• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdyni: pieszych znacznie więcej

Michał Sielski
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba. Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba.

Wbrew opiniom wielu kierowców, opublikowane właśnie wyniki ruchu w Śródmieściu Gdyni rozwiewają wszelkie wątpliwości. Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo. To dla nich powinna być stworzona przyjazna infrastruktura. Czy będzie?



Czy miasto powinno wprowadzać ułatwienia dla pieszych i pasażerów komunikacji publicznej?

Pod każdym naszym artykułem, w którym piszemy o jakichkolwiek ograniczeniach dla kierowców samochodów, przeczytać można lawinę krytyki. Opłaty za parkowanie w Śródmieściu, rzadkie akcje Straży Miejskiej, która usuwa nieprawidłowo zaparkowane samochody, wyznaczenie pasa rowerowego na jezdni - kierowcy zawsze traktują to jako zamach na ich wolność, a jako koronny argument podają, że najwięcej osób dojeżdża do centrum samochodami i to ich miasto powinno dopieszczać.

Gdynianie gdynianom zgotowali ten los

Czyżby? Zakończone właśnie badania całkowicie przeczą tej tezie. Co więcej, zadziwiły nawet tych, którym wydawało się, że może rzeczywiście część prawdy leży po stronie kierowców. W mijającym roku ankieterzy liczyli rowerzystów, pieszych i samochody. Przeprowadzili też 2900 szczegółowych ankiet, czyli trzykrotnie więcej niż pracownie sondażowe, które podają wyniki np. przed wyborami. Wyniki badań są jednoznaczne:

Zobacz pełne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo.

93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo. Kto więc tworzy korki? Kierowcy w miażdżącej większości stanowiący mieszkańców Gdyni. Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców.

Starowiejska zobacz na mapie Gdyni nie ucierpi na zmianach

Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej. Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej.
Praktycznie przez cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.
Skoro kierowców jest w Śródmieściu zdecydowanie najmniej, to może wizja deptaków wcale nie jest tak katastroficzna, jak malują ją niektórzy protestujący, np. przed wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Starowiejskiej? Z analizy wynika, że likwidacja 50 miejsc parkingowych przy tej ulicy spowoduje ich deficyt zwłaszcza w szczycie zakupowym, który przypada na godz. 11-12. Później nawet likwidacja 100 miejsc niewiele zmieni. Zresztą nie trzeba do stwierdzenia tego wielkich badań i komputerowych modeli. Praktycznie cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.

Mimo to na wielu sklepach przy ul. Starowiejskiej można zobaczyć plakaty "Stop deptakowi". Tylko że deptaka nikt tam nigdy nie chciał robić. Cały czas mowa jest o strefie współdzielonej, czyli dozwolonym wjeździe samochodów, ale bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. I znacznie mniejszej liczbie miejsc parkingowych. To jednak melodia przyszłości. Zmiany będą bowiem wprowadzane stopniowo.

- Na razie optymalne jest wprowadzenie strefy Tempo 30, m.in. ograniczającej prędkość samochodów. Wyniki badań będą też jeszcze konsultowane z mieszkańcami przed wprowadzeniem ewentualnych kolejnych zmian - informuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zarządzania Mobilnością Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Na Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni parkingi są niepotrzebne?

Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych. Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych.
Zmiany możliwe są także na innych ulicach Śródmieścia. I jeśli przyjąć wyniki badań, to wynika z nich, że ograniczenia są tylko w naszych głowach. A konkretnie w tendencji do parkowania jak najbliżej docelowego punktu podróży.

Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy.
Przy ul. Świętojańskiej jest 128 miejsc parkingowych. Ile z nich można zlikwidować, by dla żadnego samochodu miejsca na parkingach nie zabrakło? Okazuje się, że... wszystkie! Deficytu nie będzie, bo pozostają spore rezerwy w bocznych uliczkach i przede wszystkim permanentnie pustym parkingu podziemnym pod Gdyńskim Centrum Filmowym zobacz na mapie Gdyni. Argument ekonomiczny odpada - przy Świętojańskiej też trzeba płacić za postój. Ale czasem trzeba przejść 3, a nie 33 metry. W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Świętojańskiej jest bowiem aż 980 miejsc parkingowych.

Paradoksalnie, najgorsze skutki miałoby wyznaczenie deptaka na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam nawet likwidacja 100 miejsc (z 250 istniejących) spowodowałaby ich deficyt, nawet w bezpośredniej okolicy. A biorąc pod uwagę fantazję kierowców, można by się wtedy spodziewać notorycznego parkowania w miejscach niedozwolonych, co już jest nagminne, np. na Kamiennej Górze.

Kiedy możemy spodziewać się konkretnych decyzji w sprawie ułatwień dla pieszych? Przełomowych na pewno nieprędko, ale kierowcy mogą wypatrywać nowych znaków już na wiosnę.

- Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy. Niebagatelnym problemem jest też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Na pewno więc zmiany będą wprowadzane stopniowo. Najpierw pojawi się Strefa Tempo 30 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (219)

  • brać przykład z wyżej rozwiniętych cywilizacyjnie miadt (2)

    Mieszkam w Sztokholmie i bardzo sobię chwalę rozwiązania w tym mieście. Każdemu polecam wycieczkę aby na własne oczy przekonać się, że poruszając się komunikacją publiczną jest lepiej, szybciej i taniej. Niech radni stwarzają ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. A samochody niech parkują wzdłuż krawężnika na jezdni, ograniczając tym samym prędkość poruszających się samochodów. Chodniki są dla ludzi!!

    • 1 5

    • porównanie Sztokholmu do Gdyni jest nieuzasadnione (1)

      i logicznie sprzeczne,
      ja mieszkam w UK i też jestem zadowolony z rozwiązań
      ale nie widzę jak tanio można by je przenieść na grunt polski,
      na dodatek każde miasto jest inne
      i inne rozwiązania będą pożądane bo inne cele ma komunikacja

      • 1 0

      • Wszystkie początkowe stacje metra mają ogromne parkingi, gdzie kierowcy mogą się przesiąść do wspaniale zaplanowanej sieci komunikacji miejskiej włączając w to metro, tramwaje, autobusy, lokalne pociągi i promy. Kupujesz bilet miesięczny za dniówkę i jeździsz non stop jak chcesz. Poza tym za wjazd samochodem do centrum drogami exspresowymi płacisz bo cię naliczają. Ludziom nie opłaca się mieć swój samochód. U nas w Polsce widać wszyscy na bogato, po jednej osobie w samochodzie, pokonują trasy, po których jeździ komunikacja miejska. Wyznaczyć bus pasy to zauważą, że jednak autobusem szybciej.

        • 0 1

  • nie ruszajcie Hitler Strasse!

    wtedy już nikt nie bedzie chodził do tamtych restauracyjek, wszystko upadnie i bedą tylko banki

    • 0 0

  • Dla osób korzystających z przychodni i pogotowia, parkingi w centrum powinny być darmowe.

    • 0 0

  • Co wam do cholery wszędzie przeszkadzają samochody?

    Od kilku lat obserwuję wrogość władz miasta do właścicieli samochodów. Niestety samochody były, są i będą czy wam się to podoba czy nie. Obecne pojazdy nie hałasują jak dawniejsze diesle i nie kopcą jak Syreny. A że kierowcy zastawiają trawniki, chodniki i przejścia to tylko dlatego, że brak jest dostatecznej ilości miejsc parkingowych. Nie rozumiem w czym macie problem. Czy jedyny słuszny środek transportu to tylko rower? Nie każdy pracuje stacjonarnie w markecie na kasie i mieszka kilometr od zakładu pracy żeby dojeżdżać rowerem. Ja po prostu roweru nie lubię i nikt nie będzie mi narzucał czym mam jeździć do pracy. Nie po to pracuję, abym musiał tłoczyć się w zasmrodzonym pijakami i palaczami autobusie i był zmuszony do wysłuchiwania muzyki puszczanej z telefonów przez gimbazę i słuchał rechotu mamusiek z dziećmi.

    • 2 0

  • Mieszkanka Gdyni

    Szkoda, że nikt nie zauważył, że w centrum Riviera w weekend nie ma gdzie zaparkować, ponieważ się reklamują, że maja największy parking w mieście i wszyscy jadą w to miejsce na zakupy. Maja rację można zlikwidować miejsca parkingowe, ale naprawdę handel zniknie z tych ulic, zresztą i tak gołym okiem widać że handel kuleje, to co się utrzymuje, to albo sieciówki albo mają jeszcze sprzedaż internetową. Sama osobiście pracuję na Świętojańskiej 15 lat i zaobserwowałam mniej osób po godz. 17. Ulica czasami jest pusta. Ja też już nie robię zakupów w tym miejscu. Kiedyś miałam kilka sklepów z artykułami biurowymi, teraz jeden przy Władysława IV. Handel niknie

    • 1 0

  • ml

    Mieszkam w centrum i MOJA PRACA ZWIAZANA JEST Z UZYWANIEM SAMOCHODU. juz teraz o godz. 15 krece z 10 min aby znalesc mijsce parkingowe i to nawet ze 100 m od mieszkania. Juz rozwazam wyprowadzke z centrum gdyz komfort codziennego zycia , dzecko, zakuoy, niepelnosprawna siostra ktora trzeba wozic na zabiegi sprawia kolopoty. Ale lepiej pozbyc sie mlodych z centrum na rzecz gosci z chyloni i wejherowa szcz*jacych i chlejacych po lawkach i bramach. Centrum sie wyludnia.

    • 0 0

  • nie róbcie tym co nie chcą, tylko tym co chcą....

    Mieszkańcy, handlowcy nie chcą zmian na Starowiejskiej, to ich ulica, dajcie spokój. Pomyślcie o zdewastowanej i niebezpiecznej dla pieszych płk Dąbka jak długa i szeroka. Północ Gdyni zakorkowana, coraz nowe osiedla, ruch transportowy rośnie i rośnie (dolina logistyczna rośnie) tirów moc, a tu nadal jedna wąska nitka Kwiatkowskiego ma to wszystko obsługiwać. A gdyby lotnisko Kosakowo ruszyło?? Poszerzyć Kwiatkowskiego od Boboli do Szperka i do Kosakowo pociągnąć.... i wtedy mogę jechać sobie autobusem 30 minut do centrum, bo w korkach samochodem jadę 20 minut,a wkorkach autobusem 45 minut....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane