym sezonem nieoficjalnie można było usłyszeć, że przyszłość projektu jest niepewna. Niemniej jednak ostatecznie tramwaje wypłynęły na Zatokę. Czy tak samo będzie wiosną przyszłego roku?

Miasta wiąże obowiązująca jeszcze przez rok umowa z przewoźnikiem, czyli Żeglugą Gdańską. Mimo to władze Sopotu przygotowały pakiet uchwał, które umożliwią miastu wypowiedzenie porozumienia zawartego z Gdańskiem i Helem.

- Tam, gdzie nie jest to konieczne, miasto nie chce wydawać publicznych pieniędzy, zwłaszcza teraz, kiedy wszyscy powinniśmy liczyć każdy grosz. Nie chcemy wspierać działalności, która naszym zdaniem mogłaby utrzymywać się w sposób całkowicie komercyjny - mówi Bartosz Piotrusiewicz, wiceprezydent Sopotu. Dodaje, że jego zdaniem trudno zakwalifikować wycieczkowe rejsy do kategorii "transport publiczny".

W tym roku Sopot dofinansował działalność tramwajów kwotą niespełna 435 tys. zł. Po rozliczeniu dotacji celowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, kwota ta zmniejszy się do blisko 271 tys. zł - dane przekazane nam przez urzędników z Gdańska.

Z kolei po uwzględnieniu dotacji, wkład Gdańska wyniesie z kolei 842 tys. zł, a Helu prawie 319 tys. zł. O ile Hel je zapłaci, bo na dzień dzisiejszy z płatnościami zalega. Na razie obiecał Gdańskowi, że odda mu w ratach, w ciągu kilku lat.

Jednak w przyszłym roku koszty miast mogą być większe, bo ze wspierania tramwaju wycofuje się też samorząd Pomorza.

- W przyszłorocznym budżecie nie ma dedykacji na tramwaje wodne - przyznaje wicemarszałek Ryszard Świlski. Kiedy jednak prosimy go o komentarz do pomysłu Sopotu, odpowiada krótko. - To ryzykowna gra - mówi.

Podobnie widzą to także władze Gdańska. - Nie chciałbym komentować sytuacji budżetowej naszych sąsiadów. Mogę tylko powiedzieć, że mamy podpisaną umowę z Żeglugą Gdańską i chcemy ją wypełnić. Jeżeli Sopot zdecyduje się wypowiedzieć porozumienie, to na jego barki spadnie pokrycie ewentualnych roszczeń drugiej strony - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska.

- Bez komentarza - odpowiada Piotrusiewicz. Niemniej jednak, w projekcie uchwały na ten temat czytamy, że "strona wypowiadająca porozumienie zobowiązuje się do zaspokojenia roszczeń Żeglugi Gdańskiej".

Niezależnie co zrobi Sopot, Gdańsk będzie chciał tramwaje do Helu utrzymać. - Nie możemy jednak w takiej sytuacji wykluczyć, że konieczna będzie podwyżka cen biletów - dodaje Lisicki.

Stanowisko Żeglugi Gdańskiej jest z kolei bardzo krótkie. - Mamy podpisaną z miastami umowę, na czas określony, będziemy się więc domagać wypełnienia jej i zapłaty - mówi Jerzy Latała, prezes zarządu spółki.

Miejsca

Opinie (194)

  • tak - lepiej utrzymywać jakieś ECS, instytucje pana Flaszki niż dopłacić do fajnej imprezy

    • 11 1

  • sopot

    zbiera na szpital bo zabiera miejsca innym

    • 3 3

  • Trzeba oszczedzac by splacac kredyt za budowe Ego areny i PGE areny!!

    Dodatkowo kupe szmalu trzeba doplacac na utrzymanie tego dziadostwa które na siebie nie zarabia!!A co mysleliscie ze hala i stadion to zadarmo jest budowana? A jak juz stoi to jej utrzymanie nic nie kosztuje? Tak sie własnie marnuje pieniadze w Budyniowie !!Z tramwajów wodnych korzystaja wszyscy i to wielka promocja dla całego pomorza!!To powinien byc proirytet dla miasta!!Tak samo zamiast hali czy stadionu mozna by wybudowac obiecany oc 10lat park wodny na zaspie !!Który by kosztował 40 razy niej niz hala czy stadion.Park wodny to doskonała promocja miasta i dostepny byłby dla wszystkich mieszkańców!!Moznba było wybudowac sam stadion i tam wszystkie imprezy organizaowac i postawic park wodny .Ale nie miasto prowadzi polityke ze buduja obiekty z których moga korzystac tylko wybrani i to o kosztach które te miasto pogrąza!!

    • 12 6

  • Wydaje mi się,że komunikacja wodna tj statki i promy powinny kursować na podobnej zasadzie jak tramwaje szynowe.To znaczy liczba kursów umożliwiająca wykorzystywanie tramwaju wodnego jako normalnego środka transportu,a nie tylko atrakcji turystycznej,do tego większa liczba przystanków i skomunikowania.To co funkcjonowało do tej pory,czyli 3 pary rejsów nie przystaje do idei tramwaju wodnego

    • 8 1

  • katamarany jako tramwaje wodne (1)

    zbudowane w polowie lat siedemdziesiatych !!!

    • 7 0

    • plywalem

      Plywalem na Szmaragdzie (prototyp) - w dziewiczym rejsie do Ustki w 1981. jako sternik manewrowy. Bylo bardzo ciezko; sztorm, przecieki. szyprem byl P. Jerzy Latala; walczylismy 2 doby aby doplynac; naprawde bylo kiepsko. Podbilo plywak i malo nie bylo hopla. Kto nie rozumie niech nie komentuje. 2 dni trwal remont po tym przelocie. Baltyk potrafi byc wredny.
      18 lat na morzu wiec prosze o profesjonalne komentarze.

      • 0 0

  • To jest niewyobrażalna wiocha, hacjendy wzdłuż wybrzeża stoją za miliardy, a z POlski (1)

    jeszcze 2 lata i nie będzie dało się wypłynąć niczym i nigdzie. Chyba, że z kontenerem zwrotów do Chin. Czy o takie POlskie wyśta walczyli?

    • 6 2

    • Oczywiście można by położyć na żg przysłowiową lachę, niech padają komuchy, ale prywatna inicjatywa nie funkcjonuje.

      I przy takim burdelu prawnym nie zafunkcjonuje. Każdy normalny prywaciarz weźmie busa i będzie popinał z Helu drogą krajową, a nie walczył z regulacjami urzędu morskiego. Wasze dzieci będą znać morze tylko z obrazka.

      • 3 1

  • gdynia

    tu tramwaje maja ogromne powodzenie w sezonie,kursuja czesto i sa naprawde tanie. Dziwna i droga jest komunikacja tzw. tramwajowa z Gdanska i Sopotu na Hel.
    Pytanie do wladz komunikacji dlaczego jak w innych krajach a u nas bylo do niedawna, nie ma tygodniowych lub dekadowych biletow na komunikacje trojmiejska,jakie to ulatwienie dla turystow.

    • 7 1

  • a moim zdaniem

    tramwaje powinny istnieć to przyciąga turystykę fakt miasta się dokładają ale ile zyskają taki hel np. coraz tłoczniej tam jest wiec po co mieszkać w przeludnieniu lepiej Gdańsk Sopot czy Gdynia ale zawsze na 1 dzionek można skoczyć sobie a i frajdę dla rodzinki zrobić zatoką się przepłynąć, a koleją się wlec jak śledż to się nie chce, ja bym wolał z ECS zrezygnować niż z tramwai wodnych

    • 10 0

  • SOPOT to zaścianek EUROPY płaci sie za kod pocztowy - najlepiej otworzyć kolejna dyskoteke (2)

    LUDZIE nie kupujcie tutaj mieszkań , jedna wielka balangownia w weekendy się nie śpi , wystarczy ze pod oknem masz " klub " .... / SOPOT taki kurort !!! ? a nie ma żadnego połączenia bezpośredniego LOTNISKO-SOPOT-LOTNISKO oprócz taxi za 70 zł w jedna stronę co jest czesto ceną biletu lotniczego

    dla mnie mimo że mieszkam tutaj to jest PSEUDO KURORT zabetowany i zrobiony pod wawkę - żadnego klimatu dawnego Sopot

    • 8 5

    • no wlasnie dlaczego nie ma autobusu - lotnisko-SOPOT-lotnisko bezposredniego

      ktoś z firm taxi posmarował ?

      • 3 1

    • jasne

      swieta prawda

      • 0 0

  • Gdbym była rządzącą to bym zabrała wynagrodzenie za staż , który opłaca Urząd Pracy (2)

    a dlaczego ? ... juz piszę. W urządach i innych instytucajch maja umowy , aby "zatrudniać " na staz bezrobotnych za stawkę głodową 500zł .Taki młody człowiek nie ma wyjścia , gdyz musi przyjąć taki staż lecz płaci im Urząd Pracy , natomiast uprawnieni do umożliwienia stazu wykorzystuja te osoby bezwzględnie do wszystkiego i nie ponosząkosztów ,czyli maja darmowąsiłę roboczą , którąnazywa się pieknie "staż" !!!

    • 5 4

    • Jaki to ma związek z tematem? (1)

      • 3 0

      • w sumie żaden:)

        Lecz jednak ma , ponieważ mozna "wyprosić" z urzędu kilku urzędników za których na dzień dzisiejszy robotę odwala styrany stażysta ?czyż nie? wówczas wydatki sa ucienta:)

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane