• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła liczba pasażerów SKM. Winne remonty?

Piotr Weltrowski
31 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK. Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK.

Spada liczba osób korzystających z usług Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2012 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 37 mln pasażerów - w zeszłym roku było ich o blisko 2 mln mniej. Wszystkiemu winne remonty - mówią przedstawiciele SKM.



W jaki sposób SKM najbardziej zachęciłaby nowe osoby do korzystania ze swoich usług?

Suche dane mogą stanowić dla SKM gorzką pigułkę do przełknięcia. W roku 2012 z usług przewoźnika skorzystało 36,8 mln osób, w zeszłym roku - i to przy tendencji wzrostowej u innych podobnych przewoźników, np. z Warszawy - już jedynie 35,2 mln osób.

- W obecnym roku planujemy zwiększyć tę liczbę o około milion z powodu powrotu pociągów SKM na ważny dla nas odcinek do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa; dobrej, wynoszącej 7,5 minuty częstotliwości w godzinach szczytu między Gdańskiem Głównym a Gdynią Cisową oraz zlikwidowaniu luki rozkładowej w weekendy pomiędzy Gdańskiem Głównym a Wejherowem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zarazem tłumaczy, że słabszy wynik był jego zdaniem wynikiem wielu remontów, które w zeszłym roku wpływały na częstotliwość i jakość usług oferowanych przez SKM.

Warto jednak zaznaczyć w tym miejscu, że prace remontowe prowadzone były też w roku 2012. To właśnie wtedy SKM zlikwidowała np. bardzo popularne połączenia typu "sprinter".

Faktem jest jednak, iż w zeszłym roku prace prowadzone przez PKP PLK i dotyczące modernizacji linii prowadzącej z Gdyni do Warszawy bywały bardzo uciążliwe także dla pasażerów SKM. To przez nie, a także przez remonty peronów w Żabiance i we Wrzeszczu, przewoźnik musiał na długi czas zmienić częstotliwość kursowania kolejek - w godzinach szczytu jeździły one nie co 7,5 minuty, a co 10 minut.

Wszystko to przekładało się na liczbę połączeń - w zeszłym roku było ich 475 tygodniowo, zaś w tym roku, już po wprowadzeniu nowego rozkładu, w którym znów kolejki jeżdżą częściej w godzinach szczytu - jest ich aż 582, czyli o ponad sto więcej. To, a także ponowne otwarcie trasy na linii Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Tczew (być może już od marca) oraz pojawienie się pierwszych składów zmodernizowanych przez Pesę (mają trafić do eksploatacji wiosną), sprawić ma, iż statystyki SKM znów zaczną rosnąć.

Czytaj więcej o trwających obecnie remontach na trasie SKM

Być może - póki co pomysł jest wciąż w fazie planów - SKM będzie chciało także uruchomić dwa dodatkowe przystanki na linii między Gdynią a Wejherowem. Ze wstępnych analiz prowadzonych przez przewoźnika wynika, że powinny to być stacje Rumia Auchan oraz Reda Gniewowska. SKM myśli o takim rozwiązaniu, gdyż z badań wynika, że aż 17 proc. pasażerów korzystających z usług przewoźnika pochodzi z powiatu wejherowskiego.

Opinie (315) 2 zablokowane

  • menelstwo (2)

    Może warto zacząć od wytepienia menelstwa, które się zalęga w przedziałach bagażowo-rowerowych i zasyfia wszystko papierosami.
    Ostatnio była afera, nawet kierownik pociągu kopcił pety w pracy sprzedając klientom bilety.

    • 40 1

    • a jakby dostał po premii, to związki zawodowe by miały "wodę na młyn" (1)

      • 2 0

      • przedział dla rowerzystów, wózków dziecięcych, walizkowców
        BEZ KLAMKI, CZUJKI DYMU, ŚWIATŁA, Z ROZBITYM OKNEM,
        nie powinien mieć prawa istnieć

        a na SKM to norma

        • 6 0

  • Niedługo nie będzie wyboru.
    Miasto w imię politycznej poprawności nadal za wszelką cenę będzie promowało tzw "alternatywne środki transportu" w imię walki ze znienawidzonymi "blachosmrodami". W praktyce będzie wyglądało to tak, że na rogatkach będzie stała dzielna straż miejska albo inna służba typu "bojówki ekologiczne". Ludzie będą siłą wyciągani z samochodów i dostana alternatywę - dalsza droga albo rowerem albo komunikacją miejską.
    Wtedy wszyscy przekonamy się co to znaczy ścisk w wagonie SKM.

    • 8 7

  • Spadek pasażerów podyktowany jest też (2)

    wzrostem bezrobocia. Mniej pracuje, mniej jeździ. Proste.

    • 29 3

    • pamiętam jak stoczmeni jeździli od Wejherowa do roboty w Gdyni Stoczni, (1)

      tzw. przedział konduktorski po nich wyglądał jak chlew. Niedogaszone pety, walające się butelki, nieraz "pawie". Teraz ich nie ma, bo stocznia padła, ale jakość ludzi w tych przedziałach niewiele sie zmieniła.

      • 18 1

      • jacy pracownicy taka firma

        dziwisz się teraz, że padła ?

        • 2 1

  • Winne remonty, powiadacie?

    A czy kierownictwo skm nie dopuszcza do siebie winy własnej? W tym tygodniu dwa razy skm przyjeżdżała rano na wzgórze z dziesięciominutowym opóźnieniem. Standardowe kolejarskie "za opóźnienie pociągu przepraszamy" brzmi już jak barejowskie "nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?", "jak jest zima to musi być zimno" tudzież "podstawowe zasady higieny są takie, że się puka, gdy się wchodzi".

    • 22 1

  • Jezeli peron byl nie odsniezony i nie posypany solą lub piaskiem, mozesz walczyc z tymi sępami o odszkodowanie.

    • 8 0

  • SKM - czyli wies tanczy i spiewa

    to jest wrecz niebywale majac taki potencjal zeby to sp....yc, stary tabor, ciagle awarie, zero punktualnosci, pasazerowie traktowani per noga (scisk) i skad to zdziwienie, wszyscy tylko dookola klepia o komunikacji zbiorowej, a jaki jest "kon" kazdy widzi, chetnie bym skorzystal z tego srodka lokomocji ale nie na takich warunkach,
    londyn jakis czas temu zadbal o infrastrukture (oczywiscie inna skala) i z metra korzystaja wszystkie warstwy spoleczne, ale w SKM myslenie rodem z PRL'u

    • 28 0

  • %%% (1)

    A wg mnie bilety powinny byc tańsze i tańsze tez powinny byc bilety okresowe łączone dla uczniów zkm/skm. Tak jak z akcyzą - wzrośnie liczba wpływów i pasażerów. No i mnie osobiście wkurza ze skmki sie lubią spóźniać, z powodu opóźnień dalekobieznych, ale to rozumiem po remontach obecnych sie skończy?

    • 9 1

    • poza tym np. ja choc moge kupic bilet jednorazowy 33%
      nie mogę kupić takiego np. tygodniowego. bo w taryfie nie ma. a miesięcznego nie chcę, nie za stówkę, bo jeżdżę nieregularnie.

      nie to nie. jeżdżę samochodem.

      • 0 0

  • Zadne remonty przyczyną tylko...

    ..Zbyt krótkie składy, wieczne opóźnienia i awarie, zatłoczone wagony w godzinach szczytu ( często ludzie nie maja jak juz sie nawet wcisnąć) ,zbyt rzadkie kursowanie w godzinach wieczornych i w weekendy, do tego brud , syf i menelstwo ! To jest przyczyną, ze ludzie nie chcą już jeździć SKM. Ja od 3 lat juz nie jeżdżę SKM. Wolę autobusami , czasem może i trochę dłużej i z przesiadka, ale przynajmniej lepsze warunki ogólne.

    • 37 0

  • podnoście dalej ceny

    to więcej pasażerów ucieknie

    • 28 0

  • Predkosc przejazdu i komfort podrozowania (3)

    Przede wszystkim podnoszac ZNACZNIE predkosc oraz komfort przejazdu.
    Wtedy nawet ceny biletow i czestotliwosc moga pozostac bez zmian.

    Po drugie wydluzenie tras do Slupsk-Tczew, Slupsk-Elblag, Slupsk-Smetowo, tak by obkac cale Pomorskie jak nalezy. Nie powinno byc gorszych i lepszych.

    Kolej trojmiejska juz od dawna nie jest trojmiejska, tylko aglomeracyjna, a nawet Pomorska

    • 7 12

    • (2)

      Cena nie może pozostać bez zmian, jeśli chce się zatrzymać obecną tendencję do rezygnacji z SKM.

      Jeśli cena jest zbliżona do kosztów przejazdu samochodem, co absurdalne,
      i jeśli cena jest równa cenie za granicą, gdzie ludzie zarabiają np pięciokrotnie więcej,
      to coś tu nie gra i mamy reakcję, czyż nie?

      • 1 0

      • ale cena wcale nie jest zblizona do kosztu dojazdem autem. (1)

        Nie przesadzaj, droga Gdynia-Gdansk to: ciagle korki, sznur pojazdow, stanie na swiatlach, sporo paliwa, etc.
        Ja zostawiam auto w centrum Gdyni i jade dalej SKM.
        Mam gdzies to walke miedzy kierowcami, te wyscigi spod swiatel, horro

        • 0 1

        • bo jeździsz w godzinach szczytu.
          jesli możesz je ominąć, to nie tylko w SKM nie ma tłoku,
          ale i na ulicy nie ma korków.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane