• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie drogowe rodem z autostrad, które rozrywa obszar Śródmieścia.
  • Węzeł Unii Europejskiej widziany z Forum Gdańsk.
  • Przejście podziemne pod węzłem Unii Europejskiej.
  • Przejście podziemne pod węzłem Unii Europejskiej.
  • Przejście podziemne pod węzłem Unii Europejskiej.
  • Przecięcie ciągu reprezentacyjnej zabudowy węzłem Unii Europejskiej.
  • Przecięcie ciągu reprezentacyjnej zabudowy węzłem Unii Europejskiej.

Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji - w tym Trójmiasta. Obecnie, gdy część z tych inwestycji dobiega kresu swojej technicznej eksploatacji, pojawia się szansa na naprawienie błędów z przeszłości. Oto przykłady węzłów drogowych, które powinny zostać dostosowane do współczesnych standardów - pisze w swoim felietonie Krzysztof Koprowski.



Węzeł Unii EuropejskiejMapka w Śródmieściu Gdańska



Przebudowa którego węzła drogowego jest najpilniejsza?

Węzeł Unii Europejskiej (dawniej: Okopowa, Leningradzki) powstał w połowie lat 70. XX w. jako przysłowiowa "wisienka na torcie" rozdarcia Śródmieścia szerokimi arteriami drogowymi. Zrealizowane wówczas skrzyżowanie oddaliło nie tylko Główne Miasto od Biskupiej Górki, lecz także przerwało ciąg reprezentacyjnych gmachów od siedziby kolejarzy przy ul. DyrekcyjnejMapka aż po dawny budynek Centrum Kształcenia UstawicznegoMapka (w ostatnich latach przesłonięty parkingiem i kolejnymi estakadami).

Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli chcemy myśleć o przywróceniu odpowiedniej rangi dla układu drogowego w sercu Gdańska.

Ponadto likwidacja przejścia podziemnego na rzecz nowych przejść naziemnych znacznie ułatwi dotarcie z przystanku SKM Śródmieście w obszar Głównego Miasta przez całkowicie zapomnianą ul. Bogusławskiego przy Teatrze Szekspirowskim, co obecnie wymaga aż dwukrotnego korzystania z tuneli.

Ograniczenie przestrzeni zajętej pod układ drogowy pozwoli również na obustronne nasadzenia drzew z rozłożystymi koronami, których w tej części Gdańska zdecydowanie brakuje.

[Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać? [Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?
[Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową [Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromną powierzchnię, łącząc zaledwie dwie drogi ze sobą.
  • Przejście podziemne pod torami tramwajowymi.
  • Estakady węzła Kliniczna.
  • Chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów poprowadzony w obustronnym obniżeniu względem zabudowy i układu drogowego
  • Przejście pod estakadą węzła Kliniczna i w oddali pod torami kolejowymi.
  • Estakady węzła Kliniczna.
  • Chodnik i droga rowerowa pod węzłem Kliniczna.

Węzeł KlinicznaMapka na Młyniskach



Węzeł Kliniczna to nieco młodszy brat węzła Leningradzkiego - powstał w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. W założeniu krzyżować się miało tutaj znacznie więcej dróg, m.in. Droga Czerwona, czyli wewnątrzmiejska droga tranzytowa przez Trójmiasto oraz (jako jeden z wariantów) wlot trasy Nowej Politechnicznej z Górnego Tarasu.

Ostatecznie zbudowano bezkolizyjne skrzyżowanie zaledwie dwóch ulic: Klinicznej z Marynarki Polskiej, zajmujące ogromną połać terenu i odcinające mieszkańców rejonu ul. Twardej i Okrąg od Wrzeszcza Dolnego. Nie zyskali oni nawet chodników od strony węzła, a jedynie nieustanny hałas tramwajów pod oknami na ciasnych łukach, którymi omijają serpentyny drogowe.

Zburzenie estakad i zastąpienie całego węzła jednopoziomowym skrzyżowaniem (z zachowaniem wiaduktu kolejowego) uwolni teren pod nowe inwestycje, które zespolą Młyniska oraz osiedle Zielony Trójkąt z Wrzeszczem i staną się urbanistyczną "bramą" wprowadzającą ruch pieszy od strony przystanku SKM Politechnika i Opery Bałtyckiej na tereny postoczniowe wzdłuż ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna.

Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku
Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna

  • Przebudowa węzła na Zaspie pozwoliłaby na stworzenie w tym miejscu dzielnicowego centrum.
  • Kładka swoim wyglądem nie tylko szpeci, ale znacznie utrudnia przedostanie się na drugą stronę al. Rzeczypospolitej.
  • Pierwotnie kładka nad skrzyżowaniem miała prowadzić do centrum handlowego, które nigdy nie powstało.

Węzeł Rzeczypospolitej - Jana Pawła IIMapka na Zaspie



Pozostając wciąż w realizacjach drogowych epoki Edwarda Gierka, przenosimy się w sam środek Zaspy na wyjątkowe dwupoziomowe skrzyżowanie, gdzie co najmniej dwukrotnie możemy się zderzyć z innym uczestnikiem ruchu na poziomie -1.

Jakby tego było mało, pieszych zdecydowano się skierować na najwyższy poziom +1, zmuszając ich do pokonania największych różnic wysokości terenu. Według pierwotnych założeń kładka miała prowadzić do centrum handlowego na dawnym pasie startowym, ale ono nigdy nie powstało.

Obecnie przewiduje się likwidację kładki i przeniesienie ruchu pieszych na poziom al. Rzeczypospolitej. Rozwiązanie wydaje się jak najbardziej słuszne w kontekście usunięcia bariery przestrzennej, lecz nadal konserwuje na kolejne lata obszar zajęty przez niefunkcjonalne skrzyżowanie.

Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie

Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie przekształcenie tego splotu w jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub rondo, zyskując w ten sposób obszar pod potencjalną miejską zabudowę z usługami zwróconymi frontem do przystanków tramwajowych. Jest to także szansa na wykreowanie centrum dzielnicowego Zaspy, którego ta część miasta jest pozbawiona.



Można budować mieszkania na całym pasie startowym Można budować mieszkania na całym pasie startowym

Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana Mapka w ścisłym centrum Gdyni



Kształt przebudowanego węzła Wzgórze od początku budził liczne kontrowersje. To jedyna inwestycja z naszego zestawienia, która w obecnym kształcie powstała po zmianach polityczno-gospodarczych - zaledwie nieco ponad 10 lat temu.

  • Zmuszanie pieszych do korzystania z przejść podziemnych w centrum miasta to wizja z poprzedniej epoki, którą w Gdyni wdrożono nieco ponad 10 lat temu.
  • Przejście podziemne na węźle Wzgórze.
  • Przejście podziemne na węźle Wzgórze.
  • Aby dotrzeć do przystanku po lewej stronie z peronu SKM, trzeba zejść na poziom 0, a następnie -1 i ponownie wejść na poziom ulicy. Wcześniej istniało tutaj przejście naziemne.
  • Nieczynna winda po stronie parku Centralnego.
  • Wąskie zejście bez schodów do tunelu podziemnego, które dzielone jest z ruchem rowerowym.
  • Wąskie zejście bez schodów do tunelu podziemnego, które dzielone jest z ruchem rowerowym.
Już w 2011 r. zwracaliśmy uwagę na estetykę zastosowanych rozwiązań, tuż przy jednym z najważniejszych przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej (docelowo też Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). W 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których oprócz kwestii estetyki zwracano uwagę na układ komunikacyjny podporządkowany wyłącznie samochodom.

Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną. Wtłoczenie pieszych do długiego tunelu wprawdzie ułatwiło przemieszczenie się do parku Centralnego, lecz zmusza do aż trzykrotnego pokonywania schodów przy przesiadce z pociągów na autobusy (trolejbusy) w kierunku północnym.

  • Główna nagroda Gdyni za pracę dyplomową na Wydziale Architektury PG dot. koncepcji zagospodarowania węzła Wzgórze św. Maksymiliana autorstwa Kamila Jagódzkiego.
  • Główna nagroda Gdyni za pracę dyplomową na Wydziale Architektury PG dot. koncepcji zagospodarowania węzła Wzgórze św. Maksymiliana autorstwa Kamila Jagódzkiego.
Odtworzenie przejścia naziemnego pojawia się już w pracach studentów architektury, co daje nadzieję, że nowe pokolenie nie będzie godzić się na dalsze istnienie niefunkcjonalnych rozwiązań dla pieszych.

Wykończenie przejścia podziemnego (w tym kolorystyka ścian), materiały użyte na chodnikach, szpetne słupy sieci trakcyjnej to kwestie, których poprawa również powinna być priorytetem w najbliższym czasie, jeżeli chcemy myśleć o Śródmieściu Gdyni jako perle modernizmu, a nie przedmieściach aglomeracji przy węźle autostradowym.

Park Centralny: podziemny parking ma już strop Park Centralny: podziemny parking ma już strop

Opinie (274) ponad 20 zablokowanych

  • Epicki ból d blachosmrodziarzy xD (1)

    Ale nie martwcie się, jest jeszcze wiele pięknych miast na świecie na waszym poziomie mentalnym, gdzie możecie sobie pojeździć swoim passatem bez szykan - Lagos, Hanoi i Nowosybirsk na was czekają

    • 5 15

    • Kolejny atak fobii?

      Dwa razy w jednym temacie?

      • 2 0

  • Wezel Unii Europejskiej juz byl przebudowany

    2 lata temu zakonczono przebudowe. Wszystko zrobiono zle, wlacznie z wielkim przystankiem autobusowym na ktorym nie ma autobusow

    • 6 3

  • O, kolejny "geniusz"... (4)

    Jak powstaną węzły komunikacyjne, pozwalajace ominąć okolice "forum koszmarum", czy inne todobne "wynalazki" - to sobie likwidujcie to co jeszcze jest. Osobiście unikam jak mogę tzw. "centrum", ale nie zawsze chce dokładać 2..3x drogi.
    Gdańsk, jako główne miasto regionu, skazane jest na bycie tym, czym jest, a nie letniskowym "zad*piem".
    Wiele firm przenosi się z miasta za obwodnicę (gdzie odralnia ziemię pod hale, a dotychczasowe siedziby sprzedają deweloperom), a na ich miejsce powstają apartamentowce, na co zgadzają się urzędnicy. To wzmaga ruch, bo jakoś z miejskich osiedli trzeba dojechać za miasto. To niebawem spowoduje korki w obie strony - na wjazdach i wyjazdach.
    Tunel niebawem stanie, bo budują się nowe firmy, gdzie zatrudnienie znajdą tysiące ludzi z Trójmiasta i okolic (np. Producent akumulatorów) . Oczywiste jest, że miejską komunikacja tego nie udźwignie, bo już robi bokami.
    Jeżeli Europa ma przeżyć, to konieczna będzie reindustrializacja (z czym walczyć będą europejscy sojusznicy komunistycznych Chin). Gdańsk może stać się jednym z centrów, o ile nie zostaną zabite możliwości rozwoju miasta, rozumianego nie jako patokurort zabudowany bez ładu i składu, a jako miejsce gdzie mieszka i pracuje ludność wytwarzająca dochód narodowy.
    Obecną władze miasta dostają szału, bo rząd "zabiera" im "ich" rafinerię, ale z drugiej strony nie robią nic, by przyszłe firmy mogły tworzyć tu miejsca pracy, do których nie jedzie się 2..3 godziny.
    Z drugiej strony, firmy to są w erefen, więc po co ja to piszę?...

    • 12 6

    • (1)

      Fabryki i reindustrializacja w pasie nadmorskim? Ty się dobrze czujesz?

      • 3 4

      • Serio, nie ma?

        Widać, że jeździsz tylko tramwajem...
        Popatrz na hale powstające na zapleczu terminalu kontenerowego. Widać je jak się jedzie z przeróbki do tunelu.

        • 1 0

    • na zaspie czy Przymorzu mamy fabryki stawiac? (1)

      gdzie jak rozumiem, swoimi samochodami beda sunac na roboty mieszkancy Baninów, Pruszcza itee? Bo oczywiscie w tych wstretnych blokach stawianych przez developerow nie mieszkaja ludzie, jakies wilki tylko

      • 3 2

      • Właśnie przymorze i Zaspa traci...

        ... Zakłady pracy na rzecz blokowisk. Bałtyk i dot2dot (dwie pierwsze z brzegu firmy). Jak myślisz, dokąd pojadą dotychczasowi pracownicy? Tylko do obc?

        • 1 2

  • Deweloperkom już się wiadukty nie podobają? Chcieliby wyburzać, żeby stawiać swoje "apartamenty" na wynajem? (2)

    • 11 5

    • przejrzałeś ich, prawdziwy Polak mieszka za obwodnica (1)

      w miescie to tylko turysci i jakies zuodzieje, bo normalnego czlowieka to nie stac. Wiec pewnie ukradli

      • 3 3

      • Tak, tak właśnie jest

        Napisałeś to ironicznie, ale większość ludzi nie ma zdolności kredytowej pozwalającej na kupno mieszkania na dolnym tarasie.

        • 2 0

  • Zapomnijcie o likwidacji węzła UE

    nawet jesli przetarg bedzie rozstrzygniety to ABW to zablokuje, bo ze wzgledu na bezpieczenstwo i monitorowanie najblizszego otoczenia takie ustawienie z malym chodniczkiem jest im na reke

    • 3 2

  • powrót pana Koprowskiego? (1)

    Powrót pana Koprowskiego i jego felietonów gdzie się powołuje sam na siebie? Takie węzły są niezbędne do sprawnego funkcjonowania miasta. Mogą się nam nie podobać wizualnie, mogą być drogie w utrzymaniu, ale są niezbędne do tego żeby się po mieście poruszać zarówno transportem prywatnym jak i publicznym. Jeszcze chwila i pan Koprowski zaproponuje zlikwidowanie lotniska albo dworca bo jazda koniem przecież jest mniej szkodliwa dla tkanki kraju.

    • 19 4

    • Pan Koprowski nigdy nie był w Amsterdamie

      Bo gdyby był, to by pewnie wiedział jak daleko w linii prostej znajduje się najbliższy węzeł autostradowy od placu Dam, prawda?

      • 1 0

  • Wezcie sie za poludnie Gdanska, zamiast rozwalac to co jest w centrum

    • 8 4

  • Zielone żale....

    Korzystałem wielokrotnie jako pieszy z tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana i stwierdzam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie, dzięki któremu docieram na ul. Świętojańską/przystanek przy UM bez jakiegokolwiek czekania na światłach. Więc w czym problem? Czy autora boli, że te niedobre samochody mogą zbyt sprawnie pokonać ten fragment miasta? Podobnie węzeł UE w Gdańsku. Nic się przesadnie nie korkuje nawet w godzinach szczytu, piesi całkiem sprawnie mogą się poruszać w każdym kierunku miasta (najczęściej jest to Forum). Naprawdę taki ból tyłka, że ludzie mogą się tam sprawnie poruszać? Zielona zawiść czy psychofan "łowełków"?

    • 13 4

  • Pomyłką byloby stworzenie naziemnych przejść na Wzgórzu Maksymiliana ! redaktorek to chyba jakiś oderwany od rzeczywistości

    • 12 4

  • Ja tam na Wzgórzu wolę przemknąć tunelem niż miałbym stać na kilku światłach...

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane