• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła liczba pasażerów SKM. Winne remonty?

Piotr Weltrowski
31 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK. Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK.

Spada liczba osób korzystających z usług Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2012 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 37 mln pasażerów - w zeszłym roku było ich o blisko 2 mln mniej. Wszystkiemu winne remonty - mówią przedstawiciele SKM.



W jaki sposób SKM najbardziej zachęciłaby nowe osoby do korzystania ze swoich usług?

Suche dane mogą stanowić dla SKM gorzką pigułkę do przełknięcia. W roku 2012 z usług przewoźnika skorzystało 36,8 mln osób, w zeszłym roku - i to przy tendencji wzrostowej u innych podobnych przewoźników, np. z Warszawy - już jedynie 35,2 mln osób.

- W obecnym roku planujemy zwiększyć tę liczbę o około milion z powodu powrotu pociągów SKM na ważny dla nas odcinek do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa; dobrej, wynoszącej 7,5 minuty częstotliwości w godzinach szczytu między Gdańskiem Głównym a Gdynią Cisową oraz zlikwidowaniu luki rozkładowej w weekendy pomiędzy Gdańskiem Głównym a Wejherowem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zarazem tłumaczy, że słabszy wynik był jego zdaniem wynikiem wielu remontów, które w zeszłym roku wpływały na częstotliwość i jakość usług oferowanych przez SKM.

Warto jednak zaznaczyć w tym miejscu, że prace remontowe prowadzone były też w roku 2012. To właśnie wtedy SKM zlikwidowała np. bardzo popularne połączenia typu "sprinter".

Faktem jest jednak, iż w zeszłym roku prace prowadzone przez PKP PLK i dotyczące modernizacji linii prowadzącej z Gdyni do Warszawy bywały bardzo uciążliwe także dla pasażerów SKM. To przez nie, a także przez remonty peronów w Żabiance i we Wrzeszczu, przewoźnik musiał na długi czas zmienić częstotliwość kursowania kolejek - w godzinach szczytu jeździły one nie co 7,5 minuty, a co 10 minut.

Wszystko to przekładało się na liczbę połączeń - w zeszłym roku było ich 475 tygodniowo, zaś w tym roku, już po wprowadzeniu nowego rozkładu, w którym znów kolejki jeżdżą częściej w godzinach szczytu - jest ich aż 582, czyli o ponad sto więcej. To, a także ponowne otwarcie trasy na linii Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Tczew (być może już od marca) oraz pojawienie się pierwszych składów zmodernizowanych przez Pesę (mają trafić do eksploatacji wiosną), sprawić ma, iż statystyki SKM znów zaczną rosnąć.

Czytaj więcej o trwających obecnie remontach na trasie SKM

Być może - póki co pomysł jest wciąż w fazie planów - SKM będzie chciało także uruchomić dwa dodatkowe przystanki na linii między Gdynią a Wejherowem. Ze wstępnych analiz prowadzonych przez przewoźnika wynika, że powinny to być stacje Rumia Auchan oraz Reda Gniewowska. SKM myśli o takim rozwiązaniu, gdyż z badań wynika, że aż 17 proc. pasażerów korzystających z usług przewoźnika pochodzi z powiatu wejherowskiego.

Opinie (315) 2 zablokowane

  • I dobrze, że wam spada (6)

    Gdzie są Sprintery z Gdańska do Słupska ? Obiecywaliście i obietnic nie dotrzymaliście. Oto czasy przejazdu pociągów na tej trasie : TLK 1 h 50 min. SKM 3 h 8 min.
    I się dziwicie, że ludzie jadący za Gdynię wolą dopłacić do TLK. Tam przynajmniej można trafić na wyremontowany skład, a w SKM nigdy.

    • 13 0

    • TLK Gdańsk Gł. - Słupsk w 1h 50 min.? (5)

      Oj nie jestem pewna czy w 1,5 h dojedzie się teraz TLK na tej trasie, do Lęborka to może i tak, ale do Słupska to dodatkowe jakieś 0,5 h. W późnych latach 90-tych pośpieszny leciał gdzieś tyle, a potem to już ... tradycyjnie czas podróży się zwiększał.

      • 2 1

      • Na stronie INFOPASAŻER INTERCITY możesz się przekonać, że niektóre dają radę (4)

        I przecież nie pisałem o 1 h 30 min., tylko o 1h 50 min., tak jak mają w rozkładzie.
        Zdarza się, owszem że jadą dłużej, bo Gdynia często generuje opóźnienia (skomunikowanie s innymi pociągami), ale nawet z opóźnieniem wychodzi szybciej niż SKM :) Po prostu zatrzymywanie się na każdej stacyjce tak wydłuża czas przejazdu.

        • 1 0

        • wojtek - ja jade z gdańska do słupska 2 godz 45 minut i to z przesiadką w gdyni - z przerwą na fajeczke i siku. a 1,50 minut (1)

          • 0 0

          • No, ale co w tym dziwnego ?

            Jak z przesiadką jedziesz, a nie bezpośrednim ?

            • 1 0

        • (1)

          nie przyszło ci do głowy że lokomotywa EU czy EP 07 ma wyższą prędkość maksymalną niż EZT?

          • 0 2

          • Głupiś

            Gdy jeszcze jeździły do Wejherowa EZT w ramach Przewozów Regionalnych, to też pokonywały trasę krócej niż SKM. I to o jakieś 15-20 min. A zatrzymywały się tylko na stacjach Wrzeszcz, Oliwa, Sopot, Orłowo, Gd. Główna, Chylonia, Rumia, Reda.

            • 1 0

  • SKM = smród, brud ...

    • 4 1

  • Spoko teraz będzie uruchomiony stary sprawdzony schemat

    Mniej pasażerów podnosimy ceny biletów. W następstwie jeszcze mniej pasażeróa znowu podnosimy ceny biletów. Niestety zawsze jakieś łosie do skubania zostaną bo niektórzy nie mają wyboru. Choć konkurencja nie śpi po odpowiednim podniesieniu ceny mogą sie pojawić alternatywne środki transportu np busy. Trasa do Warszawy i PKP vs Polski Bus daje do myślenia, mozna co nie jak tak:)

    • 6 0

  • posluchajcie (1)

    czemu tak jest?bo przeciez skm z samego sopotu do wejherowa jedzie sie prawie godzine!!!samochodem??30 minut.roznica??alez tak.!!troszke drozej ale konfort nie ten.2 sprawa.w samochodzie tloku nie jma.nie siedza w kanarowie jak zawsze stoczniowcy co chleja,pala fajki i nic im nie robi nawet sokisci.po 3 niektore kolejki czy po poludniu czy rano sa tak napchane ze nie da rady wejsc!!jak ktos baka pusci to uz przeciez koniec!!i 40 minut jazdy na stojac....no faktycznie komfortowo.po 4.ile jest odnowionych kolejek a ile tylko tych co pomalowane tylko i krzeselka wymienione??aha!!!.....i to jest odnowiona SKM!! to tak sie teraz robi!!.niech drodzy wlodarze SKM zobacza jak jezdza pasazerowie Koleji Mazowieckich.jaki sprzet,jakie warunki i jakie sklady!!i tam mozna a tu nie??nastepny "zegarmistrz" ustawial przetargi byle szybko i byle wiecej w kieszeni??kto teraz wylumaczy mi sytuacje ze od kilku lat SKM zarabia i to dosc duzo a dalej jezdzimy syfem i ciagle tyle samo czasu zamiast dawac tez tzw Sprintery??i wlasnie dlatego nie jezdze SKM.nie bede dokladal zl.....m tam rzadzacym ani zlotowki z wlasnej kieszeni

    • 10 2

    • tak

      Merytorycznie racja, jak najbardziej się zgadzam, ale słownik też nie boli.

      • 2 0

  • Częstotliwość jazdy

    Co z tego, że zwiększyli częstotliwość z 10min do 7min, jak w większości jeżdzą krótkie składy?

    • 6 0

  • Co jest winne?

    Syf, kiła, mogiła. Zatwardziałość niepodzielnie i miłościwie nam panujących szefów tej spółki. Jeżdżę, bo muszę. Wszystko źle.

    • 3 0

  • 20 lat temu skm-ki jeździły pełne (3)

    pomimo kursowania co 6 minut - co jest niemożliwe obecnie - oraz w składzie były 3 zespoły trakcyjne. Jeśli za wszelką cenę obniża się komfort podróży, powodując ścisk przez skrócenie składów oraz przez likwidowanie kursów, to normalną reakcją rynku przewozowego jest poszukiwanie przez pasażerów alternatytwnych środków transportu. A kto raz przesiadł się do samochodu żegnając ścisk smród i niepewność czy zdoła się wsiąść do nadjeżdżającego składu na rzecz ciepła wygody i muzyczki z radyjka, wątpię aby wrócił do hardkoru zwanego SKM.

    • 10 0

    • 20 lat samochód mieli komuchy , ormowcy i złodzieje - reszta jezdziła SKM - dziś każdy ma albo i dwa

      • 0 0

    • Człoweiku w 94 jakie komuchy jacy zlodzieje (1)

      Poczatek lat 90 to bum samochodowy w Polsce no ale jak takich bzdur uczą teraz w szkole..

      • 1 0

      • a wiesz ile przybyło aut tylko po wejściu do UE i zalaniu Polski złomem z Niemiec?Liczba aut zwiększyła się o ładne 3 mln sztuk do tego dodaj inny rozkład wiekowy społeczeństwa- emeryci nie będą jeździć SKM między Gdańskiem a Gdynią zobacz o ile jest mniej studentów uczniów ile dużych zakładów padło lub pada- dwie stocznie itd ilu ludzi w wieku produkcyjnym wyjechało za pracą.1994 rok to zupełnie inna Polska niż Polska 2014

        • 2 0

  • Po co SKM skoro mamy samochody?

    Samochody i trasy szybkiego ruchu to przyszłość. Pociąg to XIX wiek!

    • 0 6

  • Niech jeszcze rzadziej jeździ do Wejherowa...to na pewno ludzie przesiądą się z aut na skm

    • 7 0

  • No i juz wszystko wiadomo

    Zarzad nie jest winny, winne sa remnonty. Widac, ze zaczynaja czyc bol w portfelu, ale to dobrze - na bande tylko pieniadz dziala.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane