• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdyni: pieszych znacznie więcej

Michał Sielski
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba. Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba.

Wbrew opiniom wielu kierowców, opublikowane właśnie wyniki ruchu w Śródmieściu Gdyni rozwiewają wszelkie wątpliwości. Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo. To dla nich powinna być stworzona przyjazna infrastruktura. Czy będzie?



Czy miasto powinno wprowadzać ułatwienia dla pieszych i pasażerów komunikacji publicznej?

Pod każdym naszym artykułem, w którym piszemy o jakichkolwiek ograniczeniach dla kierowców samochodów, przeczytać można lawinę krytyki. Opłaty za parkowanie w Śródmieściu, rzadkie akcje Straży Miejskiej, która usuwa nieprawidłowo zaparkowane samochody, wyznaczenie pasa rowerowego na jezdni - kierowcy zawsze traktują to jako zamach na ich wolność, a jako koronny argument podają, że najwięcej osób dojeżdża do centrum samochodami i to ich miasto powinno dopieszczać.

Gdynianie gdynianom zgotowali ten los

Czyżby? Zakończone właśnie badania całkowicie przeczą tej tezie. Co więcej, zadziwiły nawet tych, którym wydawało się, że może rzeczywiście część prawdy leży po stronie kierowców. W mijającym roku ankieterzy liczyli rowerzystów, pieszych i samochody. Przeprowadzili też 2900 szczegółowych ankiet, czyli trzykrotnie więcej niż pracownie sondażowe, które podają wyniki np. przed wyborami. Wyniki badań są jednoznaczne:

Zobacz pełne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo.

93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo. Kto więc tworzy korki? Kierowcy w miażdżącej większości stanowiący mieszkańców Gdyni. Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców.

Starowiejska zobacz na mapie Gdyni nie ucierpi na zmianach

Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej. Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej.
Praktycznie przez cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.
Skoro kierowców jest w Śródmieściu zdecydowanie najmniej, to może wizja deptaków wcale nie jest tak katastroficzna, jak malują ją niektórzy protestujący, np. przed wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Starowiejskiej? Z analizy wynika, że likwidacja 50 miejsc parkingowych przy tej ulicy spowoduje ich deficyt zwłaszcza w szczycie zakupowym, który przypada na godz. 11-12. Później nawet likwidacja 100 miejsc niewiele zmieni. Zresztą nie trzeba do stwierdzenia tego wielkich badań i komputerowych modeli. Praktycznie cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.

Mimo to na wielu sklepach przy ul. Starowiejskiej można zobaczyć plakaty "Stop deptakowi". Tylko że deptaka nikt tam nigdy nie chciał robić. Cały czas mowa jest o strefie współdzielonej, czyli dozwolonym wjeździe samochodów, ale bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. I znacznie mniejszej liczbie miejsc parkingowych. To jednak melodia przyszłości. Zmiany będą bowiem wprowadzane stopniowo.

- Na razie optymalne jest wprowadzenie strefy Tempo 30, m.in. ograniczającej prędkość samochodów. Wyniki badań będą też jeszcze konsultowane z mieszkańcami przed wprowadzeniem ewentualnych kolejnych zmian - informuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zarządzania Mobilnością Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Na Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni parkingi są niepotrzebne?

Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych. Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych.
Zmiany możliwe są także na innych ulicach Śródmieścia. I jeśli przyjąć wyniki badań, to wynika z nich, że ograniczenia są tylko w naszych głowach. A konkretnie w tendencji do parkowania jak najbliżej docelowego punktu podróży.

Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy.
Przy ul. Świętojańskiej jest 128 miejsc parkingowych. Ile z nich można zlikwidować, by dla żadnego samochodu miejsca na parkingach nie zabrakło? Okazuje się, że... wszystkie! Deficytu nie będzie, bo pozostają spore rezerwy w bocznych uliczkach i przede wszystkim permanentnie pustym parkingu podziemnym pod Gdyńskim Centrum Filmowym zobacz na mapie Gdyni. Argument ekonomiczny odpada - przy Świętojańskiej też trzeba płacić za postój. Ale czasem trzeba przejść 3, a nie 33 metry. W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Świętojańskiej jest bowiem aż 980 miejsc parkingowych.

Paradoksalnie, najgorsze skutki miałoby wyznaczenie deptaka na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam nawet likwidacja 100 miejsc (z 250 istniejących) spowodowałaby ich deficyt, nawet w bezpośredniej okolicy. A biorąc pod uwagę fantazję kierowców, można by się wtedy spodziewać notorycznego parkowania w miejscach niedozwolonych, co już jest nagminne, np. na Kamiennej Górze.

Kiedy możemy spodziewać się konkretnych decyzji w sprawie ułatwień dla pieszych? Przełomowych na pewno nieprędko, ale kierowcy mogą wypatrywać nowych znaków już na wiosnę.

- Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy. Niebagatelnym problemem jest też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Na pewno więc zmiany będą wprowadzane stopniowo. Najpierw pojawi się Strefa Tempo 30 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (219)

  • Te wyniki maja się tak samo do rzeczywistości jak gdyby przeprowadzić badanie wśród moherowych beretów i na jego podstawie stwierdzić, że 93-94 % ze wszystkich uprawnionych do głosowania Polaków głosowało na PIS.

    • 13 4

  • (3)

    Jestem za ograniczeniem ruchu pieszych w centrum miasta! Kiedy siedzę w swoim wygodnym samochodzie patrzę tylko jak biedaki-cebulaki marzną na przystanku! Haha! W USA każdy ma samochód! Skoro dążymy do zachodu to na całego! A tych pier pedalarzy to juz w ogóle wyje na wioski albo do siłowni. Powinni poszerzyć ulice do 2 pasów w każda stronę kosztem chodnika i tych pierdo ścieżek. SAMOCHODY DLA WSZYSTKICH

    • 16 7

    • Gdynia i deptaki

      Zamknijcie Starowiejską bo zakorkowana 3go maja po "pasie dla rowerów" to za mało głupoty w głupocie decydentów. Gratuluję pomysłów i popierania ekologii przez osoby nie mające o tym zielonego pojęcia.

      • 4 3

    • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

      • 3 1

    • Siedzisz...chyba w swoim wygodnym szrocie co pamięta komunę,przestań gimbusie pisać ze smartfona z tego zapchanego trajtku ,i przestań marzyć ylko weż się za naukę

      • 0 0

  • kolejny tendencyjny artykul (1)

    zabroncie w ogole wjazdu samochodom do miasta, czyli tylko rowery, furmanki itd, ekoterrorysci beda szczesliwi

    • 18 3

    • tylko kto bedzie na nich zarabial

      • 3 0

  • Gdynia i deptaki

    Więcej ograniczeń typu zabrać pas jezdni samochodom i przeznaczyć dla rowerów na pewno ograniczy korki w miescie i wesprze ekologię w zmniejszeniu ilosci spalin.

    • 4 6

  • nie robcie z najbrzydszej ulicy Gdyni deptaka (2)

    jej nic nie pomoze, te szkaradne kamienice psuja wszystko

    • 7 6

    • a dla mnie to bardzo malownicza ulica

      i lubię tam chodzić i poczuć sie fajnie,
      uwielbiam te kamienie

      • 2 2

    • Niestety...

      cała Gdynia jest szkaradna.

      • 2 3

  • (1)

    u "nas" wszystko się załatwia zakazami i dyrektywami a nie organizuje się nic w "zamian" ograniczyć liczbę aut? ok ale do tego trzeba sprawnej komunikacji miejskiej na CAŁYM obszarze miasta, a tej gdyńskiej do takiej nie da się zaliczyć... zacznijmy od gdyńskich urzędników i radnych i wprowadźmy zakaz ich dojeżdżania do pracy autami! i wtedy już bez hipokryzji idźmy dalej...

    • 13 0

    • sowiecka mentalność to i sowieckie metody

      a zachód im się marzy,
      zachód którego nie rozumiecie,
      najpierw mózgi trzeba wam przeorganizować
      (widzę, że ty rozumiesz ale jesteś w mniejszości jeszcze)

      • 4 0

  • (5)

    przez półtorej miesiąca dojeżdżałem z centrum do okolicy energetyków - by kupić bilet miesięczny w Gdyni "z morza i marzeń" potrzeba zdjęcia i 2 tygodni czasu!!! tymczasem na SKM wystarczy podejść do kasy... ale w opowiadaniu pierdół o rozwoju, innowacjach, gondolach i marzeniach to wy samorządniaki jesteście najlepsi! i nikt wam nie dorówna.
    jak musiałem dojechać do Chyloni z okolic energetyków to jedzie stamtąd jeden autobus i czas dojazdu wynosi ponad godzinę bo autobus zwiedza wszystko niemalże z Puckiem, no chyba że przeszedłem z buta ponad kilometr na inny przystanek i czekałem na autobus jeżdżący co godzinę...
    a tymczasem co wybory niemal 80% poparcia... to jednak stan umysłu...

    • 20 1

    • czekaj czekaj, chyba można to zrobić zdalnie (2)

      pamiętam jakieś 6 lat temu, może 8,
      zdjęcie chyba przez internet wysyłałem
      a potem szedłem odebrać na pętli na Wzgórzu,
      nie wiem czy dwa tygodnie, nie wydaje mi się

      • 0 0

      • nie każdy ma 16 lat by żyć zdalnie...

        • 1 1

      • Tylko że i tak musisz odczekać jakieś 2 tygodnie na odbiór :-)

        • 5 1

    • Mam podobne odczucia do Ciebie. Gdynia to stan umysłu. Tylko że nie wszyscy mieszczą się w tej ogólnej wizji i trzeba zacząć myśleć o przeprowadzce.

      • 5 1

    • Gdynia to miasto, w którym patologia władzy cieszy się powszechnym uznaniem.

      • 5 2

  • te badania to jakis kiepski zart - po co je przeprowadzac, golym okiem widac gdzie jest problem!

    metodologia i wyniki tych badan to jakis kompletny zart - miasto Gdynia znowu marnuje publiczne pieniadze finansujac nieudacznikow z PG.
    Golym okiem bez tych badan widac gdzie w Gdyni nalezy zrobic porzadek z parkowaniem.
    Pod szkola filmowa otwarto parking podziemny, ktory stoi pusty bo kierowcy wola parkowac na chodnikach, tarasujac je i utrudniajac ruch pieszym.
    Bez idiotycznych badan widac golym okiem, ze mozna zlikwidowac miejsca parkingowe znajdujace sie wzdluz ul.Armii Krajowej - parkujacy moga skorzystac z podziemnego parkingu pod szkola filmowa lub platnego parkingu przy batorym, ktory stoi praktycznie pusty. Zlikwidowane powinny zostac rowniez miejsca parkingowe znajdujace sie na chodnikach wzdluz 10 lutego, Abrahama, Zygmunta Augusta - auta maja stac na parkingach a nie na chodnikach. Analiza gratis.

    • 7 1

  • Zal

    Teraz zlikwiduja wszyskie parkingi by nie udana inwestycja jaka jest ten parking podziemny sie zwrocila?

    • 12 0

  • a to ciekawe...

    "Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo." to skąd te korki co rano, skoro zdecydowana większość jeździ komunikacją miejską lub chodzi pieszo? Ktoś jednak w tych autach jeździ.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane