- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (389 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (232 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (129 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (46 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (33 opinie)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (55 opinii)
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji - w tym Trójmiasta. Obecnie, gdy część z tych inwestycji dobiega kresu swojej technicznej eksploatacji, pojawia się szansa na naprawienie błędów z przeszłości. Oto przykłady węzłów drogowych, które powinny zostać dostosowane do współczesnych standardów - pisze w swoim felietonie Krzysztof Koprowski.
Węzeł Unii Europejskiej w Śródmieściu Gdańska
Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli chcemy myśleć o przywróceniu odpowiedniej rangi dla układu drogowego w sercu Gdańska.
Ponadto likwidacja przejścia podziemnego na rzecz nowych przejść naziemnych znacznie ułatwi dotarcie z przystanku SKM Śródmieście w obszar Głównego Miasta przez całkowicie zapomnianą ul. Bogusławskiego przy Teatrze Szekspirowskim, co obecnie wymaga aż dwukrotnego korzystania z tuneli.
Ograniczenie przestrzeni zajętej pod układ drogowy pozwoli również na obustronne nasadzenia drzew z rozłożystymi koronami, których w tej części Gdańska zdecydowanie brakuje.
[Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?
[Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Węzeł Kliniczna na Młyniskach
Węzeł Kliniczna to nieco młodszy brat węzła Leningradzkiego - powstał w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. W założeniu krzyżować się miało tutaj znacznie więcej dróg, m.in. Droga Czerwona, czyli wewnątrzmiejska droga tranzytowa przez Trójmiasto oraz (jako jeden z wariantów) wlot trasy Nowej Politechnicznej z Górnego Tarasu.
Ostatecznie zbudowano bezkolizyjne skrzyżowanie zaledwie dwóch ulic: Klinicznej z Marynarki Polskiej, zajmujące ogromną połać terenu i odcinające mieszkańców rejonu ul. Twardej i Okrąg od Wrzeszcza Dolnego. Nie zyskali oni nawet chodników od strony węzła, a jedynie nieustanny hałas tramwajów pod oknami na ciasnych łukach, którymi omijają serpentyny drogowe.
Zburzenie estakad i zastąpienie całego węzła jednopoziomowym skrzyżowaniem (z zachowaniem wiaduktu kolejowego) uwolni teren pod nowe inwestycje, które zespolą Młyniska oraz osiedle Zielony Trójkąt z Wrzeszczem i staną się urbanistyczną "bramą" wprowadzającą ruch pieszy od strony przystanku SKM Politechnika i Opery Bałtyckiej na tereny postoczniowe wzdłuż ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna.
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku
Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna
Węzeł Rzeczypospolitej - Jana Pawła II na Zaspie
Pozostając wciąż w realizacjach drogowych epoki Edwarda Gierka, przenosimy się w sam środek Zaspy na wyjątkowe dwupoziomowe skrzyżowanie, gdzie co najmniej dwukrotnie możemy się zderzyć z innym uczestnikiem ruchu na poziomie -1.
Jakby tego było mało, pieszych zdecydowano się skierować na najwyższy poziom +1, zmuszając ich do pokonania największych różnic wysokości terenu. Według pierwotnych założeń kładka miała prowadzić do centrum handlowego na dawnym pasie startowym, ale ono nigdy nie powstało.
Obecnie przewiduje się likwidację kładki i przeniesienie ruchu pieszych na poziom al. Rzeczypospolitej. Rozwiązanie wydaje się jak najbardziej słuszne w kontekście usunięcia bariery przestrzennej, lecz nadal konserwuje na kolejne lata obszar zajęty przez niefunkcjonalne skrzyżowanie.
Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie
Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie przekształcenie tego splotu w jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub rondo, zyskując w ten sposób obszar pod potencjalną miejską zabudowę z usługami zwróconymi frontem do przystanków tramwajowych. Jest to także szansa na wykreowanie centrum dzielnicowego Zaspy, którego ta część miasta jest pozbawiona.
Można budować mieszkania na całym pasie startowym
Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana w ścisłym centrum Gdyni
Kształt przebudowanego węzła Wzgórze od początku budził liczne kontrowersje. To jedyna inwestycja z naszego zestawienia, która w obecnym kształcie powstała po zmianach polityczno-gospodarczych - zaledwie nieco ponad 10 lat temu.
Już w 2011 r. zwracaliśmy uwagę na estetykę zastosowanych rozwiązań, tuż przy jednym z najważniejszych przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej (docelowo też Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). W 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których oprócz kwestii estetyki zwracano uwagę na układ komunikacyjny podporządkowany wyłącznie samochodom.
Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną. Wtłoczenie pieszych do długiego tunelu wprawdzie ułatwiło przemieszczenie się do parku Centralnego, lecz zmusza do aż trzykrotnego pokonywania schodów przy przesiadce z pociągów na autobusy (trolejbusy) w kierunku północnym.
Odtworzenie przejścia naziemnego pojawia się już w pracach studentów architektury, co daje nadzieję, że nowe pokolenie nie będzie godzić się na dalsze istnienie niefunkcjonalnych rozwiązań dla pieszych.
Wykończenie przejścia podziemnego (w tym kolorystyka ścian), materiały użyte na chodnikach, szpetne słupy sieci trakcyjnej to kwestie, których poprawa również powinna być priorytetem w najbliższym czasie, jeżeli chcemy myśleć o Śródmieściu Gdyni jako perle modernizmu, a nie przedmieściach aglomeracji przy węźle autostradowym.
Park Centralny: podziemny parking ma już strop
Opinie (274) ponad 20 zablokowanych
-
2022-11-02 17:49
Brak sprawnej komunikacji to zysk deweloperki.
Nie dopuszczając do sprawnej szybkiej komunikacji, betonują swój monopol na zysk z deweloperki w centrach.
Jeśli mógłbyś sprawnie i szybko dojechać wszędzie, nie musiałbyś kupować miejsc za 10 mln złotych, dawać duże korupcyjne łapówki rozliczone na iles pseudo mieszkanek.
Teraz jeszcze wymyśla marketingowy slogan z polityczna poprawnością nazywając normalny rozwój aglomeracji np "nieekologicznym rozlewaniem się miast".
Wszystko to dla okradania zwykłych ludzi przez 30 lat...- 3 1
-
2022-11-02 17:54
Pieszy redaktor znów w formie (1)
- 7 1
-
2022-11-03 08:22
Dzień Pieszego Redaktora
- 2 0
-
2022-11-02 19:00
Paranoja (2)
Bez żadnych inwestycji w zbiorkom chcemy likwidować drogi. Kogoś ostro pogięło.
- 3 2
-
2022-11-02 20:34
przecież inwestycje w komunikację zbiorową są prowadzone (1)
Tramwaj na Nowej Warszawskiej i elektryfikacja PKM to przykłady pierwsze z brzegu.
- 1 2
-
2022-11-03 08:21
Elektryfikacja PKM to dopiero marnowanie pieniędzy
Jeśli po tej modernizacji nadal będzie jeździć raz na półtorej godziny, to równie dobrze można spalić tę kasę w piecu.
- 1 0
-
2022-11-02 19:49
(1)
Węzeł Unii Europejskiej trzeba tak przebudować aby można było swobodnie przejść przejściami naziemnymi we wszystkich kierunkach plus ścieżki rowerowe. Musi nastąpić redukcja pasów drogowych. Są inne ulice niech jadą obwodnicą. Potrzeba też zasadzić trochę drzew bo tam bardzo śmierdzi.
- 1 3
-
2022-11-03 06:58
Może tam nie chodź to będzie mniej śmierdzieć
- 1 1
-
2022-11-02 19:50
Do tych co pieją że jest wolny rynek
Do tych co pieją że jest wolny rynek i mogą poszukać innej pracy To tak samo odnosi się że paliwo za litr powinno kosztować 150 zł chleb po 100 zł hulajnogi wypożyczenie po 200 zł itd. przecież jest wolny rynek i jak nie chcesz to nie kupuj Zastanówcie się co piszecie Policja ,straż , lekarze też będą strajkować to oni też mogą zmienić pracę Jak będzie się paliło albo ktoś dostanie ataku serca to co ? Nikt nie przyjedzie bo zmienili pracę Oj chorzy jesteście
- 0 1
-
2022-11-02 20:00
Oszczędności
Miasto obdarowało darmowymi przejazdami dzieci i młodzież Przecież to chore Jak już tak to niech nie płacą za bilet ale tylko od poniedziałku do piątku w dni nauki szkolnej od 6 do 18 godz i koniec a w dni wolne normalne opłaty Czy jak wtedy miasto dawało wolne przejazdy to ktoś pomyślał ile milionów strat dla miasta z tego wynikło A 60 % pasażerów nie płaci to wina kierowców ? Teraz pieją że budżet komunikacji się wali a czyja to wina ? Jadę nieraz nocnym i widzę jak młodzież jeździ i wrzeszczy w autobusach Gdzie powinni spać i szykować się do szkoły Urzędnicy ogarnięcie się i tu poszukajcie dochodu A nie rozdawnictwo kosztem innych
- 3 1
-
2022-11-02 21:04
Degradacja to jest wciskanie mieszkancom na siłe tramwaju wszedzie tych wiszacych kabli i torowisk wydzielonych!!
- 4 1
-
2022-11-02 21:05
Brakuje opcji w ankiecie
żadnego
- 3 1
-
2022-11-03 05:38
Tylko ktoś wychowany w Pcimiu Górnym może , wbrew światowym doświadczeniom, chcieć ograniczenia ciągów komunikacyjnych w mieście!
- 2 0
-
2022-11-03 07:03
Burzenie.
Teraz taka moda na burzenie. Mało jest pomysłów na budowanie. A dlaczego nie poprawiç i dostosowaç do obecnej sytuacji drogowej. No ale teraz taka moda - w programach tv zwykły remont- a wchodzi pani w kasku i z wielkim młotem i burzy.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.