• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadła liczba pasażerów SKM. Winne remonty?

Piotr Weltrowski
31 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK. Zdaniem SKM liczba pasażerów spadła głównie przez utrudnienia wynikające z remontów prowadzonych... przez PKP PLK.

Spada liczba osób korzystających z usług Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2012 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 37 mln pasażerów - w zeszłym roku było ich o blisko 2 mln mniej. Wszystkiemu winne remonty - mówią przedstawiciele SKM.



W jaki sposób SKM najbardziej zachęciłaby nowe osoby do korzystania ze swoich usług?

Suche dane mogą stanowić dla SKM gorzką pigułkę do przełknięcia. W roku 2012 z usług przewoźnika skorzystało 36,8 mln osób, w zeszłym roku - i to przy tendencji wzrostowej u innych podobnych przewoźników, np. z Warszawy - już jedynie 35,2 mln osób.

- W obecnym roku planujemy zwiększyć tę liczbę o około milion z powodu powrotu pociągów SKM na ważny dla nas odcinek do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa; dobrej, wynoszącej 7,5 minuty częstotliwości w godzinach szczytu między Gdańskiem Głównym a Gdynią Cisową oraz zlikwidowaniu luki rozkładowej w weekendy pomiędzy Gdańskiem Głównym a Wejherowem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zarazem tłumaczy, że słabszy wynik był jego zdaniem wynikiem wielu remontów, które w zeszłym roku wpływały na częstotliwość i jakość usług oferowanych przez SKM.

Warto jednak zaznaczyć w tym miejscu, że prace remontowe prowadzone były też w roku 2012. To właśnie wtedy SKM zlikwidowała np. bardzo popularne połączenia typu "sprinter".

Faktem jest jednak, iż w zeszłym roku prace prowadzone przez PKP PLK i dotyczące modernizacji linii prowadzącej z Gdyni do Warszawy bywały bardzo uciążliwe także dla pasażerów SKM. To przez nie, a także przez remonty peronów w Żabiance i we Wrzeszczu, przewoźnik musiał na długi czas zmienić częstotliwość kursowania kolejek - w godzinach szczytu jeździły one nie co 7,5 minuty, a co 10 minut.

Wszystko to przekładało się na liczbę połączeń - w zeszłym roku było ich 475 tygodniowo, zaś w tym roku, już po wprowadzeniu nowego rozkładu, w którym znów kolejki jeżdżą częściej w godzinach szczytu - jest ich aż 582, czyli o ponad sto więcej. To, a także ponowne otwarcie trasy na linii Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Tczew (być może już od marca) oraz pojawienie się pierwszych składów zmodernizowanych przez Pesę (mają trafić do eksploatacji wiosną), sprawić ma, iż statystyki SKM znów zaczną rosnąć.

Czytaj więcej o trwających obecnie remontach na trasie SKM

Być może - póki co pomysł jest wciąż w fazie planów - SKM będzie chciało także uruchomić dwa dodatkowe przystanki na linii między Gdynią a Wejherowem. Ze wstępnych analiz prowadzonych przez przewoźnika wynika, że powinny to być stacje Rumia Auchan oraz Reda Gniewowska. SKM myśli o takim rozwiązaniu, gdyż z badań wynika, że aż 17 proc. pasażerów korzystających z usług przewoźnika pochodzi z powiatu wejherowskiego.

Opinie (315) 2 zablokowane

  • Co za de... zaprojektował zadaszenie na dworcu w Gdyni Głównej - peron SKM? (3)

    Ostatnio zasypane były śniegiem schody prowadzące na peron. Jak pada deszcz ludziom leje się na głowę. Nie mówiąc już, że sam peron jest tak wyniesiony, że wieje jakby się stało na dachu. Do czego właściwie służy ta konstrukcja na peronie?

    • 23 0

    • :)

      używanie określenia "zaprojektował" jest nadużyciem:) bez projektowania też takiego babola można ulepić:))) nie wspominając już o kwestii estetycznej tego drewna na dachu, które po 3 miesiącach wyglądało jak zgniłe...

      • 7 0

    • taka konstrukcja służy do wydawania pieniędzy na nią (1)

      bo nie do ochrony przed deszczem, a tym bardziej wiatrem

      • 7 0

      • Wiata nie służy do ochrony przed wiatrem, więc bez płaczu.

        • 0 0

  • (2)

    ja się nie dziwie ! częstotliwość kursowania ? dwója ! kursy po 22 ? dwója ! zasięg kursów ? dwója ! stan składów ? dwója ! i co tu jeszcze dodać ?!

    • 16 0

    • Dwója to i tak jest dla skm uprzejmość w ocenie.

      • 7 0

    • Częstotliwość kursowania dwója? 7,5 minuty to mało? To nie tramwaj, żeby jeździła co 5 minut.

      • 0 1

  • Więcej pociagów kursujacych do Wejherowa, a nie tylko do Cisowej. (7)

    Większość składów kursuje tylko do Cisowej , a wiadomo , ze z SKM głownie korzystają mieszkańcy Rumi, Redy i Wejherowa. Wiec logiczne , ze składy powinny kursować wszystkie do Wejherowa, a przynajmniej do tej Redy. To tez rozładowałoby w jakiejś przynajmniej części tłok w pociągach, bo większość nie musiałaby czekać na konkretny pociąg , tylko każdym by sie dojechało.

    • 22 4

    • (1)

      Rumia ,Reda Wejherowo ...a gdzie to jest

      • 3 7

      • Chyba z geografii Polski ledwo wyciągnęłaś na dopa, skoro nie wiesz, gdzie to jest...Wiem, że to była ironia, ale głupia i należało się.

        • 0 0

    • manna z nieba nie spada (3)

      To niech się dołożą kasę to całe GWE to i częściej oraz więcej kolejek będzie

      • 4 3

      • hmmm (1)

        generalnie jak korzystają, to płacą za bilet...

        • 4 2

        • Gdyby nie zrzutki od samorządów, to z tego wygwizdowa przejazd do Gdyni kosztowałby tak z 15 złotych.

          • 1 2

      • Niech Gdynia sprzeda swoje udziały Wejherowu, to przynajmniej kolejka nie będzie musiała zatrzymywać się w śledziowie.

        • 0 0

    • a skąd pomysł, że to głównie oni korzystają?

      jakoś na trasie Gda-Gdy widzę więcej pasażerów. A mieszka obywateli chyba z 10x tyle co w małym trójmieście

      • 2 0

  • rewelacyjny pomysł :(

    Mniej ludzi korzysta z skm między innymi dlatego, ze czas przejazdu tym złomem jest strasznie długi... Wiec skm planuje postawić 3 kolejne przystanki...Żeby ten czas przejazdu jeszcze wydłużyć... No bajeczne rozwiązanie... Chyba tylko skm może na takie wpaść
    tym bardziej absurdalny pomysł, że gdynia śródmieście od gdyni głownej i wzgórza będzie oddalona o 5 minut drogi piechotą... A reda gniewowska od redy.... Może z 6 minut...
    nie no dla mnie bajka...
    ja postuluje jeszcze gdynia hala sportowa, gdynia bodega, gdynia wielkopolska, sopot na granicy gdyni z sopotem i jeszcze w gdańsku z 5 stacji i będzie bosko

    • 19 4

  • a po co nowe przystanki w Redzie? (1)

    Pytam serio, po co? Wybudują nowe przystanki za kupę kasy, a pewnie i tak niewiele osób będzie z nich korzystać. Skoro skm ma tyle pieniędzy na wydatki to może udałoby się je jakoś lepiej zagospodarować? Np. na budowę wiat na istniejących już peronach, żeby paseżerowie mogli się schronić przed zimnem, wiatrem i deszczem.

    • 21 1

    • akurat ludzie będą korzystać

      oczywiście dałem kciuk do góry, bo też nie widzę sensu budowy przystanków co 10 metrów... bo to, ze ludzie będą korzystać z nowych stacji to wiadomo... ale kosztem tego, ze ludzie z Wejherowa będą do Gdańska jechać o 10 minut dłużej...
      Lepiej, żeby autobusy dowoziły ludzi do jakiegoś przystanku (w Redzie do Redy PKP)... niż żeby kolejka stawała co 500 metrów

      • 4 0

  • przykład remontu odcinka SKM (2)

    w zeszłym roku wymienione zostały tory na odcinku Gragówek - Leszczynki oraz w okolicach ulicy Puckiej. Jak tłumaczono w celu podniesienia komfortu usług SKM - efekt:

    skład jadący do Cisowej: postój kilka minut na Leszczynkach, postój 5-7 min w Chyloni, jak już łaskawie ruszy to trzeszczy, sapie, dyszy, ledwo dojeżdżając do semafora przez peronem Cisowej i tam jeszcze postój minutka styknie...

    na cholere to wszystko skoro dojazd na odcinku 6km z Gdy Głównej do Cisowej zajmuje 15-20 minut, dramat, tempo emeryta rowerzysty z siatami na kierownicy... do tego dosłownie sypiące się składy, drzwi wewnętrzne albo latają jak kupa w kiblu albo zakleszczone że nie ruszysz, okna "zaspawane", SOK nic nie robi z przedziałem barowym, smród, brud i odwieczna ponurość... = transport naszej wielkiej turystycznej aglomeracji...

    • 26 0

    • w "metropolii" (1)

      • 1 0

      • jaki transport taka metropolia:)

        • 1 0

  • Może na początek ktoś umyje/ upierze siedzenia w SKM? (1)

    Na razie można powiedzieć ile osób siedziało przed nami .... brrrr

    • 17 0

    • tamoy soo PLUSKFY !

      • 3 0

  • Długość kolejki (1)

    No niestety. Szumnie (ponownie) wprowadzona częstotliwość - 7.5 minuty - może byłaby plusem gdyby długość składów pozostała taka sama. Niestety w większości przypadków jest to 2/3 poprzedniej długości.

    A więc policzmy:
    potrójny skład co 10 minut = pojedynczy skład co 3.3 minuty
    podwójny skład co 7.5 minuty = pojedynczy skład co 3.75 minuty

    Ja tu niestety nie widzę poprawy.

    • 11 0

    • Było dobrze, chcieliście lepiej, to teraz macie. Trzeba było zostawić co 10 minut.

      • 0 0

  • wolę mieć najgorszego grata

    niż jezdzic jakimiś kolejkami czy autobusami.

    • 14 1

  • Spadla bo pokupowali sobie zlomy ! Ja tez kupilam junka bmw !!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane