- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (248 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (437 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (74 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (73 opinie)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (443 opinie)
- 6 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (137 opinii)
Śródmieście Gdyni: pieszych znacznie więcej
Wbrew opiniom wielu kierowców, opublikowane właśnie wyniki ruchu w Śródmieściu Gdyni rozwiewają wszelkie wątpliwości. Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo. To dla nich powinna być stworzona przyjazna infrastruktura. Czy będzie?
Gdynianie gdynianom zgotowali ten los
Czyżby? Zakończone właśnie badania całkowicie przeczą tej tezie. Co więcej, zadziwiły nawet tych, którym wydawało się, że może rzeczywiście część prawdy leży po stronie kierowców. W mijającym roku ankieterzy liczyli rowerzystów, pieszych i samochody. Przeprowadzili też 2900 szczegółowych ankiet, czyli trzykrotnie więcej niż pracownie sondażowe, które podają wyniki np. przed wyborami. Wyniki badań są jednoznaczne:
Zobacz pełne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo.
93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo. Kto więc tworzy korki? Kierowcy w miażdżącej większości stanowiący mieszkańców Gdyni. Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców.
Starowiejska
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Praktycznie przez cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.Skoro kierowców jest w Śródmieściu zdecydowanie najmniej, to może wizja deptaków wcale nie jest tak katastroficzna, jak malują ją niektórzy protestujący, np. przed wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Starowiejskiej? Z analizy wynika, że likwidacja 50 miejsc parkingowych przy tej ulicy spowoduje ich deficyt zwłaszcza w szczycie zakupowym, który przypada na godz. 11-12. Później nawet likwidacja 100 miejsc niewiele zmieni. Zresztą nie trzeba do stwierdzenia tego wielkich badań i komputerowych modeli. Praktycznie cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.
Mimo to na wielu sklepach przy ul. Starowiejskiej można zobaczyć plakaty "Stop deptakowi". Tylko że deptaka nikt tam nigdy nie chciał robić. Cały czas mowa jest o strefie współdzielonej, czyli dozwolonym wjeździe samochodów, ale bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. I znacznie mniejszej liczbie miejsc parkingowych. To jednak melodia przyszłości. Zmiany będą bowiem wprowadzane stopniowo.
- Na razie optymalne jest wprowadzenie strefy Tempo 30, m.in. ograniczającej prędkość samochodów. Wyniki badań będą też jeszcze konsultowane z mieszkańcami przed wprowadzeniem ewentualnych kolejnych zmian - informuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zarządzania Mobilnością Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Na Świętojańskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zmiany możliwe są także na innych ulicach Śródmieścia. I jeśli przyjąć wyniki badań, to wynika z nich, że ograniczenia są tylko w naszych głowach. A konkretnie w tendencji do parkowania jak najbliżej docelowego punktu podróży.
Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy.Przy ul. Świętojańskiej jest 128 miejsc parkingowych. Ile z nich można zlikwidować, by dla żadnego samochodu miejsca na parkingach nie zabrakło? Okazuje się, że... wszystkie! Deficytu nie będzie, bo pozostają spore rezerwy w bocznych uliczkach i przede wszystkim permanentnie pustym parkingu podziemnym pod Gdyńskim Centrum Filmowym
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Paradoksalnie, najgorsze skutki miałoby wyznaczenie deptaka na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam nawet likwidacja 100 miejsc (z 250 istniejących) spowodowałaby ich deficyt, nawet w bezpośredniej okolicy. A biorąc pod uwagę fantazję kierowców, można by się wtedy spodziewać notorycznego parkowania w miejscach niedozwolonych, co już jest nagminne, np. na Kamiennej Górze.
Kiedy możemy spodziewać się konkretnych decyzji w sprawie ułatwień dla pieszych? Przełomowych na pewno nieprędko, ale kierowcy mogą wypatrywać nowych znaków już na wiosnę.
- Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy. Niebagatelnym problemem jest też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Na pewno więc zmiany będą wprowadzane stopniowo. Najpierw pojawi się Strefa Tempo 30 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Opinie (219)
-
2015-12-15 14:49
samochód-rower- autobus (2)
Opinia osoby będącej pośrodku: Jak jest pogoda, bezwzględnie wybieram rower, bo to frajda po prostu, jednak teraz, nie mam na tyle zdrowia, więc muszę wybrać: samochód czy autobus ( całe szczęście mam ten wybór).
Miesięczny koszt dojazdów do pracy samochodem to dla mnie niecałe 200 zł. Czas dojazdu to od 20-30 min, w zależności od korków, dojeżdżam pod same drzwi pracy ( nie jest to w ścisłym centrum, mamy własny parking)..
Bilet miesięczny na autobusy to 100 zł. z mojego miejsca zamieszkania muszę jechać trzema autobusami, albo iść najpierw 2km do miejsca gdzie autobusów jest więcej. Czas przejazdu to około 40 minut ,a w korkach nawet więcej, w dodatku, jeśli nie zdążę na autobus przesiadkowy to do samej pracy muszę dojść( bo na kolejny trzeba zbyt długo czekać), co zajmuje mi pół godziny! czas wydłuża się więc do ponad godziny. (serio, są takie miejsca w Gdyni i to w śródmieściu).
Rachunek jest prosty....- 18 2
-
2015-12-15 15:09
poza tym (1)
miasto jest dla ludzi, samochodami jeżdżą ludzie... rowerami tez jeżdżą ludzie, autobusami jeżdżą ludzie i po chodnikach chodzą ludzie (oraz psy:). Skąd ten hejt? Trzeba szukać najlepszych rozwiązań.
- 5 1
-
2015-12-15 15:51
ja też nie rozumiem o co chodzi
komuś coś leży an sercu ale jeszcze nie wytłumaczył co dokładnie,
wygląda na to, że cała ta historia to prowokacja
żeby tylko pogadać o pierdołach i się poprzekomarzać,
to może kawały sobie poopowiadajmy?- 5 0
-
2015-12-15 14:56
ciekawostka... (1)
"Argument ekonomiczny odpada - przy Świętojańskiej też trzeba płacić za postój. Ale czasem trzeba przejść 3, a nie 33 metry. W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Świętojańskiej jest bowiem aż 980 miejsc parkingowych." - otóż nie o końca, bo jeśli można zapłacić za 10 minut i przejść 3 metry i załatwić co trzeba w 10 minut, to mając do przejścia w dwie strony dodatkowe metry (być może jeszcze z sygnalizacją świetlną po drodze) to zapłacić musimy już nie za 10 minut parkowania tylko za 20 lub więcej w zależności od tego jak daleko od celu pozostawi się samochód. Autor artykułu powinien się trochę zastanowić nad tym, co pisze.
- 11 1
-
2015-12-16 05:41
?
Minimalna opłata parkingowa to i tak coś koło pół godziny...
- 0 0
-
2015-12-15 15:18
przemiarka
pod deptak na świętojańskiej bo się "ustaliło" co nieco z Baltiq Plaza. Brawo szczurek.
- 6 0
-
2015-12-15 15:51
przez taką politykę władz Gdyni pozostaje: (3)
a) wyprowadzka z Gdyni
b) zmiana władz- 14 0
-
2015-12-15 15:52
cieszyć się z tego co jest bo jest dobrze :) (2)
a z czasem będzie jeszcze lepiej
- 0 2
-
2015-12-15 17:20
(1)
Z wypowiedzi Twojego przedmówcy jasno wynika, że nie twierdzi on, że jest dobrze.
- 0 0
-
2015-12-16 12:07
wszystkim nie dogodzisz, mi jest dobrze
znakomita większość jest zadowolona,
gorzej by było gdyby większość była niezadowolona- 0 0
-
2015-12-15 16:01
Ale przecież chodniki są prawie puste
Nie rozumiem tego pędu do zamykania ulic. Niech sobie będą - nikomu nie szkodzą, tym bardziej, że ruch pieszy na np. Świętojańskiej spokojnie mieści się na chodnikach, które przez 3/4 roku wręcz świecą pustkami. W sezonie jest gęściej, ale też z powodu mnóstwa ogródków przy knajpkach i tez jakoś wszyscy żyją w zgodzie i się mieszczą. Miałby powstać deptak? A gdzie trolejbusy? A co do miejsc parkingowych to chyba autorzy nie odrobili lekcji - nie tylko na Świętojańskiej, ale też w bocznych uliczkach jest prawie komplet non-stop - trochę wyobraźni - miejsca nie są zajmowane tylko przez przyjezdnych, ale przecież też przez mieszkańców . Śródmieście Gdyni jest dość gęsto zamieszkane. Jak UM zlikwiduje miejsca parkingowe to gdzie mieszkańcy bez garaży czy podwórek maja trzymać swoje samochody, za które tez co miesiąc płacą abonament za parking? I właśnie też aspekt ekonomiczny - dlaczego Gdynia ma się pozbawiać opłat za miejsca na np. Świętojańskiej - na szybko licząc ok. 100.000 miesięcznie (zakładając że płacą 'przyjezdni')?
- 12 3
-
2015-12-15 16:09
(1)
94 % to rewelacyjny wynik więc po co cokolwiek zmieniać? Spirytus też nie ma 100 % a niektórzy dobrze wiedzą jak potrafi sponiewierać ;)
- 7 0
-
2015-12-15 20:51
dobre, dobre, hehehe
- 3 0
-
2015-12-15 16:10
te badania to manipulacja szyta grubymi nicmi
dwie informacje,
pierwsza z raportu: "Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców."
a druga to definicja aglomeracji trojmiejskiej:
Gdańsk
Gdynia
Sopot
gm. Cedry Wielkie
Hel
Jastarnia
gm. Kartuzy
gm. Kolbudy
gm. Kosakowo
gm. Luzino
Puck
gm. Puck
Pruszcz Gdański
gm. Pruszcz Gdański
gm. Przodkowo
gm. Przywidz
gm. Pszczółki
Reda
Rumia
gm. Stegna
gm. Somonino
gm. Suchy Dąb
gm. Szemud
Tczew
gm. Tczew
gm. Trąbki Wielkie
Wejherowo
gm. Wejherowo
Władysławowo
gm. Żukowo
dziwie sie, ze przyjeto tak skromny rozmiar aglomeracji trojmiasto, trzeba bylo brac aglomeracje gdanska wtedy okazaloby sie, ze do Gdyni przyjezdza tylko jakis promil ludzi spoza aglomeracji gdanskiej.....
Te badania to jakas totalna kompromitacja i zenujaca manipulacja.- 15 0
-
2015-12-15 17:08
Civitas Dynamo (2)
To przez ten bzdurny projekt takie kłopoty i poszukiwanie na siłę rozwiązań w śródmieściu, żeby wywiązać się z nieodpowiedzialnych zobowiązań. Tendencyjne i nierzetelne badania dla przykrycia złych decyzji samorządowców.
- 12 2
-
2015-12-15 19:44
Od początku mówiłem
Że z tym Civitas Dymano tylko problemy będą...
- 4 0
-
2015-12-15 20:53
no, bo swoje lody każdy chce przy tym ukręcić
- 0 0
-
2015-12-15 17:22
Miasto dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej !!!
jak najbardziej na tak !!!
- 2 11
-
2015-12-15 17:58
buspas (1)
Kiedy buspasy na wielkopolskiej i całkowity priorytet dla trolejbusów?
- 5 5
-
2015-12-15 19:42
Oby nigdy
Główna droga dojazdowa dla 30+ tysięcy mieszkańców nie może być obiektem pedalarskich eksperymentów.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.