• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdyni: pieszych znacznie więcej

Michał Sielski
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba. Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba.

Wbrew opiniom wielu kierowców, opublikowane właśnie wyniki ruchu w Śródmieściu Gdyni rozwiewają wszelkie wątpliwości. Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo. To dla nich powinna być stworzona przyjazna infrastruktura. Czy będzie?



Czy miasto powinno wprowadzać ułatwienia dla pieszych i pasażerów komunikacji publicznej?

Pod każdym naszym artykułem, w którym piszemy o jakichkolwiek ograniczeniach dla kierowców samochodów, przeczytać można lawinę krytyki. Opłaty za parkowanie w Śródmieściu, rzadkie akcje Straży Miejskiej, która usuwa nieprawidłowo zaparkowane samochody, wyznaczenie pasa rowerowego na jezdni - kierowcy zawsze traktują to jako zamach na ich wolność, a jako koronny argument podają, że najwięcej osób dojeżdża do centrum samochodami i to ich miasto powinno dopieszczać.

Gdynianie gdynianom zgotowali ten los

Czyżby? Zakończone właśnie badania całkowicie przeczą tej tezie. Co więcej, zadziwiły nawet tych, którym wydawało się, że może rzeczywiście część prawdy leży po stronie kierowców. W mijającym roku ankieterzy liczyli rowerzystów, pieszych i samochody. Przeprowadzili też 2900 szczegółowych ankiet, czyli trzykrotnie więcej niż pracownie sondażowe, które podają wyniki np. przed wyborami. Wyniki badań są jednoznaczne:

Zobacz pełne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo.

93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo. Kto więc tworzy korki? Kierowcy w miażdżącej większości stanowiący mieszkańców Gdyni. Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców.

Starowiejska zobacz na mapie Gdyni nie ucierpi na zmianach

Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej. Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej.
Praktycznie przez cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.
Skoro kierowców jest w Śródmieściu zdecydowanie najmniej, to może wizja deptaków wcale nie jest tak katastroficzna, jak malują ją niektórzy protestujący, np. przed wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Starowiejskiej? Z analizy wynika, że likwidacja 50 miejsc parkingowych przy tej ulicy spowoduje ich deficyt zwłaszcza w szczycie zakupowym, który przypada na godz. 11-12. Później nawet likwidacja 100 miejsc niewiele zmieni. Zresztą nie trzeba do stwierdzenia tego wielkich badań i komputerowych modeli. Praktycznie cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.

Mimo to na wielu sklepach przy ul. Starowiejskiej można zobaczyć plakaty "Stop deptakowi". Tylko że deptaka nikt tam nigdy nie chciał robić. Cały czas mowa jest o strefie współdzielonej, czyli dozwolonym wjeździe samochodów, ale bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. I znacznie mniejszej liczbie miejsc parkingowych. To jednak melodia przyszłości. Zmiany będą bowiem wprowadzane stopniowo.

- Na razie optymalne jest wprowadzenie strefy Tempo 30, m.in. ograniczającej prędkość samochodów. Wyniki badań będą też jeszcze konsultowane z mieszkańcami przed wprowadzeniem ewentualnych kolejnych zmian - informuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zarządzania Mobilnością Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Na Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni parkingi są niepotrzebne?

Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych. Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych.
Zmiany możliwe są także na innych ulicach Śródmieścia. I jeśli przyjąć wyniki badań, to wynika z nich, że ograniczenia są tylko w naszych głowach. A konkretnie w tendencji do parkowania jak najbliżej docelowego punktu podróży.

Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy.
Przy ul. Świętojańskiej jest 128 miejsc parkingowych. Ile z nich można zlikwidować, by dla żadnego samochodu miejsca na parkingach nie zabrakło? Okazuje się, że... wszystkie! Deficytu nie będzie, bo pozostają spore rezerwy w bocznych uliczkach i przede wszystkim permanentnie pustym parkingu podziemnym pod Gdyńskim Centrum Filmowym zobacz na mapie Gdyni. Argument ekonomiczny odpada - przy Świętojańskiej też trzeba płacić za postój. Ale czasem trzeba przejść 3, a nie 33 metry. W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Świętojańskiej jest bowiem aż 980 miejsc parkingowych.

Paradoksalnie, najgorsze skutki miałoby wyznaczenie deptaka na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam nawet likwidacja 100 miejsc (z 250 istniejących) spowodowałaby ich deficyt, nawet w bezpośredniej okolicy. A biorąc pod uwagę fantazję kierowców, można by się wtedy spodziewać notorycznego parkowania w miejscach niedozwolonych, co już jest nagminne, np. na Kamiennej Górze.

Kiedy możemy spodziewać się konkretnych decyzji w sprawie ułatwień dla pieszych? Przełomowych na pewno nieprędko, ale kierowcy mogą wypatrywać nowych znaków już na wiosnę.

- Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy. Niebagatelnym problemem jest też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Na pewno więc zmiany będą wprowadzane stopniowo. Najpierw pojawi się Strefa Tempo 30 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (219)

  • Warunki przeprowadzania ankiet (3)

    Chętnie poznał bym warunki, w jakich prowadzona była ankietyzacja, w tym w szczególności: miejsca, w których stali ankieterzy. Bo jeśli ankietowali tylko na przystankach komunikacji publicznej to nic dziwnego, że większość ich rozmówców deklarowała jazdę komunikacją publiczną. Raport, na który powołuje się autor artykułu, nie zawiera takich danych. Zatem mamy tutaj brak rzetelności i możliwość manipulacji wnioskami.

    • 33 5

    • Uwielbiam domorosłych badaczy :) (2)

      To trochę tak jakby zastanawiać się czy przy budowie nowego mostu ktoś na pewno przeliczył siły rozkładające się po konstrukcji. Oczywista oczywistość dla kogoś kto się tym zajmuje.

      • 1 11

      • sek w tym, ze ci domorosli badacze pracuja na PG

        zero dorobku, zero doswiadczenia, za to geby pelne frazesow - zyja bo dostaja jalmuzne z UE, nikt by im nie zaplacil z wlasnych pieniedzy.

        • 11 1

      • Hym ja jezdze i autobusem i skm i tramwajem, a nawet samochodem... nie widzialem aby ktos cos liczyl ;)

        • 3 0

  • Gotowiec podrzucony przez stowarzyszenie starowiejska (1)

    nie chodzi o parkingi na starowiejskiej tylko kanał komunikacyjny dla samochodów. Chcą sobie deptak zafundować...ja też poproszę o likwidację ulicy pod moim oknem. Cena mojej nieruchomości podskoczy x2

    • 20 4

    • możesz sobie ten deptak brać jak swój

      ja mieszkam na starowiejskiej i NIE CHCĘ żadnego deptaka pod moim domem. Mam samochód, którym chcę jeździć i parkować pod własnym domem, kiedy chcę. Płacę podatki i jestem takim samym obywatelem jak rowerzysta, pieszy czy ten, kto korzysta z komunikacji miejskiej. Dodatkowo płacę za możliwość parkowania pod własnym domem, czego mieszkańcy innych dzielnic robić nie muszą.

      • 6 0

  • Miasto jest dla wszystkich (4)

    Niestety artykuł jest bardzo tendencyjny. Miasto jest dla wszystkich, zarówno dla pieszych mieszkańców jak i dla tych zmotoryzowanych. Nie można tworzyć mieszkańców pierwszej , drugiej czy trzeciej kategorii i to tylko w oparciu o wyliczenia (zresztą wątpliwej jakości), których jest więcej. Żyjemy w jednym mieście i musimy w nim wspólnie funkcjonować, a nie pokazywać, że jak nas jest więcej to mamy zgnębić tych których jest mniej.
    Gdynianie, opamiętajmy się!

    • 37 7

    • (3)

      Masz rację, tylko, że w tej chwili nasze4 przestrzeń miejska jest bardziej zdominowana przez samochody, więc żeby mieszkańcom lepiej, przyjemniej spędzało czas w centrum, trzeba zwiększy i polepszyć przestrzeń dla pieszych.

      • 4 7

      • moze kosztem sciezek rowerowych (2)

        zlikwidowac sciezki rowerowe, zabieraja miejsce na chodnikach

        • 13 2

        • w śrómieściu są tylko dwie (1)

          i żadna nie jest na chodniku

          • 0 4

          • a na władysława IV jakoś są na chodnikach,

            a ścieżki w centrum są trzy jeśli już trzymać się faktów: na włdka IV, na starowiejskiej, na 3-go maja

            • 3 0

  • (5)

    Gdynia zawsze w strachu. Co powie paru najemców lokali przy Starowiejskiej? Weźcie przykład z Gdańska. Deptaków coraz więcej a biznesy jakoś nie padają.

    • 17 11

    • Dokladnie (1)

      Walic tych najemcow ze Starowiejskiej, w glowach Im sie poprzewracalo.
      Jeszcze zobacza, ze wyjda na tych zmianach mocno do przodu

      • 3 4

      • to idź im wytłumacz, że dobrze wyjdą na tym

        albo zamień się z nimi,
        wysłuchać trzeba każdego tak jak sami byśmy chcieli być wysłuchani,
        co innego głupiemu wytłumaczyć,
        to już inna bajka

        • 1 0

    • tylko, że Gdańsk ma zabytki - to miasto z tysiąclenią historią (2)

      a Gdynia co ma? Kawałek plaży przy Skwerku - no na dwa dni zwiedzania, hahahaha. Jakieś zabytki, które da się zwiedzać dłużej niż dzień czy dwa? Piękne kamienice? Które? Fajne podwórka - świetny żart.

      • 0 4

      • dwa dni to dużo dla turysty

        choćby na dwa dni przyjechać zobaczyć,
        zawsze pieniądz w mieście zostanie,
        mieszkańcy skorzystają więcej z dwóch dni niż z żadnego

        • 1 1

      • O jakich ty zabytkch mówisz ,przecież Gdańsk jest cały zrekonstruowany po wojnie ,praktycznie to zabytki co mają 50-60 lat..wynika z tego że nawet Gdynskie kamiennice są o wiele starsze bo to orginały sprzed wojny

        • 1 0

  • A ja mimo wszystko bede oczekiwal deptakow: (4)

    Abrahama ( Starowiejska - 10 lutego ),
    Starowiejska (calosc - moze byc poprzecinana poprzecznymi jezdniami - no cos za cos), Swietojanska (likwidacja miejsc parkingowych i usuniecie pojazdow osobowych, dopuszczenie ruchu dla wolnobieznych trolejbusow, wzorem szwajcarskiego Brna)

    • 15 15

    • (1)

      Szwajcarskie Brno? Chyba czeskie...

      • 4 0

      • nie, szwajcarskie

        Berno - Bern - Brno, jak wolisz, w zaleznosci od jezyka

        • 0 2

    • na Chwarznie sobie zrób deptak

      wtedy ja - mieszkanka starowiejskiej też chętnie u Ciebie pospaceruję.

      • 4 1

    • Po cholerę ci deptak na Abrahama?

      Unikalną aleję kantorów chcesz wypromować? Jak, kurka, na Kazimierzu, tylko kantorzy, tfu, kantory inne.

      • 3 0

  • Najgorsi wlasciciele kantorow na ul. Abrahama (4)

    Najgorsi wlasciciele kantorow na ul. Abrahama.
    Musza swoim badziewiastym "Mesiem" zastawic 3/4 chodnika.

    • 25 4

    • Mają "Mesia" to i się cieszą

      Mają krótkie spodenki i wszystko co ładne ich cieszy

      • 5 0

    • może i masz rację, ale przebija z Twojego postu zawiść...

      • 5 4

    • to dzwoń po straż jak widzisz, od tego są

      najprostsze i właściwe rozwiązanie

      • 2 0

    • Jacy są tacy są ,ale pracują ciężko w pocie czoła na utrzymanie

      • 0 0

  • (1)

    Nie oszukujmy się. Chyba nikt nie wierzy ze w takich badaniach może wyjść coś innego niż chce Szczurek.

    W Gdyni od wielu lat tragicznie mało na tle innych miast inwestuje się się w utrzymanie i budowę infrastruktury drogowej

    • 21 8

    • tu nie wiara rządzi kolego tylko rozsądek

      trzeba policzyć pieniąze, rozważyć za i przeciw
      a nie wierzyć, że komuś coś ot tak sobie się uda
      bo akurat komuś tak się zachciało,
      debatujemy po to właśnie

      • 0 2

  • Fajny tytuł

    Recepta: zabronić pieszym wychodzenia z domu.

    • 12 4

  • przeciez te badania to jakis zart (2)

    50% aut w srodmiesciu gdyni to jakies gwe czy gka a ci pisza, ze tylko 3%-8% jest spoza trojmiasta? czy przypadkiem nie zalozyli, ze ta aglomeracja to prawie cale pomorskie z wejherowem i kartuzami wlacznie? kto stoi za tymi smiesznymi badaniami, jaka jest metodologia tych badan - mam nieodparte wrazenie, ze prowadza je nawiedzeni idioci, ktorzy za wszelka cene chca przesadzic trojmiasto na rowery.... to pewnie podobni fachowcy jak ci od tristara, ktorzy za efekty swojej pracy nie biora zadnej odpowiedzialnosci. W przypadku tristara wydano setki milionow zloty na system kompletnie zbedny ( zwolennikow tristara poprosze na jeden realny dowod na przydatnosc tego projektu ). Podobnie z tym dynamo, gromada oszolomow bez doswiadczenia i dorobku bedzie urzadzac zycie w 250 000 miescie. to jest jakis kompletny odjazd!

    • 38 2

    • (1)

      Jezdze samochodem i od kiedy dziala tristar jeszcze czesciej stoje. Zdatza sie nawet, ze w nocy mnie zatrzyma mimo, ze na skrzyzowaniu ani w jego poblizu nie ma zadnych samochodow... brawa dla kelopow zbpg co praktyke znaja z opowiesci lub telewizji

      • 6 0

      • może się uleży ten tristar jakoś

        z czasem

        • 0 0

  • Hej, to manipulacja, czy pomyłka? (4)

    Po lekturze artykułu i tekstu "93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo" pomyślałem, że taki odsetek WSZYSTKICH BADANYCH w ten sposób robi. Jeśli tak, to Gdynia o kilka długości odstawiła Vancouver, Wiedeń, Genewę i Lozannę razem wziętych.

    Ale... zajrzałem do raportu i co? i tam na 3 stronie podano, że "Respondenci, którzy zakończyli swoją podróż poza Śródmieściem, najczęściej opuszczali je z wykorzystaniem autobusu/ trolejbusu lub SKM w sumie 93-94%
    zdecydowana dominacja nad innymi dostępnymi środkami transportu." tylko, że w GRUPIE PIESZYCH!!!!! Poprawcie to natychmiast!

    • 33 2

    • (1)

      brakuje informacji na temat rzeczywistego modal splitu. Te badania to chyba jakaś fuszka była :)

      • 12 0

      • wiadomo!

        • 1 0

    • maniłka

      nawet brzmi rodowicie

      • 0 0

    • To oczywiste, że zapytano napotkanych przechodniów o to, jak dostali się do centrum. Jeśli 93% przyjechało komunikacją miejską, oznacza to tyle, że kierowcy nie jeżdżą do centrum w ogóle, bo nie ma gdzie zaparkować (a jeśli już znajdzie się miejsce, trzeba płacić). Te 7% to pewnie ci, którzy musieli przyjechać do UM albo pracownicy sklepów i knajp. Na zakupy nie ma sensu jeździć do centrum - lepiej wybrać Riwierę z ogromnym i darmowym parkingiem i wszystkimi sklepami w jednym miejscu. Osobiście jak mam wybrać się do centrum, idę na piechotę (6 km w 1 stronę), bo bilety drogie, dlatego w ogóle rzadko tam bywam.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane