• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła liczba pasażerów SKM. Winne remonty?

Piotr Weltrowski
31 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK. Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK.

Spada liczba osób korzystających z usług Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2012 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 37 mln pasażerów - w zeszłym roku było ich o blisko 2 mln mniej. Wszystkiemu winne remonty - mówią przedstawiciele SKM.



W jaki sposób SKM najbardziej zachęciłaby nowe osoby do korzystania ze swoich usług?

Suche dane mogą stanowić dla SKM gorzką pigułkę do przełknięcia. W roku 2012 z usług przewoźnika skorzystało 36,8 mln osób, w zeszłym roku - i to przy tendencji wzrostowej u innych podobnych przewoźników, np. z Warszawy - już jedynie 35,2 mln osób.

- W obecnym roku planujemy zwiększyć tę liczbę o około milion z powodu powrotu pociągów SKM na ważny dla nas odcinek do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa; dobrej, wynoszącej 7,5 minuty częstotliwości w godzinach szczytu między Gdańskiem Głównym a Gdynią Cisową oraz zlikwidowaniu luki rozkładowej w weekendy pomiędzy Gdańskiem Głównym a Wejherowem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zarazem tłumaczy, że słabszy wynik był jego zdaniem wynikiem wielu remontów, które w zeszłym roku wpływały na częstotliwość i jakość usług oferowanych przez SKM.

Warto jednak zaznaczyć w tym miejscu, że prace remontowe prowadzone były też w roku 2012. To właśnie wtedy SKM zlikwidowała np. bardzo popularne połączenia typu "sprinter".

Faktem jest jednak, iż w zeszłym roku prace prowadzone przez PKP PLK i dotyczące modernizacji linii prowadzącej z Gdyni do Warszawy bywały bardzo uciążliwe także dla pasażerów SKM. To przez nie, a także przez remonty peronów w Żabiance i we Wrzeszczu, przewoźnik musiał na długi czas zmienić częstotliwość kursowania kolejek - w godzinach szczytu jeździły one nie co 7,5 minuty, a co 10 minut.

Wszystko to przekładało się na liczbę połączeń - w zeszłym roku było ich 475 tygodniowo, zaś w tym roku, już po wprowadzeniu nowego rozkładu, w którym znów kolejki jeżdżą częściej w godzinach szczytu - jest ich aż 582, czyli o ponad sto więcej. To, a także ponowne otwarcie trasy na linii Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Tczew (być może już od marca) oraz pojawienie się pierwszych składów zmodernizowanych przez Pesę (mają trafić do eksploatacji wiosną), sprawić ma, iż statystyki SKM znów zaczną rosnąć.

Czytaj więcej o trwających obecnie remontach na trasie SKM

Być może - póki co pomysł jest wciąż w fazie planów - SKM będzie chciało także uruchomić dwa dodatkowe przystanki na linii między Gdynią a Wejherowem. Ze wstępnych analiz prowadzonych przez przewoźnika wynika, że powinny to być stacje Rumia Auchan oraz Reda Gniewowska. SKM myśli o takim rozwiązaniu, gdyż z badań wynika, że aż 17 proc. pasażerów korzystających z usług przewoźnika pochodzi z powiatu wejherowskiego.

Opinie (315) 2 zablokowane

  • a kiedys skm jezdzila do malborka (3)

    Pamiętam gdy dom jezdzila do malborka i pociągi były pełne. Ale co? Zarząd dom chciał opłaty od miasta za to że podstawia pociąg. Czyli kazali sobie płacić za to że zarobią na biletach! Teraz nie jeżdżą nawet do pruszcza i kasy zaczyna brakować.

    • 14 0

    • Skąd wiesz o tej kasie? piszesz bzdury byle pisac. W wyniku dziwnych rozwiązań na szczytach władzy (2)

      postanowiono że Malborkiem, Elblągiem zajmą się PR, zamiast SKM. W zamian za to SKM otrzymało w spadku od PR połączenia do Słupska. SKM to kilka lat temu i do Iławy dojezdzała. SKM woli kursowac na Elbląg, Iławę- bo na Słupsk to powietrze wozi. Ale władze lepiej wiedzą, w końcu codziennie podróżują pociągami

      • 2 4

      • bzdura haha

        na Lebork i Slupsk pustki? Przejedz sie rano i wieczorem to zobaczysz...

        • 6 0

      • z gazety malborskiej wiem

        był artykuł na ten temat że miasta poza 3miasyem musiały dom zapłacić jeśli chciały żeby pociąg do nich dojeżdżał. Stąd wiem.

        • 0 0

  • nie dość ze remonty to zmieniaja trasy. (1)

    ostatnio nad ranem, bardzo zmeczony wsiadlem w taki pociag i okazalo sie ze dojechalem do elblaga...jakim prawem sobie mechanik i kierownik pociagu trase zmieniaja? dlaczego do domu nie podrucili?

    • 4 0

    • Trzeba czytać, do jakiego pociągu się wsiada.

      • 1 0

  • niedostosowanie (2)

    Aby skorzystać z SKM, trzeba do niej dotrzeć. Komunikacja miejska słabo sobie z tym radzi, a przy peronach nie ma bezpłatnych parkingów, by pozostawić na nich samochód i kontynuować podróż SKM-ką.

    Podstawę pasażerów, jak sie domyślam, od lat stanowią mieszkańcy wielkich blokowisk przy SKM. Dziś wiekszość z nich to ludzie niemłodzi, często emeryci, którzy już nie jeżdżą do pracy. Rozmieszczenie miejsc pracy i handlu coraz dalej od SKM też robi swoje. teren przyległy do SKM powinien być gospodarczym i handlowym kręgosłupem Trójmiasta.

    Podsumowując, potrzeba planu zagospodarowania, parkingów, komunikacji, odpowiedniego poziomu usług (częstotliwość, czystość, wygoda).

    • 18 0

    • Potrzeba włączenia SKM w taryfę ZTM (1)

      reszta to wodotryski.

      • 4 0

      • POTRZEBA NOWYCH POCIĄGÓW. sorki za krzyk, ale to jest podstawowy problem

        dziadowski tabor na granicy śmierci technicznej, na dodatek zarządzany przez "małpę z brzytwą"

        • 1 0

  • Daje o sobie znać traktowanie pasażerów

    jeżeli ktoś tak podchodzi do klienta/pasażera to czemu się dziwić?
    Totalny chaos, ignorancja, awarie, nikt nic o niczy nie wie jak np. trakcja się zerwie.

    • 12 0

  • Straszna Kolej Miejska

    Tabor - centralnie do doopy.
    Ileż można jeździć reanimowanym EN57?
    Akrobacje przy wsiadaniu i wysiadaniu.
    Poza tym - krótkie składy.

    Rozkład - centralnie do doopy.
    Co to za częstotliwość w szczycie co 7,5 minuty?
    Poza szczytem - co 15 minut.
    To totalna porażka.
    Niech ktoś pokaże takie "częstotliwości" na zachód od Odry.

    To nie kolej miejska ale wiejska.

    • 22 0

  • (1)

    Tabor 40letni, nie dostosowany do tego typu przewozów, w środku brudno, w przedziałach "rowerowych" libacje. Do tego ciągłe awarie. Jak mam korzystać z SKMki?

    • 19 0

    • Kupienie biletu graniczy z heroizmem.

      Kas nie ma, a jak są to jest kolejka, a koło niej żebrak.

      Automaty działają woooooolno i częściej nie działają jak działają.

      W telefonie można kupić jak się ma ajfona lub innego s****fona

      a normalnym telefonem ni hu hu.

      A bez biletu można dostać w ryja do Renomy, z biletem zresztą też.



      W pociągach tłok, odór i bezkarne menele.

      Niebezpiecznie, niewygodnie, nietanio, nie można polegać.



      Znajoma z Gdańska do Gdyni jeździ autobusem i trolejbusem

      opłaca się jej marznąć, tłoczyć, przesiadać, byle nie mieć do czynienia z SKM.

      • 6 1

  • zlikwidowali polaczenia do Pruszcza Gdanskiego/Tczewa... (2)

    a bo sie nie oplaca... Polakowi nic sie nie oplaca...

    Prawda jest taka, ze teraz byle mloda osoba ma auto... Ceny nie sa wygorowane, co prawda utrzymanie auta kosztuje ale szybkosc i wygoda...

    Oprocz tego SKM ma jedna duza wade. Skm jest spoko jesli nasz cel(np. praca) jest niedaleko znajduje sie niedaleko stacji SKM. Gorzej gdy trzeba dostac sie np. na zaspe, morene, karwiny, witomino, oksywie. W takich przypadkach ludzie wola jechac autobusem(1 przewoznik) lub autem....

    SKM>auta? Dla przykladu trasa Gdansk ul. Lostowicka > Gdynia Skwer Kosciuszki :

    autem: 40min
    tramwaj+skm+pieszo: 1:20-30

    • 3 0

    • do tego bilet na SKM i na autobus jest osobno

      nie da się kupić godzinnego na wszystko
      ja mam w portfelu 5 rodzajów biletów
      (ZTM, ZKM i trzy różne odległości SKM) to jest CHORE!!!

      ale i tak na taxi mnie nie stać a samochodem nie mogę
      bo straciłem prawko

      • 3 0

    • Z Łostowickiej tramwajem ? to błąd. Szybciej jest autobusem do Wrzeszcza. Ja jeźdźę na podobnej trasie tylko, że do Leszczynek i też mi wychodzi taki czas ale fakt, że samochodem mimo wszystko szybciej

      • 2 1

  • SKM nie pamieta, ze (1)

    mnostwo ludzi dojezdza do Trojmiasta z Leborka i Slupska??? Wystaczy zeby ktos z zarzadu wsadzil tylek w pociag o 4-5rano...

    Zrobic sprintera: Slupska>Lebork>Gdynia>Sopot>Gdansk!!! Jako pospieszny.

    Kolejna rzecz widoczna mocno np. w Redzie/Rumii - osoby z Polwyspu Helskiego/okolic Wejherowa - podjezdzaja pod dworce... parkuja swoje auta i wsiadaja w SKM.

    Aby cos zmienic trzeba znac problemy i specyfike swojej firmy a nie siedziec za biurkiem....

    • 26 0

    • mają tereny, mogli by postawić parking trzypiętrowy. tanio, z gołego betonu,
      obsługiwany przez jednego strażnika na bramce
      dla ludzi z biletem SKM friko, dla tych bez biletu słono płatny
      od razu by im skoczyła ilość biletów

      tymczasem ich biletu nawet nie da się wygodnie kupić...

      • 7 0

  • w skm smierdzi

    sory ale do jakiego skladu bym nie wsiadl czy nowego czy starego to tak samo okrutnie wali menelami, gdzie z takim transportem do europy? jeden wielki syf, w starych kolejkach welurowe siedzonka - czad, w nowym skladzie wypukle siedzienia (sic) kto wpadl na taki genialny pomysl? zarzad tej firemki powinien dawno podac sie do dymisji, z 20 lat temu bylo tak samo albo i lepiej a czas panowie leci do przodu a nie stoi w miejscu jak u was przyczepionych do stolkow, ale co tam przeciez zarzad skm nie bedzie sie ponizal i jezdzil skm

    • 21 0

  • ankieta ze strony SKM (3)

    Co dla Pani/Pana jest najważniejsze (na pierwszym miejscu) w przypadku podróżowania pociągiem Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście ?

    Oddanych głosów: 913

    10 %
    Niewielka odległość od przystanku SKM (91 głosy)

    14.1 %
    Niska cena biletu (129 głosy)

    45.8 %
    Wysoka częstotliwość kursowania pociągów (418 głosy)

    18.3 %
    Krótki czas przejazdu (167 głosy)

    11.8 %
    Wysoki komfort podróżowania (108 głosy)

    • 2 0

    • ;-) (1)

      kompletny brak samokrytycyzmu
      1oo% enklawa komuny

      • 4 0

      • hehe :D

        szczerze powiem, zadna z ich powyzszych odpowiedzi mi nie odpowiadala :D

        Wybralem wiec: Wysoka częstotliwość kursowania pociągów - pewnie jak wiekszosc ludkow ;)

        • 0 0

    • Tak, częstotliwość jest ważna.

      Ale ja rezygnuję z dwóch innych powodów.

      Gdy liczę że mój dojazd i powrót SKM-ką na terenie Trójmiasta będzie kosztował kilkanaście złotych
      oraz zajmie mi wraz z dotarciem do SKM jakieś dwie godziny (w jedną i drugą stronę) optymistycznie licząc,
      to wsiadam w swój samochód.
      Jestem szybciej, taniej i komfortowo, nawet wliczając korki.
      Z tego też powodu kiedyś wybierałam rower bo docierałam nim szybciej na miejsce (wtedy z Zaspy do Sopotu Kamiennego Potoku) niż SKM-ką.

      Właściwie to trzeba być desperatem żeby decydować się na SKM.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane