- 1 Taksówki droższe i trudniej dostępne (136 opinii)
- 2 Plaga rowerowych wraków w Trójmieście (171 opinii)
- 3 Koniec połowów na Oksywiu. Co z kutrami? (213 opinii)
- 4 Trudne życie lokatorów gminnej kamienicy (292 opinie)
- 5 Zejście do zbiornika spłynęło z deszczem (74 opinie)
- 6 Blokują przejście, stojąc w kolejce do kasy (295 opinii)
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji - w tym Trójmiasta. Obecnie, gdy część z tych inwestycji dobiega kresu swojej technicznej eksploatacji, pojawia się szansa na naprawienie błędów z przeszłości. Oto przykłady węzłów drogowych, które powinny zostać dostosowane do współczesnych standardów - pisze w swoim felietonie Krzysztof Koprowski.
Węzeł Unii Europejskiej w Śródmieściu Gdańska
Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli chcemy myśleć o przywróceniu odpowiedniej rangi dla układu drogowego w sercu Gdańska.
Ponadto likwidacja przejścia podziemnego na rzecz nowych przejść naziemnych znacznie ułatwi dotarcie z przystanku SKM Śródmieście w obszar Głównego Miasta przez całkowicie zapomnianą ul. Bogusławskiego przy Teatrze Szekspirowskim, co obecnie wymaga aż dwukrotnego korzystania z tuneli.
Ograniczenie przestrzeni zajętej pod układ drogowy pozwoli również na obustronne nasadzenia drzew z rozłożystymi koronami, których w tej części Gdańska zdecydowanie brakuje.
[Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?
[Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Węzeł Kliniczna na Młyniskach
Węzeł Kliniczna to nieco młodszy brat węzła Leningradzkiego - powstał w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. W założeniu krzyżować się miało tutaj znacznie więcej dróg, m.in. Droga Czerwona, czyli wewnątrzmiejska droga tranzytowa przez Trójmiasto oraz (jako jeden z wariantów) wlot trasy Nowej Politechnicznej z Górnego Tarasu.
Ostatecznie zbudowano bezkolizyjne skrzyżowanie zaledwie dwóch ulic: Klinicznej z Marynarki Polskiej, zajmujące ogromną połać terenu i odcinające mieszkańców rejonu ul. Twardej i Okrąg od Wrzeszcza Dolnego. Nie zyskali oni nawet chodników od strony węzła, a jedynie nieustanny hałas tramwajów pod oknami na ciasnych łukach, którymi omijają serpentyny drogowe.
Zburzenie estakad i zastąpienie całego węzła jednopoziomowym skrzyżowaniem (z zachowaniem wiaduktu kolejowego) uwolni teren pod nowe inwestycje, które zespolą Młyniska oraz osiedle Zielony Trójkąt z Wrzeszczem i staną się urbanistyczną "bramą" wprowadzającą ruch pieszy od strony przystanku SKM Politechnika i Opery Bałtyckiej na tereny postoczniowe wzdłuż ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna.
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku
Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna
Węzeł Rzeczypospolitej - Jana Pawła II na Zaspie
Pozostając wciąż w realizacjach drogowych epoki Edwarda Gierka, przenosimy się w sam środek Zaspy na wyjątkowe dwupoziomowe skrzyżowanie, gdzie co najmniej dwukrotnie możemy się zderzyć z innym uczestnikiem ruchu na poziomie -1.
Jakby tego było mało, pieszych zdecydowano się skierować na najwyższy poziom +1, zmuszając ich do pokonania największych różnic wysokości terenu. Według pierwotnych założeń kładka miała prowadzić do centrum handlowego na dawnym pasie startowym, ale ono nigdy nie powstało.
Obecnie przewiduje się likwidację kładki i przeniesienie ruchu pieszych na poziom al. Rzeczypospolitej. Rozwiązanie wydaje się jak najbardziej słuszne w kontekście usunięcia bariery przestrzennej, lecz nadal konserwuje na kolejne lata obszar zajęty przez niefunkcjonalne skrzyżowanie.
Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie
Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie przekształcenie tego splotu w jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub rondo, zyskując w ten sposób obszar pod potencjalną miejską zabudowę z usługami zwróconymi frontem do przystanków tramwajowych. Jest to także szansa na wykreowanie centrum dzielnicowego Zaspy, którego ta część miasta jest pozbawiona.
Można budować mieszkania na całym pasie startowym
Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana w ścisłym centrum Gdyni
Kształt przebudowanego węzła Wzgórze od początku budził liczne kontrowersje. To jedyna inwestycja z naszego zestawienia, która w obecnym kształcie powstała po zmianach polityczno-gospodarczych - zaledwie nieco ponad 10 lat temu.
Już w 2011 r. zwracaliśmy uwagę na estetykę zastosowanych rozwiązań, tuż przy jednym z najważniejszych przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej (docelowo też Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). W 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których oprócz kwestii estetyki zwracano uwagę na układ komunikacyjny podporządkowany wyłącznie samochodom.
Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną. Wtłoczenie pieszych do długiego tunelu wprawdzie ułatwiło przemieszczenie się do parku Centralnego, lecz zmusza do aż trzykrotnego pokonywania schodów przy przesiadce z pociągów na autobusy (trolejbusy) w kierunku północnym.
Odtworzenie przejścia naziemnego pojawia się już w pracach studentów architektury, co daje nadzieję, że nowe pokolenie nie będzie godzić się na dalsze istnienie niefunkcjonalnych rozwiązań dla pieszych.
Wykończenie przejścia podziemnego (w tym kolorystyka ścian), materiały użyte na chodnikach, szpetne słupy sieci trakcyjnej to kwestie, których poprawa również powinna być priorytetem w najbliższym czasie, jeżeli chcemy myśleć o Śródmieściu Gdyni jako perle modernizmu, a nie przedmieściach aglomeracji przy węźle autostradowym.
Park Centralny: podziemny parking ma już strop
Opinie (274) ponad 20 zablokowanych
-
2022-11-02 13:24
Węzeł UNI
Lepiej tego nie ruszać z uwagi na w miarę przejezdność, Podejrzewam że po przebudowie spowoduje to duże korki, zyskają na tym tylko tuptacze z walizkami na kółkach. Niestety ostatnie modernizacje w centrum Gdańska kończą się mega korkami- zyskują na tym właściciele najmu krótkoterminowego a to potężne lobby powiązane z władzami Gdańska
- 10 1
-
2022-11-02 13:55
Węzły
A może zamiast popisywać się krytyką wszystkiego co nie jest podporządkowane miłośnikom "dwóch kółek" należy pomyśleć jak polepszyć istniejące rozwiązania. A jeśli chodzi o "tkankę miejską" to żaden architekt z komuny nie pozwoliłby na wybudowanie Galerii Forum. mimo "rozdzierania tkanki miejskiej" było jakieś poczucie estetyki. A może w miejscu estakad wybudować kolejne galerie?
- 11 2
-
2022-11-02 14:24
"Dzisiaj *nikt* nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną." -citation needed-
- 7 3
-
2022-11-02 15:10
to było 40 lat temu
"Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji " Po tym nastała era deweloperów i teraz rozwalą to by zabudować gęściej. Szkoda że tamta era nie zbudowała dróg miedzy polami na południu Gdańska. Wtedy coś planowali z wyprzedzeniem. 30 lat te drogi dawały radę.
- 9 1
-
2022-11-02 15:20
kupiłem 3 i 4 auto tylko po to żeby denerować tych co używają słowa blachosmrody. ale mój to nie smród, otóż nie jeżdzę
- 7 1
-
2022-11-02 15:24
w myśl tych wspaniałych urbanistycznych idei, węzeł trasy WZ z ulicą Łostowicką został zbudowany jednopoziomowy. Efekt każdy zna, kto próbuje w godzinach szczytu to wspaniałe rozwiązanie pokonać, bez względu z którego kierunku. Także warto nie raz temat obejrzeć z różnej perspektywy. Rezultatem rozwiązania z trasy WZ jest zakorkowane osiedle, które staje się alternatywną drogą dla transy tranzytowej. Porażką urbanistyczna jest to, że szybciej jest przejechać osiedlowymi drogami niż zaprojektowaną do tego trasą tranzytową.
- 10 3
-
2022-11-02 15:52
Zacznijmy od czegoś prostszego.
Węzeł Kowale, kto tam zjeżdża z obwodnicy i na górze musi skręcić w lewo ten wie o czym piszę.
- 9 1
-
2022-11-02 16:36
Karoce i powozy
Rządam pełnych praw dla woźniców, wydzielenia miejsc na popas koni, dostępu do wodopojów oraz nowoczesnych zajazdów i karczm dla przybyszy w zamorskich krain.
Oczekuję pobudowania nowoczesnych kuźni co by zapewniło komfort pracy dla kowali.
Ps co za kretyńskie i zacofanie- 8 2
-
2022-11-02 17:26
Gratulacje! A jak będzie trzeba ewakuować miasto?
Bo to się może zdarzyć. Bez dobrych dróg komunikacyjnych mieszkańcy poduszą się jak szczury!
- 3 4
-
2022-11-02 17:32
Pewnie, wszystko wyburzyć i całe miasto stanie na amen!
Chore sny rowerzystów
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.