• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie drogowe rodem z autostrad, które rozrywa obszar Śródmieścia.
  • Węzeł Unii Europejskiej widziany z Forum Gdańsk.
  • Przejście podziemne pod węzłem Unii Europejskiej.
  • Przejście podziemne pod węzłem Unii Europejskiej.
  • Przejście podziemne pod węzłem Unii Europejskiej.
  • Przecięcie ciągu reprezentacyjnej zabudowy węzłem Unii Europejskiej.
  • Przecięcie ciągu reprezentacyjnej zabudowy węzłem Unii Europejskiej.

Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji - w tym Trójmiasta. Obecnie, gdy część z tych inwestycji dobiega kresu swojej technicznej eksploatacji, pojawia się szansa na naprawienie błędów z przeszłości. Oto przykłady węzłów drogowych, które powinny zostać dostosowane do współczesnych standardów - pisze w swoim felietonie Krzysztof Koprowski.



Węzeł Unii EuropejskiejMapka w Śródmieściu Gdańska



Przebudowa którego węzła drogowego jest najpilniejsza?

Węzeł Unii Europejskiej (dawniej: Okopowa, Leningradzki) powstał w połowie lat 70. XX w. jako przysłowiowa "wisienka na torcie" rozdarcia Śródmieścia szerokimi arteriami drogowymi. Zrealizowane wówczas skrzyżowanie oddaliło nie tylko Główne Miasto od Biskupiej Górki, lecz także przerwało ciąg reprezentacyjnych gmachów od siedziby kolejarzy przy ul. DyrekcyjnejMapka aż po dawny budynek Centrum Kształcenia UstawicznegoMapka (w ostatnich latach przesłonięty parkingiem i kolejnymi estakadami).

Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli chcemy myśleć o przywróceniu odpowiedniej rangi dla układu drogowego w sercu Gdańska.

Ponadto likwidacja przejścia podziemnego na rzecz nowych przejść naziemnych znacznie ułatwi dotarcie z przystanku SKM Śródmieście w obszar Głównego Miasta przez całkowicie zapomnianą ul. Bogusławskiego przy Teatrze Szekspirowskim, co obecnie wymaga aż dwukrotnego korzystania z tuneli.

Ograniczenie przestrzeni zajętej pod układ drogowy pozwoli również na obustronne nasadzenia drzew z rozłożystymi koronami, których w tej części Gdańska zdecydowanie brakuje.

[Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać? [Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?
[Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową [Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromną powierzchnię, łącząc zaledwie dwie drogi ze sobą.
  • Przejście podziemne pod torami tramwajowymi.
  • Estakady węzła Kliniczna.
  • Chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów poprowadzony w obustronnym obniżeniu względem zabudowy i układu drogowego
  • Przejście pod estakadą węzła Kliniczna i w oddali pod torami kolejowymi.
  • Estakady węzła Kliniczna.
  • Chodnik i droga rowerowa pod węzłem Kliniczna.

Węzeł KlinicznaMapka na Młyniskach



Węzeł Kliniczna to nieco młodszy brat węzła Leningradzkiego - powstał w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. W założeniu krzyżować się miało tutaj znacznie więcej dróg, m.in. Droga Czerwona, czyli wewnątrzmiejska droga tranzytowa przez Trójmiasto oraz (jako jeden z wariantów) wlot trasy Nowej Politechnicznej z Górnego Tarasu.

Ostatecznie zbudowano bezkolizyjne skrzyżowanie zaledwie dwóch ulic: Klinicznej z Marynarki Polskiej, zajmujące ogromną połać terenu i odcinające mieszkańców rejonu ul. Twardej i Okrąg od Wrzeszcza Dolnego. Nie zyskali oni nawet chodników od strony węzła, a jedynie nieustanny hałas tramwajów pod oknami na ciasnych łukach, którymi omijają serpentyny drogowe.

Zburzenie estakad i zastąpienie całego węzła jednopoziomowym skrzyżowaniem (z zachowaniem wiaduktu kolejowego) uwolni teren pod nowe inwestycje, które zespolą Młyniska oraz osiedle Zielony Trójkąt z Wrzeszczem i staną się urbanistyczną "bramą" wprowadzającą ruch pieszy od strony przystanku SKM Politechnika i Opery Bałtyckiej na tereny postoczniowe wzdłuż ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna.

Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku
Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna

  • Przebudowa węzła na Zaspie pozwoliłaby na stworzenie w tym miejscu dzielnicowego centrum.
  • Kładka swoim wyglądem nie tylko szpeci, ale znacznie utrudnia przedostanie się na drugą stronę al. Rzeczypospolitej.
  • Pierwotnie kładka nad skrzyżowaniem miała prowadzić do centrum handlowego, które nigdy nie powstało.

Węzeł Rzeczypospolitej - Jana Pawła IIMapka na Zaspie



Pozostając wciąż w realizacjach drogowych epoki Edwarda Gierka, przenosimy się w sam środek Zaspy na wyjątkowe dwupoziomowe skrzyżowanie, gdzie co najmniej dwukrotnie możemy się zderzyć z innym uczestnikiem ruchu na poziomie -1.

Jakby tego było mało, pieszych zdecydowano się skierować na najwyższy poziom +1, zmuszając ich do pokonania największych różnic wysokości terenu. Według pierwotnych założeń kładka miała prowadzić do centrum handlowego na dawnym pasie startowym, ale ono nigdy nie powstało.

Obecnie przewiduje się likwidację kładki i przeniesienie ruchu pieszych na poziom al. Rzeczypospolitej. Rozwiązanie wydaje się jak najbardziej słuszne w kontekście usunięcia bariery przestrzennej, lecz nadal konserwuje na kolejne lata obszar zajęty przez niefunkcjonalne skrzyżowanie.

Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie

Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie przekształcenie tego splotu w jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub rondo, zyskując w ten sposób obszar pod potencjalną miejską zabudowę z usługami zwróconymi frontem do przystanków tramwajowych. Jest to także szansa na wykreowanie centrum dzielnicowego Zaspy, którego ta część miasta jest pozbawiona.



Można budować mieszkania na całym pasie startowym Można budować mieszkania na całym pasie startowym

Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana Mapka w ścisłym centrum Gdyni



Kształt przebudowanego węzła Wzgórze od początku budził liczne kontrowersje. To jedyna inwestycja z naszego zestawienia, która w obecnym kształcie powstała po zmianach polityczno-gospodarczych - zaledwie nieco ponad 10 lat temu.

  • Zmuszanie pieszych do korzystania z przejść podziemnych w centrum miasta to wizja z poprzedniej epoki, którą w Gdyni wdrożono nieco ponad 10 lat temu.
  • Przejście podziemne na węźle Wzgórze.
  • Przejście podziemne na węźle Wzgórze.
  • Aby dotrzeć do przystanku po lewej stronie z peronu SKM, trzeba zejść na poziom 0, a następnie -1 i ponownie wejść na poziom ulicy. Wcześniej istniało tutaj przejście naziemne.
  • Nieczynna winda po stronie parku Centralnego.
  • Wąskie zejście bez schodów do tunelu podziemnego, które dzielone jest z ruchem rowerowym.
  • Wąskie zejście bez schodów do tunelu podziemnego, które dzielone jest z ruchem rowerowym.
Już w 2011 r. zwracaliśmy uwagę na estetykę zastosowanych rozwiązań, tuż przy jednym z najważniejszych przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej (docelowo też Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). W 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których oprócz kwestii estetyki zwracano uwagę na układ komunikacyjny podporządkowany wyłącznie samochodom.

Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną. Wtłoczenie pieszych do długiego tunelu wprawdzie ułatwiło przemieszczenie się do parku Centralnego, lecz zmusza do aż trzykrotnego pokonywania schodów przy przesiadce z pociągów na autobusy (trolejbusy) w kierunku północnym.

  • Główna nagroda Gdyni za pracę dyplomową na Wydziale Architektury PG dot. koncepcji zagospodarowania węzła Wzgórze św. Maksymiliana autorstwa Kamila Jagódzkiego.
  • Główna nagroda Gdyni za pracę dyplomową na Wydziale Architektury PG dot. koncepcji zagospodarowania węzła Wzgórze św. Maksymiliana autorstwa Kamila Jagódzkiego.
Odtworzenie przejścia naziemnego pojawia się już w pracach studentów architektury, co daje nadzieję, że nowe pokolenie nie będzie godzić się na dalsze istnienie niefunkcjonalnych rozwiązań dla pieszych.

Wykończenie przejścia podziemnego (w tym kolorystyka ścian), materiały użyte na chodnikach, szpetne słupy sieci trakcyjnej to kwestie, których poprawa również powinna być priorytetem w najbliższym czasie, jeżeli chcemy myśleć o Śródmieściu Gdyni jako perle modernizmu, a nie przedmieściach aglomeracji przy węźle autostradowym.

Park Centralny: podziemny parking ma już strop Park Centralny: podziemny parking ma już strop

Opinie (274) ponad 20 zablokowanych

  • kładka na Zaspie historycznie

    Kładka na węźle Rzeczypospolitej - Jana Pawła II nie miała być żadnym dojściem do żadnej galerii
    Jest to pozostałość pierwotnej wersji skrzyżowania, według której wykonywano estakadę drogową w ciągu Jana Pawła II nad Rzeczypospolitej. Po wykonaniu tej części wiaduktów, która teraz jest "kładką", ówcześni decydenci doszli do wniosku, że taniej będzie zrezygnować z estakady, na rzecz tunelu pod Rzeczypospolitej i tak zrobiono. Wykonaną część wiaduktu za to adaptowano jako kładkę, dorabiając schody. W widoku z góry wyraźnie widać pierwotne założenie, czyli dwie jezdnie estakady

    • 8 5

  • Opinia wyróżniona

    (23)

    Jedyny słuszny kierunek to burzenie takich potworków. Kierowcy zawsze jęczą, ale w żadnym cywilizowanym kraju nikt nie przeznacza tak ogromnych połaci terenu wyłącznie pod potrzeby jednej grupy, często spoza miasta. Po prostu to nie ma nic wspólnego z myśleniem ekonomicznym. Takie węzły obniżają wartość nieruchomości i niszczą miasta. Są dobre na przedmieściach w otoczeniach hurtowni i fabryk, a nie w otoczeniu zabytków czy osiedli mieszkaniowych.

    • 105 226

    • Większość komentarzy ostro krytykuje tekst, ale autor wyróżnił tylko te przychylne łechtające jego ego. (2)

      Przypadek? Nie sądzę.

      • 31 17

      • Generalnie to te samochodowe "komentarze" są z Olgino i powinny być usuwane (1)

        Widać, że próbują promować ruski mir wśród Polaków przez leningradzkie wzorce

        • 8 13

        • Co to jest "Olgino"? twój pracodawca? Mieszkasz tam?

          • 10 4

    • zburzmy wiadukty zróbmy większe korki

      • 27 8

    • Pojedz do Stanow (6)

      Chyba ze za mało cywilizowane

      • 12 5

      • (5)

        Obecnie w USA również dominuje tendencja burzenia takich potworków urbanistycznych.

        • 10 16

        • w San Francisco trzęsienie ziemi zburzyło estakadę blokującą widok na port

          resztki wywieziono. W innych miastach USA budżety nie wystarczają na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej i od czasu do czasu dochodzą wiadomości o urwaniu się tam jakiegoś mostu lub wiaduktu.

          • 7 11

        • (3)

          Otóż to...Amerykanie popełnili te błędy już z 50 lat temu, zakładając jak większość polskiego społeczeństwa, że więcej pasów i większe, bardziej rozbudowane węzły = bardziej płynny ruch, a jednak okazuje się, że to wcale nie jest takie proste - w którymś momencie i tak dochodzimy do wąskiego gardła które musi powodować korki, czy to będzie Główne Miasto, gdzie każdy by chciał zaoarkować jak sobie przyjedzie na niedzielny spacer, czy zagłębie biurowe w Oliwie w tygodniu i budując szersze drogi po prostu przesuwamy korki z miejsca w miejsce... Amerykanie czy nawet kraje zachodniej Europy popłeniły te błędy już dawno i powoli próbują się z nich wycofywać, ale oczywiście my nie możemy się uczyć na błędach cudzych...lepiej popełniać własne, prawdziwie Polskie Narodowe...

          • 5 16

          • w Gdańsku żadnych błędów

            30 lat i nowe 3 drogi.

            • 6 6

          • (1)

            Czytam i wyciągam wnioski; chyba żle ci się żyje w mieście. Wróć do swoich pastwisk, a tam znajdziesz przestrzeń, świeże powietrze etc.

            • 2 2

            • No to bardzo kiepsko ci idzie wyciąganie tych wniosków. Otóż żyje w tym mieście od urodzenia i mieszkam w centrum. Wszystko czego mi potrzeba mam zasięgu spaceru i żyje mi się naprawdę dobrze. Jednak nie pasuje mi budowanie autostrad pod moimi oknami, aby ludzie z tych pól i pastwisk o których wspominasz mogli sobie podjechać autem pod same drzwi aby coś załatwić w mieście albo pojechać na spacer bo u sobie nie mają gdzie.

              • 1 1

    • najlepiej poprosić Putina

      aby miasto zburzył

      • 4 6

    • (5)

      I będziemy poruszać się helikopterami? Węzeł Unii Europejskiej jest niezbędny. Mało tego powinien być rozbudowany!

      • 17 10

      • na razie jest przewymiarowany

        • 5 10

      • Rozbudowany gdzie? (3)

        Chyba ze bedziesz budowac gleboko pod ziemia? Znasz koszty takich rozwiazan? Polecam przklady likwidacji tego typu wezlow transportowych z Europy Zachodniej, USA czy Korei Poludniowej. Wszystkim wychodza na lepsze - takze kierowcom aut.

        • 3 11

        • Ciekawe jak likwidowanie węzłów wychodzi na lepsze kierowcom aut? Jak likwidacja węzłów bezkolizyjnych zwiększyła przepustowość? (2)

          Tylko nie pisz o potencjalnej przesiadce kierowców na inne środki transportu, bo w tamtych krajach było na co się przesiąść, a u nas nie. Nasza komunikacja miejska jest powolna, droga i awaryjna a rower jest sportem sezonowym.

          • 9 5

          • jeśli nie zdołasz odróżnić przepustowości węzła dla ludzi od przepustowości węzła dla pojazdów (samochodów) (1)

            to niczego nie zrozumiesz z prezentowanych wywodów.

            • 3 6

            • O nie! Nie odwracaj kota ogonem! Pisałeś że wychodzi na lepsze kierowcom więc chodzi o przepustowość dla pojazdów!

              Pisz jak likwidacja węzłów bezkolizyjnych zwiększyła przepustowość dla pojazdów!

              • 5 1

    • żeby coś burzyć to trzeba zaoferować alternatywę

      niech zrobią tunele przez całe miasto i rozwalą te węzły

      • 7 2

    • zbużą te węzły a innych nie będzie. (1)

      nawet nie dali rady zbudować wiaduktu na Armii Krajowej. To miasto to POrażka.

      • 6 4

      • Zburzą - zapamiętasz analfabeto?

        • 0 0

    • Słuszna racja

      Zburzyć i zrobić trakt dla koni, oczywiście ze ścieżką rowerową. Widać autor bywał w cywilizowanym swiecie, szczególnie w Bangladeszu.

      • 5 1

    • Co ty palisz, że takie bzdury klikasz ?

      • 0 0

  • Proponowanie chocby pozytecznych, potrzebnych zmian, w starciu z kierowcami, to jak walka z wiatrakami, jak walenie glowa w mur. Boja sie kazdej propozycji, z gory na nie. Jedno co pasuje, to budowanie kolejnych drog i oczywiscie darmowych, wielkich parkingow, bo w miescie najwazniejsze sa ich ukochane samochodziki, reszta ludzi, ich wygoda i bezpieczenstwo to nieistotne sprawy.

    • 3 16

  • To pieśń przyszłości i temat na inny poziom ewolucji

    Już 15 lat temu takie tematy to było wymyślanie koła na nowo, a mimo wszystko, powstały węzły przy Wzgórzu w Gdyni czy Forum Gdańsk.
    Nie ma sensu, większość mieszkańców chce po prostu przefrunąć przez metropolię na "pełnej". Jak w Detroit czy Houston. Nie te czasy.

    • 1 11

  • Pan Koprowski przegina (2)

    Redaktor Koprowski od lat próbuje zakopać wszystkie drogi dla samochodów, a najlepiej jakby wszyscy jeździli tramwajami po trójmieście. Tylko problem w tym, że nie oferuje niczego w zamian, nie proponuje w jaki inny logiczny usprawnić miasto, W konkurencyjnym portalu Gazeta Wyborcza Trójmiasto, redaktor Michał Jamroż może tez nie jest wielkim fanem komunikacji samochodowej, ale przynajmniej proponuje jakieś rozwiązania, bez konieczności zakopywania dróg. Dzięki niemu podniesiono temat PKM na południe Gdańska, które jest teraz w planach, gdzie indziej pisze by w Redłowie wydłużyć peron w kierunku Parku technologicznego i zbudować schody od tej strony. Moze Panie Koprowski trochę pokory, bo nie każdy jest fanem tramwajów i nikogo się nie przekona na siłe do porzucenia auta, ale trzeba zachecać ludzi w inny sposób do zmiany nawyków, niż zabieranie czegoś co już jest.......

    • 20 6

    • jak na razie to kierowcy sami skutecznie dbają o zabieranie innym kierowcom tego, co już jest (1)

      to znaczy przestrzeni do parkowania blisko źródeł i celów podróży oraz miejsca na jezdni. Tramwaj (transport zbiorowy) nie jest jedynym "poważnym" substytutem samochodu w dobrze zarządzanym mieście. W 3mieście kręgosłupem systemu komunikacyjnego jest SKM a będzie także zelektryfikowana i rozbudowana sieć PKM. Myśląc systemowo trzeba także zadbać o priorytetowe traktowanie potrzeb pieszych i rowerzystów - również tych, którzy chcą docierać do przystanków obu tych sieci transportu publicznego komfortowo i bezpiecznie. Artykuł red. Koprowskiego to dobry krok w kierunku pokazywania ścisłego związku polityki przestrzennej z polityką komunikacyjną całej aglomeracji a nawet regionu.

      • 1 8

      • SKM obsługuje nieznaczną część terenu Trójmiasta

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Wszystko ładnie, wszystko pięknie... (34)

    ...ale może warto zanim się weźmie za burzenie zaproponować coś w zamian. W Gdańsku prywatne auto nie ma alternatywy. Komunikacja miejska jest tak słaba, że nie ma o czym mówić. To, że pewne starsze dzielnice są skomunikowane lepiej, ale nie idealnie zawdzięczamy tym samym twórcom, którzy budowali kwestionowany układ drogowy. Niech ktoś mądry odpowie dlaczego przez tyle lat nie wybudowano tramwaj wzdłuż całej Armii Krajowej. Dawni projektanci tej drogi już wtedy myśleli bardziej do przodu niż obecnie, bo zapewnili rezerwę terenu wystarczającą, by taką inwestycje uczynić bezkolizyjną, szybką alternatywę dostania się do Centrów bez samochodu. Obecnie żaden środek komunikacji w ciągu tej ulicy nie jedzie, a alternatywa jest autobus na zatkanej Kartuskiej. No a taka alternatywa, to żadna alternatywa jak ktoś choć raz z niej skorzystał!

    • 216 49

    • A jak na taki tramwaj miałbyś się dostać?

      Nadrabiając kilometry kładkami i tunelami?

      • 10 14

    • prywatne auto ma alternatywę we wszystkich dzielnicach, tylko niektórym "wygodniej" jej nie zauważać (7)

      • 18 39

      • Jaką mam laternatywę po 23? (2)

        Pracę kończę o 23, autobus nocny mam o 23:43, dojazd do domu zajmuje mi ok. 1,5h komunikacją miejską, autem drzwi-drzwi 20min, korzystając z samochodu oszczędzam 1h życia na powrocie i kolejną na dojeździe do pracy. 2h dziennie życia więcej.

        • 38 5

        • Te korki o 7 rano i 16 po południu tworzą ci, co pracują do 23? Wrzucasz swój problem do zagadnienia, które ciebie nie dotyczy. O 23 to Grunwaldzka może mieć jeden pas ruchu.

          • 11 22

        • Po 23

          Nie potrzebujesz bezkolizyjnych skrzyżowań

          • 5 3

      • (2)

        No to np. teraz trasa prywatnym autem z Łostowic na Przymorze zajmuje 27 minut. Jaki alternatywny środek transportu przewiezie mnie w 27 minut z Łostowic na Przymorze, wliczając w to czas zmarnowany na czekanie na autobus czy tramwaj?

        • 28 4

        • A dlaczego zajmuje 27 minut? (1)

          Dlatego że prywatne samochody osobowe tworzą gigantyczne korki. Późną nocą można dojechać w kwadrans, a może nawet w 10 minut, jeśli światła pozwolą.

          • 4 11

          • Nie, 27 minut wynika z obniżenia prędkości dopuszczalnej i czerwonej fali

            • 10 1

      • Proponuje przejechać sie rano godz. 6-8 na południowe dzielnice i sprawdzić do którego z kolei autobusu uda się Tobie wsiąść. A są juz zapchane na przystankach początkowych. Prośba do ZTM o zwiększenie kursów skończyła sie ich zmniejszeniem.

        • 26 4

    • ma pełno alternatyw. Może wymienie: (23)

      -SKM
      -PKM
      -Tramwaje
      -Autobusy
      -Trolejbusy
      -Taxi
      -Ubery/freenowy
      -auta na minuty
      -hulajnogi
      -rowery
      -pieszo

      TAK! Da sie isc do pracy nawet pieszo, prowadzać dziecko do przedszkola. Ja i mase ludzi tak robimy
      Nie, wiekszosc nie mieszka za obwodnica, po prostu mniej krzyczy w Internecie

      • 16 41

      • (13)

        czym się różni używanie auta prywatnego od przejazdu taxi/uberem/autem na minuty w kwestii korków i ekologii? Jak dla mnie tak samo korkują miasto i emitują spaliny.

        • 30 8

        • (1)

          Nie zajmuje miejsca parkingowego 95% czasu.

          • 11 21

          • Mam parking pod pracą, tylko dla użytku pracowników. Nie zajmuję Twojego upragnionego miejsca.

            • 23 6

        • (10)

          Taksówka czy auto na minuty jest wciąż w ruchu. Twój sztrucel stoi przez 22 godziny i zajmuje przestrzeń.

          • 8 19

          • Skąd ta pewność, że sztrucel? (7)

            • 11 4

            • (6)

              Bo normalny posiadacz auta nie gada ciągle o tym wielkim sukcesie, jakim był jego zakup, a wcześniej uzyskanie prawka.

              • 8 18

              • (4)

                Gdzie on pisze że uzyskanie prawka i zakup auta to takie sukcesy życiowe?

                • 16 4

              • może i nie pisze, ale tak często prawdopodobnie myśli (3)

                • 3 13

              • to i tak lepiej niż przeciętny rowerofczyk, bo przeciętny rowerofczyk nie myśli

                • 9 3

              • Ale jesteś zaje..sty. Wiesz co kto myśli. (1)

                Szacun.

                • 5 1

              • ja tylko przypuszczam

                nie rozróżniasz tez "pewniaczka" zarażonego samochodozą od tez człowieka rozumiejącego alternatywne rozwiązania? Tylko współczuć.

                • 0 3

              • Jajościski strasznie fetyszyzują samochody

                Podczas gdy dla 90% użytkowników to tylko narzędzie wygodnego przemieszczania się z miejsca na miejsce.

                • 1 0

          • nie wiem

            czy moje auto warte więcej niż połowa mieszkań w Gdańsku to sztrucel?

            • 3 3

          • Niepotrzebnie przestrzeń to twój mózg zajmuje

            • 0 0

      • To ma być alternatywa? (1)

        To ja może podam prosty przykład. Nie jeździłem długo komunikacją miejską głównie przez zawód który wykonuję, a który zmusza mnie do jeżdżenia po całym województwie. Postanowiłem jednak raz spróbować załatwić sprawę urzędową udając się tam autobusem. Jakież było moje zdziwienie zatrzymując się na węźle Świętokrzyska (i jego bezpośrednim sąsiedztwie) w czterech miejscach oddalonych od siebie może z 500 metrów. Dodam przy tym iż o ile mnie pamięć nie myli to autobusy oznaczone numerem 2 z przodu zawsze były liniami przyspieszonymi omijającymi niektóre przystanki. Taka np linia 256 z Jankowa do bramy Wyżynnej miała może z 6 przystanków. Dzisiaj ma ich 20! Ok rozumiem że tereny te się mocno rozbudowały i zaszła potrzeba dodania kilku, jednak co to za linia przyspieszona która zatrzymuje się na wszystkich przystankach?

        • 18 4

        • Ale w Gdańsku obecnie nie ma linii przyspieszonych, takowe ma jedynie Gdynia.

          • 5 0

      • Oo fajnie fajnie (4)

        To teraz powiedz który z tych środków transportu pozwoli na przejazd na drugą stronę miasta w pół godziny? Weźmy czas poza godzinami szczytu, żeby każdy pojazd miał możliwość w pełni wykorzystać swoje osiągi niezależnie od pory dnia. Pewnie SKM i PKM są w stanie tego dokonać, ale tylko jeśli mieszkamy tuż przy stacji, a ponieważ nie mamy sieci metra to dosyć mało prawdopodobne.

        • 9 3

        • nie musisz mieszkać tuż przy stacji (3)

          Rowerem do stacji SKM dojedziesz w ciągu 10 minut z odległości do 3 km bez problemu

          • 2 12

          • (1)

            Czyli 10 minut na rower + 10 minut czekania na SKM i zostaje 10 minut na przejazd SKM na drugą stronę miasta, a to zajmuje 20 minut, więc nie mieścimy się w pół godziny.

            • 7 2

            • nie musisz czekać 10 minut na SKM w godzinach szczytu SKM kursuje co 7,5 minuty

              powinna kursować co 5 minut lub częściej. Rower daje możliwość precyzyjnego określenia czasu przejazdu na wybraną kolejkę.

              • 1 5

          • 3 km w 10 minut w Trójmieście? Pachosmrodziarze to jednak już totalnie potracili kontakt z bazo

            • 0 0

      • warto dodać rower wspomagany elektrycznie (1)

        niedługo MEVO 2.0

        • 1 4

        • Spokojnie

          Z Mevo 5.0 na pewno już się uda!

          • 1 0

    • To jest właśnie alternatywa

      Nie rozumiesz istoty sprawy. Piszesz, że dla auta nir ma alternatywy. Otóż nikt nie chce tu "zabierać dróg" a jedynie uczynić je atrakcyjniejsze dla innych użytkowników. Realnie zaś to właśnie jest tzw. alternatywą. Przykładowo jest nią ułatwienie dojścia pieszego przez dany fragment miasta, ułatwienie dojścia dla przystanku komunikacji, czy uwolnienie działek pod nową zabudowę, co spowoduje "zbliżenie" nowych mieszkańców do centrum, zwiększy gęstość zaludnienia, co wymusi częstsze kursy komunikacji miejskiej (które zaczną się opłacać). To właśnie działania alternatywne do ciągłego inwestowania w indywidualny transport samochodowy. Jest wiele miejsc, gdzie łatwiej dojechać autem niż po prostu dojść. A potem się dziwisz, że są korki.

      • 5 4

  • Wiecie, że w Gdańsku wszystkie szpitale sa w centrum? Nic na obrzeżach. Z Pruszcza, trąbek wielkich i Kolbud najbliższy szpital (2)

    Jak zawalicie korkami wszystko co sie da. Potrzeba najpierw przebudowy miasta potem likwidacji dróg. Uważam, że najpierw trzeba wynieść szpitale na obrzeża. Akademie pod obwodnice na Jasieniu, wojewódzki na Orunię. Urzad wojewódzki tez 10km dalej tak jak komendy wszystkie i wtedy w centrum samochody pod ziemie i od podwala grodzkiego po zieleniam wszystko pod ziemią.

    • 9 1

    • (1)

      Szpital i na Zaspie i Dębinkach to centrum miasta? :D

      • 0 1

      • Na Polankach też?

        • 1 1

  • kogoś do końca poj.... z przejściami na głównych drogach

    bez komentarza

    • 15 3

  • Już wy przestańcie kombinować!! Byście tylko burzyli bo przeszkadza,temu czy owemu!! A potem płacz że miasto zakorkowane!!Wystarczy przykład,piramowicza!!Geniusz wymyślił,a reszta stoi w korku!!Są tunele,ale przejścia lepsze!!Od elbląskiej po dworzec korek!!! Ale jakiś głąb ma się dobrze!!! Wystarczy??!!

    • 12 5

  • Panie Koprowski (4)

    Niech pan napisze lepiej tekst kiedy będzie wreszcie przedłużona ulica Słowackiego na wschód , bo plany realizacji tego odcinka miały być wraz z wybudowaniem stadionu na EURO 2012 a już od 10 lat lat nic się z tym nie dzieje a co dopiero o tych planach dotyczących skrzyżowań

    • 14 3

    • ulica Słowackiego ma na wschód przedłużenie w postaci PKM, która jest elektryfikowana (2)

      warto myśleć o poruszaniu się po mieście inaczej niż samochodem prywatnym. To znakomicie poprawia wyobraźnię.

      • 0 5

      • Czyli mam samochodem jeździć po torach PKM?

        • 2 0

      • Myślę cały czas

        Skąd pomysł, że nie

        • 0 0

    • Jak bedzie w planach 5cio pasmowa

      Ścieżka rowerowa wtedy wyduka coś

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane