• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła liczba pasażerów SKM. Winne remonty?

Piotr Weltrowski
31 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK. Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK.

Spada liczba osób korzystających z usług Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2012 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 37 mln pasażerów - w zeszłym roku było ich o blisko 2 mln mniej. Wszystkiemu winne remonty - mówią przedstawiciele SKM.



W jaki sposób SKM najbardziej zachęciłaby nowe osoby do korzystania ze swoich usług?

Suche dane mogą stanowić dla SKM gorzką pigułkę do przełknięcia. W roku 2012 z usług przewoźnika skorzystało 36,8 mln osób, w zeszłym roku - i to przy tendencji wzrostowej u innych podobnych przewoźników, np. z Warszawy - już jedynie 35,2 mln osób.

- W obecnym roku planujemy zwiększyć tę liczbę o około milion z powodu powrotu pociągów SKM na ważny dla nas odcinek do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa; dobrej, wynoszącej 7,5 minuty częstotliwości w godzinach szczytu między Gdańskiem Głównym a Gdynią Cisową oraz zlikwidowaniu luki rozkładowej w weekendy pomiędzy Gdańskiem Głównym a Wejherowem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zarazem tłumaczy, że słabszy wynik był jego zdaniem wynikiem wielu remontów, które w zeszłym roku wpływały na częstotliwość i jakość usług oferowanych przez SKM.

Warto jednak zaznaczyć w tym miejscu, że prace remontowe prowadzone były też w roku 2012. To właśnie wtedy SKM zlikwidowała np. bardzo popularne połączenia typu "sprinter".

Faktem jest jednak, iż w zeszłym roku prace prowadzone przez PKP PLK i dotyczące modernizacji linii prowadzącej z Gdyni do Warszawy bywały bardzo uciążliwe także dla pasażerów SKM. To przez nie, a także przez remonty peronów w Żabiance i we Wrzeszczu, przewoźnik musiał na długi czas zmienić częstotliwość kursowania kolejek - w godzinach szczytu jeździły one nie co 7,5 minuty, a co 10 minut.

Wszystko to przekładało się na liczbę połączeń - w zeszłym roku było ich 475 tygodniowo, zaś w tym roku, już po wprowadzeniu nowego rozkładu, w którym znów kolejki jeżdżą częściej w godzinach szczytu - jest ich aż 582, czyli o ponad sto więcej. To, a także ponowne otwarcie trasy na linii Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Tczew (być może już od marca) oraz pojawienie się pierwszych składów zmodernizowanych przez Pesę (mają trafić do eksploatacji wiosną), sprawić ma, iż statystyki SKM znów zaczną rosnąć.

Czytaj więcej o trwających obecnie remontach na trasie SKM

Być może - póki co pomysł jest wciąż w fazie planów - SKM będzie chciało także uruchomić dwa dodatkowe przystanki na linii między Gdynią a Wejherowem. Ze wstępnych analiz prowadzonych przez przewoźnika wynika, że powinny to być stacje Rumia Auchan oraz Reda Gniewowska. SKM myśli o takim rozwiązaniu, gdyż z badań wynika, że aż 17 proc. pasażerów korzystających z usług przewoźnika pochodzi z powiatu wejherowskiego.

Opinie (315) 2 zablokowane

  • (2)

    Ludzie skm to porażka !!!!

    • 11 0

    • (1)

      Kiedyś SKM ki jeździły nawet do Smętowa i według mnie i innych to był świetny pomysł !!!

      • 0 1

      • A dlaczego SKM będą jeździć od marca tylko do Tczewa ?Dalej w stronę Bydgoszczy też ludzie dojeżdżają ?

        • 0 3

  • Codziennie dojeżdżam SKM i jest dramat !!!!jak tu żyć panie Tusk? .Czy ktoś mi odpowie na to proste pytanie?

    • 4 2

  • TYLKO do cisowej (6)

    a większość pasażerów właśnie jedzie DALEJ jak do cisowej, powinny być co najmniej do Redy co 10 min w godzinach szczytu, przecież po godzinie 15 to do kolejki w ogóle ciężko wsiąść,

    • 16 1

    • no tak, przecież (1)

      Rumia i Reda stały się sypialnią dla tysięcy dawnych gdynian, którzy wyprowadzili się do tańszych i nowocześniejszych mieszkań zakładając rodziny, ale nadal pracują w Gdyni.

      • 8 0

      • To już nie są Gdynianie ,tylko kaszubi z czarnym podniebieniem,z kim przystajesz takim się stajesz

        • 1 8

    • (3)

      Jak tamtejsze samorządy zaczną płacić, to czemu nie? Z udziałów samorządowych jakieś 40% przypada na Gdańsk. A tu czytamy, że 17% pasażerów jest z powiatu wejherowskiego, który nie dokłada ani złotówki do SKM. To są jaja. Albo płacą, albo tory ucinamy za Rumią.

      • 6 1

      • (1)

        Moze jeszcze tego nie wiesz, ale Rumia lezy wlasnie w powiecie wejherowskim.

        • 0 0

        • a ile % ma Rumia i Reda

          • 0 0

      • Gdańsk ma 15%, Województwo Pomorskie 12% (info na stronie Gdańska). Najpierw sprawdź, potem się wypowiadaj. Równie dobrze można by uciąć tory za Gdańskiem, bo Sopot i Gdynia mają zaledwie po 2-3%.

        • 1 0

  • Wart Pac Pałaca, a SKM PKP

    SKM jest emanacją PKP ...i przy budowie nowoczesnej infrastruktury drogowej kolej nie wiem co musiałaby zrobić, żeby odzyskać klientów, którzy odeszli od kolei i nie chlipią z nie nieszczęścia w kącie tylko cieszą się komfortem i niezależnością np. w aucie.

    • 8 1

  • Jak tylko będę mogła to też zmienię skm (4)

    mogę nawet chodzic piechotą, jeżeli tylko będzie to możliwe.
    Na razie wciskam się do zatłoczonej, brudnej i smierdzącej kolejki. Siedzenia są tak brudne i oblepione, że co tydzień muszę prać zimową kurtkę. Ostatnio jechał jakiś bezdomny - śmierdziało tak jakby ktoś wywalił na środek przedziału taczkę obornika. Z resztą często stać przez 40 min. w ścisku to żaden komfort. Do tego jakis przestój w środku pola i nagle mija godzina.
    Może jak SKM zacznie czytać nasze komentarze to otworzą się komus oczy.
    Niech przejadą się kilka razy w godzinach szczytu.

    • 25 1

    • Problem z bezdomnymi jest w każdym śroku lokomocji i nikt (3)

      nie znajduje rozwiązania.

      • 5 5

      • (1)

        Chodzi podobno ta pseudo -Renoma co sprawdza bilety. Jak ty nie masz , to cie wywala z pociągu na peron i mandat wlepia, ale jak menelstwo siedzi i śmierdzi , to nawet nie podchodzą do nich bo dobrze wiedza, ze i tak żadnego biletu nie maja , a powinni ich wywalić z pociągu! A w autobusach , to gorzej , bo kierowcy nie reaguja i wpuszczają to cholerne menelstwo do srodka a ludzie juz nie reaguja.

        • 13 0

        • bo tyrozki panocku ścisua specyalizancya jest
          renoma sprawdza bilety pachnącym i czystym
          a do brudasów jest Sekuritate, a czasem Sok.

          dawniej byli Koñdokturzy, którzy byli "trzy w jednym"
          ale to było za wrogiej ludowi Komuny (fuuj!)

          • 0 0

      • Kiedyś w każdym środku komunikacji był konduktor

        I problemu nie było,menel nie wsiadł

        • 9 0

  • (1)

    Do mnie do pracy SKM nie dojeżdża.

    • 3 0

    • i nie ma problemu

      • 0 0

  • Ceny

    SKM podnosi co roku ceny biletów znacznie powyżej inflacji i niestety zrobiła się z tego maszynka do wyciągania pieniędzy od mieszkańców

    • 7 1

  • stosunek ceny do jakości oferownych usług budzi wątpliwości

    • 15 0

  • chyba tylko SKM nie wie czemu im spada liczba pasażerów (1)

    po 1 - Kolejki w godzinie szczytu są przepełnione (nawet jak zwiększyli częstotliwość, to zmniejszyli długość składów...wyszło jeśli chodzi o komfort na to samo, choć plus, ze nie trzeba na peronie stać 15 minut)
    po 2 - czas przejazdu jest strasznie długi...kolejka jeździ średnio 35 km na godzinę... to chyba jakiś żart, ze w nazwie ma SZYBKA
    po 3 - składy są stare śmierdzące, klejące i coraz częściej można spotkać w nich patologię i menelstwo... Ci co mają możliwości uciekają do aut...bo każdy chce do pracy/szkoły/przyjaciół dojechać czysty i schludny, a nie śmierdzący i uwalony
    po 4 - czasem kolejka ze znanych tylko sobie powodów zatrzymuje się na stacji np. Rumia, albo Gdynia Chylonia, albo Gdynia Główna na 10 minut...i nikt nie raczy powiedzieć o co chodzi
    po 5 - mimo wszystko jak na Polskie realia to dość drogi transport... jak mają 4 osoby jechać do znajomych z Chyloni do np. Redy...to w tej samej cenie złożą się na taksówkę

    to są powody, a nie jakiś remont

    • 58 1

    • Było co 10 minut i długie składy - źle. Są co 7,5 ale krótkie - też źle. Nie trzeba było płakać że jeżdżą rzadko, to nie tramwaj, żeby był co 5 minut. 10 minutowe odstępy były idealne. Nie gadaj głupot, że trzeba było czekać 15 minut na kolejkę jak jeździły co 10 (chyba, że miałaś/miałeś na myśli poza godzinami szczytu).

      • 0 1

  • (3)

    Patrząc na to zjęcie artykułu, równie dobrze mogło być zrobione 40 lat temu, to mówi samo za siebie...

    • 27 0

    • Za 10 lat to zdjęcie będzie nadal aktualne....

      • 3 0

    • 40 lat temu (1)

      to ta trakcja jeszcze byla nowa. Teraz to juz zardzewialy zlom...

      • 2 0

      • Mogą zrobić nową, ale to wymaga kapitału. Żeby go zdobyć, podniosą ceny. Wtedy będzie płacz, że podnieśli ceny a jakość usługi się nie poprawiła.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane