• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Targ Węglowy dziś, jutro

Katarzyna Korczak
4 marca 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja z Sewilli
Trasa zwiedzania Gdańska rozpoczyna się najczęściej na Targu Węglowym. I jest to początek kompromitujący miasto. Makieta Targu Węglowego powstała w Zespole Autorskich Pracowni Architektonicznych przy ul. Grodzkiej w Gdańsku. Autorem koncepcji zabudowy i wykonawcą makiety jest inż. arch. Stanisław Michel, pionier odbudowy Gdańska, projektant ponad stu kamienic gdańskich. Do dziś brak jest opracowania koncepcji zagospodarowania Targu Węglowego. Makiety nikt nie zamawiał. Zrodziła się z potrzeby samego miasta.

Współpracował w tworzeniu koncepcji i makiety asystent arch. Tomasz Miątkowski. Koncepcja zabudowy i makieta Targu Węglowego powstały w konsultacji z twórcami nie zatwierdzonego jeszcze przez Radę Miasta Gdańska planu miejscowego oraz w porozumieniu z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków, Grzegorzem Budnikiem.

- Tyle lat stoi niezorganizowany plac w chaosie! - mówi arch. Stanisław Michel. - Targ Węglowy nie ma zachodniej strony. Jest pusty. Pawilon LOT-u skazany jest na rozbiórkę. Połowy obudowy placu nie ma. Rozstrzygnięcia wymagają problemy komunikacyjne.

Zachodnia pierzeja Targu Węglowego składa się z trzech części. Jedna należy do LOT-u i spółki Neder - Pol. Zamierzają one wybudować hotel na miejscu dawnego Danziger Hoff, który był najelegantszym hotelem Gdańska. Hotel ten, zdaniem S. Michela, powinien wiązać się z przylotami pasażerów do Gdańska. Jeżeli ktoś przybył do miasta, powinien nocować na początku Drogi Królewskiej. Arch. S. Michel sugeruje odbudowę archiektury Danziger Hoff. Obiekt jednak powinien być dwukrotnie powiększony. Dodana połowa byłaby rozwiązaniem współczesnym.

- Jestem gotów przyznać słuszność każdemu, kto stworzyłby budynek piękniejszy niż Danziger Hoff - mówi S. Michel. - Ale, jak na razie, nikt taki się nie znalazł.

Na Targu Węglowym działa dobrze zorganizowany zespół ludzi skupionych w "Pasażu Królewskim". Oni powinni ten tymczasowy budynek zrealizować jako nowy dom handlowy "Pasażu Królewskiego". Przez pasaż ten przechodziłoby się na z Wałów Jagiellońskich na Targ Węglowy. Za pasażem w kierunku siedziby banku i PZU, naprzeciw Zbrojowni, powinien powstać następny dom handlowy.

- Dopiero te dwa domy handlowe i hotel stanowiłyby oprawę placu od strony zachodniej - mówi S. Michel. - Nie jest sztuką zaangażowanie inwestorów zagranicznych. Dla prestiżu Gdańska powinno się umieć zorganizować gdańskich inwestorów, handlowców. Tak, jak było z "Pasażem Królewskim" czy "Gildią".

Gdańscy inwestorzy wybudowali budynki jeszcze tymczasowe, ale już okazałe. A zaczynali od stołów i łóżek rozkładanych po upadku poprzedniego ustroju. Najlepszym przykładem możliwości rodzimych inwestorów jest "Stągiewna".
Zastanawia się również, czy można wzbogacić fasadę teatru oraz jaki sposób tekturową architekturę Akademii Sztuk Pięknych zamienić na ładną formę rzeźbiarską. Tak powstanie kameralny plac, który niektórzy będą nazywali placem teatralnym.

Zdaniem S. Michela nie powinny na nim stawać samochody. Zgodnie z wytycznymi planu miejscowego arch. Stanisław Michel lokalizuje na Targu Węglowym wielki podziemny parking, który powinien powstawać razem z budową obiektów zachodniej pierzei Targu Węglowego. Pozostaje kwestia ukrycia wjazdu i wyjazdu do podziemnego parkingu, wyjść pieszych.

Przypomnijmy, że poprzedni, ogłoszony przez miasto konkurs na koncepcję zabudowy Targu Węglowego został odrzucony przez marszałka Sejmu. Wątpliwe jest jednak czy miasto będzie stać na drugi wydatek 200 tysięcy złotych, którą to sumę wydano na poprzedni konkurs. Konkurs ów polecono wtedy rozstrzygać członkom Stowarzyszenia Architektów Polskich.
Głos WybrzeżaKatarzyna Korczak

Opinie (119) 1 zablokowana

  • Durna pało ale masz głupi nick

    właśnie takie spaczone pojęcie tworzenia przestrzeni na starówce mąci w głowach dysydentów.

    Czym są stare kamienice bez furmanek i koni s****ących na ulice?

    Jak wygląda XVI-wieczna kamienica z autobusem na pierwszym planie albo sznurkiem samochodów przed wejściem.

    Odtworzenie historycznego Gdańska po wojnie było piękną koncepcją nie tylko przestrzenną ale także psychologiczną.

    Ile można wymyślać historycznych kamienic, przecież nie istnieją żadne dokumentacje tego co nie istnieje.

    Nie zrozumiałeś mojego sensu pojmowania struktury miasta: żyjemy w XXI wieku wiec twórzmy nowoczesną jakość architektury, a nie mniej lub bardziej historyzujące obiekty, które po latach będą wprowadzały w błąd historyków architektury.

    Zostawmy po sobie jakiś ślad, naszej, XXI-wiecznej architektury!

    Ile można tkwić w średniowieczu, widziałeś szklaną piramidę w Luwrze?

    Czy ona szpeci? Jest może kontrowersyjna ale wg Mnie jest bardzo dobrym połączeniem historii z nowoczesnością.

    Twórzmy nowoczesną jakość, powtarzam!

    Zostawmy po sobie ślad kultury, a nie tylko spuściznę!

    Chrońmy historie ale z rozsądkiem!

    • 0 0

  • Nie powiniem, ale sie wypowiem

    Dziwi mnie to, ze niektorym tak bardzo przeszkadza to City Forum w Gdansku. Moim zdaniem wcale nie jest to takie zle. Gdyby jeszcze wyciscic ten tunel z paskudnych bud i handlujacych roznym badziewiem, to byloby naprawde ok. Chyba jednak to lepiej wyglada niz ten paskudny monopol co tam kiedys stal. Zastrzezenia mam zas do tego czegos fioletowego co sie nazywa chyba pasazem krolewskim. Przepraszam, ale takie gnioty nie powinny sie znajdowac w centrum szanujacego sie miasta. Hale Elzam w Elblagu potrafie jeszcze zrozumiec, bo w koncu EBowo to typowe miasto powiatowe, ktorych w Polsce masa, ale tez obskurny pasaz w samym centrum Gdanska to jest juz porazka. Moze znowu zabrzmie kontrowersyjnie, ale moim skromnym zdaniem to go najpierw powinni stamtad wykurzyc a nie budynek LOTu, bo mimo wszystko ten LOT to jest swego rodzaju symbol...

    • 0 0

  • Mono

    Czy ja mówiłem że wogóle nie ma być nowoczesnych budynków ?
    Mówię tylko że nie na starówce, nawet w Warsiawce starówka jest starówką i nikt tam nie chce stawiać niczego nowoczesnego !!!
    Swoją drogą to ja lubię domy z cegiełki z ładnymi drewnianymi drzwiami i oknami najlepiej dębowymi.
    Osobiście nie jestem zwolennikiem nowoczesnej architektury, ale cóż świat się zmienia i nie protestuję przed powstawaniem czegoś nowego poza starówką !

    • 0 0

  • w koncepcji zagospodarowania miasta, powinna byc
    koncepcja zagospodarowania kazdej jego czesci. i gdy znajda sie pieniadze architekt miejski powinien oglosic konkurs na opracowanie projektu takiej zabudowy. i sposrod wielu prac powinno sie
    te najbardziej odpowiednia do miejsca i charakteru zabudowy wybrac.
    Jestem jak najbardziej za nowoczesna architektura,
    ale nie na Targu Weglowym.
    i przy zabytkowych elewacjach moga sie auta poruszac.

    • 0 0

  • Mag_Gdynia

    zgadzam sie LOT powinien być chroniony, nie ze względu na architekture ale na to ze stoi tam dłużej niż Budnik śmierdzi na tym swiecie i że ja i nie tylko, tam na pierwsze randki się umawiałem, a w Latającym Holendrze pierwszy raz pierś kobiecą trzymałem w dłoni i to jest powód dla którego LOT powinien isnieć tak dłucgo jak Żuraw.

    • 0 0

  • Gdańszczanko z Przymorza

    w tym sęk.... zwróć uwagę że u nas przeważnie mówi sie o antykoncepcji - jak w głowie pusto to czas na aborcję i prezerwatywy stosuje to każda opcja bez względu na kolor i rodowód-
    w takim przypadku planu nigdy nie będzie.

    :P

    • 0 0

  • o planie na starym mieście słyszałem już 5 lat temu i twierdzę, ze nie da się go uchwalić bo od razu znajdą się Kaczory Donaldy, które robią z tego sprawę polityczną , należ podzielić go na małe kawałki np. po 1, 2 ulicach i uchwalać po kolei, inaczej każda decyzja będzie leżała w gestii urzędasów czyli inwestorów – KORUPCJA! Kto da łapówę ten buduje.
    Ciekawe ile Budnik bierze za pozytywną opinię czy uzgodnienie? Może ktoś z was już miał z nim do czynienia? Jak ja nie lubię, kiedy ktoś się zabiera za rzeczy na których się nie zna np.
    Minister Pol, niby mądry facet ale zabrał się za coś co go przerasta, podobnie Budnik, historyk sztuki miejskim konserwatorem zabytków – kolejna patologia.

    • 0 0

  • pojawiają się na tak zwanej popularnie starówce co jakiś czas nowe budynki
    kamieniczki perełeczki pięknie wkomponowujące się w otoczające budynki i komu to przeszkadza, żeby nadal w tym stylu zabudowywac ten obszar?
    czy to zaraz musza być szklane fasady, balkony z metalowych zespawanych kontowników i inne cuda na kiju, które nijak mają się do tego co je otacza i psują nastrój?
    co to za mania nowoczesnych materiałów budowlanych
    z plastiku to może być śmietnik, betony mamy na blokowiskach
    a stara dobra cegła jest tym do czego się wraca
    faktycznie projekt na dużą skalę trąci w tym miejscu o masówkę a kamieniczki powinny pozostać indywidualne...
    kazda inna i niepowtarzalna - właśnie to nadaje im uroku

    • 0 0

  • Hmmmmm

    Ja bym się zgodził z Mamą co do jednego stylu starówki. Gdańska to akurat najładniejsza starówka w Polsce północnej, więc też nie za bardzo by mi się podobały jakieś zmiany tam. Ale nie mogę się zgodzić co do tej opinii z blokowiskami i ich nowoczesnością. Blokowiskom daleko do nowoczesności, bo blok to zwykły brzydki szufladkowiec budowany z płyty, aczkolwiek można je troche upiekszyć poprzez przemalowanie. Jeśli zaś chodzi o mieszanke starej cegły z nowoczesnością to też się nie do końca zgodzę. Prosze popatrzeć na Wrzeszcz i ul. Grunwaldzką. Powstał tam nowy obiekt i wygląda całkiem całkiem. Szkoda, że tylko Centrum Sukces Bis nie wyburzyli, bo ono wygląda akurat tragicznie :( Wrzeszcz ogólnie jest niestety trochę zaniedbaną starą dzielnicą, więc trochę nowoczesności jej nie zaszkodzi.

    • 0 0

  • Al. Grunwaldzka. Sorry za gafe.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane