- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (370 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (193 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (102 opinie)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (49 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (253 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Oddanie planowania przestrzennego w ręce drogowców doprowadziło do degradacji przestrzeni wielu aglomeracji - w tym Trójmiasta. Obecnie, gdy część z tych inwestycji dobiega kresu swojej technicznej eksploatacji, pojawia się szansa na naprawienie błędów z przeszłości. Oto przykłady węzłów drogowych, które powinny zostać dostosowane do współczesnych standardów - pisze w swoim felietonie Krzysztof Koprowski.
Węzeł Unii Europejskiej
w Śródmieściu Gdańska
Obecnie, gdy powstał tunel pod Martwą Wisłą, a w planach jest realizacja kolejnego - pod Motławą (w ramach ul. Nowej Wałowej) - dalsze podtrzymywanie przy życiu estakady i całego węzła rodem z autostrady nie ma żadnego uzasadnienia, jeżeli chcemy myśleć o przywróceniu odpowiedniej rangi dla układu drogowego w sercu Gdańska.
Ponadto likwidacja przejścia podziemnego na rzecz nowych przejść naziemnych znacznie ułatwi dotarcie z przystanku SKM Śródmieście w obszar Głównego Miasta przez całkowicie zapomnianą ul. Bogusławskiego przy Teatrze Szekspirowskim, co obecnie wymaga aż dwukrotnego korzystania z tuneli.
Ograniczenie przestrzeni zajętej pod układ drogowy pozwoli również na obustronne nasadzenia drzew z rozłożystymi koronami, których w tej części Gdańska zdecydowanie brakuje.
![[Artykuł z 2012 r.] Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/958/150x100/958971__kr.webp)
![[Artykuł z 2019 r.] Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2455/150x100/2455599__c_188_108_1233_890__kr.webp)
Węzeł Kliniczna
na Młyniskach
Węzeł Kliniczna to nieco młodszy brat węzła Leningradzkiego - powstał w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. W założeniu krzyżować się miało tutaj znacznie więcej dróg, m.in. Droga Czerwona, czyli wewnątrzmiejska droga tranzytowa przez Trójmiasto oraz (jako jeden z wariantów) wlot trasy Nowej Politechnicznej z Górnego Tarasu.
Ostatecznie zbudowano bezkolizyjne skrzyżowanie zaledwie dwóch ulic: Klinicznej z Marynarki Polskiej, zajmujące ogromną połać terenu i odcinające mieszkańców rejonu ul. Twardej i Okrąg od Wrzeszcza Dolnego. Nie zyskali oni nawet chodników od strony węzła, a jedynie nieustanny hałas tramwajów pod oknami na ciasnych łukach, którymi omijają serpentyny drogowe.
Zburzenie estakad i zastąpienie całego węzła jednopoziomowym skrzyżowaniem (z zachowaniem wiaduktu kolejowego) uwolni teren pod nowe inwestycje, które zespolą Młyniska oraz osiedle Zielony Trójkąt z Wrzeszczem i staną się urbanistyczną "bramą" wprowadzającą ruch pieszy od strony przystanku SKM Politechnika i Opery Bałtyckiej na tereny postoczniowe wzdłuż ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna.
![Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2817/150x100/2817274__c_138_2_829_599__kr.webp)
![Nie tylko biurowce i nowy plan miejscowy przy Jana z Kolna](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3141/150x100/3141855__c_504_221_1550_1121__kr.webp)
Węzeł Rzeczypospolitej - Jana Pawła II
na Zaspie
Pozostając wciąż w realizacjach drogowych epoki Edwarda Gierka, przenosimy się w sam środek Zaspy na wyjątkowe dwupoziomowe skrzyżowanie, gdzie co najmniej dwukrotnie możemy się zderzyć z innym uczestnikiem ruchu na poziomie -1.
Jakby tego było mało, pieszych zdecydowano się skierować na najwyższy poziom +1, zmuszając ich do pokonania największych różnic wysokości terenu. Według pierwotnych założeń kładka miała prowadzić do centrum handlowego na dawnym pasie startowym, ale ono nigdy nie powstało.
Obecnie przewiduje się likwidację kładki i przeniesienie ruchu pieszych na poziom al. Rzeczypospolitej. Rozwiązanie wydaje się jak najbardziej słuszne w kontekście usunięcia bariery przestrzennej, lecz nadal konserwuje na kolejne lata obszar zajęty przez niefunkcjonalne skrzyżowanie.
![Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3152/150x100/3152308__kr.webp)
Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie przekształcenie tego splotu w jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub rondo, zyskując w ten sposób obszar pod potencjalną miejską zabudowę z usługami zwróconymi frontem do przystanków tramwajowych. Jest to także szansa na wykreowanie centrum dzielnicowego Zaspy, którego ta część miasta jest pozbawiona.
![Można budować mieszkania na całym pasie startowym](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3162/150x100/3162820__c_56_84_908_655__kr.webp)
Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana
w ścisłym centrum Gdyni
Kształt przebudowanego węzła Wzgórze od początku budził liczne kontrowersje. To jedyna inwestycja z naszego zestawienia, która w obecnym kształcie powstała po zmianach polityczno-gospodarczych - zaledwie nieco ponad 10 lat temu.
Już w 2011 r. zwracaliśmy uwagę na estetykę zastosowanych rozwiązań, tuż przy jednym z najważniejszych przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej (docelowo też Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). W 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których oprócz kwestii estetyki zwracano uwagę na układ komunikacyjny podporządkowany wyłącznie samochodom.
Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że realizacja węzła w takiej formie jest pomyłką urbanistyczną. Wtłoczenie pieszych do długiego tunelu wprawdzie ułatwiło przemieszczenie się do parku Centralnego, lecz zmusza do aż trzykrotnego pokonywania schodów przy przesiadce z pociągów na autobusy (trolejbusy) w kierunku północnym.
Odtworzenie przejścia naziemnego pojawia się już w pracach studentów architektury, co daje nadzieję, że nowe pokolenie nie będzie godzić się na dalsze istnienie niefunkcjonalnych rozwiązań dla pieszych.
Wykończenie przejścia podziemnego (w tym kolorystyka ścian), materiały użyte na chodnikach, szpetne słupy sieci trakcyjnej to kwestie, których poprawa również powinna być priorytetem w najbliższym czasie, jeżeli chcemy myśleć o Śródmieściu Gdyni jako perle modernizmu, a nie przedmieściach aglomeracji przy węźle autostradowym.
![Park Centralny: podziemny parking ma już strop](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3300/150x100/3300353__c_115_171_1026_740__kr.webp)
Opinie (274) ponad 20 zablokowanych
-
2022-11-03 09:58
Ludzie, czy wy widzicie te korki? Nie ma plynnego ruchu nawet poza godzinami szczytu, a Wy chcecie burzyc wezly ktore jako jedyne to gwarantuja. Nie ma drog ekspresowych dookola miasta, nie ma szybkiej kolei miejskiej ktora laczy dzielnice poludniowe w sposob przystepny. Jest katastrofa, wynikajaca z lat zaniedban a Wy chcecie burzyc bo jest nieladne serio?
- 3 0
-
2022-11-03 18:01
Miasto to maszyna
Miasto jest dla mnie jedynie narzędziem do pracy, zależy mi na szybkim przemieszczaniu się pomiędzy jego krańcami. Rozumiem fascynacje Kopenhagą, rowerami i zieleńcami ale miasto nie jest po to - ma maksymalizować zysk i minimalizować straty. Potrzebuje więcej szybkich dróg.
- 1 1
-
2022-11-03 18:12
Ja sie pytam
Gdzie w ankiecie opcja aby niczego nie zmieniać, poruszam się wielokrotnie pierwszymi trzema węzłami, i samochodem, i jako pasażer komunikacji, wszystko ładnie usprawnia ruch, a pomysły osoby piszącej ten artykuł, albo nie istnieją, albo są tak d**ilne że szkoda gadać, "zrównać z ziemią, zrobić skrzyżowanie i przejścia dla ppieszych" no pięknie, może jeszcze się zdefekować na środku, co? Takie samolubne i jednostronne gadanie nie powinno mieć miejsca, zwłaszcza na tym portalu się tego nie spodziewałem.
- 3 0
-
2022-11-03 20:20
Koprowski. Zobaczyłem tytuł i w ciemno wiedziałem, że to jego wypociny...
On i ludzie jego pokroju mają istną obsesję i manię antysamochodową. Domorośli urbaniści z bożej łaski. Coś tam przeczytali, coś tam obejrzeli w internetach i robią mądre miny i używają trudnych wyrazów typu "tkanka miejska".
Najbardziej lubię te ich przykłady np. z Nowego Jorku, jak to zamknęli jakąś ulicę i przerobili ją na deptak i jest tak świetnie...
Mają zdumiewająco mocno przymocowane klapki na oczach i nie widzą, że w Trójmieście mamy raptem dwie główne arterie komunikacyjne (Grunwaldzka/Zwycięstwa i obwodnicę), które są już rozpaczliwie niewydolne. Reszta to kilka szerszych ulic, które jakoś tam próbują połączyć drogę przez miasto z obwodnicą. Rozwalanie tego układu prędzej czy później doprowadzi do zapaści Trójmiasta w wielu wymiarach, ale dla nich najważniejsze jest kolejne przejście naziemne i rozwalenie jeszcze istniejących bezkolizyjnych skrzyżowań...- 1 1
-
2022-11-03 21:07
Ręce precz od zaspy
Ostatni odcinek drogi którym da się sensownie przejechać. Odczepcie sie od naszej kładki
- 2 1
-
2022-11-04 19:51
Można zamienić na rondo jak w 20 tys. miasteczku
Może płynności ruchu nie będzie dla żadnej z metod transportu, ale będzie ładnie wyglądało na zdjęciach.
- 0 0
-
2023-03-01 11:46
Pan Koprowski jest z FRAGu
To tak jak by słuchać bezrobotnego czy lepiej pracować czy brać zasiłek.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.