• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdyni: pieszych znacznie więcej

Michał Sielski
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba. Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba.

Wbrew opiniom wielu kierowców, opublikowane właśnie wyniki ruchu w Śródmieściu Gdyni rozwiewają wszelkie wątpliwości. Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo. To dla nich powinna być stworzona przyjazna infrastruktura. Czy będzie?



Czy miasto powinno wprowadzać ułatwienia dla pieszych i pasażerów komunikacji publicznej?

Pod każdym naszym artykułem, w którym piszemy o jakichkolwiek ograniczeniach dla kierowców samochodów, przeczytać można lawinę krytyki. Opłaty za parkowanie w Śródmieściu, rzadkie akcje Straży Miejskiej, która usuwa nieprawidłowo zaparkowane samochody, wyznaczenie pasa rowerowego na jezdni - kierowcy zawsze traktują to jako zamach na ich wolność, a jako koronny argument podają, że najwięcej osób dojeżdża do centrum samochodami i to ich miasto powinno dopieszczać.

Gdynianie gdynianom zgotowali ten los

Czyżby? Zakończone właśnie badania całkowicie przeczą tej tezie. Co więcej, zadziwiły nawet tych, którym wydawało się, że może rzeczywiście część prawdy leży po stronie kierowców. W mijającym roku ankieterzy liczyli rowerzystów, pieszych i samochody. Przeprowadzili też 2900 szczegółowych ankiet, czyli trzykrotnie więcej niż pracownie sondażowe, które podają wyniki np. przed wyborami. Wyniki badań są jednoznaczne:

Zobacz pełne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo.

93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo. Kto więc tworzy korki? Kierowcy w miażdżącej większości stanowiący mieszkańców Gdyni. Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców.

Starowiejska zobacz na mapie Gdyni nie ucierpi na zmianach

Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej. Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej.
Praktycznie przez cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.
Skoro kierowców jest w Śródmieściu zdecydowanie najmniej, to może wizja deptaków wcale nie jest tak katastroficzna, jak malują ją niektórzy protestujący, np. przed wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Starowiejskiej? Z analizy wynika, że likwidacja 50 miejsc parkingowych przy tej ulicy spowoduje ich deficyt zwłaszcza w szczycie zakupowym, który przypada na godz. 11-12. Później nawet likwidacja 100 miejsc niewiele zmieni. Zresztą nie trzeba do stwierdzenia tego wielkich badań i komputerowych modeli. Praktycznie cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.

Mimo to na wielu sklepach przy ul. Starowiejskiej można zobaczyć plakaty "Stop deptakowi". Tylko że deptaka nikt tam nigdy nie chciał robić. Cały czas mowa jest o strefie współdzielonej, czyli dozwolonym wjeździe samochodów, ale bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. I znacznie mniejszej liczbie miejsc parkingowych. To jednak melodia przyszłości. Zmiany będą bowiem wprowadzane stopniowo.

- Na razie optymalne jest wprowadzenie strefy Tempo 30, m.in. ograniczającej prędkość samochodów. Wyniki badań będą też jeszcze konsultowane z mieszkańcami przed wprowadzeniem ewentualnych kolejnych zmian - informuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zarządzania Mobilnością Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Na Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni parkingi są niepotrzebne?

Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych. Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych.
Zmiany możliwe są także na innych ulicach Śródmieścia. I jeśli przyjąć wyniki badań, to wynika z nich, że ograniczenia są tylko w naszych głowach. A konkretnie w tendencji do parkowania jak najbliżej docelowego punktu podróży.

Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy.
Przy ul. Świętojańskiej jest 128 miejsc parkingowych. Ile z nich można zlikwidować, by dla żadnego samochodu miejsca na parkingach nie zabrakło? Okazuje się, że... wszystkie! Deficytu nie będzie, bo pozostają spore rezerwy w bocznych uliczkach i przede wszystkim permanentnie pustym parkingu podziemnym pod Gdyńskim Centrum Filmowym zobacz na mapie Gdyni. Argument ekonomiczny odpada - przy Świętojańskiej też trzeba płacić za postój. Ale czasem trzeba przejść 3, a nie 33 metry. W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Świętojańskiej jest bowiem aż 980 miejsc parkingowych.

Paradoksalnie, najgorsze skutki miałoby wyznaczenie deptaka na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam nawet likwidacja 100 miejsc (z 250 istniejących) spowodowałaby ich deficyt, nawet w bezpośredniej okolicy. A biorąc pod uwagę fantazję kierowców, można by się wtedy spodziewać notorycznego parkowania w miejscach niedozwolonych, co już jest nagminne, np. na Kamiennej Górze.

Kiedy możemy spodziewać się konkretnych decyzji w sprawie ułatwień dla pieszych? Przełomowych na pewno nieprędko, ale kierowcy mogą wypatrywać nowych znaków już na wiosnę.

- Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy. Niebagatelnym problemem jest też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Na pewno więc zmiany będą wprowadzane stopniowo. Najpierw pojawi się Strefa Tempo 30 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (219)

  • No tak, ale wladze dalej panicznie boja zrobic sie deptaki w Gdyni.
    I co z tego, ze ma byc tempo 30? Miasto wyglada jak jeden wielki parking dla zlomu. Smierdzacy, halasliwy parking. Miasto jest przez to degradowane coraz bardziej. W centrum nie da sie zyc przez ten halas.

    • 5 3

  • Te dyskusje nt. zamykania ruchu w Ś-mieściu są nie na czasie.

    Mieszkam w Śródmieściu i oczywiście chciałbym, aby samochodów było mniej. Ale z ogólnego oglądu na te "badania" wynika, że przeprowadzali je jacyś cykliści i pozostali zbytnio emocjonujący się. Np. w przypadku kontrapasu dla rowerów na 3 Maja osiągnięto jedynie wzrost zanieczyszczenia powietrza. Bywają dni, że w szczycie jako pieszy duszę się na ulicy. Powód? Zatory lub korki. Obecna sytuacja nie poprawia stanu czystości powietrza a wręcz pogarsza ją.
    Następnie, wmawia się nam, że transport zbiorowy jest super. Kompletna bzdura. Jest on dobry dla uczniów, studentów, emerytów oraz tych co mają bardzo uregulowany tryb dnia. Niestety obecny styl życia, to odwieźć dziecko do przedszkola, pojechać do pracy, z pracy po dziecko i przy okazji jeszcze do sklepu. Przepraszam, ale transportem zbiorowym trwałoby to 2-3-krotnie dłużej, nawet kosztem stania w korkach (autobusy też stoją w korkach) Ponadto weźmy pod uwagę to, że sektor prywatny - motor polskiej gospodarki wymaga dużo większej mobilności. Osobiście mam pracę umysłową, ale jeżdżę po województwie, więc pociągi i PKS-y mnie nie zbawią. Jeśli chcemy spowalniać ruch i ograniczać miejsca postojowe, to proponuję wybudować kilka parkingów strategicznych w Ś-mieściu Gdyni. Od tego bym zaczął. Ponadto jeśli jesteśmy tacy pro per pedes lub per autobus, to dlaczego nie realizuje się np. SKM na Obłuże, Pogórze, Oksywie. Civitas Dynamo? Nie, dziękuję!

    • 11 0

  • Ludzie

    Ja chyba kupię osiołka....i dojadę do pracy

    • 5 0

  • Zdecydowanie artykuł sponsorowany przez urząd miasta gdynia i!!! Żenada !!! (1)

    • 10 1

    • Ponieważ w artykule nikt nie wspomniał jaka Gdynia jest głupia?

      • 1 0

  • Trzebiatowski

    Dopóki przewodniczącym Rady Miasta będzie pan Trzebiatowski, dopóty będą awantury kto jest ważniejszy - rowerzyści czy samochodziarze. To on jest inspiratorem ścieżek rowerowych tzw. "pod prąd". To on zadecydował, że wszędzie w Gdyni na chodnikach są niepotrzebne "ozdoby" w postaci pałąków do parkowania rowerów. Widać każdy ma swojego "kota".

    • 8 0

  • Świętojańską zrobić jednokierunkową

    Świętojańską zrobić jednokierunkową

    • 3 2

  • ZKM

    A nie uważacie drodzy mieszkańcy, że należałoby zrobić w takim razie porządek z ZKM? Ceny biletów są stanowczo za wysokie, ZKM nas wyzyskuje. W niektórych miastach komunikacja miejska jest darmowa. A u nas? Żeby czteroosobową rodziną dojechać do centrum miasta z mojej dzielnicy i wrócić potrzebuję ponad 40zł!!! Na same bilety zkm!!!! Czy to nie za dużo? Czy nie zauważyliście, że coś jest nie tak? Żeby dojechać np. na siłownię dwie dzielnice obok potrzebuję codziennie kasować bilety w wysokości 18zł. Za tyle to ja jadę blablacarem z Warszawy do Łodzi! Pomyślcie, absurd. Trzeba zrobić coś w kierunku zmian w tym zakresie!

    • 7 0

  • Czy to jest wiarygodne???

    Moze te badania są tak wiarygodne jak te ktore UM przygotowywał dla budowy lotniska a dotyczyły mgły.....
    Badania jakie przedstawili są z ośrodka w centrum Gdyni, a nie z Kosakowa....
    Diametralna różnica.....
    Nie wierzę w to, ze 10% Gdynian dojeżdża rano do pracy autami. Jest ich zdecydowanie wiecej.

    • 0 0

  • gdzie mają parkować klienci restauracji mieszkańcy? (2)

    Dlaczego aby zjeść w restauracji na końcu Świętojańskiej np. Malika będę musiała zostawić auto na parkingu płatnym pod Batorym lub Szkole Filmowej?

    Ja mogę przejść się przecznicę, ale całą ulicę aby dotrzeć do restauracji, to już przesada.

    Na ulicy starowiejskiej parkują głównie mieszkańcy. Stąd te same auta. Nie wszystkie kamienice mają podwórka gdzie można zostawić auto, lub jest tych miejsc dla mieszkańców zbyt mało. Gdzie mają parkować Ci co robią zakupy na Hali Targowej? Parking jest zablokowany przez auta dostawcze sklepikarzy, trudno tam zaparkować klientom.
    Pod halą by się przydał podziemny parking lub naprzeciwko - zamiast tej speluny z piwem.

    • 4 1

    • jak nie maja gdzie parkowac to niech sprzedaja samochod (1)

      nie ma przymusu posiadania auta

      • 1 3

      • W obecnych czasach to przymus. Nie każdy jest takim bezrobotnym leniem jak ty.

        Nie żyjemy w średniowieczu. Po to cywilizacja wymyśliła windy, aby z nich korzystać. Po to są schody ruchome, aby z nich korzystać. I w tym celu wymyślono samochody, aby też z nich korzystać.

        • 1 0

  • ponadto korek na 3 maja...przez ścieżkę rowerową...kto to wymyślił?

    korek jest już od dworca - i niebezpiecznie na krzyżówce z ul. starowiejską dla pieszych. rano był spokój auta bez kolizji jeżdziły. po wprowadzeniu ścieżki rowerowej tylko czekać na wypadkii nie mozna przejść przez jezdnie przez 5 minut! - dla kogo ta ścieżka w tym miejscu? nie mozna było innej trasy wytyczyć? przez wójta do skweru? Tam jest mniejszy ruch. mozna zlikwidowac miejsca postojowe dla autobusów i zrobic wiecej dla szpitala czy pod apteką.
    Nie - trzeba było zatkać główną arterię w centrum dla zjezdzających z obłuża autobusów i samochodów. tam na pogórzu i obłużu powstało 5 nowych osiedli - czy ktoś to zbadał - ilu ludzi zjezdza stamtąd do centrum i dalej zanim zaplanowal te durną sciezkę? Nie zawsze można wszędzie dotrzeć obwodnicą z kwiatkowskiego... Sama mam rower i korzystam z niego, ale na litość boską no róbcie coś z głową!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane