• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminale i autostrada

on
20 kwietnia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
W maju rozpocznie się budowa terminali kontenerowych w portach w Gdyni i Gdańsku. Terminal w Gdańsku, ma być jednym z największych na Bałtyku. Wczoraj pozwolenie na realizację pierwszego etapu inwestycji w Gdyni otrzymała firma Hutchison Port Holdings. Jest to ta sama grupa kapitałowa, która będzie czwartym operatorem komórkowym w Polsce.

Inwestycja w Gdyni będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy rozpoczynający się wkrótce etap ma kosztować 90 milionów złotych. Da możliwość przeładunku do 150 tysiecy kontenerów. W jego ramach powstanie terminal kolejowy oraz przebudowana zostanie ul. Nowogołębia. Kolejna część inwestycji powinna rozpocząć sie w przyszłym roku.

Pozwolenie na pierwszą część inwestycji - której całkowity koszt oceniany jest na 225 mln zł - udzielił we wtorek wojewoda pomorski Cezary Dąbrowski spółce zależnej od Hutchison Port Holdings, Gdynia Container Terminal (GCT). Prace porządkowe i rozbiórkowe trwają już od marca.

Jednocześnie z inwestycją w Gdyni ma się rozpocząć budowa terminalu w Gdańsku, który ma być jednym z największych na Bałtyku.

Obie inwestycje są możliwe dzięki mającej rozpocząć się także w maju budowie autostrady A-1. Inwestorzy wiedząc, że w ciągu 8 lat powstanie autostrada łącząca wybrzeże Bałtyku z siecią autostrad centralnej i południowej Europy chętniej inwestują w terminale kontenerowe w Gdańsku i Gdyni.
on

Opinie (88)

  • Dwa porty kontenetowe obok siebie, tak....

    Podobno mają się uzupełniać. Gdański terminal ma być przygotowany na przyjmowanie bardzo dużych jednostek, ten w Gdyni będzie przyjmował pozostałe. Takie jest założenie. Co z tego będzie??

    • 0 0

  • "W jego ramach powstanie terminal kolejowy..."

    No właśnie. Transport kolejowy jest najbezpieczniejszy, tańszy od drogowego. Blokuje go od lat lobby samochodowe. Czyżby rześki morski wiatr odświeżył mózgi decydentów?
    Już dawno należało inwestować w linie kolejowe, a nie próbowac je zniszczyć.

    • 0 0

  • Bardzo duze kontenerowce.....

    nie wplywaja na Baltyk, bo nie przejda przez Ciesniny Dunskie.
    DWCT powstajacy w Gdansku ma wszelkie szanse podzielic los wspanialego centrum handlu hurtowego w Barniewicach.
    Poki co najwiekszy terminal kontenerowy w Polsce od lat dziala w Gdyni, planowany gdanski DWCT nie bedzie od niego wiekszy.....
    Cieszy, ze Hutchinson wybral Gdynie jako swoja baze na Baltyku - w koncu Hutchinson to jeden z najwiekszych operatorow kontenerowych na swiecie - przeladowuja co 7 kontener.....chocby z tego powodu nie ma co sie obawiac o przyszlosc terminalu Hutchinsona.....
    niech sie martwia w Gdansku....

    • 0 0

  • matole nie pisz głupot

    twoja śmieszna gdynia się powoli kończy.
    Te bajeczki o porcie gdanskim to opowiadaj szczurkowi i jego
    przydupasom.
    Anglicy to grupa managerów nie ulegająca gdyńskiej propagandzie.

    • 0 0

  • gdanski baranie - co cie boli ?

    porozmawiajmy o konkretach. Powtorze baranie, bo wyglada na to, ze nie zrozumiales:
    1. najwiekszy terminal kontenerowy w Polsce znajduje sie w Gdyni - ma 90% udzial w rynku przeladunkow kontenerowych. Obecnie przechodzi program modernizacji - docelowo ma miec zdolnosc przeladunkowa ponad 1 mln TEU
    2. Hutchinson wlasciciel powstajacego wlasnie drugiego terminala w Gdyni to potentat w branzy - jego udzial w swiatowym rynku to cos okolo 15%. Teraz terminal w Gdyni ma byc ich baza do ekspansji w regionie Baltyku. Zrozum (jesli to mozliwe) ze tak duza firma bedzie w stanie zapewnic ruch w swoim terminalu - ma sporo wieksze mozliwosci od "angielskich managerow", o ktorych piszesz.
    3. Wielkosc statkow mogacych wplywac na Baltyk jest ograniczna przez glebokosc Ciesnin Dunskich. Z faktu iz DWCT bedzie mogl przyjmowac BARDZO DUZE jednostki niewiele bedzie wynikac... bo takich jednostek na Baltyku praktycznie nie ma - dominuje tutaj ruch mniejszych statkow dowozacych kontenery z/do Hamburga, Rotterdamu, Felixstowe itp. Ale w Gdansku lubia wierzyc w cuda.....

    • 0 0

  • Terminale, porty

    W Gdyni też wierzą w cuda,jeszcze niedawno płakali,czemu Gdańsk chce budować terminal,skoro oni juz mają,że nie ma ładunków itp ściemy,tymczasem szybciutko sprzedali filipińczykom swój terminal o zdolności przeładunkowej 400 tys.TEU,bo nie mieli sami kasy na inwestycje,będzie 600 tys.TEU,no i ściągneli Hutchisona,1 etap to zdolnosć przeładunkowa 150 tys,TEU,terminal w Gdansku DCT w 1 etapie będzie miał zdolność przeładunkową 500 tys.TEU,docelowo 1 mln TEU,czyli będzie jednym z największych nad Bałtykiem,największe kontenerowce,jakie będą w stanie wejść na Bałtyk będą obsługiwane właśnie przez Gdańsk,gdzie powstanie w jego sąsiedztwie wielkie centrum logistyczne,baza promowo-pasażerska,terminal ro-ro,terminal do przeładunku pojazdów,Gdańsk ma tę przewagę nad Gdynią,że posiada duże tereny rozwojowe,Gdynia praktycznie jest domknieta,może co najwyżej się modernizować,stąd z taką determinacją walczy o kontenery,wycieczkowce i promy,bo jeśli Gdańsk zdobędzie większość przeładunków kontenerów,wycieczkowce,których zresztą z roku na rok coraz więcej w Gdańsku,a turyści nawet jak przypływają do Gdyni to i tak w 95% przyjeżdżają do Gdańska,więc kwestią czasu może być przejęcie ich większości przez Gdańsk,Gdynia w dystansie może stać się małym portem na zapleczu Gdańska,który na dzień dzisiejszy jest już jednym z większych nad Bałtykiem-24 mln ton towarów w 2004 roku,2x więcej niż Gdynia.Apropos bedzie ciekawie:DCT i GTK w Gdańsku,BCT i Hutchison w Gdyni.

    • 0 0

  • Gdańsk Chłańsk

    Gdynia będzie walczyć o port,bo w mieście brak innych dużych firm,większość pomorskich flagowców ma siedziby w Gdańsku,teraz jeszcze biorą sie za to co kiedyś było/jest domeną Gdyni:kontenery,statki pasażerskie.

    • 0 0

  • kampania wyborcz się zbiża szczuras uruchamia

    swoich przydupasów.
    porównaie wartosci śmieszna gdyńska inwestycja 1 etap 90 mln PLN a propagandy jak za 1 mld dolarów.
    1 etap w Gdańsku 200 mln dolarów.

    • 0 0

  • gdanski matol - lubi Gierkowski rozmach....

    baranie - skoro wasz terminal stawiaja w szczerym polu to chyba jasne jest ze musza w to wpakowac wiecej pieniedzy.....
    zalosny jestes

    • 0 0

  • Podającemu się za A. zaraz pęknie żyłka

    Przejmiemy kontenery,przejmiemy wycieczkowce,przejmiemy promy,dla nas to zbyt ważna część gdańskiej gospodarki,żeby rezygnowac z rozwoju portu,bo akurat Gdynia ma już terminal kontenerowy i pasażerski,śmieszne,Gdańsk jest szybko rozwijającą się metropolią,port też musi sie rozwijać,gdynianie jacyś coraz bardziej nerwowi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane