- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (385 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (230 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (123 opinie)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (44 opinie)
- 5 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (54 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (30 opinii)
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji - w tym Trójmiasta. Obecnie, gdy część z tych inwestycji dobiega kresu swojej technicznej eksploatacji, pojawia się szansa na naprawienie błędów z przeszłości. Oto przykłady węzłów drogowych, które powinny zostać dostosowane do współczesnych standardów - pisze w swoim felietonie Krzysztof Koprowski.
Węzeł Unii Europejskiej
w Śródmieściu Gdańska
Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli chcemy myśleć o przywróceniu odpowiedniej rangi dla układu drogowego w sercu Gdańska.
Ponadto likwidacja przejścia podziemnego na rzecz nowych przejść naziemnych znacznie ułatwi dotarcie z przystanku SKM Śródmieście w obszar Głównego Miasta przez całkowicie zapomnianą ul. Bogusławskiego przy Teatrze Szekspirowskim, co obecnie wymaga aż dwukrotnego korzystania z tuneli.
Ograniczenie przestrzeni zajętej pod układ drogowy pozwoli również na obustronne nasadzenia drzew z rozłożystymi koronami, których w tej części Gdańska zdecydowanie brakuje.
![[Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/958/150x100/958971__kr.webp)
![[Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2455/150x100/2455599__c_188_108_1233_890__kr.webp)
Węzeł Kliniczna
na Młyniskach
Węzeł Kliniczna to nieco młodszy brat węzła Leningradzkiego - powstał w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. W założeniu krzyżować się miało tutaj znacznie więcej dróg, m.in. Droga Czerwona, czyli wewnątrzmiejska droga tranzytowa przez Trójmiasto oraz (jako jeden z wariantów) wlot trasy Nowej Politechnicznej z Górnego Tarasu.
Ostatecznie zbudowano bezkolizyjne skrzyżowanie zaledwie dwóch ulic: Klinicznej z Marynarki Polskiej, zajmujące ogromną połać terenu i odcinające mieszkańców rejonu ul. Twardej i Okrąg od Wrzeszcza Dolnego. Nie zyskali oni nawet chodników od strony węzła, a jedynie nieustanny hałas tramwajów pod oknami na ciasnych łukach, którymi omijają serpentyny drogowe.
Zburzenie estakad i zastąpienie całego węzła jednopoziomowym skrzyżowaniem (z zachowaniem wiaduktu kolejowego) uwolni teren pod nowe inwestycje, które zespolą Młyniska oraz osiedle Zielony Trójkąt z Wrzeszczem i staną się urbanistyczną "bramą" wprowadzającą ruch pieszy od strony przystanku SKM Politechnika i Opery Bałtyckiej na tereny postoczniowe wzdłuż ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna.
![Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2817/150x100/2817274__c_138_2_829_599__kr.webp)
![Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3141/150x100/3141855__c_504_221_1550_1121__kr.webp)
Węzeł Rzeczypospolitej - Jana Pawła II
na Zaspie
Pozostając wciąż w realizacjach drogowych epoki Edwarda Gierka, przenosimy się w sam środek Zaspy na wyjątkowe dwupoziomowe skrzyżowanie, gdzie co najmniej dwukrotnie możemy się zderzyć z innym uczestnikiem ruchu na poziomie -1.
Jakby tego było mało, pieszych zdecydowano się skierować na najwyższy poziom +1, zmuszając ich do pokonania największych różnic wysokości terenu. Według pierwotnych założeń kładka miała prowadzić do centrum handlowego na dawnym pasie startowym, ale ono nigdy nie powstało.
Obecnie przewiduje się likwidację kładki i przeniesienie ruchu pieszych na poziom al. Rzeczypospolitej. Rozwiązanie wydaje się jak najbardziej słuszne w kontekście usunięcia bariery przestrzennej, lecz nadal konserwuje na kolejne lata obszar zajęty przez niefunkcjonalne skrzyżowanie.
![Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3152/150x100/3152308__kr.webp)
Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie przekształcenie tego splotu w jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub rondo, zyskując w ten sposób obszar pod potencjalną miejską zabudowę z usługami zwróconymi frontem do przystanków tramwajowych. Jest to także szansa na wykreowanie centrum dzielnicowego Zaspy, którego ta część miasta jest pozbawiona.
![Można budować mieszkania na całym pasie startowym](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3162/150x100/3162820__c_56_84_908_655__kr.webp)
Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana
w ścisłym centrum Gdyni
Kształt przebudowanego węzła Wzgórze od początku budził liczne kontrowersje. To jedyna inwestycja z naszego zestawienia, która w obecnym kształcie powstała po zmianach polityczno-gospodarczych - zaledwie nieco ponad 10 lat temu.
Już w 2011 r. zwracaliśmy uwagę na estetykę zastosowanych rozwiązań, tuż przy jednym z najważniejszych przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej (docelowo też Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). W 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których oprócz kwestii estetyki zwracano uwagę na układ komunikacyjny podporządkowany wyłącznie samochodom.
Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną. Wtłoczenie pieszych do długiego tunelu wprawdzie ułatwiło przemieszczenie się do parku Centralnego, lecz zmusza do aż trzykrotnego pokonywania schodów przy przesiadce z pociągów na autobusy (trolejbusy) w kierunku północnym.
Odtworzenie przejścia naziemnego pojawia się już w pracach studentów architektury, co daje nadzieję, że nowe pokolenie nie będzie godzić się na dalsze istnienie niefunkcjonalnych rozwiązań dla pieszych.
Wykończenie przejścia podziemnego (w tym kolorystyka ścian), materiały użyte na chodnikach, szpetne słupy sieci trakcyjnej to kwestie, których poprawa również powinna być priorytetem w najbliższym czasie, jeżeli chcemy myśleć o Śródmieściu Gdyni jako perle modernizmu, a nie przedmieściach aglomeracji przy węźle autostradowym.
![Park Centralny: podziemny parking ma już strop](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3300/150x100/3300353__c_115_171_1026_740__kr.webp)
Opinie (274) ponad 20 zablokowanych
-
2022-11-02 11:15
Węzeł Unii Europejskiej to trasa na Warszawę (S 7), więc jest potrzebny. To nie żadne rozdarcie Głównego Miasta, czy Śródmieścia jak ktoś woli. Ten węzeł jest bardzo potrzebny. Chyba, że chcemy całkowicie zakorkować Śródmieście Gdańska.
- 8 3
-
2022-11-02 11:17
Tunel pod Motławą...
"Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia "
Od planów do realizacji daleka droga... o ile ten tunel w ogóle powstanie...- 9 1
-
2022-11-02 11:23
Po co jeszcze bardziej utrudniac ruch
Ludzi i tak Tu już dużo mieszka. Kolejne bloki oznaczają kolejne auta które jeszcze bardziej zablokują drogi. Nie i jesscze raz nie !
- 11 1
-
2022-11-02 11:31
Kolejny pieszy terrorysta.
Człowieku, czy ty nie korzystasz z samochodu? Rozumiem, że wiele rozwiązań nie jest idealnych, ale to nie znaczy, że teraz trzeba wyskakiwać z takimi absurdalnymi pomysłami, tylko dlatego, że zmieniły się czasy.
Chcesz jeszcze bardziej zakorkować miasto, które i tak w godzinach szczytu i nie tylko nie radzi sobie z korkami?
I mówie to z perspektywy zarówno pieszego jak i kierowcy samochodu.- 19 1
-
2022-11-02 11:56
Jakie kwalifikacje ma Krzysztof Koprowski by pisac tak bombastyczne teksty?
Z tresci artykulu wynika, ze nie ma zadnych. Powtarza jedynie slogany, modne w lewackich kregach. Dosc juz niszczenia miasta przez rpwerowo-pieszych fanatykow. Nie potraficie nic budowac, tylko niszczycie.
- 16 3
-
2022-11-02 12:20
jak zrobicie przejazdy podziemne dla pojazdów wzorem Paryża i Brukseli, na które tak często się powołujecie
to na wierzchu możecie robić parki i ddr
- 13 1
-
2022-11-02 12:42
(1)
A jakby zburzyc troche budynkow, polikwidowac zielence, trawniki, pieszych zagonic jak krety do tuneli, a wtedy swiat do nas i naszych samochodow ukochanych nalezy. Zrobic po 10 pasow ruchu w kazda strone, oraz oczywiscie wielkie, darmowe parkingi. Fajnie
- 3 6
-
2022-11-03 07:07
To, tylko nieironicznie
- 1 0
-
2022-11-02 13:02
Wyburzyc tee ochydne dziadostwa jak najszybciej!szczegolie te na klinicznej (2)
- 3 10
-
2022-11-02 17:30
Braki w ortografii i IQ na poziomie rozwielitki. (1)
To idzie w parze...
- 2 1
-
2022-11-03 07:02
Rowerzyści mają mocne nogi
Ale za to z głową słabiej
- 1 1
-
2022-11-02 13:05
Jak tak dalej pójdzie to drogi w mieście nie będą potrzebne.
Unia skutecznie kastruje wszelką motoryzację. Na pseudopojazdy elektryczne będzie stać jedną na 20 obecnych rodzin. Plebs powinien zaiwaniać w trampkach z chińskiego marketu a samochody tylko dla urzędników i elity. Chyba o to naszym eurokratom chodzi.
- 5 2
-
2022-11-02 13:09
Wyburzmy wszystkie estakady, skrzyżowania bezkolizyjne żeby później słyszeć jęczenia tych, którzy o to najbardziej zabiegali, że są korki, autobusy nie mogą przejechać i ogólnie jest smród. Opamiętajcie się, Gdańsk jest bardzo specyficznym miastem jeśli chodzi o układ drogowy i nie można zrobić wszystkiego tak jak w innych miastach. No i zrozumcie, że likwidując estakady i skrzyżowania bezkolizyjne wydłużacie czas jazdy tramwajów i autobusów. Po drogach nie jeżdżą tylko samochody prywatne.
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.