- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (301 opinii)
- 2 Walczą o czyste powietrze. Protest w Letnicy (187 opinii)
- 3 Rowerzyści przy targowisku? Są wątpliwości (61 opinii)
- 4 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (486 opinii)
- 5 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (74 opinie)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (452 opinie)
Śródmieście Gdyni: pieszych znacznie więcej
Wbrew opiniom wielu kierowców, opublikowane właśnie wyniki ruchu w Śródmieściu Gdyni rozwiewają wszelkie wątpliwości. Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo. To dla nich powinna być stworzona przyjazna infrastruktura. Czy będzie?
Gdynianie gdynianom zgotowali ten los
Czyżby? Zakończone właśnie badania całkowicie przeczą tej tezie. Co więcej, zadziwiły nawet tych, którym wydawało się, że może rzeczywiście część prawdy leży po stronie kierowców. W mijającym roku ankieterzy liczyli rowerzystów, pieszych i samochody. Przeprowadzili też 2900 szczegółowych ankiet, czyli trzykrotnie więcej niż pracownie sondażowe, które podają wyniki np. przed wyborami. Wyniki badań są jednoznaczne:
Zobacz pełne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo.
93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo. Kto więc tworzy korki? Kierowcy w miażdżącej większości stanowiący mieszkańców Gdyni. Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców.
Starowiejska nie ucierpi na zmianach
Praktycznie przez cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.Skoro kierowców jest w Śródmieściu zdecydowanie najmniej, to może wizja deptaków wcale nie jest tak katastroficzna, jak malują ją niektórzy protestujący, np. przed wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Starowiejskiej? Z analizy wynika, że likwidacja 50 miejsc parkingowych przy tej ulicy spowoduje ich deficyt zwłaszcza w szczycie zakupowym, który przypada na godz. 11-12. Później nawet likwidacja 100 miejsc niewiele zmieni. Zresztą nie trzeba do stwierdzenia tego wielkich badań i komputerowych modeli. Praktycznie cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.
Mimo to na wielu sklepach przy ul. Starowiejskiej można zobaczyć plakaty "Stop deptakowi". Tylko że deptaka nikt tam nigdy nie chciał robić. Cały czas mowa jest o strefie współdzielonej, czyli dozwolonym wjeździe samochodów, ale bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. I znacznie mniejszej liczbie miejsc parkingowych. To jednak melodia przyszłości. Zmiany będą bowiem wprowadzane stopniowo.
- Na razie optymalne jest wprowadzenie strefy Tempo 30, m.in. ograniczającej prędkość samochodów. Wyniki badań będą też jeszcze konsultowane z mieszkańcami przed wprowadzeniem ewentualnych kolejnych zmian - informuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zarządzania Mobilnością Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Na Świętojańskiej parkingi są niepotrzebne?
Zmiany możliwe są także na innych ulicach Śródmieścia. I jeśli przyjąć wyniki badań, to wynika z nich, że ograniczenia są tylko w naszych głowach. A konkretnie w tendencji do parkowania jak najbliżej docelowego punktu podróży.
Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy.Przy ul. Świętojańskiej jest 128 miejsc parkingowych. Ile z nich można zlikwidować, by dla żadnego samochodu miejsca na parkingach nie zabrakło? Okazuje się, że... wszystkie! Deficytu nie będzie, bo pozostają spore rezerwy w bocznych uliczkach i przede wszystkim permanentnie pustym parkingu podziemnym pod Gdyńskim Centrum Filmowym . Argument ekonomiczny odpada - przy Świętojańskiej też trzeba płacić za postój. Ale czasem trzeba przejść 3, a nie 33 metry. W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Świętojańskiej jest bowiem aż 980 miejsc parkingowych.
Paradoksalnie, najgorsze skutki miałoby wyznaczenie deptaka na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam nawet likwidacja 100 miejsc (z 250 istniejących) spowodowałaby ich deficyt, nawet w bezpośredniej okolicy. A biorąc pod uwagę fantazję kierowców, można by się wtedy spodziewać notorycznego parkowania w miejscach niedozwolonych, co już jest nagminne, np. na Kamiennej Górze.
Kiedy możemy spodziewać się konkretnych decyzji w sprawie ułatwień dla pieszych? Przełomowych na pewno nieprędko, ale kierowcy mogą wypatrywać nowych znaków już na wiosnę.
- Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy. Niebagatelnym problemem jest też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Na pewno więc zmiany będą wprowadzane stopniowo. Najpierw pojawi się Strefa Tempo 30 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Opinie (219)
-
2015-12-15 18:18
skoro tak, to ci co generuja korki przemierzaja b. krotkie odleglosci. Rownie dobrze mogliby pojsc na piechote lub przejechac rowerem. I to pod nich powinna byc tworzona insfrastruktura.
- 0 1
-
2015-12-15 19:35
Ciekawe gdzie Civitas Dymano robiło ankietę
Obstawiam, że w gimnazjach i wśród emerytek pod kościołem.
- 11 1
-
2015-12-15 19:43
Kto jest autorem tego artykułu?
I kto komu kazał go opublikować z taką interpretacją wyników?
Żaden szanujący się dziennikarz nie opublikowałby czegoś takiego.
Brak profesjonalizmu, zdolności analitycznych i znajomości realiów miasta- totalna amatorszczyzna- 12 1
-
2015-12-15 20:07
pamietam protesty sklepikarzy ze Świętojanskiej
tez ochoczo darli mordę, by nie ograniczać ruchu samochodów
oczywiście nie dlatego, że mieliby mniej klientów, ale dlatego ze nie mogliby pozostawić przed sklepem SWOICH samochodów
potem wprowadzono opłaty parkingowe, zbudowano Rivierę (choć jżz 10 lat wcześniej Świętojańska kompletnie upadła)
i nagle przyszło olśnienie!
teraz sklepikarze na Świętojańskiej chcieliby deptaku... to samo dzieje się na Starowiejskiej
ja od poczatku pisałem, że UM tylko i wyłacznie DLA PICU robił konsultacje i nie miał zamiaru NIGDY robic deptaków, ale musiał udawać, bo formalnie taki był wymóg projektu unijnego- 1 8
-
2015-12-15 20:45
(1)
Marzy mi się ograniczenie ruchu samochodów....
- 1 10
-
2015-12-15 20:54
to wstawaj, czas doszkoły
- 5 0
-
2015-12-15 20:59
Sport to zdrowie :)
Świetojańska powinna być dostępna tylko dla autobusów,trajtków, rowerzystów, pieszych i taksówkarzy, byłoby super.
- 1 4
-
2015-12-15 21:00
To ciekawe
Można dla zdrowia poruszać się pieszo po śródmiesciu to tak ale po całej Gdyni raczej męczące, gdyby nasza komunikacja miejska była darmowa lub jeszcze tańsza niż obecnie to ludzie na pewno przesiedliby się z aut do zkm ale to mało realne przy dzisiejszym rozwoju motoryzacji wiadomo każdy chce zarobić tym bardziej że paliwa ostatnio tanieją
- 4 0
-
2015-12-15 21:08
Parking pod gdyńskim centrum filmowym jest droższy niż ten na swietojanskiej, poza tym mimo wszystko do placu kaszubskiego czy prezydium nie ma stamtąd 33 metrów. Chciałbym też się dowiedzieć w których to bocznych ulicach swietojanskiej jest deficyt miejsc? Żeby nie było to jestem jak najbardziej za zmniejszeniem ruchu w centrum, ale wszystko drodzy państwo z głową. Najpierw wieksza ilość parkingów na obrzeżach centrum, (przy okazji zapraszam urzędników na placyk w rozwidleniu morskiej i warszawskiej żeby zobaczyć jak ludziom jest tam potrzebny parking) wprowadxenie roweru miejskiego, wieksza ilość ścieżek rowerowych w centrum (ich brak patrz ulica śląska, al. Zwycięstwa od szkoły kolejowej do statoilu). Później można zacząć planować.
- 7 1
-
2015-12-15 21:08
Ankieta
To jakaś bzdura. W mojej firmie jestem jedną z nielicznych, dojeżdżających do roboty autobusem. Przestańcie ludziom wciskać kit!!!
- 6 1
-
2015-12-15 21:39
(1)
Proponuję, aby te wszystkie bezmózgi wydzierajace japy by zamknąc miasto dla pojazdów, na plecach dostarczały sobie towary do sklepów, czesci do napraw autobusów, jedzenie do knajp, itp itd. Chcecie ekologii? To do lasu albo na łąkę a nie zamykac ulice.
- 8 1
-
2015-12-16 16:51
sugestywna opinia
Jakiej ekologii? Ktoś coś zwęszył, ktoś coś obmyślił, ktoś coś nazwał. Ktoś na tym zarabia.
Bujda na resorach; jedna z wielu.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.