• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala przeszedł odbiór techniczny. Nowy prezes Innobaltiki

FK
7 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (397)
Sukcesem zakończyły się testy systemu Fala w Lęborku. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy system zostanie udostępniony wszystkim pasażerom. Decyzję w tej sprawie mamy poznać do końca lipca. Sukcesem zakończyły się testy systemu Fala w Lęborku. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy system zostanie udostępniony wszystkim pasażerom. Decyzję w tej sprawie mamy poznać do końca lipca.

Projekt Fala przeszedł odbiór techniczny. Harmonogram jego udostępniania pasażerom poznamy do końca lipca. Spółką InnoBaltica kieruje już nowy prezes - Radomir Matczak, którego przyjście zapowiedzieliśmy jeszcze w lutym.



System Fala miał ruszyć z początkiem lipca. Produkt, który w marcu dostarczyła firma Asseco Data Systems, został jednak zweryfikowany negatywnie i zadecydowano, że konieczne są dodatkowe testy.

System Fala nie ruszy w lipcu. Będą zmiany w zarządzie spółki System Fala nie ruszy w lipcu. Będą zmiany w zarządzie spółki

Tym razem wszystko poszło po myśli spółki InnoBaltica - projekt dla transportu publicznego w województwie pomorskim przeszedł tzw. odbiór techniczny. Zgodnie z zapowiedzią, samorządowa spółka opracowuje teraz harmonogram stopniowego udostępniania systemu pasażerom, który ma zostać przedstawiony do końca lipca 2023 roku.

Komunikacja miejska w Gdańsku - sprawdź rzeczywisty czas odjazdy tramwajów i autobusów na naszej stronie



Udane testy Fali w Lęborku



Jak płacisz za podróże komunikacją miejską po Trójmieście?

Głównym sprawdzianem były czerwcowe testy systemu w Lęborku (w tzw. warunkach rzeczywistych), które wypadły pozytywnie. W praktyce oznaczało to, że specjaliści InnoBaltiki, wykonawcy - Asseco Data Systems oraz zewnętrzni eksperci weryfikowali system Fala uruchomiony w środkach komunikacji miejskiej. Korzystali z niego, wcielając się w różne role: pasażerów, pracowników Punktu Obsługi Klienta, a także kontrolerów biletów.

- Postawiliśmy wyśrubowane oczekiwanie: wszystkie funkcjonalności oprogramowania i narzędzi technicznych miały działać z 99 proc. poprawnością. Osiągnęliśmy ten poziom - zapewnia Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltiki. To kamień milowy w projekcie, ponieważ zamknęliśmy tym samym jego jedenasty, przedostatni etap, który skrótowo określamy "odbiorem technicznym". Uzyskaliśmy potwierdzenie, że można realnie szykować się do stopniowego uruchamiania FALI w regionie.
Specjaliści spółki podkreślają jednocześnie, że "zamknięte" testy lęborskie przyniosły cenną wiedzę. Fala nie była dostępna dla ogółu pasażerów, a jedynie dla grupy testerów. Wnioski z testów przełożą się na poprawę organizacji usług, na usprawnienie systemu informatycznego czy też na lepszą współpracę z organizatorami transportu i przewoźnikami.



Kiedy ruszy Fala? Nie wiadomo



InnoBaltica przy okazji poinformowała, ze prowadzi szereg innych prac - czynione są ustalenia merytoryczne z gminami, a także uzgodnienia techniczne z PKP. Trwają już montaże falomatów i czytników kart na stacjach kolejowych. Niebawem wystartują też dodatkowe testy systemu (związane m.in. z jego wydajnością, bezpieczeństwem oraz przyjaznością dla pasażerów).

- Nadchodzi czas na działanie w szerszej skali, na wyjście do mieszkańców Pomorza - mówi Radomir Matczak. - W oparciu o szlifowany właśnie plan wdrażania Fali ruszymy małymi, konsekwentnymi krokami. To pionierskie przedsięwzięcie w Polsce, bardzo złożone, więc pośpiech nie jest wskazany. Najważniejsza jest jakość i niezawodność nowej usługi. Wkrótce zaproponujemy ramowe kalendarium uruchomienia Fali w regionie.

Innobaltica ma nowego prezesa



Warto odnotować, że spółką wdrażającą Falę kieruje już nowy prezes. To Radomir Matczak, były dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Po kilku miesiącach na stanowisku członka zarządu InnoBaltiki, Radomir Matczak objął stanowisko prezesa spółki wdrażającej system Fala. Po kilku miesiącach na stanowisku członka zarządu InnoBaltiki, Radomir Matczak objął stanowisko prezesa spółki wdrażającej system Fala.
Jego przyjście do spółki zapowiedzieliśmy jeszcze w lutym. Informowaliśmy wówczas, że zastąpi on na stanowisku prezesa Marcina Stefańskiego.

Po naszej publikacji władze województwa poinformowały, że Stefański zostaje na stanowisku, natomiast do zarządu dołączy kolejna osoba - później ujawniono, że będzie nią właśnie Radomir Matczak. Po kilku miesiącach pracy na tym stanowisku, na początku lipca objął on stanowisko prezesa w tej spółce.
FK

Miejsca

Opinie (397) ponad 20 zablokowanych

  • System FALA w transporcie kolejowym to będzie porażka i wyciąganie ekstra pieniędzy od pasażerów.Od początku istnienia kolei zasada była prosta,że kupowało się przed podróżą bilet od stacji A do stacji B ,a teraz trzeba będzie pamiętać by po zakończeniu podróży skasować bilet w falomacie bo inaczej system naliczy opłatę za przejazd do stacji końcowej.Na kolei nigdy nie było zasady kasowania biletu po wyjściu z pociągu.Wyobrazmy sobie ,co będzie się działo na stacji Gdańsk Wrzeszcz ok 7.00 w dzień powszedni,gdy z każdej kolejki wysiada 150 osób i tyle samo wsiada.Te wszystkie osoby muszą odbić bilet w falomacie na peronie...

    • 64 1

  • Idźcie

    z falą tam, gdzie poszedł ruski korabl.

    • 39 2

  • To jakiś żart? Jak to, co przeprowadzili, można nazwać testem? Przecież ewidentnie było to działanie ukierunkowane na uzyskanie założonych celów. Tylko po to, by obwieścić sukces. Ja na szczęście już zrezygnowałam z tego potworka zwanego komunikacją miejską.

    • 47 0

  • jak sie zostaje prezesem i czlonkiem rady nadzorczej? (2)

    to jacys geniusze musza byc nie lada

    • 53 2

    • zaliczony punkt w CV

      byle co,
      byle jak,
      byle na czas...

      I w odpowiednim towarzystwie...

      • 9 1

    • Tez bym chciał

      • 1 1

  • Jeśli system fala będzie działać tak, że (5)

    Kartę magnetyczną będzie można kupić na lotnisku, w sklepie np. Żabka,(lub przez aplikację) i doładować na niej np. 30 zł i system będzie zliczał najkorzystniejszą cenę nie martwiąc się o różne taryfy w trójmieście i poza to spoko. Nawet korzystniejsze dla turysty
    Tak jak działa to np.
    w Sztokholmie. Tylko trzeba ten system bardzo dobrze reklamować, żeby nie dopuścić do sytuacji, że nikt nie będzie wiadział jak tym się obsługiwać o ile wystartuje system. Jestem ciekaw jak to dalej pójdzie:)

    • 10 23

    • tak, tak, właśnie tak będzie działać (2)

      Powiedziała ola krętaczka

      • 7 3

      • I czemu kłamiesz? (1)

        "W przypadku osób, które będą chciały korzystać z systemu FALA okazjonalnie lub z jakiegoś powodu nie będą chciały zakładać konta, korzystanie z systemu będzie również możliwe. Za identyfikator w FALI służyć wówczas będzie karta bankomatowa, którą pasażer przyłoży do falomatu lub czytnika na wejsciu i wyjściu z pojazdu i na tej podstawie zostanie rozliczony za przejazd (zapłaci kartą płatniczą)."

        • 1 12

        • ach karta bankomatowa a na płatności gotówkowe ci osr..ńcy jakieś miejsce zostawili czy pełna kontrola trzody?

          • 7 0

    • Tak i 5zł za 3 przystanki. A jak dalej niż 5 przystanków to jedyne 6zł i to przez max. 75 min. a potem kolejny bilecik. Złodziejstwo. Dziękuję bardzo, dalej będę jeździł hulajnogą, a w zimie na gapę.

      • 12 1

    • Kupowanie kart, zasilanie ich... instalowanie aplikacji i zasilanie wirtualnego portfela.. taki system to prehistoria. Od tego się odchodzi.
      Dla turysty, kogoś przejazdem, lub kogoś miejscowego okazyjnie korzystającego z komunikacji najlepsza, najprostsza opcja to system jaki jest w Londynie, NY i dziesiątkach miast. Wchodzisz do metra, autobusu, dotykasz zwykłą kartę płatniczą lub telefon i system sam pobiera odpowiednią opłatę. Nic więcej nie trzeba robić.
      Jeśli wydano tyle kasy na Falę i nie będzie ona szła w takim kierunku, to jest to bubel.

      • 5 3

  • (1)

    Czyli o ile podrożeją bilety?

    • 53 1

    • Z 4.80 do 6 zł za jeden przejazd

      • 15 0

  • (11)

    Test w małym mieście z rzadko kursującymi czterema liniami autobusowymi nie jest miarodajny.Prosze zrobić testy w Gdańsku w godzinach szczytu najlepiej na przystanku Dworzec Główny.Jak długo będzie trwało odbijanie się pasażerów tylko jednego tramwaju ?10 minut?

    • 435 9

    • (2)

      Oni ten test sami zrobili: "W praktyce oznaczało to, że specjaliści InnoBaltiki, wykonawcy - Asseco Data Systems oraz zewnętrzni eksperci weryfikowali system Fala uruchomiony w środkach komunikacji miejskiej. Korzystali z niego, wcielając się w różne role: pasażerów, pracowników Punktu Obsługi Klienta, a także kontrolerów biletów." A więc wartość tego testu jest żadna.

      • 114 1

      • dokładnie tak

        może lepiej bramki wejściowe do tramwaju/autobusu na te bilety....?:)

        • 31 3

      • Wcielali się w różne role

        Coś jak zabawa w sklep spożywczy w przedszkolu.

        • 92 3

    • Na jakieś bzdurne systemy nikomu niepotrzebne. (1)

      Są miliony a kilka tysięcy niema na fontanny.

      • 53 3

      • jakie znowu fonatanny?

        może jeszcze fajerwerki?

        • 5 24

    • Oni zrobili test w Lęborku gdzie jest 30 tyś mieszkańców

      Więc uznali że test jest miarodajny

      • 44 0

    • Założę się, że nigdy niczego większego nie wdrażałeś. (3)

      Na tym polegają testy, że się robi to na mniejszym obszarze, gdzie ryzyko wkurzenia dużej liczby użytkowników jest mniejsze. Testujesz, znajdujesz problemy, poprawiasz. Gdy wszystko masz przetestowane na małym obszarze, zaczynasz wdrażać na większym, dołączasz kolejnych użytkowników, monitorujesz wydajność i stabilność. Na końcu uruchamiasz system w pełnym zakresie. Tak robią odpowiedzialni dostawcy.

      Oczywiście można zastosować podejście "jakoś to będzie", zaszaleć i wdrożyć od razu np. w Gdańsku, albo całym Trójmieście, a potem bronić się przed furią tysięcy wściekłych mieszkańców, którzy nie mogą wykupić biletu, albo nalicza im się błędna kwota, albo w ogóle system padł z powodu zbyt dużego obciążenia. Rozpatrywać tysiące reklamacji, szukać kozła ofiarnego i mianować nowego prezesa w momencie, jak już wszystko będzie naprawione, żeby przyszedł i spił śmietankę.

      • 8 46

      • ola

        Poklepała?

        • 17 3

      • Ale o czym ty bełkoczesz , dlaczego testy tej aplikacji miały by wkurzyć mieszkańców

        Skoro to testowali ludzie z innoBaltici a ludzie normalnie jeździli i nie brali w tym udziału?

        • 22 5

      • wykonano testy funkcjonalne

        Czyli sprawdzono to, czego od systemu oczekują urzędnicy.
        Na pewno wykonano tylko testy według pozytywnych scenariuszy... Zakład?
        Nie wykonano testów odporności i obciążenia.

        Co najważniejsze, nie zapytano ludzi, czego od takiego systemu oczekują...

        • 31 0

    • Kaszubi jeżdżą na wioski samochodami,to jak mogli brać udział w teście,a po drugie to są mało rozgarnięci.

      • 8 5

  • tygodniowy metropolitalny jest ? to juz go zzrobcie - natychmiast

    nie zawracajcie gitary ludziom bilecik tu bilecik tam albo blokowanie pieniedzy na miesiac jak czlowiek ze 3 razy odwiedzi inne miasta i srodziemnomorska plaze. londyn - tygodniowy jest tu najpopularniejszy w tym15 milionowym miescie - 19 000 przystankow autobusowych i 600 kolejowych. To jest mozliwe dla takiego pryszcza na mapie jak trojmiasto.

    • 30 0

  • Po co Fala?

    Żeby bilety na jeden przejazd w Gdańsku kosztowały 6 zł i były najdroższe w Polsce :-)

    • 54 1

  • W jakiej aplikacji kupujecie bilety? (7)

    Szukam takiej, która jest możliwie najmniej awaryjna, możecie polecić?

    • 0 20

    • W kiosku (1)

      Tam najlepiej kupować

      • 14 1

      • Właśnie całe życie kupuję papierowe, ale po ankiecie widać, że jestem zacofaną mniejszością, więc pytam o apkę

        • 3 5

    • Trzymaj się z daleka od tych apek. Zgroza, która wiecznie się zacina. Sprawdzałem wszystkie po kolei.

      • 10 0

    • W aplikacji bankowej

      • 0 6

    • Jakdojade jest spoko i raczej się nie zwiesza, z tym że wygodniej jest tam doładować swój portfel w aplikacji niż za każdym razem płacić np. blikiem za bilet. Za dużo klikania, a jak masz doładowany portfel to 2 kliknięcia i bilet kupiony.

      • 3 1

    • (1)

      minusowanie za zadanie pytania, ludzie xD

      • 1 5

      • Każdy ma ból d**y jak widać xdd

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane