• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła liczba pasażerów SKM. Winne remonty?

Piotr Weltrowski
31 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK. Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK.

Spada liczba osób korzystających z usług Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2012 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 37 mln pasażerów - w zeszłym roku było ich o blisko 2 mln mniej. Wszystkiemu winne remonty - mówią przedstawiciele SKM.



W jaki sposób SKM najbardziej zachęciłaby nowe osoby do korzystania ze swoich usług?

Suche dane mogą stanowić dla SKM gorzką pigułkę do przełknięcia. W roku 2012 z usług przewoźnika skorzystało 36,8 mln osób, w zeszłym roku - i to przy tendencji wzrostowej u innych podobnych przewoźników, np. z Warszawy - już jedynie 35,2 mln osób.

- W obecnym roku planujemy zwiększyć tę liczbę o około milion z powodu powrotu pociągów SKM na ważny dla nas odcinek do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa; dobrej, wynoszącej 7,5 minuty częstotliwości w godzinach szczytu między Gdańskiem Głównym a Gdynią Cisową oraz zlikwidowaniu luki rozkładowej w weekendy pomiędzy Gdańskiem Głównym a Wejherowem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zarazem tłumaczy, że słabszy wynik był jego zdaniem wynikiem wielu remontów, które w zeszłym roku wpływały na częstotliwość i jakość usług oferowanych przez SKM.

Warto jednak zaznaczyć w tym miejscu, że prace remontowe prowadzone były też w roku 2012. To właśnie wtedy SKM zlikwidowała np. bardzo popularne połączenia typu "sprinter".

Faktem jest jednak, iż w zeszłym roku prace prowadzone przez PKP PLK i dotyczące modernizacji linii prowadzącej z Gdyni do Warszawy bywały bardzo uciążliwe także dla pasażerów SKM. To przez nie, a także przez remonty peronów w Żabiance i we Wrzeszczu, przewoźnik musiał na długi czas zmienić częstotliwość kursowania kolejek - w godzinach szczytu jeździły one nie co 7,5 minuty, a co 10 minut.

Wszystko to przekładało się na liczbę połączeń - w zeszłym roku było ich 475 tygodniowo, zaś w tym roku, już po wprowadzeniu nowego rozkładu, w którym znów kolejki jeżdżą częściej w godzinach szczytu - jest ich aż 582, czyli o ponad sto więcej. To, a także ponowne otwarcie trasy na linii Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Tczew (być może już od marca) oraz pojawienie się pierwszych składów zmodernizowanych przez Pesę (mają trafić do eksploatacji wiosną), sprawić ma, iż statystyki SKM znów zaczną rosnąć.

Czytaj więcej o trwających obecnie remontach na trasie SKM

Być może - póki co pomysł jest wciąż w fazie planów - SKM będzie chciało także uruchomić dwa dodatkowe przystanki na linii między Gdynią a Wejherowem. Ze wstępnych analiz prowadzonych przez przewoźnika wynika, że powinny to być stacje Rumia Auchan oraz Reda Gniewowska. SKM myśli o takim rozwiązaniu, gdyż z badań wynika, że aż 17 proc. pasażerów korzystających z usług przewoźnika pochodzi z powiatu wejherowskiego.

Opinie (315) 2 zablokowane

  • a jak było kiedys... (1)

    Lata 80-te XX wieku. SKM do Chyloni - dwie jednostki, SKM do Rumi i Wejherowa - 3 jednostki. Żadnego jeżdżenia do Lęborka i Tczewa. Częstotliwość 6/12 minut (zamiennie Gdynia Ch./Rumia-Wejherowo) w szczycie. Poza szczytem oraz w niedziele i święta 12/24 minuty. Przerwa techniczna między 1.00 a 4.00 (wg rozkładu ze stacji Gdynia Gł.) Rozkład miało się w pamięci :) Taryfa specjalna (taniej niż pociągi podmiejskie obsługiwane również przez EN57), strefy co 12km

    • 19 0

    • dokladnie tak bylo, nie inaczej

      to byla kolejka.......
      Pamietam smietniczki, zaslonki, miekkie obicia i....niestety trzaskajace drzwi wewnetrzne. Ale to bylo cos, a dzis.........tylko problemy, ciagle problemy i tak bez konca, problemy..... :(

      • 5 0

  • Bo oni teraz

    jeżdżą metrem w Londynie, to nie mogą jednocześnie być w SKM.

    • 4 1

  • wszystko

    Chcialbym zaznaczyc wszystko poza ostatnim ....

    • 2 0

  • Skoro SKM zapomina, że pasażerowie chcą dojechać dalej niż do Chylonii... (2)

    Wielu pasażerów mieszka w Małym Trójmieście Kaszubskim, ale SKM o nich zapomina. Od dawna maleje liczba kursów do Wejherowa, maleje ich częstotliwość. Tymczasem mieszka tu coraz więcej ludzi. Zamiast zapewnienia transportu, ludziom utrudnia się dojazd do pracy i szkół. W wagonach jest coraz tłoczniej. Nic więc dziwnego, że wielu przesiada się do samochodów. Póki SKM sobie o nich nie przypomni, liczba pasażerów będzie maleć.

    • 14 1

    • to niech się te wspaniałe lokalizacje dołożą w udziałach do SKM

      a nie tylko korzystają z tego co zapłaciły inne miasta

      • 0 4

    • żeby SKMka jechała tak czesto do Wejherowa potrzeba dla niej osobnej linii kolejowej.To co jest teraz sięga tylko do Rumi dalej na dwóch torach muszą się zmieścić wszystkie pociągi łącznie z towarowymi regionalnymi intercity itd

      • 0 0

  • Jak zaznaczyc wszystkie opcje w glosowaniu poza ostatnia? (1)

    Jak zaznaczyc wszystkie opcje w glosowaniu poza ostatnia?

    • 5 0

    • widziałeś tu kiedyś sensowną ankietę?

      • 1 0

  • Euro2012 (1)

    Czy tylko ja widzę pewien drobny szczegół mianowicie że w 2012 roku były zorganizowane mistrzostwa euro2012? Do trójmiasta zjechało się milion turystów/kibiców. To chyba normalne że po dobrym roku musi nadejść lekka korekta w dół. z tych danych wynika że przejechało raptem 288osób mniej na każdą zlikwidowaną kolejkę.

    • 4 0

    • czyli z 1/3 pociagu

      to mało??

      • 0 0

  • Euro 2012

    w 2012 było Euro więc o co ten płacz Głuszka ??

    • 2 0

  • wszystko przez ....

    - smierdzących meneli
    - odchody w przedziałach
    -głośne , stare składy, że nie idzie myśli zebrać
    - nie można pić piwka

    A reszta spoko. Szkoda tylko, że jest monopl na SKM i nie mamy alternatywy na szynach. Lubię tory. Bardzo.

    • 2 1

  • Tylko proszę.

    Niech nowy przystanek nazywa się Rumia Biała Rzeka, a nie "auchan"...

    • 5 0

  • majatek

    sorry ale przy srednich zarobkach 10zl/h to ja musze zasuwac godzine zeby sobie pojechac pare km na zakupy... . juz wole miecha na busa i przesiadac sie kilkakrotnie... . Przede wszystkim obnizylbym ceny biletow okresowych i zwiekszyl czestotliwosc pociagow!! swiat niby idzie do przodu a skm sie cofa bo jeszcze pare lat temu nie bylo problemu wrocic skm w nocy z imprezy...teraz to zapomnij. ponadto przeba placic godziwe pieniadze za niegodziwe warunki...w polowie pociagow cos odlatuje a w drugiej polowie leza jakies pijaki po rogach i wiecznie tlok.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane