• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę: jest przetarg na opracowanie projektu

Maciej Naskręt
4 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec. Przystanek Rakoczego. Tu pasażerowie Kolei Metropolitalnej będą mogli przesiąść się do tramwaju i podróżować w kierunku Moreny i Siedlec.

Miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy tramwaju na Morenę. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2012 r.



Przebieg linii tramwajowej na Morenę. Przebieg linii tramwajowej na Morenę.
W czwartek miejska spółka GIK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii tramwajowej na Morenę i w kierunku przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Rakoczego. Zadanie będzie realizowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IIIb.

Przedsięwzięcie dokładnie zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą (przystankami) od pętli na Siedlcach poprzez ulice: Nowolipie, Rakoczego, Bulońska, do nowo wybudowanej pętli przy ul. Myśliwskiej. Ponadto zaplanowano realizację ok. 1,5-kilometrowej i dwutorowej linii tramwajowej od skrzyżowania ulic: Rakoczego, Bulońska zobacz na mapie Gdańskado projektowanej stacji Kolei Metropolitalnej.

Czy oczekujesz na budowę tramwaju na Morenę?

W planach jest też przebudowa pętli "Siedlce" na węzeł integracyjny uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy. Tramwaje jednak tu nie będą miały możliwości zawracania z powrotem w kierunku Moreny.

Projektanci uspokajają. - Nie będzie takiej potrzeby. Po pierwsze ruch będzie obsługiwany przez tabor dwukierunkowy - nie będzie trzeba odwracać taboru. Po drugie, pasażerowie będą zmierzać przede wszystkim do centrum, a nie do pętli. Ponadto przestrzeń jest tam niewielka, trudno wcisnąć dodatkowe tory do zawracania - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję budowy linii.

Inwestycja obejmuje też rozbudowę węzła integracyjnego przy przystanku Kolei Metropolitalnej - "Rakoczego". Nowa linia tramwajowa wraz z przystankiem będzie przylegać do linii kolejowej po jej północnej stronie.

Mieszkańcy Matemblewa i osiedla Nowiec mogą mieć utrudniony dostęp do linii tramwajowej - przeszkodą będzie dla nich ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Czy projektanci mają na to jakieś panaceum? - Na dotychczasowych wizualizacjach dostępnych w internecie tego nie widać, ale planowana jest budowa kładki dla pieszych nad ulicą, która utoruje drogę do stacji - wyjaśnia Jan Kosiedowski.

Koncepcja budowy zakłada też realizację integracyjnej pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania ulic: Bulońskiej i Myśliwskiej uwzględniającego ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.

Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy zakłada budowę linii na odcinku od pętli na Siedlcach do przystanku Warneńska. Następnie budowlańcy wydłużą linię w stronę stacji Kolei Metropolitalnej. Ostatni etap zakłada realizację torowiska w kierunku ul. Myśliwskiej i tam zakończenie jego pętlą.

Kiedy miałaby ruszyć budowa? Wszystko uzależnione jest od pieniędzy. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Gdańska zakłada, że środki na linie tramwajowe w kierunku Moreny znajdą się w 2014 r. Niemniej po ostatnich oszczędnościach wygenerowanych w przetargach i większemu dofinansowaniu z UE, o którym pisaliśmy w połowie lutego, budowa mogłaby ruszyć wcześniej.



Niewielki odcinek nowej linii tramwajowej będzie gotowy już jesienią.

Aktualnie w miejscu przybudowywanego skrzyżowania ulic: Łostowickiej, Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska, na wbudowanie oczekuje torowisko. Niewielki, bo 170-metrowy, odcinek linii tramwajowej w kierunku Moreny ma być gotowy już jesienią tego roku. Inwestor, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska postanowiła już teraz ułożyć tory na splocie dróg, by uniknąć w przyszłości ponownego rozkopywania terenu i ulic w celu wykonania linii tramwajowej.

Miejsca

Opinie (166) 9 zablokowanych

  • (6)

    Ależ piękna wizualizacja :):)

    • 63 7

    • Łostowicką tramwaj nie pojedzie jak co poniektórzy sądzili

      • 3 5

    • a co w takim WYPADKU ZE SKRZYZOWANIEM (2)

      PRZY KFC NA MORENIE, JAK DOJDZIE TRAMWAJ TO STLUCZKTA TAM BEDZIE JUZ CHYBA CODZIENNIE !!

      • 5 21

      • (1)

        Jeszcze raz wczytasz się w kodeks drogowy, to ci wyjaśni kilka wątpliwości.

        • 8 1

        • bez sensu

          • 0 3

    • kiedy?

      Całość ziści się za jakieś 20 lat:)

      • 4 6

    • napewno twojej roboty

      • 2 2

  • na morenę zimą nie da rady podjechać (14)

    kiedyś mój samochód nie dał rady podjechać jak napadał śnieg .
    po mnie przyjechał chłopak a po tramwaj kto przyjedzie?

    • 24 135

    • (4)

      ...marna prowokacja :)

      • 22 7

      • Na Morenę rzeczywiście może być problem podjechać, zwłaszcza od strony Niedżwiednika. (3)

        Problemem będzie też zjechać tramwajem z tej góry tak, żeby na dole nie fiknąć na wirażu.

        • 6 4

        • (2)

          Może dlatego od Niedzwiednika nie będzie żadnego tramwaju.

          • 7 0

          • nie zrozumiałeś

            ironii...

            • 3 2

          • nie bedzie problemu

            bo tramwaj bedzie jechal na wybudowanej do tego celu estakadzie i zrowna sie z z przystankiem PKM(czyli bedzie jechal po rownym), co ulatwi mieszkancom Nowca
            i Matemblewa. Dla Moreniarzy bedzie przystanek przy obecnych ostatnich swiatlach do zjazdu w dol na Niedzwiednik.

            • 2 0

    • hehehehe:)))) no właśnie kto po tramwaj przyjedzie?:) może sam pan prezydent?:)

      • 15 12

    • zorro przyjedzie (1)

      • 3 8

      • Nie Zorro, a Lisek z Panem Z.

        • 4 6

    • jeździsz maluchem? (1)

      • 10 3

      • Akurat maluch zima wjedzie na Morenę bez problemów

        • 21 2

    • też Twój chłopak Ewelino

      Przecież ma już doświadczenie

      • 16 0

    • Zasadniczo należy mieć dobre zimówki

      Problem powinien ustąpić.

      • 5 0

    • To KUR... Zakładaj opony zimowe!!!

      • 2 2

    • trzeba umieć jeździć

      • 0 0

  • a może (2)

    zacznijmy od przetargu na wykonanie przetargu na jakąś wizualizację, bo ta już taka opatrzona jest?

    • 39 14

    • no wlasnie bida straszna

      Zawsze byl jakis filmik czy "cuś" ... a tutaj marnej jakosci obrazek.

      • 3 3

    • a jest gdzies dostepna koncepcja rozwoju linii

      tramwajowej dla całego m.Gdańska? (tramwaj na Karczemkach, Kowale, Szadółki itp.) zgodnie z MPZP ?
      jakieś linki ?>

      • 0 2

  • Na Morenę będą jeździły stare z lat 80-tych dwukierunkowe dortmundy :( (7)

    W Gdańsku tylko stare dortmundy z lat 80-tych są dwiukierunkowe, chociaż wcześniej obiecano zakupić 5 nowych pojazdów a teraz pomija się ten temat.
    Nawet 5 szt. nowych to za mało, więc jak wybudują mieszkańcy będą jeździli ponad 30 letnimi tramwajami.

    • 18 48

    • :) (2)

      no to będą pasowały do bloków;)

      • 33 1

      • (1)

        Hehe do slumsów chyba, za kilkanaście lat w tych blokowiskach będą slumsy, już powoli tak się robi.

        • 5 15

        • te slamsy to będą prędzej w tych wszystkich marinach towers i innych oceanach,

          gdzie więcej jak połowa mieszkań jest sprzedana pod wynajem,
          i co chwilę mieszka ktoś inny,
          w lato co kilka dni inni turyści,a zimą alfonsi ze swoimi kochankami na wekkendy,
          wieczne burdy i imprezy,
          nikt o nic nie dba bo tam nie mieszka na stałe,
          coś o tym wiem bo znajomi wpakowali się do takiego klocka w horyzoncie,
          syf kił i mogiła

          • 29 2

    • Dla ciebie sprowadzą trzykierunkowe.

      • 20 1

    • Lepsze takie, niż żadne...

      • 10 1

    • CO ZA MARUDA!

      Cicho! Nie jęcz! ... ważne, że coś tam w ogóle budują! A tabor też z czasem wymienią, lepiej się martw, żeby dla wszystkich miejsca w tramwaju wystarczyło!

      • 8 0

    • Milcz!

      Dortmundy to najlepsze tramwaje!

      • 4 1

  • Cicha "umowa między Mieczysławem S. a Pawłem A." (2)

    Już dawno było wiadomo o tym że miasto otrzyma dodatkowe pieniądze na tramwaje na Morenę. Warunek był tylko jeden, aby miasto nie wtrącało się w projekt kolei metropolitalnej a w zamian otrzyma Paweł dodatkowe pieniądze na ten tramwaj.

    • 33 17

    • no i git:)

      • 22 0

    • tym razem ten układ wyjdzie chyba nam na dobre ;). To pierwszy taki układ

      • 30 0

  • Ciekawe jak będzie rozwiązany problem zintegrowania komunikacji. (6)

    Na obecną chwilę w rejonie skrzyżowania Kartuska-Łostowicka wygląda to tragicznie.
    Jadąc z góry Łostowicką przystanek autobusowy jest na wysokości głownego wejścia do cmentarza. Natępny w kierunku centrum to ok, bo przy pętli tramwajowej Siedlce. Gorzej z liniami na Morenę i Suchanino. Tam przystaki odpowiednio dopiero przy Carrefour i przy rondzie Bethowena-Schuberta.
    Zero możliwości przesiadki na wysokości Kartuskiej.
    Fatalnie jest z linią 164 i 264. One będąc w obecnym kształcie nie będą miały nawet miejsca przesiadki na nową linię tramwajową, mimo że przez kilometr mają wspólny przebieg. Pisze tak ponieważ na wizualizacji brakuje przystanku który by to umożiwił. Proponował bym Schuberta-Nowolipie (Przy stacji benzynowej Carrefour). Świadkowie Jechowy by się pewnie ucieszyli hehe.
    Nie wie ktoś czy można takie sprawy zgłosić do rozpatrzenia?

    • 38 5

    • zapomniałeś o 227 (1)

      • 5 3

      • .

        227 i inne na Morenę będzie miał możliwość przesiadki, ale "najniżej" to przy Carrefour. Daleko od Kartuskiej. Faktycznie brakuje tu węzła.

        • 12 0

    • Świadków w to nie mieszaj

      • 3 7

    • (1)

      a po co z 26r przesiadac sie do gdanska jak chcesz jechac z jasienia do gdanska to masz duzo autobusów np 168 167 161 a jak ktos z ujesciska jedzie 164 to niech wybierze inny autobus jadacy na petle witosa i tam idzei na tramwaj

      • 2 2

      • Rozumując w ten sposób wywaliłbyś połowe autobusów z rozkładów, a nie o to chodzi. Na Kartuskiej powinien być chociaż przystanek, bo te autobusy wcale nie są pośpieszne żeby omijać ten punkt miasta.

        • 1 1

    • Przecież po otwarciu linii tramwajowej do Migowa będzie kolejna rewolucja tramwajowo - autobusowa w tym rejonie miasta, więc nie martw się zbyt szybko.

      • 1 0

  • Urzędnicy milczą na temat rozwoju sieci tramwajowej. Dużo obiecywali a teraz ... (3)

    A co z 4 pasmową drogą z tramwajem po środku o roboczej nazwie Nowa Bulońska z Moreny na Jasień?
    Kiedy powstanie obiecana Nowa Sikorskiego i przedłużeniem tramwaju z Chełmu koło Tesco na Małomiejską i dalej na Orunię Górną?

    • 27 14

    • 4 pasmówki nie zrobią, bo Morena zaczyna się rozbudowywać (developrka rządzi) (2)

      ale pasek z kredytami się zaciska, więc mogą mieć problem ze sprzedażą

      • 5 2

      • poza tym nie wszystko na raz:)

        • 7 0

      • miejsce jest zaklepane developerka nie bedzie przszkadzac

        • 6 0

  • Tramwaje powinny jeżdzić po torach kolei metropolitalnej. (13)

    Na zachodzie od prawie 30 lat stosuje się system zintegrowanego transportu miejskiego polegającego na dostosowaniu infrastruktury kolejowej do ruchu tramwajowego (szerokość toru jest taka sama).

    Stosuje się do tego pojazdy dwusystemowe (spalinowo -elektryczne lub elektryczne ) ale że mieszkamy w kraju zacofanym, gdzie kolej rządzi się swoimi prawami i żaden rząd nie potrafi od 1989r. zrobić porządku na PKP to już inna para kaloszy.

    Urzędnicy w Polsce uważają odwrotnie niż na zachodzie, że transport publiczny jest dla biedoty.

    • 18 68

    • znaczenie słowa SZKODA (1)

      kiedys nauczono mnie ze szkoda jest wtedy gdy krowa do studni n**** bo ani wody ani nawozu. to samo z tą koncepcja o połaczeniu ruchu tramwajowego i kolejowego na jednych torach

      • 17 7

      • przypowiastkę masz fajną, ale meritum postu denne

        pojedź sobie na 'zachód', ale nie do jakiejś karlskrony czy innego eberswalde, to zobaczysz jak wygląda komunikacja

        • 3 11

    • Czytelnicy minusują bo są albo z PKP albo z urzędu ;]

      • 8 23

    • a pomyslales gdyby sie choc jeden tramwaj czy skm zepsola, to wszytko by stalo (1)

      a jak wiesz jest to dosc czesta przypadlosc u obu przewoznikow

      • 15 4

      • zepsola to ci sie ortografja

        koniec przerwy, pora wracac do szkoly

        • 4 2

    • twoj stary po torach powinien (2)

      takie coś można planować jak wszytko startuje a nie teraz w tym bagnie co mamy.Skupmy się najpierw na poprawie samego ZKM, siec, punktualność itp.Ja wsiądę do tramwaju dopiero jak:

      1.będzie tańszy niż dojazd na odcinku 4 km autem (jedna osoba) i to dużo tańszy bo stać mnie i wielu wielu wielu innych żeby dopłacić za komfort swojego fotela za jazdę z drzwi pod drzwi słuchając muzyczki i w ciepełku.Nawet głupi rząd windując ceny benzyny do 10 zl/l nie wymusi przesiadki na inny transport bo ludzie są gotowi płacić grubo za swój komfort.

      2.nie będzie śmierdzącego menelstwa i buców (kontrola, kontrola, kontrola).

      3.nie będę musiał studiować godzinę na internecie żeby wykminic jak dojechać w nowe miejsce na nieznanej trasie czy to tramwajem czy busem.

      4.Fajnie by było jakoś oznakować nazwy przystanków żeby były czytelne (lub żeby wogole były).Czytelne to takie które nie wymuszałyby wyjścia z busu i z lupa czytania ich.

      Poki tego nie spełnicie dotąd będzie to komunikacja biedoty, studentów i moherów.

      Lato nie robi bo jezdze rowerem.

      • 11 12

      • CYMBAŁ... (1)

        Pan jesteś, nie szlachcic. Studia skończyłam jakiś czas temu, zarabiam grubo powyżej średniej krajowej, perfumy kupuję w perfumerii, nie w Biedronce. Słuchawki na uszy, książka pod pachę i do tramwaju.Za bardzo cenię swój czas, aby stać w korkach. A jak robi się ciepło- odpalam swojego holendra z koszem i jazda.
        I żadna ze mnie biedota, student, a tym bardziej moher. A takich jak ja- wielu, wielu, hrabio od siedmiu boleści.

        • 4 3

        • taa długi szal, płaszczyk, czupryna z loczkami, tomik poezji albańskiej, yorczek Funia w koszyku

          wzroochać się idzie

          • 1 1

    • (2)

      tramwaje nie mogą jeździć po torach kolejowych, ponieważ jest inna szerokość torów, jak i samych szyn

      • 3 11

      • Nie masz racji. (1)

        • 4 4

        • nasza racja

          RACNIEJSZA

          • 2 0

    • Porada (1)

      Przekaż proszę ludziom Budynia, aby cię nie wykorzystywali do klikania w klawiaturę. Niech się nauczą matoły jedne.

      Nie daj się wykorzystywać matołom!

      PS. Nie może motorniczy pojechać po torach PKP bo nie ma na to uprawnień. Myślisz,że Budyń da kasę na przeszkolenie kadry. A kto wtedy będzie jeździł po mieście (takie szkolenie trwa....).

      • 4 1

      • tylko, ze

        to nie są tory pkp i miejmy nadzieję, ze nigdy nie będą...a swoją drogą pomysł łaczenia idiotyczny, lepszą opcją jest równoległe poprowadzenie tramwaju i metropolitarnej, żeby nie kolidowały ze sobą...a tramwaj z moreny do wrzeszcza/oliwy(w tym wypadku strzyży) by się przydał, jeśli chcemy, by gdańsk był miastem, a nie dużą wsią z jedną główną ulicą:)

        • 2 1

  • Oszukują mieszkańcow a dziennikarz łyka wypowiedź jak ciepłe bułeczki. (4)

    Jan Kosiedowski prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego opowiada bajki, pan dziennikarz ich nie weryfikuje o tym że wcześniej była koncepcja pętli na której mogły zawracać tramwaje.

    Więcej rzetelności w pisaniu artykułów, tego się nie "wygoogla" tak od razu a więc trzeba trochę poświęcić czasu.

    • 12 15

    • (3)

      trójmiasto słynie z "rzetelności"

      • 4 4

      • racja (2)

        przeciez 5 lat temu nie brano pod uwagę ani kolei metropolitalnej ani dwukierunkowych tramwajów a projekty już dawno były teraz BPBK jest tylko odświeża.
        Tramwaje na Morene miały pojechać w 1980 r.

        • 5 4

        • Dwukierunkowe tramwaje to okazja, nie koncepcja

          5 lat temu nikt w Gdańsku nie słyszał o tramwajach dwukierunkowych. Jak niespodziewanie spadły z nieba (zamiast trafić na złom) - okazuje się, że to "koncepcja projektantów"

          • 1 1

        • Mieszkałem na Morenie

          i jako młody chłopczyk biegałem wokoło betonowych słupów estakady po których miał kiedyś jeździć tramwaj z Emaus.
          Po 20 latach wybudowali estakadę, teraz tory przy Kartuskiej też swoje poleżą, a tramwaj pojedzie za kolejne 10 lat (oby), bo położenie linii tramwajowej wiąże się z przebudową całej infrastruktury drogowej na Morenie, a na to nie ma po prostu kasy i w następnych latach nie będzie...
          I cały czas nie wyobrażam sobie podjazu i zjazdu tramwaju w stronę "nowego kościała" bo tam górka i nachylenie spore...

          • 0 0

  • euro, tramwaje a co ze śmieciami?Panie Adamowicz? (2)

    fajnie, fajnie, ale tu euro za pasem, napływ milionów turystów a tu w Gdańsku w ścisłym centrum - bardzo brzydkie śmietniki,śmieci się walają wokół- to dopiero będzie gratka dla turystów i to "poprawi" wizrunek Gdańska na świecie - bo "Tu się zyje"!!!!chodzi o miejsca faktycznie uczęszczane przez turystów....to jest tak jakby poprzątać na przybycie gości salon a mieć syf w łazience....

    • 30 7

    • nie mówiąc już o tym,że na Ogarnej itp są strasznie dziury... a śmieci walają się wszędzie (1)

      • 9 3

      • narzekają i narzekają

        to zacznijcie sprzątać lub pogońcie swojego zarządcę. Zdaje się ze mieszkacie w kamienicy to zadbajcie się o swoje podwórko. To nie komuna że I Sekretarz PZPR za was wszystko załatwi. TO JEST SAMORZĄD - demokracja.
        .........a drogi na wiosnę naprawią. powoli i do was dojadą.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane